Visa fullständig version : Optimera mitt dagsupplägg!
Hej jag tänkte visa hur jag har lagt upp mitt matintag över dagen. Kom gärna med åsikter hur ni tycker att det ser ut. Jag är 190cm lång kille på 23år och väger 91kg, jag har redan gått ner ett kilo utan att räkna kalorier så noga.
Jag räknar ungefär på att jag gör av med (2100*1.35) 2800kcal en träningsdag med 1-1.5 timmars träning. Sen så jobbar jag på lager och det är lite fysiskt arbete där, vet dock inte riktigt hur mycket det påverkar, får väl se om jag får justera min kcal förbrukning senare.
Det jag främst funderar på när det gäller mitt schema är om jag verkligen ska ha vassledrinkar på dom två senaste måltiderna, kan det bli för enformigt att käka två sådana i rad, och är det kanske bättre med långsamma proteiner som sista måltid?
10.00-11.00: 2dl havregryn, 140g stekt ägg
12.00-13.00: Träning!
13.00: Whey100 1dl
14.00: 200g alaskan pollock fisk, 200g potatis, 2-3dl mjölk.
14.45: Börjar jobbet!
16.30: 80g makrill, två skivor osötat bröd ?g
19.00: 200g stekt nötfärs, 110 g idealmakaroner
21.00: Whey100 1dl, 1 äpple, 1 banan.
23.00: Slutar jobbet!
00.00: Whey 100 1dl
Detta blir ca 2300kcal.
Så vad tycker ni, skulle ni göra något annorlunda?
Tro inte du behöver de där sista whey drinkarna. Du får ju räkna ihop och se hur mycket protein det blir för dagen ligger du över 3 g protein / kg så kan det ju vara skadligt.
Tro inte du behöver de där sista whey drinkarna. Du får ju räkna ihop och se hur mycket protein det blir för dagen ligger du över 3 g protein / kg så kan det ju vara skadligt.
mellan tummen och pekfingret så kommer jag upp i ca 220g vilket känns ganska lagom. Och det skulle bli ganska hungrigt i magen av att ta bort t.ex. sista whey drinken, då blir sista näringsintaget 21.00 och jag går och lägger mig runt 01.00 vanligtvis, det blir 4 timmar utan någonting.
mellan tummen och pekfingret så kommer jag upp i ca 220g vilket känns ganska lagom. Och det skulle bli ganska hungrigt i magen av att ta bort t.ex. sista whey drinken, då blir sista näringsintaget 21.00 och jag går och lägger mig runt 01.00 vanligtvis, det blir 4 timmar utan någonting.
220g protein det är ju kalas. Det där mer 4h utan något skall du nog inte haka upp dig allt för mycket på. Googla på periodisk fasta.
Kravmaga
2010-03-17, 09:40
ligger du över 3 g protein / kg så kan det ju vara skadligt.
Vart har du fått det ifrån?
Proteinmängeden låter för övrigt rimlig. En fundering är dock om 1dl Vassle är för mycket på en gång (antar att det är ca 40g?). Det finns en del diskussioner om att 15-20g Vassle är vad tarmen maxiamalt tar upp. Kika här b.la.: http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=143069&highlight=vassle
vicarious
2010-03-17, 14:11
Proteinmängeden låter för övrigt rimlig. En fundering är dock om 1dl Vassle är för mycket på en gång (antar att det är ca 40g?). Det finns en del diskussioner om att 15-20g Vassle är vad tarmen maxiamalt tar upp. Kika här b.la.: http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?t=143069&highlight=vassle
1dl vassle brukar vara ca 30g, vilket ger ungefär 24-25g rent protein. typ optimalt i överkant :D
jag tycker det ser bra ut, jag skulle nog personligen trycka i mig nåt långsamt protein som sista mål, t ex kasein, ägg eller nåt liknande
1dl vassle brukar vara ca 30g, vilket ger ungefär 24-25g rent protein. typ optimalt i överkant :D
hmm, 1dl väger 40g för min del, whey FX =P
Glöm inte att variera maten bara =)
siimon89
2010-03-17, 18:33
hmm, 1dl väger 40g för min del, whey FX =P
Totalvikten är drygt 37,5g/dl., medan 30g av dem är protein :D
Kravmaga
2010-03-17, 19:40
Jag väger alltid mitt proteinpulver på vågen så har ingen exakt uppfattning av vad en dl väger, var mer en ren gissning ;). Det viktiga att utröna från posten var att det antas finnas ett maxupptag av Vassle.
Fru_Flisa
2010-03-17, 21:59
Jag tror du underskattar din energiförbrukning relativt grovt.
Jag väger alltid mitt proteinpulver på vågen så har ingen exakt uppfattning av vad en dl väger, var mer en ren gissning ;). Det viktiga att utröna från posten var att det antas finnas ett maxupptag av Vassle.
Ja och eftersom mina två sista mål är snabba proteiner så undrar jag om jag har "protein-täckning" för natten?...
Ja jag är rädd för det, hoppas jag inte går ner för snabbt nu. Men jag kan meddela i den här tråden hur mycket jag har gått ner på måndag!
Kravmaga
2010-03-18, 11:03
Ja och eftersom mina två sista mål är snabba proteiner så undrar jag om jag har "protein-täckning" för natten?...
Som redan sagts i tråden kan du ju alltid byta ut den sista proteindrinken mot något mer långsamt protein, typ en burk tonfisk (inte så stor kaloriskillnad) om du vill.
Det finns lite text på nätet som säger det.
http://www.diet.com/g/bodybuilding-diet
"Daily consumption of more than 3g per kilogram body mass can lead to serious health problems, especially kidney damage. Protein is found in lean meat, poultry, and fish, eggs, tofu, and soy products"
Men läste just en vetenskaplig rapport som sa att 2.8 g inte var farligt.
Kanske inte finns någon sådan gräns om man har en frisk njure.
Kravmaga
2010-03-22, 09:12
Det finns lite text på nätet som säger det.
http://www.diet.com/g/bodybuilding-diet
"Daily consumption of more than 3g per kilogram body mass can lead to serious health problems, especially kidney damage. Protein is found in lean meat, poultry, and fish, eggs, tofu, and soy products"
Men läste just en vetenskaplig rapport som sa att 2.8 g inte var farligt.
Kanske inte finns någon sådan gräns om man har en frisk njure.
Dricker man rikligt med vatten tror jag det inte är någon fara (rätta mig om jag har fel).
jag hade gått ner 0.8kg sedan förra veckan. Så du har rätt, mitt motdrag blir att få i mig ett litet kvällsmål typ kvarg+nötter eller något sånt.
Nån som har tips på lätta kvällsmål föressten? att bara trycka i mig en tonfiskburk blir för torrt...
Eddie Vedder
2010-03-23, 22:31
Nån som har tips på lätta kvällsmål föressten? att bara trycka i mig en tonfiskburk blir för torrt...
Kokt ägg med lite majonnäs.:)
Kravmaga
2010-03-24, 09:29
Alltid gott att blanda tonfisken med lite majonäs, dressing (typ Rhode Island), ketchup, sötsur sås, keso, eller liknande :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.