handdator

Visa fullständig version : Tråden om personer som är naturligt fit (Bra gener?)

mangs
2010-03-16, 14:07
Har tänkt lite igen. :)

Eftersom jag tagit ett uppehåll från allt vad träning och bra kost heter så börjar ju kroppen sakta men säkert gå tillbaka till någon form av grundläge med mindre muskelmassa. Kommer snart dra igång med tränigen igen då jag trivs bättre i vältränat tillstånd vilket mig osökt kommer in på denna delikata fråga.

Det finns männsikor som mer eller mindre aldrig rör på sig och äter dåligt samt har dåliga festvanor etc som trots allt detta jämt ser fräscha och vältränade ut.

Jag inser givetvis att vi alla är olika och har olika gener men är det andra faktorer som spelar in? Jag tycker det är anmärkningsvärt att de flesta faller ihop till lönnfeta klenisar medan andra upplevs som väldigt vältränade. Handlar det om att dessa personer har bra proportioner vilket gör att det inte är positiv om de tappar muskler och lägger på sig fett.

Jag har ett exempel. Jag har en polare som tidigare hade en flickvän som aldrig rörde på sig. Körde bil tillkontorsjobbet och hade ingen riktig ordning på kosten. Utan att gå in på detaljer så var hon väldigt välproportionerlig och hade en kropp som jag tror de flesta andra tjejer skulle mörda för att få och killar för den delen skulle kunna mörda för att få sätta på. ;)

Personen upplevdes som vältränad med synliga muskler, lagom fettmängd och kvinnlig på rätt sätt. Jag pratar alltså inte om att hon såg ut som en fitness modell i kroppen men jag antar att hennes proportioner gjorde att det såg tilltalande ut.

Detta är ingen klagotråd där man skall förbanna sina kassa gener utan jag vill ha reda på varför vissa automagiskt ;) är perfekta som de skapade medan andra får kämpa järnet för att ens uppnå hälften och i många fall inte ens det. vad är det som gör att dessa upplevs som perfekta, är det för att de har rätt proportioner och utgör ett snitt av hur man anser att en frisk och välmående människa skall se ut.

Och nej, jag varken är eller var förälskad i tjejen i frågan men hon hade onekligen en shysst fysik, speciellt med tanke på att hon aldrig tränade.

Lasse Kongo
2010-03-16, 14:10
Jag känner både tjejer och framförallt killar med dessa "syndrom" så jag förstår precis vad du menar, har dock inte mycket att tillföra men blir kul att följa tråden, kan blir roligt som vanligt på kolo.

delta_mats
2010-03-16, 14:22
Tror inte jag känner till någon sådan person. I alla fall inte någon som ej är en ungdom. Ungdomar kan ju leva rätt slitigt men ändå inte bli feta, men vad jag sett så kommer tiden ikapp förr eller senare och ingen jag vet om över 30 år som lever osunt och ej tränar ser fit ut.

Baan
2010-03-16, 14:28
Jag har inte sett många eller några som ser vältränade ut och inte gjort något för att se vältränade ut. Det beror på var man sätter ribban givetvis, men visst finns det dom som ser bra ut jämfört med hur dom lever.

Man kan även bli lite lurad med vissa och tro att dom inte tränar något, särskilt om man är övertygad att styrketräningen är den enda rätta träningen. ;)

Mats J
2010-03-16, 14:43
Tror inte jag känner till någon sådan person. I alla fall inte någon som ej är en ungdom. Ungdomar kan ju leva rätt slitigt men ändå inte bli feta, men vad jag sett så kommer tiden ikapp förr eller senare och ingen jag vet om över 30 år som lever osunt och ej tränar ser fit ut.

Kan endast hålla med, känner några som kunde anses ganska vältränade trots att dessa inte träna nämvärt när vi var runt 20. Numer när vi börjar närma oss 40 ser de ut som vem som helst i den ålder. Smala och lönnfeta.

