Logga in

Visa fullständig version : Hypnagog hallucination och sömnparalys

stevebc
2010-03-17, 02:07
Läser på wikipedia om drömmar då det är ett intressant ämne. Finns ett avsnitt som handlar om "lucid dreams" som innebär att man i sin dröm är medveten om att det inte är på riktigt och kan styra sig själv och ta aktiva beslut. Det låter riktigt lockande, och det är något man kan lära sig att göra.

En metod för att uppleva en "lucid dream" är WILD, wake induced lucid dream, där man går direkt från vaket tillstånd till dröm utan att förlora medvetandet. Det som kan hända då är att man drabbas av sömnparalys, ett tillstånd i vilket kroppen har stängt ner musklerna före man hunnit somna in. Vid detta tillstånd kan man drabbas av hypnagoga hallucinationer och ser då rarelser röra sig i rummet, eller sittandes bredvid ens säng, samtidigt som man inte kan röra sig.

Någon här som drabbats av detta? Vill ni dela med er av era upplevelser?

Jag har skrivit några gånger hur lättskrämd jag är när jag ser på film, men att uppleva det här, i vaket tillstånd, paralyserad. Ja, jag blir rädd bara jag läser det. Får hoppas att det blir en helt vanlig psykedelisk feberdröm denna natt istället. De är alltid nice.

stevebc
2010-03-17, 02:15
Läser vidare om något väldigt intressant som händer mig ungefär varje natt. Just när jag ligger i sängen och försöker sova. När jag stänger ögonen börjar jag tänka på saker, och dessa ser jag framför mig, som enfärgade objekt och former mot en svart bakgrund. Är detta normalt? Jag kan i princip styra det jag vill se och hade ingen aning om att det var en faktiskt hallucination. Jag trodde det bara var hjärnan som projicerade en bild på näthinnan... som iofs låter som definitionen av just en hallucination.

http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination#Level_4:_Objects_and_things

Detta är inget skrämmande tycker jag utan bara en kul grej att göra innan man somnar, eller har tråkigt. Brukar ni göra detta?

Level 3 är nog det vanligaste jag brukar uppnå. Det skrivs på wikipedia att detta är en "hypnagog hallucination" och därför är det nog så att jag upplevt en sådan. Dock utan att bli det minsta rädd då jag varit medveten och till viss del själv styrt hallucinationerna. Ibland har det varit "hemska ansikten" men oftare olika geometriska figurer och mönster.

Har själv aldrig uppnåt Level 5. Och det ska jag nog vara glad för:

This is the point where it appears to the outside world that a person is either unconscious or insane. The internal CEV perceptions and think-it/feel-it perceptions become stronger than physical perceptions, and completely override and replace open-eye physical perceptions. This can be a potentially dangerous state if a person is still mobile while literally off in their own imagined world, but by this time most people are motionless and not likely to do something hazardous to themselves or others.

This is the point where most hallucinogenic references say it is a good idea to have a "sitter" present to watch over the person using the chemicals, and keep them from accidentally harming themselves or others while deep into their own world.

Kanske är det ingen bra idé att försöka tvinga fram hjärnan till sådana här illusioner... om man nu skulle kunna uppnå denna nivå utan droger eller att vara psykiskt sjuk.

beckman88
2010-03-17, 05:45
Sömnparalys är det värsta jag har varit med om. Låg helt stilla, kunde inte andas och lampan i taket svingade fram och tillbaka med en hög fart. Jag försökte vid ett flertal tillfällen skrika SLUTA! men kunde inte få ut ett ord. Jag trodde helt ärligt att jag skulle dö.

chrilledude
2010-03-17, 05:53
Läser på wikipedia om drömmar då det är ett intressant ämne. Finns ett avsnitt som handlar om "lucid dreams" som innebär att man i sin dröm är medveten om att det inte är på riktigt och kan styra sig själv och ta aktiva beslut. Det låter riktigt lockande, och det är något man kan lära sig att göra.

Jag lyckades göra det när jag var runt 10-11år.

Jag tänkte innan jag sov att jag skulle säga "jag drömmer" i drömmen, haha. Sagt och gjort, jag gjorde det. Kunde även göra vad jag ville i drömmen (var tydligen i en lekpark med mamma och hennes kompis). Det var rätt roligt :)

EDIT; Borde väl vara rätt vanligt? Tror jag gjort det ett flertal gånger faktiskt.

Psyla
2010-03-17, 06:28
Sömnparalys har hänt mig några gånger ( 2 - 3 ) Det är hemskt! Fy tusan vad rätt jag va.

chrilledude
2010-03-17, 07:53
Sömnparalys har hänt mig några gånger ( 2 - 3 ) Det är hemskt! Fy tusan vad rätt jag va.

Var du RÄTT? Haha ;)

Själv brukar jag vara fel på natten.

zeusden1
2010-03-17, 07:56
Att Klardrömma heter det på svenska. Mycket intressant och även mycket roligt att utföra.
Man kan, med hjälp av s.k. reality-checks, kolla av verkligheten omkring en. Har man automatiserat detta, kommer man så småningom gör det i drömmer och vips, du upptäcker att du inte är vaken.

