handdator

Visa fullständig version : Motiverad till att börja deffa och få en bättre kropp

Whump
2010-03-14, 03:42
Hallå!
Jag är snart en kille på sjutton vårar och jag har under den senaste tiden märkt av att jag har gått upp en hel del i vikt och blivit allmänt latare, vilket gör att jag ser mig själv på ett väldigt negativt sätt i dagsläget. Jag är 188cm, väger runt 90kg+ och är astmatiker(Har blivit så lat att jag t.o.m nästan slutat tagit medicinen). Jag tränar fotboll 3-4 dagar i veckan och kan även tillägga att jag är målvakt, vilket gör att min kondition och rörelseförmåga är inte lika aktiv som de andra på planen. Jag tycker själv att jag har väldigt stora lår och vill bli av med själva fettet i det området och jag vet att mina magmuskler finns kvar sedan förra året för att när jag väl spänner mig så känner jag varje liten muskelgrupp.

Den mesta tiden av det senaste året har mestadels gått åt datorn vilket jag nu ångrar rejält. Jag har proppat i mig onyttigheter av desslikes vilket har fått min vikt att öka, jag känner mig inte bekväm med att så fort jag sätter mig ner så ska jag känna den där bilringen som kommer fram. Jag vill inte ha det så någe mer så jag hoppas att ni mer än skulle kunna komma med tips till mig.

Jag är absolut ingen morgonmänniska vilket gör att jag mer än oftast hoppar över frukosten helt, om jag någonsin hinner med frukosten så blir den 2-3 jättefranska med skinka eller ost, kanske något glas mjölk eller dylikt. Jag äter det som serveras i skolan och jag har nu på senaste tiden börjar ta "LITE" grönsaker men brukar oftast lämna det åt sidan. En vanlig middag består av det föräldrarna lagar, kan även tillägga att föräldrarna kör på en sorts GI-diet? som går ut på att äta mycket fett och lite socker eller hur det nu var så det finns oftast två maträtter på bordet. På helger kan det bli mycket onyttiga saker som stoppas ner vilket jag helst vill sluta med helt.

Det jag har som mål är att till sommaren vara i en form där magmusklerna syns och att jag helst har rasat en del kilon.

Skulle gärna vilja veta vilka metoder jag ska använda mig av för att kunna lyckas med mitt mål! Har hört mycket om att räkna kalorier? Hur gör man? Vilken sorts mat jag ska äta? Vad jag ska tänka på när jag tränar? Hur ska jag lyckas med att träna bort fettet runt magen/låren? Vill gärna bygga på lite mer runt armarna, effektivaste sättet?

Jag känner verkligen att det är dags att börja träna bort detta nu!

p-runesson
2010-03-14, 11:16
Hallå!
Jag är snart en kille på sjutton vårar och jag har under den senaste tiden märkt av att jag har gått upp en hel del i vikt och blivit allmänt latare, vilket gör att jag ser mig själv på ett väldigt negativt sätt i dagsläget. Jag är 188cm, väger runt 90kg+ och är astmatiker(Har blivit så lat att jag t.o.m nästan slutat tagit medicinen). Jag tränar fotboll 3-4 dagar i veckan och kan även tillägga att jag är målvakt, vilket gör att min kondition och rörelseförmåga är inte lika aktiv som de andra på planen. Jag tycker själv att jag har väldigt stora lår och vill bli av med själva fettet i det området och jag vet att mina magmuskler finns kvar sedan förra året för att när jag väl spänner mig så känner jag varje liten muskelgrupp.

Den mesta tiden av det senaste året har mestadels gått åt datorn vilket jag nu ångrar rejält. Jag har proppat i mig onyttigheter av desslikes vilket har fått min vikt att öka, jag känner mig inte bekväm med att så fort jag sätter mig ner så ska jag känna den där bilringen som kommer fram. Jag vill inte ha det så någe mer så jag hoppas att ni mer än skulle kunna komma med tips till mig.

Jag är absolut ingen morgonmänniska vilket gör att jag mer än oftast hoppar över frukosten helt, om jag någonsin hinner med frukosten så blir den 2-3 jättefranska med skinka eller ost, kanske något glas mjölk eller dylikt. Jag äter det som serveras i skolan och jag har nu på senaste tiden börjar ta "LITE" grönsaker men brukar oftast lämna det åt sidan. En vanlig middag består av det föräldrarna lagar, kan även tillägga att föräldrarna kör på en sorts GI-diet? som går ut på att äta mycket fett och lite socker eller hur det nu var så det finns oftast två maträtter på bordet. På helger kan det bli mycket onyttiga saker som stoppas ner vilket jag helst vill sluta med helt.

