handdator

Visa fullständig version : Dåliga resultat pga dålig mat

chrillepille
2010-03-15, 13:42
Det är så att jag bor fortfarande hemma och min mor och styvfar köper bara en massa skit mat såsom
skogaholms limpa
falukorv
revbenspjäll
kräftröra
köttfärs sås och spaghetti med 6 dl grädde i :confused:

listan kan göras väldigt lång, det är väldigt fet mat som görs varje dag och det märks på allihop i familjen att vi blivit fettos av maten vi äter.
visst, jag är glad att jag får mat och tak över huvet osv men med mina mål med träningen så funkar inte detta. jag skulle tippa på att ja får dubbelt så bra resultat om jag fick i mig rätt sorts mat.

jag ska köpa på mig ett rejält lass med mat nu i veckan och behöver era tips

kyckling bröst, lax, havregryn, ägg, bananer är det jag hört ska vara bra och ren mat om man tränar. så jag har skrivit upp det på lappen än så länge och jag äter nästan allting så kom med alla möjliga bra tips!

mikaelj
2010-03-15, 13:49
Det låter som bra mat överlag. Skippa mat som du inte blir mätt på (t ex bröd), specifikt den där söta sirapslimpan.

Man blir inte fet av fett, man blir fet av att äta för mycket. Jag äter 150-300g fett om da'n, inte blir jag ett fetto av det...

Dina resultat kan eventuellt hållas tillbaka av att du äter för lite protein, men givet vad du listar i matväg ser jag inte att du får i dig för lite.
Dina resultat kommer från att du tränar för mesigt eller fel. Hur ser ditt träningsprogram ut? (vilka dagar, vilka övningar, set, rep)

Det finns absolut inget magiskt med typisk byggarmat. Tråkig är den också. Det är som en självuppfyllande profetia -- tänk "trots att", inte "tack vare". Monkey see, monkey do.

Fredrik_S
2010-03-15, 14:00
För det första är allt du räknade upp bra mat. Skogholmslimpan kan diskuteras men handlar det om några skivor om dagen är inte den heller dålig. Du kan med lätthet bygga en fin fysik med den maten. Det ända som skulle kunna tänkas vara för lite är proteinmängden totalt (vilket ändå skulle kunna vara tillräcklig, men den brukar snålas lite på i vanlig husmanskost)
Det allra enklaste sättet att garantera att du inte får i dig för lite protein är att komplettera med ett proteinpulver, då behöver du inte störa familjemåltiderna på något sätt och kan njuta maten tillsammans med familjen istället för att oroa dig att det är för dålig mat(vilket det inte är).

Det är troligen för lite aktivitet i förhållande till mängden mat för dina familjemedlemmar som orsakat övervikten.
Träningen är 90% av framgångarna och så länge energibehovet är täckt och proteinintaget inte är för lågt (ca 2g/kilo kroppsvikt är mer än godkänt) så spelar det ingen som helst roll om det är revbenspjäll gräddsås och köttfärs eller tonfisk kyckling och rapsolja.
Och som mikaelj sa, exakt hur tränar du. Det är EXTREMT viktigt för framgångarna.

siimon89
2010-03-15, 14:11
Tycker inte maten utifrån det lilla du nämnt ser särskilt dålig ut. Att de i din familj börjar bli "fettos" som du så fint uttryckte det, beror snarare på att de äter mer än de behöver och inte styrketränar (som kan omvandla överskottet till muskler).

Dieten + träningsprogrammet + återhämtningen = Resultaten.

Numse
2010-03-15, 14:12
Hur är näringsvärdet i vanlig varmkorv? Har för mig att det är rätt kass, men jag kan ha fel.

siimon89
2010-03-15, 14:15
Tips på lite mer bra mat att inhandla utöver det du nämnt:

Avocado
Olivolja
Keso eller Kesella (om du tål det)
Nötter
Mjölk (om du tål det)
Biff
Quinoa
Råris
Apelsin
Äpple
Bär
Tomat
Paprika
Spenat
Broccoli

siimon89
2010-03-15, 14:17
Hur är näringsvärdet i vanlig varmkorv? Har för mig att det är rätt kass, men jag kan ha fel.

Generellt sett anser jag att du har rätt. Men det betyder inte att korv i sig nödvändigtvis har taskigt näringsvärde, utan snarare de billigare korvarna man kan köpa på matvaruaffärerna.

Numse
2010-03-15, 14:18
Sant. Antog att det var den billiga varianten som chrille får serverad :)

siimon89
2010-03-15, 14:21
Sant. Antog att det var den billiga varianten som chrille får serverad :)

Mjo, falukorv är väl ingen näringsbomb direkt :)

chrillepille
2010-03-15, 14:33
Det låter som bra mat överlag. Skippa mat som du inte blir mätt på (t ex bröd), specifikt den där söta sirapslimpan.

