handdator

Visa fullständig version : Fett istället för kolhydrater

pia
2010-03-12, 14:34
Eftersom det varit så mycket diskussioner angående fett kolhydrater och träning så var jag tvungen att testa mer fett i kosten och mindre kolhydrater utan diet. Har gått upp ungefär 5 kg under tiden jag kört ca 6 veckor. Väger inte maten men kan utan problem äta alldeles för mycket om jag äter mer fett eftersom kalorierna sticker iväg så på diet så skulle jag aldrig äta mycket fett. Passar mig inte för jag äter hellre mer mat än mindre och kaloririkare.

Jag har upplevt både postiva och negativa saker med mer fett i kosten och mindre kolhydrater. På utseendet har det postiva effekter eftersom jag går upp i vikt utan att bli svullen som jag blir på kolhydrater. Min mage var hemsk i början men börjar vänja sig lite mer nu. Sötsuget försvinner, men skulle jag gå på diet skulle jag ändå vara för hungrig men nu ligger jag på kaloriplus. Jag kan äta mer sällan eftersom jag håller mig mättare längre. Med fettet så ökar ju kalorierna per måltid. Jag mår allmänt bättre med mindre sötsug och jag hatar svullnaden i kroppen av kolhydraterna.

Träningen är en annan femma. Där är de negativa konsekvenserna. Jag återhämtar mig sämre. Jag presterar inte lika bra i gymmet. Har inte samma tryck och energi i kroppen. Blir trött väldigt fort fast jag ligger på plus i kalorier. Prestationen upplever jag helt klart sämre samt återhämtningen.

Tränar man inte så mycket som jag gör kanske man inte känner av detta lika tydligt med prestation och återhämtning men jag kör många pass i veckan för jag älskar att träna.

Eftersom det varit så mycket diskussioner kring ämnet tänkte jag bara dela med mig av mina egna erfarenheter av att öka fettet och ta bort mycket av kolhydraterna. Jag äter fortfarande kolhydrater men bara i form av grönsaker och frukt och några riskakor vid träning. Det är ingen LCHF kost för jag äter mycket proteiner utan mer bara att se vad som händer om man ligger på kaloriöverskott i form av mycket fett istället för mycket kolhydrater.

mikaelj
2010-03-12, 14:46
Alla vet redan att du är negativt inställd till lågkolhydratkost och att du gärna gör allt för att påpeka att det är värdelöst. Det var synd att det inte fungerar för dig, men bra att du provat ärligt.

Det verkar trots din berättelse ändå finnas många som tycker att det funkar bra:

* LCHF - det bästa jag gjort (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875)
* Kör någon Keto-diet nu? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143929)

Exhale_
2010-03-12, 14:49
Alla vet redan att du är negativt inställd till lågkolhydratkost och att du gärna gör allt för att påpeka att det är värdelöst. Det var synd att det inte fungerar för dig, men bra att du provat ärligt.

Det verkar trots din berättelse ändå finnas många som tycker att det funkar bra:

* LCHF - det bästa jag gjort (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119875)
* Kör någon Keto-diet nu? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143929)

Precis som att du är positivt inställd och vill höja det till skyarna/försvara det vid varje tillfälle som ges. Jag förstår inte poängen med detta inlägg.

Pelle2
2010-03-12, 14:54
Jag har provat båda och tycker LCHF är betydligt bättre, håller mig mätt längre med enligt mig godare mat*popcorn*

austria
2010-03-12, 15:06
Själv passar det mig bra att ligga någonstans mitt emellan, men det är mest av praktiska skäl. När man har en fru och 2 barn så är det svårt att bli extrem när det gäller kosten. Blir för mycket anpassningar hela tiden. Är svårt nog att hitta tid och träna bara....:)

pia
2010-03-12, 15:12

Vart har jag sagt att det är negativt. Det jag upplevde negativt var på prestationen och återhämtningen annars sa jag inget negativt alls om detta. Jag äter en lågkolhydratkost året runt men har aldrig gjort det när jag ska upp i vikt utan när jag ska hålla forrmen dock äter jag aldrig mycket fett i kosten utan mycket protein lite fett och lite kolhydrater är min normala kost om jag inte ska upp i vikt.

mikaelj
2010-03-12, 15:14
Du låtsasskriver positiva saker. Varje sak (förutom med magen, grattis) har ett men efter sig. Vinklingen är fascinerande.

pia
2010-03-12, 15:16
Jag har hellre aldrig någonsin påstått att det är en dålig diet om den funkar på personen, ingen diet är dålig om den fungerar utan jag har ifrågasatt framför allt prestationen för oss som tränar mycket och återhämtningen och var tvungen att testa själv och min egen utvärdering är att just de sakerna påverkas.

pia
2010-03-12, 15:17
Du låtsasskriver positiva saker. Varje sak (förutom med magen, grattis) har ett men efter sig. Vinklingen är fascinerande.