Det jag har som mål är att till sommaren vara i en form där magmusklerna syns och att jag helst har rasat en del kilon.

Skulle gärna vilja veta vilka metoder jag ska använda mig av för att kunna lyckas med mitt mål! Har hört mycket om att räkna kalorier? Hur gör man? Vilken sorts mat jag ska äta? Vad jag ska tänka på när jag tränar? Hur ska jag lyckas med att träna bort fettet runt magen/låren? Vill gärna bygga på lite mer runt armarna, effektivaste sättet?

Jag känner verkligen att det är dags att börja träna bort detta nu!

Shit, det är nästan som att läsa en självbiografi för hur man var flera år sen, ganska bisarrt.

Skulle gärna vilja veta vilka metoder jag ska använda mig av för att kunna lyckas med mitt mål! Har hört mycket om att räkna kalorier? Hur gör man?

Effektivaste sättet tycker jag är att väga maten och räkna ut kalorier på maten du äter, och det gör du lätt med att köpa dig en köksvåg och väg maten olagad och räkna ut kalorier med hjälp av näringsinnehållet på varans paket eller på livsmedelsverket hemsida (http://www7.slv.se/livsmedelssok/Sok.aspx).

Viktigt också är att veta hur mycket kalorier du behöver per dag, det och mycket annat kan du läsa i Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). Den råder jag dig att läsa flera gånger om så du förstår grunden för viktminskning(hade utan tvekan sparat dig tiden att skapat denna tråden)

Vilken sorts mat jag ska äta? Proteinrik mat är att föredra om du vill förlora fett och behålla så mycket muskelmassa som möjligt, som sagt förut, läs deffguiden för mer och bättre riktlinjer.

Vad jag ska tänka på när jag tränar? Kör stenhårt!:D Och lägg gärna till styreträning utöver dina fotbollsträningar, och kan du så lämna gärna kassen, stå där och hänga bränner man inga kalorier;)

Hur ska jag lyckas med att träna bort fettet runt magen/låren? Bara att glömma, går inte att punktförbränna fett, vad än folk säger så är det omöjligt. Bara att ligga på ett underskott i kalorier och ha ett tålamod så får du resultaten du vill ha!

Vill gärna bygga på lite mer runt armarna, effektivaste sättet? Träna dom såklart! Biceps och Triceps övningar hittar du här: Övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)

Hoppas detta hjälpte dig lite och har jag missat nåt viktigt så hoppas jag att andra koloiter kompletterar.

Lycka till!

tsp
2010-03-14, 12:03
Låt bli onyttigheterna på helgerna. Dra ner på pastan/riset/potatisen till middagen och lunchen och ät istället mer grönsaker. Små-ät inte mellan måltiderna.

Om du följer dessa råd kommer du nog gå ner absolut tillräckligt.

Whump
2010-03-15, 18:17
Inga andra tips? :)

TehSaxo
2010-03-15, 21:55
Jo, ät dina föräldrars GI-Måltider. :)

DonLarzone
2010-03-15, 22:01
dra mig! jag känner mig totallt i det du skrev! jag själv ska börja med en diet för att bli av med bilringarna om du är intresserad så delar jag mer än gärna med mig av den!

Whump
2010-03-16, 20:56
dra mig! jag känner mig totallt i det du skrev! jag själv ska börja med en diet för att bli av med bilringarna om du är intresserad så delar jag mer än gärna med mig av den!

Skulle vara riktigt glädjesamt om du ville göra det :)

Johan_P
2010-03-16, 23:36
Bara att glömma, går inte att punktförbränna fett, vad än folk säger så är det omöjligt.

Fel.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152

Eddie Vedder
2010-03-17, 07:48
Fel.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152

Att dra upp den studien och säga att det särför är "fel" kan jag inte hålla med om. Jag skulle vilja säga att den studien snarare stärker det faktum att ingen i praktiken lyckas punkförbränna.

Att bara skriva "fel" och länka till den förvirrar nog mest.;)

Johan_P
2010-03-17, 11:09
Att dra upp den studien och säga att det särför är "fel" kan jag inte hålla med om. Jag skulle vilja säga att den studien snarare stärker det faktum att ingen i praktiken lyckas punkförbränna.

Att bara skriva "fel" och länka till den förvirrar nog mest.;)

Det har du rätt i. Jag skulle utvecklat lite mer. Och troligen är det så att nån punktförbränning inte är på tal för den vanliga individen. Men reagerar lite på "vad än folk säger så är det omöjligt". Noterade den andra studien King Grub publicerade efteråt i tråden.