Scratch89
2010-03-16, 14:44
Jag har en hel del kompisar som är i min ålder eller något år yngre som ser riktigt ***** ut, även fast de äter godis och på Donken nästan jämt, och super som idioter på helgerna. Lite fuskigt.

EDIT: De ser... "fitnessaktiga" ut, så slipper censuren få spatt.

Numse
2010-03-16, 14:49
Hade ett par polare som såg riktigt fit ut i 18-års åldern, utan att träna styrka, bara fotboll, handboll eller hockey. Nu är dom pösiga :) det går alltid utför tillslut

AlmostRipped
2010-03-16, 14:57
Klart det har med ålder att göra, även gener i stor utsträckning då det finns många feta 18-25 åringar. Men jag har ett par kompisar mellan 22-24 som inte tränar, de super ofta, äter onyttigt och ändå är relativt fit i folks ögon, däremot föredrar jag själv att träna och behöver nog inte oroa mig sålänge det intresset finns! (Tror jag har någorlunda schyssta gener men inte supermanfit som vissa verkar ha).

Fit by Choice not by genes!

Vinter
2010-03-16, 14:58
Hade ett par polare som såg riktigt fit ut i 18-års åldern, utan att träna styrka, bara fotboll, handboll eller hockey. Nu är dom pösiga :) det går alltid utför tillslut

För mig är det tvärt om, vet inte varför. Men jag tackar och tar emot.

mangs
2010-03-16, 14:59
Precis som ni säger så ser många "ungdomar" i 18-20-års åldern ok ut men när de sedan närmar sig 30 med gubbmage etc så är läget annorlunda.

Personen jag pratade om var en bit över 30 och hade alltså passerat detta stadie.

Jag har ju iofs aldrig sett henne naken men med kläder så såg det väldigt bra ut. Ananrs har man ju rätt oftas sätt ffa män i 30års åldern som ser rätt ok och propra ut med kläder på men när de åker av ser de ut som gamla gubbar när magen hänger etc...

Det kan ju vara så att kläderna även klädde upp denna donnan? Om inte så tror jag ändå att en viss klädstil kan påverka så att man ser mer fit ut (till en viss gräns).

Baan
2010-03-16, 15:07
Precis som ni säger så ser många "ungdomar" i 18-20-års åldern ok ut men när de sedan närmar sig 30 med gubbmage etc så är läget annorlunda.

Personen jag pratade om var en bit över 30 och hade alltså passerat detta stadie.

Jag har ju iofs aldrig sett henne naken men med kläder så såg det väldigt bra ut. Ananrs har man ju rätt oftas sätt ffa män i 30års åldern som ser rätt ok och propra ut med kläder på men när de åker av ser de ut som gamla gubbar när magen hänger etc...

Det kan ju vara så att kläderna även klädde upp denna donnan? Om inte så tror jag ändå att en viss klädstil kan påverka så att man ser mer fit ut (till en viss gräns).

Kan det vara lättare för tjejer att se "vältränade" ut? Det kanske inte är att man väntar sig särskilt mycket muskler, mer bra former, avsaknad av mage etc. För män känns det som att man även behöver ha lite muskler för att uppfattas som fit, det räcker inte med att vara smal och sakna ölmagen :)

AlmostRipped
2010-03-16, 15:09
Om hon var en bit över 30 är det lite annorlunda, däremot finns det ju alltid undantag i allt... Även om de flesta börjar bli mer slappa så är det alltid några som står ut ur mängden. Känner några i 30-35 års åldern som inte tränar speciellt mycket (innebandy 1 gång i veckan som max), men tror däremot inte de festar som förr och håller väl kosten någorlunda så kan vara det.

Sen gör kläderna ganska mycket oavsett kroppsform tycker jag, är man vältränad men har baggy kläder ser man inte alltid så vältränad ut. Och är man tjock och har slim jeans med en tajt tröja ser man enklare att personen är tjock, så tror att personer med bra gener som klär sig "smart" helt enkelt ser fit ut oavsett.

