handdator

Visa fullständig version : Nu ska jag ändra mitt liv

Aerium
2010-03-16, 16:08
Hej!

Jag har levt nu i runt 5 år med att spendera min tid med att sitta framför spelet World of Warcraft. När jag gick i gymnasiet så skolkade jag på grund av spelet. Mitt beroende till spelet ledde även senare till sparken på 2 jobb.

Jag är nu 22 år, 174 cm lång och väger 122.5 kilo. Nu känner jag att det har gått lite för långt, så nu är det dags att ändra min livsstil.

För ungefär en månad sen bestämde jag mig för att sluta med spelet eftersom det inte gav mig något mer. Sagt och gjort. Jag längtar inte efter spelet längre. Har även slutat med ett fruktansvärt Cola Zero beroende (1-2*1.5 liter om dagen).

Jag har läst både "Deffguiden" och "Programförslag - Råd till nybörjare del 2" och tycker det hela låter väldigt intressant och ska bli roligt att pröva att både träna och ändra mina matvanor.

Så här kommer mitt schema se ut. Synpunkter?

Måndag: Cardio
Tisdag: Styrka
Onsdag: Vila
Torsdag: Cardio
Fredag: Styrka
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Kommer föra en journal för er som är intresserade, men mest för mig själv :)
Ska man lägga upp bilder också kanske? Hehe. Vet inte om jag vågar *rolleyes*

Jag kan verkligen inte utföra en hel Situp. Kommer upp med överkroppen lite, men sen tar det stopp. Gör det något eller finns det någon bättre övning för mig?

2010-03-15 Måndag:
Cardio 60 min

2010-03-16 Tisdag:
Bänkpress (10 kilo) 3*10
Axelpress (10 kilo) 3*10
Sittande Rod (8 kilo) 3*10
Latsdrag (6 kilo) 3*10
Benpress (40 kilo) 3*10
Lårcurl (5 kilo) 3*10
Situps 3*10
Ryggresningar 3*10

Kom gärna med frågor och/eller synpunkter.

collieweed
2010-03-16, 16:16
Bra jobbat kan tänka mig att det svåraste kan vara att bryta ett beroende. Mitt tips är bara att ta det ganska lugnt de första månaderna, skador och överträning är tråkigt det kan bryta ner den bäste.

Tror det kommer att gå bra för dig iomed att du erkänt ditt problem för dig själv. Ta det lugnt som sagt bara och tänk långsiktigt med träningen och hälsan, men samtidigt kan det vara motiverande att ha kortsiktiga mål för att inspirera sig själv!

Lycka till

AlmostRipped
2010-03-16, 16:36
Bra tänkt! Det är absolut så du ska resonera, glad att jag slapp se ett överdrivet schema och mål som inte går att uppnå...

Det verkar vara realistisk och du verkar ha motivationen nog för att lyckas, tänk på kosten och se till att röra på dig så mycket som möjligt i början. (Promenader + ta trappor istället) är väldigt effektiva om man har varit en stillasittande person en längre tid, det gäller att inte skada dig och ta i "för hårt" i början utan minska kalorimängden och börja röra på dig så ökar du träningsmängden med tiden!

Ett tips är att ta foton på dig själv hela vägen (varje eller varannan vecka), för då ser du lätt hur duktig du har varit om du följt din plan! Sen när du har kämpat länge och åstakommit dit du vill så kommer det vara guld värt att ha det dokumenterat! Du behöver självklart inte posta dem på forumet men för din egen skull kan det vara kul att ha samt ifall du skulle tappa motivation kan du jämföra med 1a bilden du tog!

Finns otroligt mycket kunniga människor här på forumet och du kommer att få hjälp med frågor etc om du ber om det. Skulle du tappa motivation och börja falla tillbaka så prata med någon på forumet om det så lovar jag att vi får upp din motivation!