Du vrider ju och vänder på saker hela tiden vilket gör att det aldrig går att hålla en diskussion på en normal nivå med dig. Lyssna och läs istället vad jag skriver istället för att feltolka allt

siimon89
2010-03-12, 15:20
LCHF funkade skitbra för mig under deffen! :) Magen fungerade bättre också! Sen dess har jag ändrat om min kost. Inte till LCHF, men håller kolhydraterna runt träning till största del och det fungerar fint.

pia
2010-03-12, 15:20
Jag har provat båda och tycker LCHF är betydligt bättre, håller mig mätt längre med enligt mig godare mat*popcorn*

Jättebra om det funkar och jag ser inget fel i det utan jag tror absolut att det kan funka på många människor. Problemet med många som är LCHF anhängare är att de påstår att det är svaret för alla människor vem du än är och vad du än gör så funkar det på alla.

pia
2010-03-12, 15:23
För att förtydliga detta så äter jag inte LCHF kost nu heller utan testet gick ut på att testa ett kaloriöverskott på fett istället för kolhydrater och se hur det fungerar och vad som händer med kroppen. Jag äter alldeles för mycket protein för att det ska vara en LCHF kost.

Tanner
2010-03-12, 15:34
Någon som har läst denna?

Low carb talibans?
http://leangains.blogspot.com/2009/02/low-carb-talibans.html

klockren :P

pia
2010-03-12, 15:56

Jag kör varken keto eller LCHF diet utan det enda jag gjort är att testa ett kaloriöverskott på fett istället för kolhydrat så blanda inte ihop saker och ting. Har heller aldrig påstått att det är dåliga dieter men fortfarande passar det inte alla som anhängare till LCHF påstår. Jag kör dock ingen diet så det har inte med saken att göra ändå.

siimon89
2010-03-12, 15:58
Vissa personer upplever att de mår mycket sämre utan en viss mängd kolhydrater i sin kost och det får man ju självklart acceptera.
Finns ju både "Pros and Cons" med LCHF vs HCLF-kost.

RebelYell
2010-03-12, 16:06
Funkade bra för mig när jag var tjockare. Men vid låg bf verkar kolhydrater vara ett måste för att jag skall fungear normalt och inte skall bli deprimerad/apatisk.

Paperbasket
2010-03-12, 17:37
Har gett det ett försök och dragit ner på kolhydrater och upp med fett i 3 månader nu. Tråkig första månad, kände mig orkeslös och trött. Däremot vände det efter första månaden och nu stormtrivs jag med att äta så här. Gör större framsteg på gymmet nu än innan.

What floats your boat..

HyunJin
2010-03-12, 17:50
Intressant...

Har själv varit snål med kolhydraterna men har av praktiska skäl ökat med kolhydrater rätt rejält.

Känner mig spontant tröttare och mer hungrig/sötsugen än när kolhydratintaget är lågt...
Nämnvärt bättre återhämtning och tryck vid träning tycker jag inte heller jag får, men sedan är jag inget orakel på gymmet, heller...

Är lättare att vara social och det är mer praktiskt att käka lite mera kolhydrater...

Kvittar för min del, båda har sina för/nack -delar...

Exhale_
2010-03-12, 17:52
jättebra om det funkar och jag ser inget fel i det utan jag tror absolut att det kan funka på många människor. Problemet med många som är lchf anhängare är att de påstår att det är svaret för alla människor vem du än är och vad du än gör så funkar det på alla.

+1

pia
2010-03-12, 17:56
För någon som tränar 3-4 gånger i veckan tror jag inte återhämtning och trycket i gymmet känns av så mycket som för mig så för någon som inte tränar så ofta så har det förmodligen inte lika stor betydelse. Att nämna är att jag kör minst 10 pass i veckan plus 1 h promenad varje dag för att ta mig till och från jobbet.

HyunJin
2010-03-12, 18:02
Ett annat starkt argument som inte skall glömmas är att kolhydrater är gööt som tusan!

koffein_beroende
2010-03-12, 20:37
Har gett det ett försök och dragit ner på kolhydrater och upp med fett i 3 månader nu. Tråkig första månad, kände mig orkeslös och trött. Däremot vände det efter första månaden och nu stormtrivs jag med att äta så här. Gör större framsteg på gymmet nu än innan.

What floats your boat..

+1, fast det vara bara första dagarna(veckan) som jag var seg i början, LCHF var definitivt något för mig, men det funkar tyvärr inte för alla.

pia
2010-03-12, 21:02
Det här är inte meningen som någon LCHF tråd ytterligare utan detta handlar om att ligga på kaloriöverskott på fett istället för kolhydrater men med en stor andel protein fortfarande och om man tränar väldigt mycket. Inte någon diet utan träning på hög nivå utan kolhydrater och hur kroppen reagerar på det. Ingen allmän hälsa heller utan ren prestation om det så är kondition eller styrka.