Man blir inte fet av fett, man blir fet av att äta för mycket. Jag äter 150-300g fett om da'n, inte blir jag ett fetto av det...

Dina resultat kan eventuellt hållas tillbaka av att du äter för lite protein, men givet vad du listar i matväg ser jag inte att du får i dig för lite.
Dina resultat kommer från att du tränar för mesigt eller fel. Hur ser ditt träningsprogram ut? (vilka dagar, vilka övningar, set, rep)

Det finns absolut inget magiskt med typisk byggarmat. Tråkig är den också. Det är som en självuppfyllande profetia -- tänk "trots att", inte "tack vare". Monkey see, monkey do.

Ja förstår, jag kör just nu sen en månad tillbaka på ett tungt schema tillsammans med en kompis,
5 dagar i veckan, vila helgen, 1-3 set 4-6 reps beroende på övning och är ganska slut efter passen.

Måndag - Bröst & triceps

Bröst

1. Rak bänkpress….3 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Lutande hantelpress….2 set 4-6 reps
3. Dips med vikt….1 set 4-6 reps

Triceps

1. Liggande tricepspress….2 sets 4-6 reps
2. Sittande curl ovanför huvudet….1 set 4-6 reps
3. Pushdowns….1 set 4-6 reps

Tisdag - ben

Ben

1. Knäböj….3 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Benpress….2 set 4-6 reps
3. Utfall….1 set 4-6 reps
4. Stela marklyft….2 sets 4-6 reps

Onsdag - Rygg & biceps

Rygg

1. Chins ….50 reps (Så många set ta det för att komma till 50 repetitioner)
2. Framåtböjd skivstångsrodd….2 set 4-6 reps
3. Latsdrag (Framifrån)….1 set 4-6 reps
4. Sittande kabelrodd….1 set 4-6 reps
5. Latsdrag med "V"-handtag….1 set 4-6 reps

Biceps

1. Rak skivstångscurl….2 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Stående hantelcurl….2 set 4-6 reps

Torsdag - Axlar & traps

Axlar

1. Hantelpress….3 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)
2. Hantellyft åt sidan….3 set 4-6 reps
3. Sittande framåtböjda hantellyft….2 set 4-6 reps

Traps

1. Skivstångsshrugs….2 set 4-6 reps (Efter uppvärmning)

Fredag - Mage, vader & underarmar

Mage

1. Kabelcrunches….2 set 10-12 reps (Efter uppvärmning)
2. Benlyft med vikt….2 set 10-12 reps
3. Crunches med vikt….2 set 10-12 reps

Vader

1. Stående vadpress (i Smithmaskin)….2 set (Efter uppvärmning)
2. Sittande vadpress….2 set 4-6 reps

Underarmar

1. Sittande handledscurl (skivstång)….2 set 6-8 reps (Efter uppvärmning)
2. Omvänd handledscurl….2 set 6-8 reps

Lördag & söndag - ingen träning

har dock bytt ut chins mot marklyft på rygg 3x3-6.

austria
2010-03-15, 14:36
Tror att dom flesta är uppvuxna på just den mat du nämner. Varken jag eller mina kompisar hade några problem med övervikt eller liknande av den maten.

Men då satt vi å andra sidan inte och spelade dator och tittade på TV hela kvällarna. Vi var ute på gården och spelade fotboll, bandy, basket, lekte kurragömma, hade snöbollskrig, m.m.

Skulle vi någonstans gick, sprang eller cyklade vi.

Som några tidigare sa, det är nog snarare aktivitets faktorn som är problemet.

Fan vad gammal jag låter, är ju som att höra sina föräldrar gagga om den gamla goda tiden :)

Numse
2010-03-15, 14:38
Jag hade inte heller kommit någonvart med det där programmet. Ni kan inte gymma mer än 30 min om dagen? Öka seten och pressa ordentligt.

mikaelj
2010-03-15, 14:42
Ja förstår, jag kör just nu sen en månad tillbaka på ett tungt schema tillsammans med en kompis,
5 dagar i veckan, vila helgen, 1-3 set 4-6 reps beroende på övning och är ganska slut efter passen.

Vad är det för resultat du är ute efter? Det står ingenstans.

Nitrometan
2010-03-15, 14:46
Vad är det för resultat du är ute efter? Det står ingenstans.

jag skulle tippa på att ja får dubbelt så bra resultat om jag fick i mig rätt sorts mat.

Dubbelt så bra resultat iaf.