(Som Baan sa) Tjejer har nog även enklare för det!

MasterChief
2010-03-16, 17:38
En naturlag är att dessa "naturligt vältränade" alltid är någons kompis och vi andra har aldrig sett dom.

LillLinn
2010-03-16, 17:48
Jaa du, har en syster med det syndromet.

Alltid varit smal och sätt vältränad ut, trots att hon äter mer än mej ute, och trots att hon inte tränar ett skit, medans en annan står i som en dåre...haha.

Ingen aning om varför det är så. Jag börjar fundera om det finns förklaring i när man är liten? typ småbarnsåldern. Tycker alltid att det stämmer överrens med det

Alltså...min syster var lönnfet som liten (ta inte illa upp syrran) men nu är hon sjukt smal. Samma en kompis lillesyster....kan det hänga ihop eller är jag ute helt på fisses mosse???

regus
2010-03-16, 17:50
Min bror är ett sådant as. Men lite mer socialt handikappad.

Han fick större balle också.

kalle_banan
2010-03-16, 17:52
Lägg upp lite bilder så man förstår vad ni menar med naturligt fit pls.

Pirko
2010-03-16, 17:53

:laugh:

von huff
2010-03-16, 17:54
Altså talar ni om personer som är "normala" , inte magra och inte feta?Har aldrig sett en människa som ser tränad ut som inte tränar

Bullen!
2010-03-17, 12:57
naturligt fit och bra gener vet jag inte om huvudsakligen ligger bak det. för en vettig kost brukar alltid vara anledningen.

en vän som är/var kustjägare och sen utbildade sig vidare inom det militära med ganska hög aktivitetsgrad och vädigt påfrestande övningar osv. han blev matad helt enkelt. han kan inget om kost och näringslära alls i stort sett. vet inte skillnad på en kycklingfile och en falukorv.

han var per automatik i galet bra form. han gymmade frekvent och ar väldigt aktiv inom sin militära utbildning. hade således en kropp därefter. lean och stor. bänkade 150 pannor. markade 250. 185cm lång och vägde över 90. sådär lagom snyggt vaskulär och bra definitioner.

men sen när han slutade att bli matad. alltså skulle stå för käket själv. och med samma aktivitetsgrad i vardag och arbete så förfall han markant.

så med fel bränsle i kroppen så kommer man inte prestera lika bra som med rätt. mer hokuspokus än så tror jag inte att det är. och jag upplever själv samma sak. jag är lean när jag ber om det. och fet när jag ber om det.

pwnyou
2010-03-17, 13:55
Jag är lite osäker på vad som menas med "naturligt fit (Bra gener)" här eftersom ingen har lagt upp några bilder eller så, men jag kan väl lägga till ett par tankar/erfarenheter.

När det gäller killar i min ålder (i min skola iaf) så ser endast de som tränar vältränade ut.

Det finns de som inte tränar så mycket och som är ganska deffade, men de väger ungefär 50-60kg och om t.ex jag skulle gå ner till 70kg så skulle jag antagligen ha samma fettprocent eller lägre än vad de har, så det är inte så imponerande. Men att de har låg fettprocent kanske ger en illusion som gör att de ser vältränade ut i vissa personers ögon, vad vet jag?

Iaf så vet jag ingen kille i min ålder som ser vältränad ut utan att ha tränat ett dugg.

När det gäller tjejer så är det väldigt sällsynt med sådana som styrketränar där jag bor (i min ålder). De som ser "fit" ut är i princip tjejer som ser smala ut, fast inte anorexia-smala/smalfet-smala (de har en del muskler, med andra ord). Många sådana tränar konditionsidrotter (typ fotboll eller något liknande), och det är väldigt sällsynt med sådana som inte tränar något alls, tycker jag. "Snygga" tjejer som inte tränar brukar ofta ha lite hull på t.ex magen, så jag kan erkänna att jag inte har sett så många tjejer som är "naturligt fit".

