handdator

Visa fullständig version : Fett i blodkärl och runt organ.

NiklasAlm
2010-03-16, 15:24
Om man äter väldigt dålig mat macdonalds el dyl flera gånger i veckan men i övrigt lever hälsosamt, springer och tränar på gym.
Hur farligt är detta för risk för hjärt och kärlsjukdomar? Lagras fettet i blodkärl och runt organ även om man inte blir fet?
Är det farligare att vara fet för att man äter för mycket energi men nyttig energi eller är det farligare att äta dålig mat(snabbmat, socker dyl.) men leva ett aktivt liv. Har kärlsjukdomar i släkten det är därför jag är intresserad.

stafh
2010-03-16, 15:27
Jag skulle lägga mina pengar på att det är ett aktivt liv är överordnat kosten, men det finns väl ingen anledning att inte äta nyttig mat bara för att man motionerar?

King Grub
2010-03-16, 15:37
Man kan definitivt vara "fet inuti" trots att man ser smal ut. Att det drabbar en fysisk aktiv, tränande person är inte speciellt troligt, om denne inte har några andra påverkande åkommor eller störningar.

oTure
2010-03-16, 15:38
Om man äter väldigt dålig mat macdonalds el dyl flera gånger i veckan men i övrigt lever hälsosamt, springer och tränar på gym.
Hur farligt är detta för risk för hjärt och kärlsjukdomar? Lagras fettet i blodkärl och runt organ även om man inte blir fet?
Är det farligare att vara fet för att man äter för mycket energi men nyttig energi eller är det farligare att äta dålig mat(snabbmat, socker dyl.) men leva ett aktivt liv. Har kärlsjukdomar i släkten det är därför jag är intresserad.

Du jag har ätit "skräpmat" minst 3-4 ggr i veckan och jag är perfekt i mina värden osv.
Vad är det du tycker gör mcdonalds till onyttig mat?

Zorgus
2010-03-16, 15:51
Jag tillhör också dom som ofta äter på snabbmatsställen som donken, men väljer bort strips och läsk till förmån för mjölk och morötter/äppelbitar, så att slentrianmässigt säga att snabbmat är onyttigt är att förenkla det för mycket, det beror väl på vad man väljer? Bra apo-kvot (0.62) har jag dessutom. Mycket mättat fett i kosten.

Fram till nyligen trodde man ju att det fanns en koppling mellan mättat fett och hjärtkärlsjukdom men den uppfattningen verkar ju (långsamt på vissa håll) försvinna och istället pekas socker och spannmål i olika former ut som bovar. Nyare högintressant forskning (http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-11/imc-nsl111009.php) indikerar att det kan finnas ett samband med låga D-vitaminnivåer (ej helt klarlagt ännu dock). Sen finns det som du säger nog också genetiska faktorer.

Apos78
2010-03-16, 15:53
Vad är det du tycker gör mcdonalds till onyttig mat?

I jämförelse med mycket annat hamnar det väl ändå ganska långt ner på nyttighetsskalan. Lite grönsaker, lite fibrer, taskig dryck etc. Beror såklart på vad man väljer från menyn men överlag finns det klart bättre att stoppa i sig.

Crocker
2010-03-16, 20:31
I jämförelse med mycket annat hamnar det väl ändå ganska långt ner på nyttighetsskalan. Lite grönsaker, lite fibrer, taskig dryck etc. Beror såklart på vad man väljer från menyn men överlag finns det klart bättre att stoppa i sig.

Natrium mängden, har visat sig vara riktigt hög på det jag läst.

oTure
2010-03-16, 21:02

Ja men sett till svensk baskost som fiskpinnar och nyponsoppa tycker jag det är toppen ;)

Eddie Vedder
2010-03-16, 21:06
Ja men sett till svensk baskost som fiskpinnar och nyponsoppa tycker jag det är toppen ;)

En fiskpinne är ju som en burgare. Brödet omringar dock hela köttet och är fetare i fiskpinnen.:D

Och nyponsoppa är mindre dåligt än coca cola.:)

Nikashu
2010-03-16, 23:57
Det kan väl mycket väl vara så att man klarar sig bra när man lever ett aktivt liv. Men om man nu är medveten om att man äter onyttigt, varför inte börja äta lite mer hälsosamt. Det är enkelt att göra små förändringar utan att det påverkar vardagen särskilt mycket.

I nuläget är det väl inte särskilt stor risk att man märker av hur kosten påverkar hjärta och kärl men det är på lång sikt du får problem.

Åderförfettning beror på att fett och kalk lagras i blodkärlens väggar och gör dessa mindre elastiska. När hjärtat slår kommer det en våg av blod och kärlet kan inte utvidgas när denna vågen kommer.
Att hjärta och kärl blir sämre är en vanlig del av att åldras men tillståndet kan ju förvärras om man levt "dåligt".
Om det blivit en liten skada i kärlväggen kan det lagras fett och kalk som till slut byggs på och i värsta fall stänger till kärlet helt vilket kan vara farligt om det är i fel kärl.

Efter vad jag läst är detta ovanligt i länder med lägre levnadsstandard vilket gör att man kan tänka sig att vårt sätt att leva gör att risken att drabbas ökar. Jag syftar på god mat och lite motion, vilket gör att så länge du tränar på bra behöver du inte tänka på vad du stoppar i dig i samma grad ;)

Edit: Ärftlighet är en av de faktorer som nämns i sammanhanget.

stafh
2010-03-17, 00:33
Om det blivit en liten skada i kärlväggen kan det lagras fett och kalk som till slut byggs på och i värsta fall stänger till kärlet helt vilket kan vara farligt om det är i fel kärl.

Det är väl mycket vanligare att det är placket som skadas (spricker), varpå det ansamlas blodplättar och annat som täpper till kärlet? Eller det kanske bara är vanligare bland folk som fått akuta infarkter?

