handdator

Visa fullständig version : Knäexperter titta hit tack!!

emmzan
2003-09-29, 16:13
Gårdagen inleddes med knäböj. Fötterna för nära varandra så tekniken var inget vidare och så har jag inte kört på ett tag...
Detta följdes av magträning (stå på knä på matta och rulla fram med händerna på en skivstång och sen vända)...

Efter detta knakade mina knän ett par gånger riktigt ordentligt (kändes som senorna "rullade" över själva knäskålen, gjorde ont ja). Detta pga positionen på mattan antar jag när jag körde mage. Lät rejält efter samtlige 3 set iaf.

Innan jag la mig körde jag hästliniment (ej så starkt liniment) som är värmande på knäna...
Idag har jag kört tigerbalsam x2 och det värmer ju skönt.Dock känns det lite småskumt i knäna och när jag gör en knäböj liksom knastrar knäna på uppvägen...

Mina egna teorier är:
*Dålig ny böjteknik + ny övning för magen där knäna fick konstig belastning har gjort knäna trötta
* Knastret är ingen fara utan som vanligt, ledvätska som omfördelar sig och vacuum i leden etc...

Några tips eller idéer vad jag ska göra?

Ervin
2003-09-29, 16:59
när vi ändå är på det här ämnet så tänkte jag också fråga en sak. Jag har ont i knät... eller rättare sagt under knät, precis där det här benet slutar som går upp nedfrån foten. Udner knäskålen. Har väl haft ont i 2 veckor nu... vad är det för fel?

MrT
2003-09-29, 17:17
Låter inge kul det där. Lämnar dock felsökningen till andra, mer vetande väsen. Lite OT men kan du beskriva magövningen närmare?

emmzan
2003-09-29, 19:30
Hm. Du vet dom däringa tv-apparaterna ag-glider eller ab-slider eller vad dom heter.

Du står på knä och "rullar" ut med raka armar en bit och drar dig sedan tillbaka med magmusklerna... Det kan man köra med skivstång också och ger en väldigt bra belastning för magen då den statiskt måste jobba och stabilisera hela tiden..

Antar att knäna helt enkelt inte gillade att befinna sig i den vinkeln eller nåt.

Börje H
2003-09-29, 20:31
Det troliga är som du är inne på att det är en tillfällig vätskeansamling som blivit i leden. Detta uppkommer ofta hos yrkesgrupper som jobbar mycket stående på knä, typ rörmockare och målare mfl. Den ovana knästående positionen kan liknas vid detta.. En överbelastning helt enkelt.
Vätskan brukar försvinna efter ett antal dagar. Liniment och dyligt brukar inte ha någon större effekt på själva förloppet, men kan kännas som lindrande under tiden. Det som även kan uppkomma under sådana tillfällen är en skada på brosket i "rännan" där patella(knäskålen) glider, men det skall vi hoppas på att det inte är.
Avvakta ett par dagar och utöva alternativ träning typ cykling, om det känns bra.
Lycka till!:thumbup:

emmzan
2003-09-29, 20:53
Då hoppas vi på enkel överbelastningssmärta!!! *intala sig själv* :)

Nitrometan
2003-10-01, 13:14
Om det skulle hålla i sig är min rekommendation värmeskydd i neopren under passen och kylning efteråt (bara om de ömmar, känns knäna OK behöver du inte kyla dem).