Roligast är nästan att flyga, men att vara en super gigioloo är också mycket underhållande.

Kischen
2010-03-17, 08:07
Har jag drömt att det fanns precis en liknande tråd för ett tag sedan?

Dajollee
2010-03-17, 08:14

har d typ 50 ggr per år :(

kan ha det två gånger efter varandra också det suger.

händer brorsan också. morsan har haft det också ibland.

Nitrometan
2010-03-17, 08:14
Dessa trådar kanske berör liknande saker?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143757

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54145

Scratch89
2010-03-17, 09:00
Finns som sagt gamla trådar om det här.

Jag har det då och då, och man blir helt skärrad i flera dagar efteråt. Det kan vara allt från att det kommer hemska saker in i rummet eller genom fönstret, till att det står någon och bankar och sliter i ytterdörren med en fasansfull kraft.

stevebc
2010-03-17, 09:10
Ah. Dödsrycket kändes inte så relevant men den där tråden från 2005 berör samma ämne.

Jag hade aldrig haft hypnagog hallucination i det avseende att jag sett varelser vid medvetet tillstånd. För första gången i mitt liv hände detta mig inatt. Uppenbarligen finns det en koppling mellan att jag tänkte på det här strax innan läggdags och att jag sedan (tyvärr) upplevde det. Lite ironiskt, då mitt syfte var det motsatta. Att jag låg i 39 graders feber bidrog det med. Detta upplevde jag:

1. Ett kollage av halvläskiga bilder och scener i näthinnan, men dessa var distanserade från mig.
2. Det första som hände var att det kom upp en bild av en lila teletubbie med svarta klotrunda ögon. Såg den bara med stängda ögon, och när jag började blinka snabbt och kolla någon dm från sängen blev det som en film som spelades upp där den satt och stirrade på mig. Lite läskigt.
3. Hade ögonen öppna när jag två meter bort ser ett alienansikte (det klassiska från 50-talet) sväva i luften och komma närmare till den till slut landade på min kudde rakt framför mig och sedan försvann. Det sägs att vissa som fått för sig att de blivit bortförda av aliens gjort det på det här sättet (fast givetvis i ett mycket kraftigare tillstånd).
4. Det sista som hände innan jag gav upp att somna in och började se på Conan O'Brien för att tagga ner (kl 4 på morgonen) var det läskigaste. Jag såg ett ansikte som var en ihopslagning av ett mänskligt huvud och huvudet av en tiger. Detta upplevde jag i full färgskala, särskilt ögonen. Bara huvudet såg jag, och det var riktat åt vänster håll och såg rakt fram. Utan vidare började ögonen vrida sig åt höger, mot mig, och såg mig rakt i ögonen. Hoppade till då det var en så sjukt stark upplevelse. Därefter såg jag som sagt på Conan O'Brien och lyssnade på Dire Straits i en halvtimme innan jag somnade av mig själv.

Så jag ser två lösningar till det här "problemet". Bli av med febern, och ge fan i att tänka på sådana här saker en kvart före läggdags.

Osten80
2010-03-17, 09:17
Jag känner en tjej som är övergrym på det här med klardrömmar. Hon tar över drömmen precis när hon känner för det, och styr den precis dit hon vill. Hon är överhuvudtaget duktig på att kontrollera sin hjärna, men det har krävts mycket träning, och hon har fått mycket gratis med sig från sina föräldrar. När hon var liten brukade hela familjen sitta och meditera en stund på morgonen innan det var dags att gå till skola och jobb.
Jag har aldrig lyckats med klardrömmar, men jag hade sömnparalyser rätt ofta när jag var liten, men det försvann när puberteten satte in. Det är både lite synd och skönt att jag inte har dem längre.

Otto P
2010-03-17, 09:17
Sömnparalys med hallucinationer drabbas jag av ofta, verkar som du säger att om man tänker på det innan man ska sova så kommer de 9 av 10 ggr.
Väldigt obehagligt..

Jag har dock ett knep för att undvika det, man låter bli att somna på rygg. Det funkar nästan jämt för mig iaf.

Langster
2010-03-17, 09:26
Jag har haft både sömnparalys och klardrömmar. Har dock inget tips på hur man ska uppnå dessa tillstånd, de har bara kommit när de kommer. Klardrömmar verkar dock komma oftare när jag är ledig och kan sova väldigt mycket. Ibland har de kommit när jag vaknar till på en ledig morgon, kommer ihåg drömmen jag vaknade ur, ligger och tänker på den och slumrar in igen.