Lycka till! :thumbup:

falo
2010-03-16, 19:07
Skönt att höra att du kommit till insikt. Jag vet många vars liv rasat pga dataspelberoende. Tragiskt är ordet. Kämpa på!

Motoranimal
2010-03-16, 19:25
Starta journal! Man brukar kunna få bra kritik om man lägger upp bilder, men blurra ansiktet om du vill.

Tomten
2010-03-16, 19:30
Starta journal! Man brukar kunna få bra kritik om man lägger upp bilder, men blurra ansiktet om du vill.

Lite poäng med att lägga upp en bild direkt vid starten. Är inte direkt som det kan komma någon konstruktiv kritik från bilden om man väger 120+ och vill gå ner i vikt. Ett bättre alternativ är att han sparar en bild nu, bara för egen del, och sedan tar bilder med jämna mellanrum, och kanske sen lägger upp bilderna när han börjar se skillnad.

Om en bild prompt ska upp så ska det vara i rent avskräckande syfte för OP - alltså att han behöver sporren att han har ute en bild på nätet där han inte är i någon vidare form, och bara ger sig fan på att det ska bli ändrig så att han senare kan wow:a alla skeptikerna på nätet med hur stora ändringarna blev till slut.

Kravmaga
2010-03-16, 20:40
...så nu är det dags att ändra min livsstil.

:thumbup:

Nelli
2010-03-16, 21:52
Lycka till!!! och det kommer börja hända saker på en gång när du lägger om kosten :)

capron
2010-03-17, 00:52
Kul önskar dig lycka till. Kanske vara tur att det var Cola Zero som du drack.

Om detta skall vara tråden vi följer dig så ligger den fel.

JoeyP
2010-03-17, 00:56
Nice lycka till!

daimx
2010-03-17, 00:57
Ska inte säga att jag har varit i samma sits, men jag var fast i samma spel i fyra år. Fick nog när vågen stod på 100 så jag började gymma och äta bättre. Jag har kommit en riktigt bra bit på vägen och jag är säker på att du kommer göra det med!

Ett bra tips är att skära ner på sockrad läsk helt och hållet om du dricker det.
Äter du på MAX så ta en ramlösa istället för cola. Efter en månad kommer du att känna dig äcklad av sötslisket.

LoTiX
2010-03-17, 01:01
Man blir ofta rädd när man läser titlar som den du satt här om att du ska ändra ditt liv. Ofta är det fem styrkepass och tio löparrundor i veckan med en diet på 5 proteindrinkar om dagen och sallad till middag som gäller för dessa människor.

Två styrkepass och två motionspass som du satt upp här låter som en lagom dos träning.

Aerium
2010-03-17, 10:02
Tackar för allt stöd. Jag är lite ny här så jag visste inte om att det fanns en Journal-del i forumet. Jag fortsätter min journal där om det är någon som vill följa :)

nerja
2010-03-17, 10:45
Fan va spännande! Detta måste jag också följa :D hoppas det går bra för dig, kommer att följa din utveckling :) Bit ihop och kriga, det här kommer gå asbra.
Lycka till!

j.t
2010-03-17, 11:00
För övrigt är det inget negativt med Cola Zero, i kcal sammanhang.
Lycka till.

Aerium
2010-03-17, 11:02
Nu finns en tråd i "Träningsjournaler & Bilder" som heter "Nu ska jag ändra mitt liv - Journalen"

Där kan ni fortsätta att följa mig :)

Christyle
2010-03-17, 11:24
Vi håller tummarna för dig Aerium det kommer gå jättebra ska du se jag ska följa din journal helt klart:thumbup:

Saikyou
2010-03-17, 16:08
Bra beslut. Satt i ungefär samma sits som dig, bara kör hårt nu direkt så kommer du få enormt med motivering när resultaten börjar synas! Tips är att inte väga dig alltför ofta, en gång i veckan eller t om varannan vecka är fullt tillräckligt. Kolla mycket i spegeln, leta efter musklar du inte visste du hade! :thumbup: