handdator

Visa fullständig version : Den icke eviga oljan

Apos78
2010-03-15, 10:55
Är Peak Oil något som oroar?

Nitrometan
2010-03-15, 10:58
Nej.

Det finns de som säger att det redan har inträffat.

Skulle oljan ta slut eller bli för dyr så får vi väl ersätta den med nåt annat.

Kärnkraft für alle?

Numse
2010-03-15, 11:03
Ja det oroar mig. Håller väl sig i 100-150 år till, men det kommer minska kraftigt om 30-40 år, och då jävlar blir det tungt om vi inte redan bytt ut bränslet.

USA fake:ade ju oljebrist i ett område på 80-talet har jag för mig. Blev sånt jävla kaos. Läskigt..

Fatalist
2010-03-15, 11:22
Det känns som att det borde vara bra att bli av med oljan som ekonomisk maktfaktor, och vad vet jag om det? Ingenting. :)

dt06mj2
2010-03-15, 11:50
Vad är "Peak Oil" definierat som?

Att oljan kommer vara för evigt är det väl få som tror?

O.W.
2010-03-15, 11:51
Nej.

Det finns de som säger att det redan har inträffat.

Skulle oljan ta slut eller bli för dyr så får vi väl ersätta den med nåt annat.

Kärnkraft für alle?

2600 st nya kärnkraftverk går det?

Det känns som att det borde vara bra att bli av med oljan som ekonomisk maktfaktor, och vad vet jag om det? Ingenting. :)

Ja det kanske är bra men om ju mer brist som kommer uppstå desto större makt kommer oljan göra och desto mer spänningar kommer det bli med oundvikliga konflikter?

O.W.
2010-03-15, 11:57
Vad är "Peak Oil" definierat som?

Att oljan kommer vara för evigt är det väl få som tror?

http://energybulletin.net/primer#primer

Definitionen är väl att produktionen har nått toppen och utbudet av olja därefter kommer minska.

Olja kommer säkert att alltid finnas kvar men det det kommer kosta mycket, mycket mer att utvinna och mängderna kommer minska.

Drfg
2010-03-15, 11:59
Kollade på A Crude Awakening igår, dokumentär om just det här ämnet, kanske kan vara något :)

Edit: Fanns visst på google http://video.google.com/videoplay?docid=-665674869982904386#

Avesta
2010-03-15, 12:22
Vad som är avgörande är mängden energi som går åt för att pumpa, låt oss säga, en tunna olja. Det är avkastningen och effektiviteten som avgör, och ju djupare man behöver borra för att komma åt oljan går det större mängd energi åt. 2009 var första året man kunde pumpa olja från 3 km djupt vatten.

Helt klart är att livstilen för oss kommer att förändras, ökad närproduktion istället för flygfrakt kors och tvärs. Förhoppningsvis kan man ersätta vägtransporter till ett el-försörjande system, men flyget kommer att vara beroende av oljan. Flygs alldeles för mycket idag och kostar alldeles för lite, det lär förändras.

Nitrometan
2010-03-15, 13:23
2600 st nya kärnkraftverk går det?
Varför inte?

Jag tänkte mig ett kärnkraftverk per hus. Ett i varje eldriven lastbil. Kanske i båtar och personbilar.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article738094.ece

Kanske Terrapowers idé är lösningen?

Nitrometan
2010-03-15, 13:26
Savannah sjösattes 1959. http://en.wikipedia.org/wiki/NS_Savannah

Men det var ett ekonomiskt fiasko.

Yes
2010-03-15, 13:57
Snacket om att oljan är på väg att ta slut har pågått länge. Ser man till vad som sades för 40 år sedan skulle oljan redan varit slut idag. 2009 verkar dock ha varit ett minst sagt bra år för oljeindustring:

"More than 200 discoveries have been reported so far this year in dozens of countries, including northern Iraq’s Kurdish region, Australia, Israel, Iran, Brazil, Norway, Ghana and Russia. They have been made by international giants, like Exxon Mobil, but also by industry minnows, like Tullow Oil.

Just this month, BP said that it found a giant deepwater field that might turn out to be the biggest oil discovery ever in the Gulf of Mexico, while Anadarko announced a large find in an “exciting and highly prospective” region off Sierra Leone.

It is normal for companies to discover billions of barrels of new oil every year, but this year’s pace is unusually brisk. New oil discoveries have totaled about 10 billion barrels in the first half of the year, according to IHS Cambridge Energy Research Associates. If discoveries continue at that pace through year-end, they are likely to reach the highest level since 2000."

http://www.nytimes.com/2009/09/24/business/energy-environment/24oil.html?em

"Peak Oil is a Waste of Energy"
http://www.nytimes.com/2009/08/25/opinion/25lynch.html?_r=1

sur puppa
2010-03-15, 14:02
För 40 år sedan oroade man sig mest för nationell peak oil, eftersom länder (särskilt USA) för det mesta brukade sin inhemska olja. Sen upptäckte man ju oljan i mellanöstern oh då blev det full fras på detta istället.