Klardrömmar är ballt, men det finns olika nivåer av det. Ibland har jag varit fullt medveten om att jag drömmer och har kunnat ta egna beslut så att säga, men drömmen blir ändå inte som jag vill utan har sitt eget förlopp. Sen finns de ju de drömmar där man helt själv kan styra hela förloppet, tyvärr är det för mig extremt svårt att hålla mig sovande under sådana drömmar - antagligen för att hjärnan är väldigt nära att vara vaken.

mangs
2010-03-17, 09:27
Denna tråden är rätt bra också:
paralys (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123465&highlight=s%F6mnparalys)

Första gången jag fick det blev jag livrädd men numera när jag får det är det otäckt men jag är medveten om vad som händer. Fortfarande en otäck känsla av maktlöshet. Nyckeln för min del är att sova oregelbundet och osammanhängande, då kommer detta som ett brev på posten. Det intressanta i hela historien är att så gott som alal som får det upplever det på ungefär samma sätt. Jag kan förstå paralysen med att man inte kan prata eller röra sig men känslan man har och att något mörkt är närvarande är lite kuslig. :)

snej
2010-03-17, 09:31
Sömnparalys kan vara riktigt vidrigt. Haft det ett flertal gånger, oftast efter perioder med väldigt lite sömn och mycket festande, tex när jag var i väg på festivaler i Tyskland i en vecka när jag var yngre. När jag kom hem fick jag nästan alltid ruggiga sömnparalyser som varade i ett par dagar. Något av det värsta jag har upplevt. Har skrivit om det i någon annan tråd rätt så nyligen..

jakob
2010-03-17, 09:34
Jag har aldrig fått en sömnparalys, kan det bero på att jag sover på mage med kuddarna över huvudet?

Psyla
2010-03-17, 09:34
Sist jag hade en paralys drömde jag att en hårdrockare med en svart gummimask där bara ögon och munnen syntes, han skulle skära halsen av mig med en stor kniv, jag kunde inte göra ett schmak....

von huff
2010-03-17, 09:43
Det är roligt att sova då man själv kan styra drömmarna, som i natt när man var pirat och stred mot sjömonster.Det är nåt i huvudet som säger att det är inte äkta jag kan göra vad jag vill, vilket ger en ganska rolig känsla

Langster
2010-03-17, 09:47
Sömnparalys med hallucinationer drabbas jag av ofta, verkar som du säger att om man tänker på det innan man ska sova så kommer de 9 av 10 ggr.
Väldigt obehagligt..

Jag har dock ett knep för att undvika det, man låter bli att somna på rygg. Det funkar nästan jämt för mig iaf.

För mig har det kommit även om jag sover på sidan. Har egentligen inte haft några hallucinationer, annat än ljud, men när man sover på sidan och typ har blicken in mot en vägg... Det är det värsta, för man är helt jävla säker på att något jävligt otäckt står bakom en då och tänker slita en i stycken eller ta ens själ till helvetet eller vad fan som helst! :D Något väldigt ONT är det som befinner sig där iaf.

Men, den bästa metoden att bli av med obehaget i dessa lägen är bara att vara medveten om att det är sömnparalys, då lugnar man sig väldigt snabbt och förlamningen släpper snabbare än om man hetsar upp sig... Ibland kan det nästan vara skönt att ligga där och "sova" trots att man är medveten om omvärlden. Det är även då man kan försöka sig på utanför-kroppen-upplevelser.
Men även när man vet och håller sig lugn kan jag väldigt lätt glida in i paniken ändå, det räcker oftast med att man tänker en liten liten tanke om att det kanske är någon/något annat i rummet ändå så är det kört! :Virro

Man låter så New Age när man snackar om de här sakerna. Men det är vad det är och det är inget magiskt eller konstigt med det. No strange things.

stevebc
2010-03-17, 09:49
Oj, det fanns visst flertalet trådar. Intressant att höra om allas upplevelser. Sömnparalys har jag aldrig drabbats av, men däremot vaknat upp med en förlamad arm för att jag sovit på på den i 10h. Mitt huvud var vänt åt andra hållet så det kändes precis som jag hade förlorat armen.

Fast detta är nog ännu vanligare.

Langster
2010-03-17, 09:56
Oj, det fanns visst flertalet trådar. Intressant att höra om allas upplevelser. Sömnparalys har jag aldrig drabbats av, men däremot vaknat upp med en förlamad arm för att jag sovit på på den i 10h. Mitt huvud var vänt åt andra hållet så det kändes precis som jag hade förlorat armen.

Det är långt ifrån samma sak haha. Men icke desto mindre skrämmande ibland! Har hänt mig att armjäveln faktiskt varit helt jävla förlamad ett par minuter efter jag vaknat, så man får dra den till en bättre position med den andra armen.

Nitrometan
2010-03-17, 10:29

Gnaga av sig armen?

Hur är det med det här med one- night-stands?
Det är nog väldigt vanligt, speciellt bland ungdomar. Ofta med någon man inte skulle kunna tänka sig att ha något mer med tyvärr, det blir lite till att vakna upp och gnaga av sig armen typ, haha. Men det är väl helt okej om man bara är ute efter sex.

stevebc
2010-03-17, 10:41
Det är långt ifrån samma sak haha. Men icke desto mindre skrämmande ibland! Har hänt mig att armjäveln faktiskt varit helt jävla förlamad ett par minuter efter jag vaknat, så man får dra den till en bättre position med den andra armen.Precis, när man tar tag i armen är det precis som att ta i en arm från en sådan där dockmodell. Min var förlamad en stund, sedan började det sticka i armen och fick sedan tillbaka känseln.

Nitro: haha, nice svar

mangs
2010-03-17, 10:48
Ja, sömnparalys är någonting helt annat. ofta inträffar det när man vaknat till i sömnen för att sedan somna om och då hamnar i detta stadiet. Man ligger där och hjärnan är vaken men lite groggy och man känner en förnimmelse av ondksa och mörker. Man kan uppleva ett tryck över bröstet och ofta ser man någon form av mörk varelse (nattmaran). Det är inte helt ovanligt heller att man har en känsla av att nära och kära är på väg till en för att hälsa på eller rädda en.

Man känner skräcken och paniken och vill bara skrika efter hjälp men man får inte fram ett knyst. Man kan inte sätta sig upp eller röra sig över huvudtaget.

Som jag sade tidigare har jag haft det ett antal gånger sedan 20-års åldern och det blir mindre otäckt för varje gång. Dessutom har jag lärt mig att fokusera på att istället för att få panik och försöka göra stora rörelser hjälper det att försöka röra på tår eller fingrar för att sedan göra större rörelser och få det att försvinna.

Första gången jag upplevde de var väl egentligen det värsta att jag inte visste vad det var och man i efterhand trodde att det var demoner eller något i ens sovrum. Numera när man vet vad det är är det bara till att somna om och skratta åt saken. :)

Kan ibland hitta ett likannde stadie där jag tror at tdet är ormar eller ffa spindlar i sängen och ibland kan jag helt klart se dem framför mig. Oftast släpper dock paralysen hrä och man flyger upp ur sängen och letar febrilt innan man inser att så stor spindlar finns inte och kan somna om. :D

Fatalist
2010-03-17, 14:21
Upplever det flera gånger i månaden. Har ofta lucida drömmar, och jag har nog inte haft en dröm som skrämt mig på flera år.

Det har blivit många sexorgier, massakrar och flygturer genom åren. :D

Jag har väldigt bra kontroll över min hjärna.

Morty
2010-03-18, 10:45
Ett hett tips för den som vill uppleva klardrömmar, sk lucid dreams, är att göra det på en helg. Inte festa dagen innan, lägga sig i rimlig tid (1-2) och sätta väckarklockan på 8-9 cirka. Sedan gå upp, äta frukost, planera vad man skulle vilja göra i en lucid dröm, och bara totalt ställa in sig på att man ska göra det. Sedan, när man varit vaken i en timma, så går man och lägger sig igen. När man börjar drömma så ska man vara tillräckligt medveten om att det är en dröm för att göra en sk "reality check". En typ kan vara att kolla vad klockan är på sitt armbandsur, sedan hålla för det/titta bort och kolla igen. Är det en dröm så står visarna helt vaj, eftersom hjärnan inte kan hålla koll på sådant.

Då blir drömmen otroligt mycket klarare och man kan börja styra sig.

stevebc
2010-03-18, 11:01
Jag hade en klardröm inatt, en av ytterst få i mitt liv som kom nästan helt slumpmässigt.

Jag träffade två gamla kompisar, och de lurade mig på en grej och sa sedan "hur kunde du tro det var på riktigt?", så svarade jag "när jag drömmer, eller precis har vaknat så brukar jag bara ta allt för givet" och i det ögonblicket visste jag att det var en dröm. Men jag gjorde inget åt saken. Det är väl nästa steg att "lära sig". Hur man utnyttjar den här medvetenheten.

Scratch89
2010-03-18, 11:05
Jag hade det inatt. Totalt vidrig upplevelse, som vanligt. Tur att jag har en flickvän som kunde krama mig tills jag somnade om. :em:

CpÅke
2010-03-18, 11:16
har haft det flera gånger det är fan stört äckligt,man känner sej så kraftlös

Micke-s
2010-03-18, 18:15
sömnparalys har man haft ett 50 tal gånger,, brutalt skrämande i början , fasst nu har mna vant sig,, jag får det bara om jag sover på rygg och har sovit en gång innan ex om jag ska sova på eftermiddagen och jag vaknat sent,,

dödsryck eller något ? har jag haft brutala problem med,, kommer visserligen bara är jag tatt någon NO produkt, har gjort sittups i sängen , slagit mig i ansiktet med armen när biceps spände sig, nästan gått upp i brygga när ryggen kännde för att kontrahera sig,, sparkat foten in i väggen med en hastighet av ljusets..

roligare kan man ha i sängen ,,

Fatalist
2010-03-18, 18:19
Jag vaknade och kände "detta är en dålig idé", sen kom jag på mig själv med att halvsittandes vara halvvägs framme vid min näsa med en farande knuten näve, halvsekunden senare gjorde det skitont och det forsade blod. På tal om konstiga saker man gör i sängen.

n1tro
2010-03-18, 18:24
fanns nån lirare på forumet förut, justinnåt som ofta drabbades av såna här skumma grejer, han lär ha stor koll

mvh

Rockhard
2010-03-18, 18:35
Har vaknat en gång och satt på radion, sen somnat om. Men sedan drömt och satt bilder till det dom pratade om på radion. Upptäckte det sen när jag vaknade igen.