Nikashu
2010-03-17, 01:04
Det är väl mycket vanligare att det är placket som skadas (spricker), varpå det ansamlas blodplättar och annat som täpper till kärlet? Eller det kanske bara är vanligare bland folk som fått akuta infarkter?

När kärlväggen är påverkad av åderförfettning (åderförkalkning) leder det till att blodkroppar och fibrin kan fastna på den ytan, precis som du säger.

Begreppet akuta infarkter vet jag inte riktigt hur jag ska tolka.

Det är vanligt att en blodpropp bildas i en ven belägen i benen som sedan lossnar och åker med blodbanan. När den sedan kommer till en mindre artär fastnar den och kan orsaka stora skador, till exempel en infarkt beroende på vart den fastnar.
Det jag pratar om brukar dock handla om äldre personer.

stafh
2010-03-17, 01:50
När kärlväggen är påverkad av åderförfettning (åderförkalkning) leder det till att blodkroppar och fibrin kan fastna på den ytan, precis som du säger.

Begreppet akuta infarkter vet jag inte riktigt hur jag ska tolka.

Det är vanligt att en blodpropp bildas i en ven belägen i benen som sedan lossnar och åker med blodbanan. När den sedan kommer till en mindre artär fastnar den och kan orsaka stora skador, till exempel en infarkt beroende på vart den fastnar.
Det jag pratar om brukar dock handla om äldre personer.

Jag menade att det är väl oftast blodkropparna (och fibrin etc) som gör att kärlen stänger till, och inte placket i sig. Väl?

Med akut infarkt menar jag en infarkt som uppstår plötsligt.

mikaelj
2010-03-17, 08:49
Åderförfettning beror på att fett och kalk lagras i blodkärlens väggar och gör dessa mindre elastiska. När hjärtat slår kommer det en våg av blod och kärlet kan inte utvidgas när denna vågen kommer.
Att hjärta och kärl blir sämre är en vanlig del av att åldras men tillståndet kan ju förvärras om man levt "dåligt".

oxLDL / VLDL?

Nikashu
2010-03-17, 10:00
oxLDL / VLDL?

oxLDL låter jag vara så länge eftersom jag måste läsa mig till faktan. VLDL = Very Low Density Lipoprotein?

VLDL sätts ihop av kolesterolet och det är just LDL-kolesterolet som är det som är farligt och ger högre risk att drabbas av åderförkalkning.

Det goda kolesterolet HDL skall tvärtom vara bra och skydda kroppen.

Nikashu
2010-03-17, 10:17
Jag menade att det är väl oftast blodkropparna (och fibrin etc) som gör att kärlen stänger till, och inte placket i sig. Väl?

Med akut infarkt menar jag en infarkt som uppstår plötsligt.

När det är skador i placket blir det en yta där det lätt fastnar blodkroppar och fibrin. I vanliga fall är kärlväggarna fina och blodet bara rinner igenom men blir det förändringar i ytan gör det att det kan börja byggas upp ett stopp.

Som jag tolkar det betyder att du har rätt, att det faktiskt är blodkroppar och fibrin som stänger till. Men det beror i sin tur på en förändring i kärlväggarna eftersom de måste ha en yta att fästa på.

Det är fler faktorer inblandade som påverkar processen, till exempel vårt immunförsvar. oxLDL (oxiderat LDL) som nämndes ovan tas upp i kärlväggen och det får vårt immunförsvar att bilda plack. Det kan göra att bindväven ökar och då blir kärlen mindre elastiska.

Jag reserverar mig för oklarheter kring oxLDL eftersom jag verkligen inte är någon expert kring ämnet.

mikaelj
2010-03-17, 10:27
VLDL sätts ihop av kolesterolet och det är just LDL-kolesterolet som är det som är farligt och ger högre risk att drabbas av åderförkalkning.

Inte allt LDL-kolesterol ger den risken. Skillnad på "små täta" och "stora fluffiga."

Mer om oxLDL:
del 1: http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/07/diet-heart-hypothesis-oxidized-ldl-part.html
del 2: http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/08/diet-heart-hypothesis-oxidized-ldl-part.html

och fina stycken som (från http://wholehealthsource.blogspot.com/2009/09/animal-models-of-atherosclerosis-diet.html):
The amount of atherosclerosis produced by feeding different fats depends both on how much LDL oxidation occurs and on how the fat affects the organism's blood lipid profile. For example, if corn oil lowers LDL by 3-fold relative to lard in a rabbit model, yet increases the proportion of oxLDL by 50%, the rabbit will probably develop more atherosclerosis eating lard than eating corn oil. This is because the total concentration of oxLDL is still higher in the lard group. On the other hand, if corn oil doesn't reduce LDL at all relative to lard in a rhesus monkey, yet the proportion of oxLDL increases by 50%, the corn oil group will probably develop more atherosclerosis, all else being equal.

oTure
2010-03-17, 11:58
Kan vi inte bena ut vad som är dålig mat och vad som är bra?

Eddie Vedder
2010-03-17, 12:08
Kan vi inte bena ut vad som är dålig mat och vad som är bra?

Om jag kommer på det så håller jag det för mig själv. Eftersom det sannolikt skulle ge mig Nobelpriset.

För att förtydliga är det alldeles för komplext för att uttala sig kategoriskt om. Vi har alla ganska subjektiva uppfattningar om det. Att käka pizza en gång i veckan (jag utgår från en pizzeriapizza där man inte ändrat i ingredienserna för att göra den "nyttigare"/energisnålare) är sällan dåligt. Men att dessutom leva på skogaholmslimpa med hushållsost och korv med pulvermos resterande vecka gör ju kosten bedrövlig.