Dock förutspådde man även då att oljeproduktionen på global skala skulle peaka kring nu, vilket också är de flesta forskares uppfattning. Sen att diverse lobbygrupper och politiker (främst i USA och mellanöstern) är av en annan uppfattning är irrelevant.

Dessutom är antalet fält som hittas irrelevakt likaså. Det är mängden som minus den ökande efterfrågan som är det intressanta. Och dessvärre hamnar upptäckterna på efterkälken, även om man något år råkar ha ett ovanligt bra "upptäcktsår".

Numse
2010-03-15, 14:10
Snacket om att oljan är på väg att ta slut har pågått länge. Ser man till vad som sades för 40 år sedan skulle oljan redan varit slut idag. 2009 verkar dock ha varit ett minst sagt bra år för oljeindustring

Vad har du fått det ifrån? Såvitt jag vet så förutspådde man en peak nu, och inte ett slut på oljan.

Apos78
2010-03-15, 14:18
Snacket om att oljan är på väg att ta slut har pågått länge. Ser man till vad som sades för 40 år sedan skulle oljan redan varit slut idag. 2009 verkar dock ha varit ett minst sagt bra år för oljeindustring:

"More than 200 discoveries have been reported so far this year in dozens of countries, including northern Iraq’s Kurdish region, Australia, Israel, Iran, Brazil, Norway, Ghana and Russia. They have been made by international giants, like Exxon Mobil, but also by industry minnows, like Tullow Oil.

Just this month, BP said that it found a giant deepwater field that might turn out to be the biggest oil discovery ever in the Gulf of Mexico, while Anadarko announced a large find in an “exciting and highly prospective” region off Sierra Leone.

It is normal for companies to discover billions of barrels of new oil every year, but this year’s pace is unusually brisk. New oil discoveries have totaled about 10 billion barrels in the first half of the year, according to IHS Cambridge Energy Research Associates. If discoveries continue at that pace through year-end, they are likely to reach the highest level since 2000."

http://www.nytimes.com/2009/09/24/business/energy-environment/24oil.html?em

Intressant att alla som uttalar sig positivt om oljetillgångarna har en stark koppling till just olje- och gasindustrin. Kan de verkligen säga något annat? Att det som sägs inte alltid överensstämmer med verkligheten blev väl tydligt då Shell ganska rejält överdrivna siffror gällande sina reserver avslöjades 2004. Att OPEC på frågan när peakoil inträffar svarar "aldrig" är en lika naturlig reaktion som ovanstående uttalanden i NYT. Man kan inte som en del av världens oljeproducerande länder säga att oljan håller på att ta slut utan att samtidigt se sig utesluten ur denna skara människor.

Att sedan se oljeskiffer eller oljesand som en givande bränslekälla tror jag inte är realistisk då det är fantastiskt energikrävande och nedskitande att ta vara på denna olja.

Kan man misstänka att den ekonomiska kris vi sett de senaste åren har en koppling till oljepriset? Det har tidigare visat sig att det krävs väldigt lite för att skapa en marknad av kaos. Då USA tappade 4% av sin oljeimport var köerna långa till pumparna. Bilkörning förbjöds på söndagar. Lite komik är att det har räknats fram att kostnaden för alla bilar på tomgång i kö till bensinpumparna kostade 150.000 fat olja....dagligen.

ahl-
2010-03-15, 16:21
Om oljebolagen inte skulle tysta batterimarknaden så hade vi haft extremt bra bilar som inte hade behövt förses med olja som drivmedel! Nu är det väl på gång. Kolla Porsches nya 918 - Spyder..

mikaelj
2010-03-15, 16:23
Vilken batterimarknad är det du menar blir tystad?

De oljedrivna laptoparna?

Apos78
2010-03-15, 16:29
"Peak Oil is a Waste of Energy"
http://www.nytimes.com/2009/08/25/opinion/25lynch.html?_r=1

David Lynch, som skriver artikeln har ett intressant argument för att peakoil-hypotesen inte stämmer. Han skriver att:

"A careful examination of the facts shows that most arguments about peak oil are based on anecdotal information, vague references and ignorance of how the oil industry goes about finding fields and extracting petroleum."

Detta är lite komiskt då forskningen runt PO grundades av geologer från oljeindustrin. Det var inga motståndare till oljerörelsen som grävde fram några skräpiga anekdoter och började gapa om att oljan börjar ta slut. Ett flertal av de som startade, och fortfarande driver, frågan om peakoil är höjdare inom oljebranschen. Ett exempel är förre chefen för Irans statliga oljebolag, som om någon borde ha lite koll på läget. Att stora oljebolag som Shell och BP börjar titta närmare på alternativa källor visar också på att oljan inte längre räknas som den outtömliga källa som den framställs som av viss media.