Däremot vet jag killar som bygger mer muskler och tappar mer fett än andra när de börjar styrketräna (bättre gener), men de brukar som sagt inte se så vältränade innan de börjat träna.

Finska Lejonet
2010-03-17, 14:24
Skulle nog säga att många kvinnor vet att klä sig rätt, dvs i kläder som gör att de ser smala ut eller "***** ut" som Lagerbäck skulle sagt. De flesta avslöjas nog på stranden...

mikaelj
2010-03-17, 14:28
Testosteron, insulinkänslighet, säkert något mer.

30 år är ett vanligt tröskelvärde när allt går käpprätt trots "samma mängd träning och samma sorts mat som innnan". Det börjar oftast lätt som "lite mage" kring 20-25-årsåldern.

Slartibartfast
2010-03-17, 14:34
Jo, det är lite surt med såna. Jag har bekanta som har sådan kropp jag skulle vilja ha, utan att dom ens tränar. T.ex. benmuskler naturligt som jag aldrig någonsin kommer att lyckas bygga. Man tänker "fan, med hans anlag och med min träningsdisciplin, vad jag hade kunnat åstadkomma".

Men man tävlar bara med sig själv ändå. I slutändan handlar det bara om valet huruvida man vill vara en bättre eller sämre version av sig själv.

AlmostRipped
2010-03-17, 14:41
Jo, det är lite surt med såna. Jag har bekanta som har sådan kropp jag skulle vilja ha, utan att dom ens tränar. T.ex. benmuskler naturligt som jag aldrig någonsin kommer att lyckas bygga. Man tänker "fan, med hans anlag och med min träningsdisciplin, vad jag hade kunnat åstadkomma".

Men man tävlar bara med sig själv ändå. I slutändan handlar det bara om valet huruvida man vill vara en bättre eller sämre version av sig själv.

Jepp, men sånt är livet...

Och dem som har din träningsdiciplin och ultimata anlag har väl troligtvis en ultimat kropp också :)

kaer
2010-03-17, 14:43
Jag har en kompis som är sån. Han ser riktigt jävla fit ut, och har alltid gjort det.
Han tränar periodvis, men aldrig jätteseriöst och oftast olika saker i sina 'perioder'.
Han har magrutor, synliga muskler och synliga ådror 'överallt'.
Så länge jag kännt honom så äter han rejält med skräpmat, McD, pizza, gifflar, cola osv osv.

Ja, han fyller 40 i år.

Adama
2010-03-17, 14:44
Efter 30 är det ingen lek längre. Överätning sätter sig som lovehandles på en gång. Finns ingen på min arbetsplats / grannskap som ser vältränad ut utan att kämpa för det.

De vart tårta på fikat nu i em... tur man har ett hårt pass framför sig annars är man ju nästan uppe i dagens tillåtna kalori-intag redan :-)

Slartibartfast
2010-03-17, 14:45
Och dem som har din träningsdiciplin och ultimata anlag har väl troligtvis en ultimat kropp också :)

Så är det.

Dessutom argument som "men tiden kommer ikapp dem också" har jag aldrig förstått mig på. Alla blir fistade av tiden där efter 30, men dom med bra anlag kommer jävligt lindrigt undan i förhållande till dem som drog en genetisk nitlott.

kelk
2010-03-17, 15:13
Min bror är ett sådant as. Men lite mersocialt handikappad.

+1.

Exet också. Utan balle. :smash:

mangs
2010-03-17, 15:39
Jag vet inte hur uppskatat det skulle vara med bilder här men jag var kanske lite väl otydligt i första posten. Det är väl snarare proportionerna av allt som gör att det ser jävligt bra ut i kombination med en lagom mängd muskelmassa och låg/trivsam fettmängd med fettdepåer på rätt ställen.