Vet dock inte vilka målen är.

chrillepille
2010-03-15, 14:48
För det första är allt du räknade upp bra mat. Skogholmslimpan kan diskuteras men handlar det om några skivor om dagen är inte den heller dålig. Du kan med lätthet bygga en fin fysik med den maten. Det ända som skulle kunna tänkas vara för lite är proteinmängden totalt (vilket ändå skulle kunna vara tillräcklig, men den brukar snålas lite på i vanlig husmanskost)
Det allra enklaste sättet att garantera att du inte får i dig för lite protein är att komplettera med ett proteinpulver, då behöver du inte störa familjemåltiderna på något sätt och kan njuta maten tillsammans med familjen istället för att oroa dig att det är för dålig mat(vilket det inte är).

Det är troligen för lite aktivitet i förhållande till mängden mat för dina familjemedlemmar som orsakat övervikten.
Träningen är 90% av framgångarna och så länge energibehovet är täckt och proteinintaget inte är för lågt (ca 2g/kilo kroppsvikt är mer än godkänt) så spelar det ingen som helst roll om det är revbenspjäll gräddsås och köttfärs eller tonfisk kyckling och rapsolja.
Och som mikaelj sa, exakt hur tränar du. Det är EXTREMT viktigt för framgångarna.

Har du tips på ett bra proteinpulver?
Jag tränar just nu på vikter där jag klarar 4-6 reps, och det kan bli ostrikt ibland när man kör på det. Jag cyklar 2-3 gånger i veckan på motions cykel innan träning ungefär 15 minuter.

Numse
2010-03-15, 14:50
Som sagt, vad har du för mål?

Vad är poängen med att köra så få set med så få reps? Vad vill du uppnå?

chrillepille
2010-03-15, 14:57
Dubbelt så bra resultat iaf.

Vet dock inte vilka målen är.

Vill få lite mer massa samt bli starkare

är schemat kasst tror ni? för mina mål om man säger

Numse
2010-03-15, 15:01
Jag tycker schemat är helt värdelöst. Jag hade haft ett maraton kvar i kroppen efter ett sånt där pass :) dags att öka reps och set tycker jag, och köra mer strikt. Tänk på teknik, gå lite mer för mjölksyra än att svinga upp vikterna i hantelcurls t.ex..

I de tyngre övningarna så som bänk, mark och böj kan du hålla nere antalet reps om du vill, men öka seten! Jag kör 6-8 set på de tyngre övningarna, och kör hellre 8 reps än 6.

Har inte kollat på hur du byggt upp schemat, det får någon annan ta hand om.

mikaelj
2010-03-15, 15:06
Vill få lite mer massa samt bli starkare

är schemat kasst tror ni? för mina mål om man säger

StrongLifts 5x5 Beginner Strength Training Program (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/)

Gratis ebok: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/

Ungrim
2010-03-15, 15:09
Det är så att jag bor fortfarande hemma och min mor och styvfar köper bara en massa skit mat

Ta tag i saken, erbjud dem att du handlar maten en vecka, (med egna medel eller för deras beroende på din status) och kocka ihop maten själv, Du får det du vill ha, som du vill ha det och din mor och styvfar blir säkert glad av att få lite variation samt hjälp

Fredrik_S
2010-03-15, 15:22
Det är extremt lite volym(antal repetioner gånger antal set) på träningen. Visst är den tung men när totala volymen är så låg så behöver frekvensen vara högre. Kör du tungt program med få repetitioner skulle du gå extremt mycket snabbare framåt om du fick in en frekvens på 2-3 gnr i veckan per muskelgrupp.
Enda anledningen att vänta 7 dagar innan man kör igen skulle vara efter nått helt extremt utömande benpass med jättetunga vikter och sjukt många repetitioner.

Vilket billigt vassle(whey)pulver som helst

Fredrik_S
2010-03-15, 15:23
StrongLifts 5x5 Beginner Strength Training Program (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/)

Gratis ebok: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-ebook-download/

Stor plus ett på denna.
Passar dina mål ypperligt

Fredrik_S
2010-03-15, 15:27
Har du tips på ett bra proteinpulver?
Jag tränar just nu på vikter där jag klarar 4-6 reps, och det kan bli ostrikt ibland när man kör på det. Jag cyklar 2-3 gånger i veckan på motions cykel innan träning ungefär 15 minuter.

Hur många timmars vardagsmotion har du? Cykling till och från aktiviteter, sportar du nått, aktivt jobb, mycket vandra runt på stan etc etc? Brist på sådant brukar vara stor anledning till att vissa personer är tjockare än andra(vet inte om du är det, men du sa din familj var det)

Doctor Snuggles
2010-03-15, 15:48
Ja, det är en lite lätt märklig split.
Kör hel/halvkroppspass istället med liknande volym, 2-3 ggr i veckan. Och kör främst basövningar. När det gäller diet så är proteinet viktigast för tillväxt av muskler - ät proteinrik mat, och/eller köp vassle som du kan dricka efter träning och som mellanmål.

häftig
2010-03-23, 23:23
Det låter som att du behöver lära dig lite mer om träningen.. Byta ut marklyften mot chins exempelvis?! :smash: