handdator

Visa fullständig version : rökt mat

ekim
2002-06-13, 19:17
Har en bekant som ständigt hävdar att rökt mat är giftigt, så pass att inte ens bakterier vill röra skräpet. Och att det är därför som det håller sig så bra.

Någon som vet hur det ligger till??

Sverker
2002-06-13, 19:28
Ja, rökt kött har många possitiva egenskaper.

När man utsätter köttet för varm eller kall rök fäster ett stort antal kemiska föreningar från det pyrande träspånet på ytan. På ytan sitter bakterierna och det är på ytan som fettet kan härskna.

Vissa av dessa föreningar är bakteriedödande och vissa är antioxidativa. Självklart är en del direkt giftiga för oss också men de possitiva egenskaperna överväger stort. Rökt kött och fisk har ju människan ätit så länge den kunnat hantera elden. Hållbarehet är ju bra mycket längre på rökt kött.

Ät rökt med gott samvete. Gott är det ju redan :)

[ 13 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]

ekim
2002-06-13, 19:42
Härligt då blir det mängder med rökt fisk i fortsättningen...

GhostFace
2002-06-13, 21:55
Rökt sik, ett tips bara! ;)

Platina
2002-06-14, 18:06
Rökt mat innehåller nitriter som tillsammans med sekundära aminer (finns i bla fisk och grönsaker) bildar nitrosaminer under katalys av vätejoner (det är ju surt i magsäcken). Nitrosaminer är ett av de mest cancerframkallande ämnen (iofs bland många)man känner till.

GhostFace
2002-06-14, 18:08
Å gud vad farligt.... ;)

spinkoo
2002-06-14, 19:34
Rökt makrill är nog det godastte som finns...*mums...inge canser biter på mig, jag äter vitaminer!!!

SÅ det så.. :D

Sverker
2002-06-15, 07:22
Du har helt rätt Platina. Nitrit kan ge nitrosaminer och därmed ökad risk för cancer.

Till de flesta charkvaror och det kött som röks tillsätts nitritsalt. Nitritsaltet ger en aptitligt ljusrosa färg på kasslern eller korven OCH håller tillbaka klart giftiga bakterier som Botulinum.

Vill man riskera botulinumförgiftnig eller en kassler som har samma färg som köttfärslimpa får man rimma själv i köket.

Hela livet är en avvägning av risker. Eftersom jag är skolad under överenseende av livsmedelsverket en gång i tiden väljer jag naturligtvis nitritsaltade produkter.

Resonemanget om nitrit gäller inte fisk som rökt utan i så fall fiskkonserver.

Ämnena som bildas i rökningen fortsätter naturligtvis sin aktivitet även i magen efter man ätit upp korven.

Sverker

GhostFace
2002-06-15, 08:40
Ursprungligen skickat av Sverker:
<STRONG>Ämnena som bildas i rökningen fortsätter naturligtvis sin aktivitet även i magen efter man ätit upp korven.</STRONG>

Korv?
Vem f-n äter korv...? :D ;)

ivandrago
2002-06-15, 13:28
ett hett tips är rökta räkor. Otroligt mumsigt! Vill man vara lite onyttig kan man doppa dem i aioli. MMM! :p

Fighterbabe
2007-03-29, 11:25
Det där med nitrit, gifter och tumörbildningar av rökt kött. Hur hårt ska man ta det?

Är det farligt att äta 300 g kassler/dag om man inte vill äta fisk eller kyckling? :confused:

King Grub
2007-03-29, 11:29
Det är definitivt ett intag som ligger över alla rekommendationer.

L-Sami
2007-03-29, 11:40
Rökt lax *drool*

Ganymedes
2007-03-29, 11:41
Självklart är alla överdrifter per definition osunda och visst ska man tänka kritiskt. Men jag imponeras ändå av att folk tror att det säljs rent hälsovådliga produkter i våra butiker. Vi har ganska sträng lagstiftning när det gäller livsmedel. En normal konsumtion av produkter du hittar i din matbutik, lär inte vara giftigt. Det kan du hälsa din nojjiga polare, ekim. :)

King Grub
2007-03-29, 11:45
Det finns dock ingen säker nedre gräns för exponering av nitrosaminer, och som SLV säger, är det "klokt att försöka minska exponeringen så mycket som möjligt".

Åtskilliga studier har gjorts på senare år som visar ett klart dosrelaterat samband mellan regelbundet intag av charkprodukter och cancer, som Meat Consumption and Risk of Colorectal Cancer ur JAMA Vol. 293 No. 2, January 12, 2005, en undersökning på 140000 personer, där slutsatsen är:

Our results demonstrate the potential value of examining long-term meat consumption in assessing cancer risk and strengthen the evidence that prolonged high consumption of red and processed meat may increase the risk of cancer in the distal portion of the large intestine.

L-Sami
2007-03-29, 11:46
produkter du hittar i din matbutik, lär inte vara giftigt. Det kan du hälsa din nojjiga polare, ekim. :)

Ekim startade tråden för 5år sen, men visst kan han alltid hälsa polaren :D

Ganymedes
2007-03-29, 11:48
Haha! Orka läsa datum och shit på varje inlägg... *rolleyes*

King Grub, finns det i princip något livsmedel som ännu inte dragits upp i cancer-varnings-hysterin? Du är väl den som har bäst koll här och frågan är uppriktig. :confused:

Fighterbabe
2007-03-29, 11:49
Det är definitivt ett intag som ligger över alla rekommendationer.