För att besvara min egen grundfråga så är jag klart oroad över att en viss (förmodligen rejäl) kris står runt hörnet. Dock kan jag samtidigt tycka att det är något som borde förberetts för och att den ev kommande krisperioden med lite planering kunnat undvikas till större delen.

Apos78
2010-03-15, 16:34
Om oljebolagen inte skulle tysta batterimarknaden så hade vi haft extremt bra bilar som inte hade behövt förses med olja som drivmedel! Nu är det väl på gång. Kolla Porsches nya 918 - Spyder..

Givetvis har oljeindustrin en vinst i att transportsektorn är beroende av dess produkt. Att ex Standard oil tillsammans med GM tidigare köpte upp det elektriska järnvägsnät som byggt upp runt vissa delar av LA(?) och sedan lägger ner detsamma visar tydligt på att en viss motarbetning sker.

C.E.J.
2010-03-15, 16:52
När oljan tar slut löser Steve energifrågan. Så nej, jag oroar mig inte, lol!

mikaelj
2010-03-15, 16:55
För att besvara min egen grundfråga så är jag klart oroad över att en viss (förmodligen rejäl) kris står runt hörnet. Dock kan jag samtidigt tycka att det är något som borde förberetts för och att den ev kommande krisperioden med lite planering kunnat undvikas till större delen.

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2009/06/struts.jpg

ahl-
2010-03-15, 16:55

Är detta ditt enda inlägg i tråden?

Ja, det är knappt någon skillnad på ett batteri i en laptop och ett batteri i en bil. Bara i Mercedes BENSINDRIVNA S-klass finns 140 motorer, varav endast 1 driver bilen..

..den bensindrivna.

mikaelj
2010-03-15, 16:57
Är detta ditt enda inlägg i tråden?

Ja, det är knappt någon skillnad på ett batteri i en laptop och ett batteri i en bil. Bara i Mercedes BENSINDRIVNA S-klass finns 140 motorer, varav endast 1 driver bilen.

Vad jag menade, och du missade, är att batterier har dålig kapacitet oavsett. Om det fanns ett superbatteri hade fler än bara bilar kommit till gagn.

Eller motarbetar oljeföretagen elektroniktillverkare i stort?

Fearstrike
2010-03-15, 16:57
http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2009/06/struts.jpg

looooooooooooooool

Fatalist
2010-03-15, 17:11
Ja det kanske är bra men om ju mer brist som kommer uppstå desto större makt kommer oljan göra och desto mer spänningar kommer det bli med oundvikliga konflikter?

Jag tror inte du läste mitt inlägg ordentligt. :)

Jockefoten
2010-03-15, 17:15
Dinosaurierna levde 150miljoner år längre än vad vi gjort än så länge och de behövde ingen olja.

Whats the worry?

Baan
2010-03-15, 17:18
Dinosaurierna levde 150miljoner år längre än vad vi gjort än så länge och de behövde ingen olja.

Whats the worry?

Dom hade ingen Interweb heller! Och se hur det gick för dom!

David Brent
2010-03-15, 17:20

Whats the worry?

Ja vi är faktiskt väldigt lika dinosaurierna, många som tränar ser ut som t-rex - fast omvänt.

Baan
2010-03-15, 17:29
Ja vi är faktiskt väldigt lika dinosaurierna, många som tränar ser ut som t-rex - fast omvänt.

Ser du verkligen 20" gunz var du än går? Vars tränar du? Gymmet råkar inte ha som krav att man curlar 100 kg strikt för att ens träna där?

High1ander
2010-03-15, 17:29

Whats the worry?

Dinosaurierna är ju olja! De var levande oljesäckar.

ahl-
2010-03-15, 17:42
Vad jag menade, och du missade, är att batterier har dålig kapacitet oavsett. Om det fanns ett superbatteri hade fler än bara bilar kommit till gagn.

Eller motarbetar oljeföretagen elektroniktillverkare i stort?

Ok, jag missade din poäng. Men saken är att om oljebolagen inte tystat marknaden, som jag först skrev, så hade batteritekniken varit väldigt mycket längre gången. Ett superbatteri hade mycket väl kunnat vara verklighet idag annars.

Never mind.. det kommer! När det är 50 år kvar på oljereserverna så kommer klockorna börja ringa. Är det för sent då? Hur stor skada är orsakad vid det laget?

ahl-
2010-03-15, 17:46
Jag hörde dessutom att någon forskarsnubbe hade kommit fram till att oljan inte tar slut. Den nyproduceras hela tiden. Det är alltså inte slagg och skit under tryck, enligt honom.