Varför jag ville testa var för att de flesta använder detta i dietsyfte eller för att nå en allmän hälsa, bli av med sötsug mm, men jag ville se hur det påverkar mig som tränar extremt mycket, ligger på kaloriöverskott.

Min kropp är van med mindre kolhydrater året runt. Äter sällan pasta, ris, bröd och sådant men under uppbyggnad har jag alltid kört mycket kolhydrater vilket har varit kanske 5 perioder på 3-5 månader i mitt liv. Använder aldrig mycket fett vare sig diet jämvikt eller viktuppgång.

Detta är hur min kropp reagerade och jag kommer fortsätta ett tag till med den här dieten. Har någon månad kvar på uppbyggnaden. Sedan kommer jag bara minska på fettet igen men inte mer kolhydrater eftersom jag aldrig äter så mycket kolhydrater när jag ska ner eller ligga på jämvikt.

Grandmaster
2010-03-12, 21:05
Tror egentligen bara Mikaelj som kör LCHF i ordets "rätta" bemärkelse här i tråden*.

Varje gång jag hört folk referrera till LCHF har det snarare varit högprotein/lågkolhydrat med vad som kan sägas vara ett moderat eller halvhögt fettintag. Då kan man fortfarande hålla en hyfsad träningsvolym. Men prova köra hårt med set på 70-85% 1RM med en LCHF-kost. Det är en helt annan femma än med kolhydrater i kosten.

* de enl Dahlkvists accepterade riktlinjerna är väl ca 75-80% fett och 15-20% protein. Detta är också vad som krävs för en inaktiv person för att nå ketosis.

Sverker
2010-03-13, 06:58
pia skriver det självklara och uppenbara för alla idrottintresserade.
Vill man träna så får man äta efter det. Vill man inte träna så hårt så får man äta på ett annat sätt ( ffa mindre ).

Eddie Vedder
2010-03-13, 07:33
pia skriver det självklara och uppenbara för alla idrottintresserade.

Ja i alla fall det hon skriver om att olika upplägg lär påverka olika, men det är inget självklart och uppenbart att det går sämre med mindre kolhydrater såklart. Men diskussionen om LCHF eller ej i en tråd där trådskaparen inte ens ätit den kosten blir ju konstig.

Att pia inte trivdes säger ju fortfarande inget mer än att just DEN kosten under DEN tidsperioden (och i den kontexten) inte överensstämde med tidirare erfarenheter.

Sverker
2010-03-13, 09:48
Jag bara läser om pia. 10 st träningspass i veckan. Hur många kör så mycket och håller tillbaka på kolhydraterna ? En fråga till er andra.

För mig är det ganska uppenbart att när mängden och intensiteten ökar så ökar också behovet av kolhydrat för återhämtningen och prestationen.
Jag blir alltid lika förvånad när kommentaren kommer i trådarna "- Men du kör inte samma muskel imorgon också":confused:
Vi gör ju det*gah!* Även om vi är experter på träning så slavar armar, axlar, trapezius, korsryggen varje träningspass när de assisterar de andra muskelgrupperna.
Jag skulle vilja se den tränande som helt kan koppla bort biceps i en hantelflies. Hur kopplar man bort främre axelmuskulaturen i en hantelcurl ?

Sniggel
2010-03-13, 10:32
Jag tycker också det var intressant. Pia är erfaren och eftersom hon tränar så mycket kan det vara intressant att höra hennes erfarenhet.
Sen kan det självklart vara så att anpassning måste ske för att en kropp ska kunna klara sig runt på en annan fördelning av makronutrienter.
Dock låter det rätt logiskt att styrketräning flera gånger i veckan kan kräva en del kolhydrater för att kunna bibehålla intensiteten.

Om man hypotetiserar att ett styrkepass på en timme kostar 400 kcal, varav de mesta är kolhydrat (jag överdriver lite med flit här). Så har vi ett behov av att få i oss 100g kolhydrat för att fylla på depåerna igen. Sen ska man ju ha glukos för att överleva resten av dagen också men det är nog här anpassningen till fett och ketoner som bränsle kan göra underverk för att bibehålla glykogenlagrena till nästa styrkepass.
Borde inte 100g då vara tillräckligt om man tränar tuff styrketräning varje dag och kroppen har gjort en stor anpassning till att utnyttja fett och ketoner. Observera att jag inte säger att Pia borde klara av detta.

Pia: jag är nyfiken på ungefär hur mycket kolhydrater du fick i dig per dag under denna högfettsperiod.

Eddie Vedder
2010-03-13, 11:18
Hur kopplar man bort främre axelmuskulaturen i en hantelcurl ?