Jag får be om ursäkt för mina dåliga mattekunskaper men... Det är TVÅ måltider a´120g som jag skulle byta ut mot skinka/kassler... Så det blir 240 g./dag...

Är det FARLIGT?

Ganymedes
2007-03-29, 11:50
Jag får be om ursäkt för mina dåliga mattekunskaper men... Det är TVÅ måltider a´120g som jag skulle byta ut mot skinka/kassler... Så det blir 240 g./dag...

Är det FARLIGT?

Japp, du lär dö cancerdöden direkt! ;)

King Grub
2007-03-29, 11:53
Är det FARLIGT?

Ja, ett regelbundet intag i dessa mängder innebär en ökad risk för cancer i samtliga delar av matsmältningssystemet.

Statisktiskt signifikant ökning av risk för njurcancer:

Cancer Causes Control. 2007 Mar;18(2):125-33. Consumption of different types of meat and the risk of renal cancer: meta-analysis of case-control studies.

Ökad risk med 60% för cancer i munhåla och strupe:

Oral Oncol. 1999 Jan;35(1):17-21. Diet and risk of cancer of the upper aerodigestive tract--I. Foods.

Ökad risk för tjock- och ändtarmscancer:

Int J Cancer. 2006 Dec 1;119(11):2657-64. Meat consumption and risk of colorectal cancer: a meta-analysis of prospective studies.

Ganymedes
2007-03-29, 11:55
Ok, du dör inte cancerdöden direkt då. Men statistiskt så ligger du brunt till.

King Grub
2007-03-29, 11:56
King Grub, finns det i princip något livsmedel som ännu inte dragits upp i cancer-varnings-hysterin? Du är väl den som har bäst koll här och frågan är uppriktig. :confused:

Här handlar det inte om hysteri; här är det mängder av stora studier som utförts varje år, och dom allra allra flesta pekar på en direkt koppling mellan intag och cancerrisk. Inte en speciellt liten riskökning heller, utan kanske en fördubbling mellan grupper med lågt resp högt intag av charkprodukter.

Stomach cancer risk was 2-fold higher among women in the top quintile of N-nitrosodimethylamine intake when compared with those in the bottom quintile (hazard ratio = 1.96; 95% CI = 1.08-3.58). Our findings suggest that high consumption of processed meat may increase the risk of stomach cancer.

Int J Cancer. 2006 Aug 15;119(4):915-9.

Ganymedes
2007-03-29, 11:58
Här handlar det inte om hysteri

Nä, det köper jag. Ber om ursäkt för ordvalet. Men frågan kvarstår, känner man till något testat livsmedel som inte har flaggats för cancerrisk?

King Grub
2007-03-29, 12:02
Frukt, grönsaker, fisk, fullkornscerealier, fullkornsprodukter i övrigt. Givetvis förutsatt att det inte finns gifter i dessa, gifter som människan är ansvarig för.

Ganymedes
2007-03-29, 12:36
Men att de är helt giftfria kan man väl inte förutsätta egentligen? Så då går ju de bort också. Enda cancerfria alternativet är att ställa sig framför x2000. ;)

King Grub
2007-03-29, 12:40
Ovanstående minskar cancerrisker, både specifika och allmänna, i majoriteten av studier.

Ganymedes
2007-03-29, 12:44
Ok ok, jag ger mig. :) Tack för att du tar dig tid.

flesh
2007-03-29, 18:12
Korv?

Varenda kotte i Norrland !

Fighterbabe
2007-03-29, 20:57
Ok, du dör inte cancerdöden direkt då. Men statistiskt så ligger du brunt till.

Okej, får väl halvera intaget då... Då får det bli kattmat ikväll (tomfisk) Det LUKTAR verkligen burk-kattmat när man öppnar burken...

Cerberus
2007-03-29, 21:10
jag funderar på att flytta ut i skogen och jaga min mat istället :D hälsosammare?

FreCKo
2007-03-29, 21:26
Korv?

Vem äter INTE korv? :confused:

Cerberus
2007-03-29, 21:28
Vem äter INTE korv? :confused:

jag äter korv extreeemt sällan :D det e för jag e typ som Mela :D

Barbastark
2012-10-16, 14:34
Nån som vet nått ang hur stort intag av rökt kött(främst fisk)/dag/vecka det handlar om då man sett ökad risk för cancer?

King Grub
2012-10-16, 15:21
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Skadliga-amnen-vid-tillagning/Skadliga-nitrosaminer1/

Barbastark
2012-10-16, 16:29
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Skadliga-amnen-vid-tillagning/Skadliga-nitrosaminer1/

Tackar

Man borde kanske börja kolla slv oftare, verkar vara en helt ok källa för denna typ av frågor ;)

Synd att det inte verkar finnas mer definitiva svar ännu än "försök minimera exponeringen av x".

Vågar du dig ändå på en gissning kring vilka siffror det kan handla om? 200g rökt mat/vecka. För mycket?

exevision
2012-10-17, 06:37

Jaha, så även kakao innehåller nitrosaminer. Var det inte kakao som var så nyttigt och minskade risken för cancer?

exevision
2012-10-17, 06:41
När man rimmar sidfläsk, använder man oftast bara salt då eller är det standard att även köra med E250?

Silencer
2012-12-20, 19:09
Rökt fisk från charkdisken innehåller alltså inte nitrit?

Eddie Vedder
2012-12-20, 19:11
Rökt fisk från charkdisken innehåller alltså inte nitrit?

Nitrit finns om livsmedlet är behandlat och/eller förpackat på ett sätt som innebär en risk för Clostridium botulinum att tillväxa. Du kan själv hitta vilka situationer det gäller.