handdator

Visa fullständig version : "Tortyr" i Fransk TV.

Stoltz
2010-03-17, 12:43
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tortyr-i-fransk-tv-sandning-1.1062813

Man mår.

Fransk tv tar underhållningen till en helt ny nivå. I ”The Game of Death” utsätter deltagarna en man för elchocker tills han skendör.

Tävlingen går ut på att deltagarna ställer frågor till vad de tror är en annan deltagare. Svarar personen fel får de chocka honom med 460 volt. I programmet fortsatte 81 procent av deltagarna att chocka personen, trots att denne bett om att bli utsläppt och slutligen skendött.

”De ville inte göra det, de försökte övertyga den auktoritära personen om att de borde sluta, men de klarade inte av att göra det”, säger Christophe Nick, en av producenterna, till AFP.

Tillsammans med en grupp psykologer samlade han ihop 80 volontärer och sade till dem att de skulle vara med i ett pilotavsnitt av ett nytt tv-program. Varken deltagarna eller publiken kände till att programmet inte var på riktigt.

Av de 80 deltagarna utsatte 64 av dem personen för elchocker till dess att han skenbart dog. Enligt Reuters skrattade deltagarna vid åtminstone ett tillfälle under programmets gång och endast 16 deltagare lämnade tävlingen.

”Jag var orolig för deltagaren, men samtidigt rädd för att förstöra programmet”, säger en deltagare till AFP.

En annan deltagare, vars judiska farföräldrar hade förföljts av nazister, förvånades över sitt egna beteende.

”Jag har alltid frågat mig hur de (nazisterna) kunde göra det. Hur de kunde lyda sådana order. Och där stod jag och lydde dem själv”, säger hon.

Programmet är inspirerat av Milgramexperimentet, som på 1960-talet ville utreda vilka funktioner som möjliggör att människor deltar i massmord. Experimentet utvecklades med bakgrund i förintelsen och rättegången mot Adolph Eichmann.

En psykolog uttalar sig skeptiskt till AFP över värdet av programmet, eftersom deltagarna skrev kontrakt på att de skulle lyda programledarens instruktioner. Men enligt producenterna var det just det som var tanken med experimentet.

”När televisionen bestämmer sig för att missbruka makt kan den göra vad som helst med vem som helst. Den har en fruktansvärd makt”, säger tv-producenten Christophe Nick, och drar paralleller till Stanley Milgrams experiment.

"I Milgrams fall lydde 62 procent av deltagarna order; med televisionen är det 81 procent", säger han till Reuters.

Diskutera.

Neuwb
2010-03-17, 12:47
Haha äntligen. Man trodde ju inte att de skulle köra det här testet igen men se där.

krellik
2010-03-17, 12:48
När jag fick höra om miligramexperimentet i psykologin på gymnasiet så inflikade läraren lite hoppfullt att idag är vi säkert inte lika auktoritetsbundna och att de flesta "moderna" människor skulle vägra. Jag hade lite på känn att han var ute och cyklade. Klart tänkvärt.

Sjuk tv dock, det är en helt annan historia...; )

Wille005
2010-03-17, 12:49
Kul att dom visar riktig forskning på tv.

davvvan
2010-03-17, 12:50
Har just läst om det där experimentet på socionomutbildningen och det är onekligen skrämmande siffror. Är verkligen auktoritära personer så skrämmande och svåra att gå emot?

Nitrometan
2010-03-17, 12:53
Haha äntligen. Man trodde ju inte att de skulle köra det här testet igen men se där.

Klart att dagens TV-program skulle ta upp det här bottennappet. :thumbup:

Nitrometan
2010-03-17, 12:54
Har just läst om det där experimentet på socionomutbildningen och det är onekligen skrämmande siffror. Är verkligen auktoritära personer så skrämmande och svåra att gå emot?

Det plus grupptrycket.

Neuwb
2010-03-17, 12:55
Inte så trovärdiga siffror dock. Många förstår väl att ingen kommer till skada om det är ett tv-program.