Det är liksom inget som man bara kan träna till sig om man inte ahr anlag för det.

Precis som många sagt så verkar vissa tjejer framför allt ha dessa anlagen och det kan bero på att en "optimal tjejfysik" inte kräver den mängden muskelmassa som faktiskt en manlig dito gör vilket gör att ytterst få killar platsar in utan någon som helst träning.

För att prata i Kwon-termer. Ta 100 tjejer som tränar och denna bruden jag pratar om. Låt 100 killar bedöma deras butts så kan jag garantera att hon kommit topp5 utan att någonsin gjort ett utfall eller en knäböj. Brösten,benen och resten av kroppen likaså.

Jag tror det handlar mycket om proportionerna. Med rätt proportiner behöver man inte träna för att ändå ha en schysst fysik. Sedan kanske det finns vissa som får bra resultat av att gå uppför trappan ibland också i ett i övrigt stillasittande liv.

rapzidi
2010-03-17, 17:02
Dessutom argument som "men tiden kommer ikapp dem också" har jag aldrig förstått mig på. Alla blir fistade av tiden där efter 30, men dom med bra anlag kommer jävligt lindrigt undan i förhållande till dem som drog en genetisk nitlott.

Precis. Rimligen bör ju en person som varit smal hela livet inte helt plötsligt bli fetare än någon som inte varit det.
Men det kan ju vara så att folk ofta menar "sådär mycket kommer han/hon aldrig kunna äta efter 30 utan att bli jättefet, ska ni se!" medans folk som har lättare för att gå upp i vikt lärt sig att inte äta (för) mycket, eller nåt...

Christyle
2010-03-17, 19:13
jag har en polare som varit överviktig i hela sitt liv och började deffa förra året i somras & nu 1 år senare ser han ut som en biffig vältränad snubbe med 6-pack hur kommer det sig? gener? sjukt duktigt utav honom han har aldrig bulkat heller han är rädd för att bli fet igen vilket är vanligt bland de som en gång vart överviktig:thumbup:

Osten80
2010-03-17, 19:17
Som sagt, när det börjar närma sig de trettio är de ytterst lätträknade.

AlmostRipped
2010-03-17, 19:31
jag har en polare som varit överviktig i hela sitt liv och började deffa förra året i somras & nu 1 år senare ser han ut som en biffig vältränad snubbe med 6-pack hur kommer det sig? gener? sjukt duktigt utav honom han har aldrig bulkat heller han är rädd för att bli fet igen vilket är vanligt bland de som en gång vart överviktig:thumbup:

Sjukt duktigt av honom, om han har kört seriöst så är det möjligt.. sen klart gener har med att göra hur han ser ut etc.

Jenan
2010-03-17, 20:04
30 år är ett vanligt tröskelvärde när allt går käpprätt trots "samma mängd träning och samma sorts mat som innnan". Det börjar oftast lätt som "lite mage" kring 20-25-årsåldern.

Sen jag passerat 25 har jag märkt att mitt "daller" har gått från att sätta sig främst på låren, tidigare var det magen. :)

Skulle jag inte höra till den lyckliga gruppen "naturligt fit" skulle jag förmodligen vara fet. Jag har alltför dålig självdisciplin när det gäller mat.

Kek
2010-03-17, 20:22
Naturligt vältränad har jag nog inte sett någon. Smal är en helt annan sak imo. Inte så svårt att se ut som ett skelett och sen flexa sina uberbiccar och marutor om man sitter framför datorn och surplar joltcola.

Action Fighter
2010-03-17, 20:38
Naturligt vältränad har jag nog inte sett någon. Smal är en helt annan sak imo. Inte så svårt att se ut som ett skelett och sen flexa sina uberbiccar och marutor om man sitter framför datorn och surplar joltcola.

+1 Förstår inte folk som verkar förknippa spetig och lågt kroppsfett med vältränad. De verkar ha fått något om bakfoten helt klart.