Men har inte haft en dröm jag kommer ihåg när jag vaknar på säkert 5 år. Skumt det där, förut brukade jag ha drömmar. Inte så ofta men iaf några gånger i månaden.

stevebc
2010-03-18, 18:37
Jag vaknade och kände "detta är en dålig idé", sen kom jag på mig själv med att halvsittandes vara halvvägs framme vid min näsa med en farande knuten näve, halvsekunden senare gjorde det skitont och det forsade blod. På tal om konstiga saker man gör i sängen.Haha varför gjorde du det?

Reality check gone bad?

Rockhard
2010-03-18, 18:39
Läser vidare om något väldigt intressant som händer mig ungefär varje natt. Just när jag ligger i sängen och försöker sova. När jag stänger ögonen börjar jag tänka på saker, och dessa ser jag framför mig, som enfärgade objekt och former mot en svart bakgrund. Är detta normalt? Jag kan i princip styra det jag vill se och hade ingen aning om att det var en faktiskt hallucination. Jag trodde det bara var hjärnan som projicerade en bild på näthinnan... som iofs låter som definitionen av just en hallucination.

Min enda mardröm som jag kan minnas att jag haft (iaf återkommande, tror att jag en gång drömde att jag blev jagad, men har aldrig drömt vanliga mardrömmar om att nån dör etc..) var med konstiga geometriska figurer i svart-grått. Typ lite som det gamla spelet Meteorit. Allt var frid och fröjd tills det plötsligt blev extremt trångt bland figurerna. Sen vaknade man upp med dödsångest typ.

Edit: asteroid kanske spelet hette?

Morty
2010-03-18, 19:04
Jag hade det inatt. Totalt vidrig upplevelse, som vanligt. Tur att jag har en flickvän som kunde krama mig tills jag somnade om. :em:

sötnos!

Kek
2010-03-18, 19:07
Tycker sömnparalys och klardrömmar är riktigt coola. Även om det man upplever ibland kan vara jävligt freaky ibland så tycker jag ändå att det är något med det hela som är ganska härligt.

Rockhard
2010-03-18, 19:14
Det här med sömnparalys och klardrömmar verkar coolt. Men jag hade aldrig hört talas om det innan den här tråden. Och här verkar det sjukt vanligt. Hmmm det kanske behövs lite drugs för att få fart på det hela för vissa.

Blomstrande
2010-03-20, 23:01
Jag har haft flera klardrömmar under årens lopp. Det händer inte ofta, kanske ett par-tre gånger per år.

Den senaste gången det hände blev jag helt såld på det!! Det var en av de mest fantastiska upplevelserna i mitt liv, faktiskt. Det kanske var som det är för en del människor som tar droger, hahah :D

Jag upplevde att miljön i drömmen inte bara lydde min vilja (som ju är det normala för klardrömmar) utan också att varje detalj, varje objekt var verkligare än verkligheten själv - jag vet inte hur jag ska beskriva det. Varje sak jag tittade på hade en extrem skärpa som de aldrig har i verkligheten. Som om allting hade ett eget inneboende ljus. Spejsat.

Jag vill verkligen uppleva det igen, men jag har svårt att få det att hända på beställning.

I vanliga fall när jag drömmer klardrömmar ändrar jag drömmens innehåll eller gör något kul i drömmen och sedan försöker jag få mig själv att vakna upp. Då är det som att titta igenom ett kalejdoskop samtidigt som det brusar/dånar i öronen (ungefär som ett högt dragspel).

Jag har även i övrigt väldigt livliga och fantasifulla drömmar, så jag är väl lite konstig på det planet...

Kim Jong Il
2010-03-20, 23:05
Jag klardrömmer så ofta jag vill. Ibland har jag gjort det hela nätter. Man blir dock inte riktigt lika utvilad.

Henchman
2010-03-21, 00:45
Jag har upplevt ett fåtal klardrömmar, och de är verkligen något utöver det vanliga. Om jag skulle beskriva det så är man i en normal dröm åskådare medan man i en klardröm verkligen är huvudperson i drömmen och bestämmer därefter

clork
2010-03-21, 01:03

En metod för att uppleva en "lucid dream" är WILD, wake induced lucid dream, där man går direkt från vaket tillstånd till dröm utan att förlora medvetandet. Det som kan hända då är att man drabbas av sömnparalys, ett tillstånd i vilket kroppen har stängt ner musklerna före man hunnit somna in. Vid detta tillstånd kan man drabbas av hypnagoga hallucinationer och ser då rarelser röra sig i rummet, eller sittandes bredvid ens säng, samtidigt som man inte kan röra sig.

Någon här som drabbats av detta? Vill ni dela med er av era upplevelser?

Jag har skrivit några gånger hur lättskrämd jag är när jag ser på film, men att uppleva det här, i vaket tillstånd, paralyserad. Ja, jag blir rädd bara jag läser det. Får hoppas att det blir en helt vanlig psykedelisk feberdröm denna natt istället. De är alltid nice.

Jag har haft rätt milda sömnparalyser då jag upplevt att TVn är på och lyser, fast den inte är det vilket har hänt mig ett par ggr. För några veckor sen fick jag en "riktig" sömnparalys efter att jag hade läst om det, och då i ett fåtal sekunder upplevde jag att jag såg "liemannen" sväva ovanför mitt huvud. Jag insåg nästan direkt att detta var en hallicunation, och efter att ha vaknat helt och hållet kände jag att hjärtat bultade som fan, och sedan satt jag på TVn för att dubbelchecka att jag befann mig i verkligheten.

sur puppa
2010-03-21, 01:42
Gardinen var ett bevingat monster som hängde ovanför mig. Var paralyzerad och monstret lixom växte sig större som den reste sig över mig.

Men, iomed att sånna saker händer med jämna mellanrum för min del är jag alltid medveten om vad det är som händer, dvs att det är en hallucination. Jag vet inte vad som händer riktet eller vad monstret är för något, men jag vet att allt är BS.

Vet i de lägena att det enda sättet att vakna ur det är att försöka skrika och på så sätt väcka mig själv. Första försöken misslyckas eftersom man är i drömmen och därmed är paralyzerad, men till slut får man ett gny som efterföljs av ett ordentligt skrik om inte gnyningen räcker.

Trots att jag vet vad det är o så så är det jävligt obehagligt, men ändå häftigt på något vis.

sur puppa
2010-03-21, 01:46
Jag klardrömmer så ofta jag vill. Ibland har jag gjort det hela nätter. Man blir dock inte riktigt lika utvilad.

Antar att du drömmer dig till en ärorik seger över USA och ett efterföljande återförenande av sydkorea till den ärorika nationen korea. Du står där som en havsgud, som grekernas poseidon eller tolkiens Ulmo, och vräker stora tsunamis över de amerikanska hangarfartygen, för att sedan gå över stilla havet och gå rätt o tvärs över USA och kämpa med presidenten i envig och spetsa honom på Washingtonmonumentet!

En ärorik seger, förvisso!

Min enda mardröm som jag kan minnas att jag haft (iaf återkommande, tror att jag en gång drömde att jag blev jagad, men har aldrig drömt vanliga mardrömmar om att nån dör etc..) var med konstiga geometriska figurer i svart-grått. Typ lite som det gamla spelet Meteorit. Allt var frid och fröjd tills det plötsligt blev extremt trångt bland figurerna. Sen vaknade man upp med dödsångest typ.

Edit: asteroid kanske spelet hette?

Jag brukade ha liknande men de blev mer eller mindre frånvarande när jag lämnade tonåren. Men då var det linjer och stora bruna sfärer som liksom var i nån sorts fluktuerande fas. Ungefär som när man på tecknade serier ska visa att nån får en elektrisk stöt. Bara suddigare. Sen blev det trängre o trängre mellan figurerna o de blev fler och fler. Detta gjorde att jag kunde få total panik och kraftig ångest när jag vaknade o mitt humör kunde påverkas under mkt lång tid efter drömmen.

Ajin
2010-03-21, 02:33
Detta klassas nog inte som sömnparalys, men någon som händer mig varje gång jag har feber är att jag drömmer exakt samma mardröm om och om igen, och det är samma dröm vid varje tillfälle. Det sjuka är att medans jag vet att jag är i mardrömen kan jag fortfarande inte kontrollera den, fastän jag vet exakt vad som kommer hända.

Drömmen är sjukt random också..

stevebc
2010-03-21, 06:47
Fan fan fan. Borde inte läst denna tråd innan läggdags. Förhoppningsvis är jag för full och för trött för att hinna med det läskiga tramset.

Jag har haft flera klardrömmar under årens lopp. Det händer inte ofta, kanske ett par-tre gånger per år.

Den senaste gången det hände blev jag helt såld på det!! Det var en av de mest fantastiska upplevelserna i mitt liv, faktiskt. Det kanske var som det är för en del människor som tar droger, hahah :D

Jag upplevde att miljön i drömmen inte bara lydde min vilja (som ju är det normala för klardrömmar) utan också att varje detalj, varje objekt var verkligare än verkligheten själv - jag vet inte hur jag ska beskriva det. Varje sak jag tittade på hade en extrem skärpa som de aldrig har i verkligheten. Som om allting hade ett eget inneboende ljus. Spejsat.

Jag vill verkligen uppleva det igen, men jag har svårt att få det att hända på beställning.

I vanliga fall när jag drömmer klardrömmar ändrar jag drömmens innehåll eller gör något kul i drömmen och sedan försöker jag få mig själv att vakna upp. Då är det som att titta igenom ett kalejdoskop samtidigt som det brusar/dånar i öronen (ungefär som ett högt dragspel).

Jag har även i övrigt väldigt livliga och fantasifulla drömmar, så jag är väl lite konstig på det planet...Mkt mkt häftigt.

Troll
2010-03-21, 07:17
Sömnparalys är läbbigt värre, hade det ganska ofta förr i tiden men nu var det många år sedan sist.

Lucida drömmar däremot har jag väldigt ofta, var och varannan natt faktiskt!

Tror detta började i tidiga tonåren, har alltid varit fascinerad av drömmar och läste många böcker i ämnet.
Började sedan vakna efter varje dröm och analyserade dessa innan jag somnade om.
Med tiden började lucida drömmar bli allt vanligare.

