Visa fullständig version : Gröt på morgonen?
Tjenare!
håller på å försöka bränna lite fett nu till i sommar, springer mycket, äter bra osv.
Det jag tänkte fråga er om är en sak jag funderat över när jag äter frukost, brukar bli havregrynsgröt på 1 dl havregryn. Ibland när jag har brottom brukar jag bara ta 1 dl havregryn och en skivad banan och äta det direkt med mjölk, istället för å göra gröt utav det.
Gör det någon skillnad på tex kcal eller hur nyttigt det är ? om man äter havregrynen direkt istället för å gör gröt utav det ?
Tack för svar :)
// Mrcz
cyclist_90
2010-03-12, 07:43
nopp ingen skillnad näringsmässigt, men GI blir aningen högre på okokta gryn.
var jag som du i en deff skulle jag koka grynen för att jag personligen upplever större mättnadskänsla om ja kokar grynen istället för att bara äta dem rätt av.
Ser inget samband med att bränna fett till sommaren och din konsumtion av havregryn. Gröt eller inte kommer inte påverka din fettförbränning på något annorlunda sätt så ät grynen som du tycker passar bäst för dig.
Om du har tid att äta ett ägg eller 2 så kommer du dessutom få i dig mer protein och fett som jag tycker mättar riktigt bra ihop med havregryn
men om vi byter ut "bränna fett" till " gå ner i vikt = få i mig mindre kcal" då ^^ så noga behöver vi väl inte va! haha
Det blir som sagt inte mindre kcal om du kokar grynen.
Gröt är gott, men det är långt ifrån alla som rekomenderar gröt under en diet pga den höga halten kolhydrater samt att vissa tycker att det mättar för dåligt med tanke på det totala kcal inehållet.
Eddie Vedder
2010-03-12, 09:53
Havregrynsgröt är gott och många tycker det mättar bra. 1 dl är väldigt lite energi så visst kan det ha sin fördel om du blir mättare på det än mer energi från något annat.
Är energiintaget detsamma men du istället käkar mannagrynsgröt t.ex. så finns ju ingen viktmässig fördel med havregrynsgröten i sig.
JimmyFlessa
2011-03-06, 20:32
Det är ju många som har proteinpulver i vätska över sin gröt. Jag tänkte lista mina favorit kombos. Alltså vilka smaker (jag kommer att lista de vanligaste) på proteinpulvrerna som passar bäst till diverse grötkombos. En kul grej tyckte jag bara.. :)
Chokladprotein - Lämpar sig sjugt gott med Banan, Hallon, valnötter & kanel.
Vaniljprotein - Underbart gott med äpple, blåbär, pumpafrön & kanel.
Jordgubbsprotein - Jäbligt gott med Hallon/bläbår och sötmandlar + kanel.
sedan kommer min lilla favorit *cupid*
Double-Pro banana/Peanut med Jordgubbar, björnbär, sötmandlar & kanel såklart.
Enjoy!
Grapeman
2011-03-06, 20:35
Det är ju många som har proteinpulver i vätska över sin gröt. Jag tänkte lista mina favorit kombos. Alltså vilka smaker (jag kommer att lista de vanligaste) på proteinpulvrerna som passar bäst till diverse grötkombos. En kul grej tyckte jag bara.. :)
Chokladprotein - Lämpar sig sjugt gott med Banan, Hallon, valnötter & kanel.
Vaniljprotein - Underbart gott med äpple, blåbär, pumpafrön & kanel.
Jordgubbsprotein - Jäbligt gott med Hallon/bläbår och sötmandlar + kanel.
sedan kommer min lilla favorit *cupid*
Double-Pro banana/Peanut med Jordgubbar, björnbär, sötmandlar & kanel såklart.
Enjoy!
+1
Double Pro eller kaseinprotein överlag ger en riktigt göttig konsistens också ;)
JimmyFlessa
2011-03-06, 20:36
+1
Double Pro eller kaseinprotein överlag ger en riktigt göttig konsistens också ;)
Indeed! Hade DP-Choklad med en iskall banan och kylskåpstinade hallon samt massor kanel och en näve valnötter över Råg/havregröt imorse. Fysatan vad gott säger jag bara! :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161448 :)
nopp ingen skillnad näringsmässigt, men GI blir aningen högre på okokta gryn.
var jag som du i en deff skulle jag koka grynen för att jag personligen upplever större mättnadskänsla om ja kokar grynen istället för att bara äta dem rätt av.
Borde inte GI bli aningen lägre när gröten är okokt? då tar det längre tid för kroppen att bryga ner maten och ta upp alla näringsämnen, eller är havegryn redan från början så hårt processerade?
Om man vill få ner GI på pasta som rekomenderar dom ju att du inte kokar dom så dom är färdiga utan hårda innuti?
JimmyFlessa
2011-03-07, 07:32
Borde inte GI bli aningen lägre när gröten är okokt? då tar det längre tid för kroppen att bryga ner maten och ta upp alla näringsämnen, eller är havegryn redan från början så hårt processerade?
Om man vill få ner GI på pasta som rekomenderar dom ju att du inte kokar dom så dom är färdiga utan hårda innuti?
Gi:t på gröten blir tvärtom lägre när den kokats. Detta på grund utav att grynen släpper ifrån sig diverse fibrer och liknande vad jag har förstått det som, vilket i sin tur sänker Gi:t en del. Vet inte exakt vad det är som händer men vi inväntar Mr Neuman för ett mer exakt & korrekt svar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.