Bullen!
2010-03-17, 21:06
nu kom jag på det.

alla är naturligt fit. det är bara några som väljer att missköta sig till den grad att de lagrar önödigt fett på kroppen. grundtanken var varit som alla andra däggdjur som inte behöver späck mot köld eller nåt djur vi själva avlat. eller liknande. en man i sitt normala tillstånd har synlig muskulatur.

Kek
2010-03-17, 21:18
nu kom jag på det.

alla är naturligt fit. det är bara några som väljer att missköta sig till den grad att de lagrar önödigt fett på kroppen. grundtanken var varit som alla andra däggdjur som inte behöver späck mot köld eller nåt djur vi själva avlat. eller liknande. en man i sitt normala tillstånd har synlig muskulatur.

Vad menar du? Fettreserver är ju inte i första hand till för att skydda mot kyla utan snarae användas som energireserver när man inte har mat.

Christyle
2010-03-17, 21:20
Sjukt duktigt av honom, om han har kört seriöst så är det möjligt.. sen klart gener har med att göra hur han ser ut etc.

Jaa det måste vara sjuka gener han ser ut att ha bulkat & sen deffat han är 26 oxå

feyin
2010-03-17, 21:31
Vältränad är såklart olika.

Jag anser att en med väldigt bra kondition är mycket mer vältränad än en med väldigt fin kropp.

Kek
2010-03-17, 21:44
Vältränad är såklart olika.

Jag anser att en med väldigt bra kondition är mycket mer vältränad än en med väldigt fin kropp.

Om man är bra på att springa är man ju uppenbarligen inte "naturligt" fit

shut teh face
2010-03-17, 21:48
Tror de helt enkelt äter tillräckligt lite för att inte lägga på sig fett, och de behöver inte heller träna speciellt mycket för att behålla de muskler de har. Detta i kombination gör att man inte går upp speciellt mkt i varken fett, eller muskler. Och lyckas behålla "fysiken". Men det kommer väl ifatt dem till slut.

Observera att bara för man äter på donken jämt, godis osv, så kan man ändå hamna på kaloriunderskott, vilket är tillräckligt för dem då de kanske inte äter mer ä nde förbrukar ändå..

von huff
2010-03-17, 22:05
Jag skulle gärna vilja se en person med muskelmassa och som är fit och inte tränar.Jag tvivlar starkt att det finns många såna personer

Scoffan
2010-03-17, 22:36
Vet flera stycken som sportat när de var yngre sisådär 10 år sedan men har fortfarande ganska muskulösa ben, samma med farsan han har inte tränat på 30+ år och har ganska grova ben. Överkroppen brukar de dock inte vara så välställt med på de otränade, antagligen för att den inte direkt används i vardagen.

von huff
2010-03-17, 22:43
Sen har ju alla olika mått på vad muskulär är.

Bullen!
2010-03-17, 22:56
Vad menar du? Fettreserver är ju inte i första hand till för att skydda mot kyla utan snarae användas som energireserver när man inte har mat.

det var kanske ett för ogenomtänkt exempel. men läs resten igen. att alla människor är naturligt "fit".

att skylla på dåliga gener ger jag inte 5 öre för. då jag helt själv kan välja hur jag ska se ut, och kan jag så kan alla friska individer.

allt är energibalans och även balans mellan de olika näringsämnen. hur man åstakommer den bestämmer man själv.

Baan
2010-03-17, 22:58
det var kanske ett för ogenomtänkt exempel. men läs resten igen. att alla människor är naturligt "fit".

att skylla på dåliga gener ger jag inte 5 öre för. då jag helt själv kan välja hur jag ska se ut, och kan jag så kan alla friska individer.

allt är energibalans och även balans mellan de olika näringsämnen. hur man åstakommer den bestämmer man själv.

Det är inte jättekontroversiellt att det även finns anlag för fetma, vilket kan göra det lite svårare för individer att vara fit-ta.