Sir Anselm
2010-03-17, 12:55
Såg precis denna grej i form av en dolda-kameran-grej, det som Howie Mandel kör på 3:an eller 5:an. Tyckte fan synd om killen.

TheycallmeP
2010-03-17, 13:10
Såg precis denna grej i form av en dolda-kameran-grej, det som Howie Mandel kör på 3:an eller 5:an. Tyckte fan synd om killen.

Du Menar Blåst? Där killen var en Skådis och låtsades få stötar?

schmecker
2010-03-17, 13:11
milgram experiment och även stanford prison experiment är ju en brutalt skrämmande bild av hur människor fungerar...
att återupprepa dem i tv-format (har sett fler versioner) är bara fel

Sir Anselm
2010-03-17, 13:15
Du Menar Blåst? Där killen var en Skådis och låtsades få stötar?

Ja precis... Skillnaden var att i det scenariot var det killen de lurade som var tvungen att chocka skådespelare om han själv svarade fel.

stafh
2010-03-17, 14:05
Kul att dom visar riktig forskning på tv.
+1

milgram experiment och även stanford prison experiment är ju en brutalt skrämmande bild av hur människor fungerar...
att återupprepa dem i tv-format (har sett fler versioner) är bara rätt
Fixed.

Stoltz
2010-03-17, 14:09
Inte så trovärdiga siffror dock. Många förstår väl att ingen kommer till skada om det är ett tv-program.

Detta är helt klart en intressant variabel att ta hänsyn till. Hur många av deltagarna gjorde denna koppling? Det hade varit intressant att se.

Fatalist
2010-03-17, 14:11
Hade velat delta i ett sånt här experiment, jag har ingen aning om hur jag skulle reagera. Nu är den chansen dock förbi, eftersom jag för all framtid kommer att vara vaksam kring just sådant här :)

stevebc
2010-03-17, 15:34
Mm det här har gjorts tidigare. Överraskande många gav dödliga stötar bara på ren order. Människan kan vara riktigt ond, med sin instinkt att vika sig för starka ledare.

Zakath
2010-03-17, 15:59
Har de ingen etisk kommité i frankrike som godkänner vilka idéer som får genomföras!? *screwy*

stevebc
2010-03-17, 16:02
Jag kan inte släppa hur sjukt det här är. 81% dödade alltså en man på begäran av en auktoritär person.

Nu tror jag iofs många var medvetna om att det var fejk, efter Milgram-experimentet. Men även han uppnådde väl ungefär samma siffror?

Doctor Snuggles
2010-03-17, 16:06
När jag fick höra om miligramexperimentet i psykologin på gymnasiet så inflikade läraren lite hoppfullt att idag är vi säkert inte lika auktoritetsbundna och att de flesta "moderna" människor skulle vägra. Jag hade lite på känn att han var ute och cyklade. Klart tänkvärt.

Sjuk tv dock, det är en helt annan historia...; )

Läraren verkar ha lite lärande kvar att göra. Det handlar inte om regelrätt auktoritet i singulär form, utan om just grupptryck, som idag ter sig i starkare form än någonsin. Aldrig förut har vår kultur varit så global, där alla vet vad alla andra gör och ser ut osv, och där våra naturliga evolutionära instinkter om att hålla gruppen stark får spel.

Denna instinkt är också varför så få överlever stora katastrofer som t.ex. estonia och 9/11 osv. Majoriteten sitter och väntar på vad andra ska göra och tar inte initiativet själva.

davvvan
2010-03-17, 16:11
Jag kan inte släppa hur sjukt det här är. 81% dödade alltså en man på begäran av en auktoritär person.

Nu tror jag iofs många var medvetna om att det var fejk, efter Milgram-experimentet. Men även han uppnådde väl ungefär samma siffror?

60-65% var den siffran.

Stoltz
2010-03-17, 20:49
60-65% var den siffran.

Vilket i sig är en skrämmande siffra likaså.