Numera analyserar jag inte drömmar mitt i natten längre men kommer nästan alltid ihåg de två, tre senaste drömmarna innan jag vaknar.

Och som sagt kommer väldigt ofta på att det bara är en dröm när jag drömmer, vilket gör att jag kan styra drömmen i min riktning.
Har även lyckats flyga/sväva med viljestyrka ett par gånger i drömmar vilket var riktigt häftigt, kände riktigt hur det sög i magen när jag svepte över hustaken!!

Men har även kommit på att jag drömmer och att jag tidigare har lyckats flyga, sprungit och kastat mig ut för ett stup för att störta ner och slå i marken.
Så det är inte alltid det blir som man tänkt sig även om man kan påverka i viss mån. ;)

cero
2015-03-25, 17:28
tl;dr

Hur tar jag kontroll över mina drömmar så att jag kan flyga och skjuta eldbollar?

Kan det vara så enkelt att man gör till vana att titta på sina händer eller liknande och fråga sig själv om man drömmer eller ej, tills dess att man börjar göra det även under drömmar och då potentiellt kan avgöra att man inte är under medvetande? Vill bara försöka initiera klardrömmarna på något sätt.

Hövdingen
2015-03-25, 18:36
tl;dr

Hur tar jag kontroll över mina drömmar så att jag kan flyga och skjuta eldbollar?

Kan det vara så enkelt att man gör till vana att titta på sina händer eller liknande och fråga sig själv om man drömmer eller ej, tills dess att man börjar göra det även under drömmar och då potentiellt kan avgöra att man inte är under medvetande? Vill bara försöka initiera klardrömmarna på något sätt.

Det krävs ganska mycket jobb för att bli "lucid". Det första man ska göra är att föra drömjournal, skriva ner allt man kommer ihåg av det man drömt. Det måste göras som första sak man gör på morgonen eftersom drömmar försvinner fort ur minnet.

Det andra man ska göra är att leta efter "dreamsigns". Dreamsigns är återkommande saker, platser, personer, händelser i drömmar. Många av mina drömmar utspelar sig i hemstad, som jag inte har bott i på 10 år t.ex..

Så när man upplever en eller flera (dreamsigns) så kan man bli medveten om att man befinner sig i en dröm.

Det tredje steget är att fråga sig om man drömmer flera ggr per dag. Anledningen till det är att man också börjar ställa frågan när man drömmer och chansen att ha en lucid dream ökar således.

Det räcker inte med att fråga, man måste också försäkra sig om att man inte sover. Det bästa är att kolla klockor, skyltar eller något annat med bokstäver eller siffror. Bokstäver och siffror är oftast otydliga i drömmar. Så om man ställer frågan: är det här en dröm? Och kollar klockan och ser att siffrorna är konstiga så vet man att man drömmer.

spoon
2015-03-25, 18:54
Häftigt Hövdningen! Kan dock inte bestämma mig om jag vill ge mig in på det spåret. Har tidigare haft återkommande mardrömmar. Oftast återkom dom om jag tänkte på dom under dagen eller innan jag skulle lägga mig. Kunde aldrig styra drömmarna och dog därför i drömmarna. Så nuförtiden så försöker jag slå drömmarna ur huvudet direkt när jag går upp. Fast tanken på att kunna styra drömmar låter ju lockande ändå.

cero
2015-03-25, 19:18
Uttömmande svar, det tackar man för Hövdingen. Får börja skriva drömjournal då. Kanske kan man lära sig lite mer om sig själv på köpet.

Kaalle
2015-03-25, 19:32
Hade en rätt jävla jobbig sömnparalysgrej en gång när jag jobbade som nattportier på hotell. Brukade bädda med kavajen på golvet i "back office" när jag blev som tröttast. Var bara ett par meter ifrån receptionsdisken så skulle vaknat direkt om någon gäst kommit ner och ropat "hallå" eller motsv. Jag slumrade i varje fall till som vanligt men "vaknade" strax och kunde svära på att en gäst gått in och ställt sig precis bredvid mig och stirrade på mig, jag kunde ju dock varken röra mig eller säga något. Det sög riktigt hårt, panik och frustration. Sen vaknade jag på riktigt, åt en muffins och allt kändes bra igen.

awesomooo
2015-03-25, 19:35
Har varit medveten om att jag drömmer en gång. Drömmen i sig var inte direkt speciell, jag var visste bara att det här är inte på riktigt och jag drömmer bara.

En annan gång som var rätt läskig var när jag drömde att jag sov i mitt gamla pojkrum och jag vakande hastigt av att min farsa klev in på mitt rum för att ta godis som låg på skrivbordet. Det upprepades hela fyra (4!) gånger tills jag tillslut vakande upp på riktigt.

Slaxes
2015-03-25, 19:44
Jag har tränat på detta och kan med hjälp av WILD-metoden ha medvetna drömmar på beställning. Desto mer du tänker på drömmandet, och antecknar drömmar precis när du vaknar osv desto fler gånger händer det. Sömnparalyser kan vara ganska fräcka :> det värsta var den gången jag drömde om att någon varelse klev in genom mitt fönster. När jag vaknade (ja du känner dig vaken) av skräcken så var varelsen fortfarande på väg in i mitt rum genom fönstret.. men fasas snabbt bort efter några sekunder.