Det gör man givetvis inte. Men hur stor påverkan tror du den aktiveringen har på energi- och glykogenförbrukning.

Och att jag inte ser det som lika uppenbat som du är väl att jag helt enkelt inte bestämt mig för att det finns en sanning. Exemplet med pia är intressant men det är som sagt n=1 och det måste ses i en större kontext samt att det på intet sätt har med diskussionen kring LCHF att göra.

Jag är fortfarande inne på att kolhydrater vid intesnsiv träning är substrat nummer 1 och att det blir mer och mer fördelaktigt ju oftare man tränar. Men jag utgår inte från pias 10 pass nu utan den låga dosen träning som de flesta av oss här på Kolo bedriver.

pia
2010-03-13, 12:28
Jag tycker också det var intressant. Pia är erfaren och eftersom hon tränar så mycket kan det vara intressant att höra hennes erfarenhet.
Sen kan det självklart vara så att anpassning måste ske för att en kropp ska kunna klara sig runt på en annan fördelning av makronutrienter.
Dock låter det rätt logiskt att styrketräning flera gånger i veckan kan kräva en del kolhydrater för att kunna bibehålla intensiteten.

Om man hypotetiserar att ett styrkepass på en timme kostar 400 kcal, varav de mesta är kolhydrat (jag överdriver lite med flit här). Så har vi ett behov av att få i oss 100g kolhydrat för att fylla på depåerna igen. Sen ska man ju ha glukos för att överleva resten av dagen också men det är nog här anpassningen till fett och ketoner som bränsle kan göra underverk för att bibehålla glykogenlagrena till nästa styrkepass.
Borde inte 100g då vara tillräckligt om man tränar tuff styrketräning varje dag och kroppen har gjort en stor anpassning till att utnyttja fett och ketoner. Observera att jag inte säger att Pia borde klara av detta.

Pia: jag är nyfiken på ungefär hur mycket kolhydrater du fick i dig per dag under denna högfettsperiod.

Kan tänka mig att jag ligger runt 150 g eftersom jag äter en hel del grönsaker och en del frukt också. Har ju räknat förut så det kan nog stämma ganska bra. Jag känner inte att något i övrigt är dåligt med en sådan här kost utan återhämtningen skulle jag säga är det som är värst. Kroppen blir mer och mer sliten känner jag. Eftersom jag är van med lågkolhydrat så mår inte min kropp dåligt på lite kolhydrater. Är inte trött i övrigt utan återhämtningen och trycket har försvunnit och det var det jag misstänkte skulle göra men man kan inte veta innan man testat så därför ville jag testa. I övrigt mår jag egentligen bättre att äta så här på uppbyggnad än mycket kolhydrater men träningen blir lidande till viss del.

pia
2010-03-13, 12:30
Tror egentligen bara Mikaelj som kör LCHF i ordets "rätta" bemärkelse här i tråden*.

Varje gång jag hört folk referrera till LCHF har det snarare varit högprotein/lågkolhydrat med vad som kan sägas vara ett moderat eller halvhögt fettintag. Då kan man fortfarande hålla en hyfsad träningsvolym. Men prova köra hårt med set på 70-85% 1RM med en LCHF-kost. Det är en helt annan femma än med kolhydrater i kosten.

* de enl Dahlkvists accepterade riktlinjerna är väl ca 75-80% fett och 15-20% protein. Detta är också vad som krävs för en inaktiv person för att nå ketosis.

:thumbup:

Sniggel
2010-03-13, 12:40
Kan tänka mig att jag ligger runt 150 g eftersom jag äter en hel del grönsaker och en del frukt också. Har ju räknat förut så det kan nog stämma ganska bra. Jag känner inte att något i övrigt är dåligt med en sådan här kost utan återhämtningen skulle jag säga är det som är värst. Kroppen blir mer och mer sliten känner jag. Eftersom jag är van med lågkolhydrat så mår inte min kropp dåligt på lite kolhydrater. Är inte trött i övrigt utan återhämtningen och trycket har försvunnit och det var det jag misstänkte skulle göra men man kan inte veta innan man testat så därför ville jag testa. I övrigt mår jag egentligen bättre att äta så här på uppbyggnad än mycket kolhydrater men träningen blir lidande till viss del.

Ok. Hade själv varit nyfiken på att testa. Jag har ju själv experimenterat med att fokusera mer på fettdelen än kolhydratsdelen och upplever ungefär samma saker som dig. Dock har jag inte testat en låg kolhydratsmängd i kombination med så mycket träning och samtida kaloribalans eller överskott.

På överskott brukar jag normalt öka fettintaget ganska rejält, men inte enbart därifrån jag får extra kalorier. Skulle vara intressant att testa under samma omständigheter som dig. Rent teoretiskt kan jag se att det borde kunna funka efter tillvänjning, men rent erfarenhetsmässigt är jag också ganska skeptisk.