Ska se om jag kan hitta vart jag läste det..

David Brent
2010-03-15, 17:47
Ser du verkligen 20" gunz var du än går? Vars tränar du? Gymmet råkar inte ha som krav att man curlar 100 kg strikt för att ens träna där?

Det var kanske inte helt seriöst menat, även om ditt inlägg antagligen inte är det heller...

Loke
2010-03-15, 17:51
Jag hörde dessutom att någon forskarsnubbe hade kommit fram till att oljan inte tar slut. Den nyproduceras hela tiden. Det är alltså inte slagg och skit under tryck, enligt honom.

Det är han i så fall rätt ensam om att tycka. Den enda alternativa teorin jag har hört talas om är att oljan är av ickebiologiskt ursprung, och den har inte mycket stöd.

Baan
2010-03-15, 18:07
Det är han i så fall rätt ensam om att tycka. Den enda alternativa teorin jag har hört talas om är att oljan är av ickebiologiskt ursprung, och den har inte mycket stöd.

Klart det nyproduceras, men inte i närheten av den takt som vi förbrukar den i.

ahl-
2010-03-15, 18:14

KTH-forskare har bevisat att det inte behövs fossiler för att generera råolja och naturgas. Enligt deras forskningsresultat återfinns oljan över hela jordklotet. Dessutom har de hittat en metod som gör det betydligt enklare att hitta oljan.
- Vi vet var vi kan hitta olja i Sverige, säger Vladimir Kutcherov.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.243455/forskare-oljan-kommer-aldrig-att-ta-slut

Rockhard
2010-03-15, 18:15
Gick en dokumentär på tv om detta för inte så länge sedan. En massa amerikaner som satt och hävdade att peak oil är en myt skapad av trädkramare och hippies :D

PixelMiner
2010-03-15, 18:58
Vissa tror inte alls på det här med Peak oil. Den här KTH forskaren hävdar att oljan kommer räcka i minst 4 miljoner år till:
http://www.nyhetskanalen.se/1.1423503/2010/01/03/oljan_kommer_att_racka_i_miljoner_ar

Vladimir Kutcherovs forskning visar att olja kan skapas på ett helt annat sätt än man hittills har trott.
- Olja skapades, skapas och kommer att skapas i övre jordmanteln för evigt, säger han.
Tänk dig att 10, 20 mil rakt ner under jorden, där det är varmt, där trycket är enormt - där finns oljans beståndsdelar – kol och väte. Genom att efterlikna den miljö som finns där nere i en tryckkammare har Vladimir Kutcherov och hans kolleger lyckats få fram oljemolekyler. De menar att olja ständigt nybildas i jordens inre och långsamt sipprar upp mot ytan genom sprickor i berggrunden.

Nitrometan
2010-03-15, 18:58
Gick en dokumentär på tv om detta för inte så länge sedan. En massa amerikaner som satt och hävdade att peak oil är en myt skapad av trädkramare och hippies :D

Hahaha. Hippies... Då hade den nog slagit igenom.

http://i41.tinypic.com/20gv39.jpg

mikaelj
2010-03-15, 19:19
Vetenskapens värld idag kl. 20.00 på SVT2

Del 8 av 18. Forskare har på senare tid uppmärksammat att världshaven försuras i snabb takt. Anledningen är människans utsläpp av koldioxid som haven suger upp. Värst drabbade är världens korallrev men våra egna sjöstjärnor och marina ekosystem ligger i farozonen. Vi tittar också på en gammal uppfinning, Stirlingmotorn, som håller på att bli en svensk exportsuccé. Och vi åker till ett av de hetaste ställena för dinosauriejägare, nämligen Inre Mongoliet. Programledare: Victoria Dyring. Även i SVT2 20/3. Textat sid. 299. Visas i SVT Play.

Avesta
2010-03-15, 19:20
Det bör också tas hänsyn till att en energikris eventuellt inte behöver att bero på tillgång-sidans plötsligt blir inkapabel att producera, utan att vi konkurrerar med betydligt fler människor om denna produktion, exempelvis ökade antalet bilar i Kina mellan 1990 och 2000 från 1,6 till 8 miljoner (DN) och Kina har femdubblat sin köttkonsumtion sedan 80 talet.

Vi har idag möjlighet till att köpa kött från Irland rätt billigt, men när efterfrågan i omvärlden ökar och fler köpkraftiga marknader dyker upp är vi en i mängden som konkurrerar för att behålla vår livsstil.

Apos78
2010-03-15, 19:31
...är vi en i mängden som konkurrerar för att behålla vår livsstil.

Och det svåra för många är kanske att acceptera att detta inte är möjligt i samma utsträckning längre. Kanske. Den största gruppen som t.ex. misstror den mänskliga klimatpåverkan är just den grupp som har mest att förlora på en omställning.