Mina 20minuters powernaps liggandes på spikmatta gör det overkligt lätt att få dessa. En vecka hade jag lucid dreams 5 dagar i rad.

Scratch89
2015-03-25, 20:21
För mig räcker det att bara börja titta på klockor i drömmen för att förstå att det är en dröm. På samma sätt så kan jag aldrig slå rätt telefonnummer i en dröm, så jag kan "aktivera" det genom att försöka ringa till någon jag kan numret till.

Aequus
2015-03-25, 20:56
Hade en period i livet då det blev en del lucida drömmar. Vill minnas att jag hade en och annan trevlig flygtur.

Det var ibland svårt att hålla sig kvar i drömmarna när man blev medveten. Det är lätt att man blir lite för exalterad och således tappar fokus och lugn.

Jag har haft en sömnparalys. Jag låg på soffan och sov en eftermiddag. Jag vaknade av att jag hörde något gå bakom mig, ut i hallen och in i köket och sen tillbaka in i vardagsrummet igen. Mina ögon var öppna. Jag kunde varken röra mig eller skrika. Turligt nog låg jag med ansiktet riktat mot ryggstödet så jag fick aldrig se var det var. Lite trist ändå så här i efterhand.

Jag försökte även mig på ut-ur-kroppenupplevelser. Eller så kallad astral projektion. Något jag aldrig lyckades med även om det var nära vid flera tillfällen.

För intresserade finns mer att läsa här
https://www.flashback.org/t369161

cero
2015-03-25, 21:17
Jag har tränat på detta och kan med hjälp av WILD-metoden ha medvetna drömmar på beställning. Desto mer du tänker på drömmandet, och antecknar drömmar precis när du vaknar osv desto fler gånger händer det. Sömnparalyser kan vara ganska fräcka :> det värsta var den gången jag drömde om att någon varelse klev in genom mitt fönster. När jag vaknade (ja du känner dig vaken) av skräcken så var varelsen fortfarande på väg in i mitt rum genom fönstret.. men fasas snabbt bort efter några sekunder.

Mina 20minuters powernaps liggandes på spikmatta gör det overkligt lätt att få dessa. En vecka hade jag lucid dreams 5 dagar i rad.

Kan du styra över dina drömmar? Göra exakt vad du vill? Åka till månen och ta en picknick t ex.

Nu har jag en ursäkt att köpa ett nytt ur. :D

Aliaas
2015-03-25, 21:24
Häftigt Hövdningen! Kan dock inte bestämma mig om jag vill ge mig in på det spåret. Har tidigare haft återkommande mardrömmar. Oftast återkom dom om jag tänkte på dom under dagen eller innan jag skulle lägga mig. Kunde aldrig styra drömmarna och dog därför i drömmarna. Så nuförtiden så försöker jag slå drömmarna ur huvudet direkt när jag går upp. Fast tanken på att kunna styra drömmar låter ju lockande ändå.
Mitt personliga råd håll dig undan från detta.

Hade under en längre tid konstant drömmar i vilket jag var fullständigt närvarande. Till en början var det inte varje natt och inte heller otäckt utan jag kunde göra litw vad jag ville, det var alltså precis som man vill ha lucid dreaming.

Dock skedde det plötsligt att jag en natt föll i komplett sömnparalys. Upplevde kvävande känslor, totalmörker och ett dånande ljud som orsakade smärtor jag ALDRIG känt förut.

Detta höll på så länge att jag blev rädd för att sova och nästan helt psykiskt knäckt, kontaktade psykiatriker som ansåg att det berodde på stress och umdanträngd ångest.

Tror själv inte besöken hjälpte alls men turligt nog avtog det tillslut gradvis, och nu sker det väldigt sällan. Och när det händer kan jag nu hålla mig lugnare och härda ut då jag vet att det snart är över.

Värsta tiden i mitt liv hittils

Så glöm detta, för din skull.

Hade en period i livet då det blev en del lucida drömmar. Vill minnas att jag hade en och annan trevlig flygtur.

Det var ibland svårt att hålla sig kvar i drömmarna när man blev medveten. Det är lätt att man blir lite för exalterad och således tappar fokus och lugn.

Jag har haft en sömnparalys. Jag låg på soffan och sov en eftermiddag. Jag vaknade av att jag hörde något gå bakom mig, ut i hallen och in i köket och sen tillbaka in i vardagsrummet igen. Mina ögon var öppna. Jag kunde varken röra mig eller skrika. Turligt nog låg jag med ansiktet riktat mot ryggstödet så jag fick aldrig se var det var. Lite trist ändå så här i efterhand.

Jag försökte även mig på ut-ur-kroppenupplevelser. Eller så kallad astral projektion. Något jag aldrig lyckades med även om det var nära vid flera tillfällen.

För intresserade finns mer att läsa här
https://www.flashback.org/t369161

Aliaas
2015-03-25, 21:25
tl;dr

Citerade fel läs ovanstående.