handdator

Visa fullständig version : instruktörs utbildning

nike
2010-03-14, 10:35
hej
har fått en uppgift av min jobbcoach att ta reda på hur man kan skaffa sig utbildning via
gym eller friskis o svettis,(att man typ jobbar på gym )
1 vilken utbildning ni har?
2 Vem bekostade den?
3 Var utbildade du dej

Tacksam på Svar!
Är intresserad att utbilda mej!
*flex*

Scratch89
2010-03-14, 10:40
Va?

nike
2010-03-14, 11:07
om jag jobbar på gym har ni fått någon utbildning via arbetet

spann
2010-03-14, 12:14

det har inte tillfört mig någonting alls att du jobbar på gym

tsp
2010-03-14, 12:15
det har inte tillfört mig någonting alls att du jobbar på gym

haha

Kwon
2010-03-14, 12:18

Jodå, fick en datakurs för några år sedan, får tacka för att du jobbade på gym då! :)

Bra timing måste man be att få påpeka!

tsp
2010-03-14, 12:22
Ska jag vara ärlig så har det hjälpt även mig väldigt mycket att du jobbar på gym. Fick ganska nyligen fortbildning som jag haft stor nytta av. Tack så mycket! :)

sandstorm
2010-03-14, 12:31
Meh, ni förstår ju frågan. Sluta fåna er :D

emi23j
2010-03-14, 12:50
hej
har fått en uppgift av min jobbcoach att ta reda på hur man kan skaffa sig utbildning via
gym eller friskis o svettis,(att man typ jobbar på gym )
1 vilken utbildning ni har?
2 Vem bekostade den?
3 Var utbildade du dej

Tacksam på Svar!
Är intresserad att utbilda mej!
*flex*

Man kan inte kalla sig utbildad efter att ha gått en kurs på 2-3 dagar. Vill du bli något annat än en kvacksalvare inom träning så är det studier som gäller (om du väldigt stor erfarenhet och kanske till och med själv varit på elit-nivå. dock är studier och en utbildning ändå att föredra).

Utöver en grundutbildning kan det ju vara intressant att gå kurser (korta utbildningar) för att höra om andra synpunkter på träning. Men utan en bredbas så ger nog såna kurser väldigt lite och det blir nog lätt att snöa in sig om man inte kan göra egna utvärderingar och bedömningar.

drakfelt
2010-03-14, 14:27
Om du vill gå Friskis & Svettis Gyminstruktörs"utbildning" krävs det i runda slängar följande:

* Ha tränat på ett F&S gym 6 mån eller mer
* Vara minst 20 år (vet av insiderinfo att de gärna sållar bort folk i åldrarna 18-20)
* Ha baskunskaper(läs obefintliga) om styrketräning och utförande av övningar
* Hög social kompetens är det som värdesätts högst

"utbildningen" är ung. 6 dagar totalt och då uppdelad på olika orter och tider på året (låter bisarrt men så är fallet)

ett teoretiskt prov om övingsutförande, grundläggande muskelanatomi och kost görs och du har enligt uppgift 2 chanser på dig att få godkänt.

Du är efter avslutad "utbildning" bunden att arbeta 2h/ veckan på avtalat F&S gym under 2 års tid och får ett arvode på 100 kr/h som utbetalas två gånger per år (ideell verksamhet).

EDIT: Utbildningen kostar ca 18'000 och bekostas helt och fullt av F&S.

nike
2010-03-15, 18:16
tack snälla drakfelt för ett seriöst svar!!

emi23j
2010-03-15, 18:26
Om du vill gå Friskis & Svettis Gyminstruktörs"utbildning" krävs det i runda slängar följande:

* Ha tränat på ett F&S gym 6 mån eller mer
* Vara minst 20 år (vet av insiderinfo att de gärna sållar bort folk i åldrarna 18-20)
* Ha baskunskaper(läs obefintliga) om styrketräning och utförande av övningar
* Hög social kompetens är det som värdesätts högst

"utbildningen" är ung. 6 dagar totalt och då uppdelad på olika orter och tider på året (låter bisarrt men så är fallet)

ett teoretiskt prov om övingsutförande, grundläggande muskelanatomi och kost görs och du har enligt uppgift 2 chanser på dig att få godkänt.

Du är efter avslutad "utbildning" bunden att arbeta 2h/ veckan på avtalat F&S gym under 2 års tid och får ett arvode på 100 kr/h som utbetalas två gånger per år (ideell verksamhet).

EDIT: Utbildningen kostar ca 18'000 och bekostas helt och fullt av F&S.

*screwy*

Don't do it.

nike
2010-03-15, 18:34
har du nåt bättre förslag?

emi23j
2010-03-15, 18:42
Vad har du för erfarenhet?

Ta en examen!

z_bumbi
2010-03-15, 18:45
Vet man att man ska vara kvar på orten och blir lovad mer än 2h/vecka eller något som man vill uppnå (receptionen/leda pass/?) så ser jag ingen nackdel med F&S:s system. Problemet är väl bara att man måste veta en hel del mer än vad man lär sig på utbildningen om man tänker utföra mer än de mest grundläggande instruktionerna men det är ju ganska så lätt ordnat att lära sig på egen hand.
Betald utbildning som gör att man får in en fot på en av de största kedjorna (eller vad man nu ska kalla det) är inget negativt.

Kappman
2010-03-15, 18:51
Asså...det finns olika vägar till att bli en bra PT.
http://www.youtube.com/watch?v=S3Px_SrfyKY

drakfelt
2010-03-15, 18:53
Vet man att man ska vara kvar på orten och blir lovad mer än 2h/vecka eller något som man vill uppnå (receptionen/leda pass/?) så ser jag ingen nackdel med F&S:s system. Problemet är väl bara att man måste veta en hel del mer än vad man lär sig på utbildningen om man tänker utföra mer än de mest grundläggande instruktionerna men det är ju ganska så lätt ordnat att lära sig på egen hand.
Betald utbildning som gör att man får in en fot på en av de största kedjorna (eller vad man nu ska kalla det) är inget negativt.

för att få leda mer än de mest grundläggande instruktionerna (steg1,2,3) krävs motsvarande utbildning som också går att få inom F&S vid intresse :)

pazzion
2010-03-15, 20:03
har du nåt bättre förslag?

högskolor/universitet startar sina antagningar idag?