handdator

Visa fullständig version : Kolhydratlösning under högintensiv intervallträning förbättrar uthållighet

King Grub
2010-03-17, 10:16
men inte springförmåga, vid lagsportsliknande aktivitet.

The main aim of this study was to investigate the influence of consuming a 6% carbohydrate-electrolyte (CHO-E) solution on the intermittent, high-intensity endurance performance and capacity of adolescent team games players. Fifteen participants (mean age 12.7 +/- 0.8 years) performed two trials separated by 3-7 days. In each trial, they completed 60 min of exercise composed of four 15-min periods of part A of the Loughborough Intermittent Shuttle Test, followed by an intermittent run to exhaustion (part B). In a double-blind, randomised, counterbalanced fashion participants consumed either the 6% CHO-E solution or a non-carbohydrate (CHO) placebo (5 ml kg(-1) BM) during the 5 min pre-trial and after each 15-min period of part A (2 ml kg(-1) BM). Time to fatigue was increased by 24.4% during part B when CHO was ingested (5.1 +/- 1.8 vs. 4.1 +/- 1.6 min, P < 0.05), with distance covered in part B also significantly greater in the CHO trial (851 +/- 365 vs. 694 +/- 278 m, P < 0.05). No significant between-trials differences were observed for mean 15-m sprint time (P = 0.35), peak sprint time (P = 0.77), or heart rate (P = 0.08) during part A. These results demonstrate, for the first time, that ingestion of a CHO-E solution significantly improves the intermittent, high-intensity endurance running capacity of adolescent team games players during an exercise protocol designed to simulate the physiological demands of team games.

Eur J Appl Physiol. 2010 Mar 13. Ingesting a 6% carbohydrate-electrolyte solution improves endurance capacity, but not sprint performance, during intermittent, high-intensity shuttle running in adolescent team games players aged 12-14 years.

Scratch89
2010-03-17, 10:30
Vad pratar vi om för kolhydrat? Var det maltodextrin, sackaros eller t.ex någon blandning av olika monosackarider?

King Grub
2010-03-17, 10:33
Det spelar ingen roll; effekten blir densamma vid intag under fysisk aktivitet, och det var inga mängder som innebär att tarmens upptagsförmåga är en begränsande faktor.

schabo-labo
2010-03-17, 10:38
Då får man köpa maltodexin nästa gång då, alltså?

WHITEFOLKS
2010-03-17, 10:45
Är väl ganska rimligt och logiskt antar jag.

Scratch89
2010-03-17, 10:47
Det spelar ingen roll; effekten blir densamma vid intag under fysisk aktivitet, och det var inga mängder som innebär att tarmens upptagsförmåga är en begränsande faktor.

Där ser man.

Däremot känns det som om det inte är direkt revolutionerande. Finns det inte flera studier som visar att kolhydratsintag under träningen är positivt?

King Grub
2010-03-17, 10:47
Inte under dessa förutsättningar, tror jag. "These results demonstrate, for the first time..." osv, som det står.