Det är kanske så vi faktiskt är, det ligger i mångas natur att följa en ledare. Frågan är väl var gränsen går. Ledare till självmordskultur någon?

Kim Jong Il
2010-03-17, 21:03
Ett ypperligt exempel på att massorna inte ska få tänka själva. En stark och rättvis ledare måste styra över folket.

Doctor Snuggles
2010-03-17, 21:37
Vilket i sig är en skrämmande siffra likaså.

Det är kanske så vi faktiskt är, det ligger i mångas natur att följa en ledare. Frågan är väl var gränsen går. Ledare till självmordskultur någon?

Det handlar mer om grupptryck än specifikt en ledargestalt (även om hierarkiska strukturer är viktiga i en grupp). Man gjorde t.ex. tester där folk fick sitta i ett rum och fylla i papper där helt plötsligt rök började bölja in från under en dörr. Om de satt själva så gjorde typ 70% något åt saken i god tid (sade åt någon, gick ut därifrån etc). Men om de fick sitta med ett antal skådisar som själva inte gjorde ett smack, så sjönk siffran till 10% !
Vissa satt såpass länge så att de inte längre såg vad de skrev för att röken låg så tät.

ekmanc
2010-03-17, 21:42
Sånt här är väldigt intressant, det görs alldeles för lite oetisk forskning ;)

Eddie Vedder
2010-03-17, 21:42

Mot bakgrund av Milgrams studie genomfördes ju senare ett av de mest (ö-)kända exprimenten som någonsing genomförts. Eftersom diskussionen från Milgramstudien blev just den att folk gjorde som de gjorde pga av en auktoritet så ville man här gå steget längre och enbart inkludera försökspersoner.

The Stanford Prison Experiment:

http://www.prisonexp.org/

Kim Jong Il
2010-03-17, 21:44
Det handlar mer om grupptryck än specifikt en ledargestalt (även om hierarkiska strukturer är viktiga i en grupp). Man gjorde t.ex. tester där folk fick sitta i ett rum och fylla i papper där helt plötsligt rök började bölja in från under en dörr. Om de satt själva så gjorde typ 70% något åt saken i god tid (sade åt någon, gick ut därifrån etc). Men om de fick sitta med ett antal skådisar som själva inte gjorde ett smack, så sjönk siffran till 10% !
Vissa satt såpass länge så att de inte längre såg vad de skrev för att röken låg så tät.

Kan ju även bero på att man inte vill göra bort sig och verka vara en pajas.

Doctor Snuggles
2010-03-17, 21:54
Kan ju även bero på att man inte vill göra bort sig och verka vara en pajas.

Och hur innefattas detta inte inom definitionen av ordet "grupptryck"?

Manta
2010-03-17, 21:58
Jag tycker det är så fel att kalla Zimbardos lekstuga för experiment. Det är en anekdot i bästa fall.

Rockhard
2010-03-17, 22:54
Om en forskare hade sagt till mig att jag ska chocka nån så hade jag chockat på. Full gas!

r3mpuh
2010-03-17, 23:02
LoL, trodde först att dom faktiskt chockade ihjäl den personen :p

Nitrometan
2010-03-18, 10:45
Ett ypperligt exempel på att massorna inte ska få tänka själva. En stark och rättvis ledare måste styra över folket.
Jag tror inte att det finns nåt krav på att han ska vara rättvis. Det räcker med att det är en diktator med en militärmakt.

Intressant att se vad grupptrycket gör.

backflash
2010-03-18, 11:25
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tortyr-i-fransk-tv-sandning-1.1062813

Man mår.

Diskutera.

Psykologens skepsis är befogad; underskriften skapar en förpliktelse; i IEC-granskade experiment får du reda på att du alltid kan avbryta utan repressalier. Så vad är det de kollar, auktoritet eller förpliktelse till beslut? Kanske något helt annat som har klippts bort? Kanske är det bara show =)

För övrigt gjorde Professor Burger en partiell replikering, med kontroll för deltagarnas välmående, 2007; resultaten liknar Milgrams.