handdator

Visa fullständig version : En stor dagens-hela-näringsintags-smoothie

jimmyboy
2010-03-11, 20:25
Slö som jag är har jag länge funderat på att göra en stor röra av allt jag behöver äta på en dag, och sedan dela upp det på måltider och dricka, lätt, går fort att göra, slipper alla jobbiga val av mat att laga och att mäta varje måltid för sig. Låter det som en idé som kan funka?
Tänkte om man tar typ fem-sex påsar av någonting i form med nutrillet, för att få i sig lite vitaminer och mineraler. Sedan fylla upp resten med typ lite mjölk, proteinpulver, någon form av kolhydratskälla (havregryn?) och sedan lite fett (raps/olivolja?). Några synpunkter?
Jag funderar även på hur jag ska dela upp måltiderna? Sex lika stora måltider eller tre större och tre mindre? Brukar äta som så: frukost, mellis, lunch, mellis, mellis, middag.

capron
2010-03-11, 20:28
Varför dela upp måltiden ? Warrior diet go for it...

jimmyboy
2010-03-11, 20:30
För att inte fan att jag får in mig så mycket krubb på en gång? Och ska jag gå hungrig resten av dagen?

Edit: Det jag oroar mig över kan bli fel är väl att kosten kanske kan bli lite ensidig?

Onigiri
2010-03-11, 20:32
Återigen: Fullfet mjölk, fullfet kakao. osv.

jimmyboy
2010-03-11, 20:35
Jo, kan ju fungera bättre än massa olja. Men det är helt likvärdiga fetter och allt?

ispåse
2010-03-12, 15:49
Körde själv en variant av det idag men mera röra än smoothie, i med mera vätska så går det väl att dricka antar jag...

kidneybönor, linser, ägg, diverse grönsaker, olja, riven ost och en klick gräddfil. Kryddade lite och körde sedan allt i mixern. Smakar riktigt bra dessutom :)

Ean
2010-03-12, 15:54
Tips, mjölk+jordgubbssaft = milkshake :D igår körde jag mjölk+jordgubbssaft+havre+kakao+choklad protte pulver, sjukt gott.

Dreas
2010-03-12, 16:57
För att inte fan att jag får in mig så mycket krubb på en gång? Och ska jag gå hungrig resten av dagen?

Edit: Det jag oroar mig över kan bli fel är väl att kosten kanske kan bli lite ensidig?Hungrig resten av dagen? Kolla upp periodisk fasta.

Sjoba
2010-03-12, 17:06
Hungrig resten av dagen? Kolla upp periodisk fasta.

http://avidityfitness.net/2008/01/12/interview-martin-berkhan/

jimmyboy
2010-03-12, 18:21
Jo, jag hört talas om det och funderat på att testa det, men lider av magkatarr så fasta får mig att avlida lite emellanåt. Tack ändå för länken :)

Kischen
2010-03-12, 19:24
Hungrig resten av dagen? Kolla upp periodisk fasta.

Har kört 4 veckor nu och ja, jag är hungrig resten av dagen.
Fastar från 23 - 18 ungefär, beror på arbetsdagen.

Det är inte mer än att jag kan hantera det, men hungern finns där.

stevebc
2010-03-12, 22:19
Klassikern jag brukade (har inte tillgång till mixer) köra var 5 dl mjölk, 3 dl havregryn och kakao efter smak. Försökte åtminstone få ner 1 dl kakao i drinken.

Har i princip allt förutom c-vitamin. Ger i runda tal 50% av RDI för olika mineraler och vitaminer. Kakaon är extremt näringsrik, men man kan tyvärr inte ta så mycket utan att få en vedervärdig smak.

Fredrik_S
2010-03-12, 23:09
Något som fungerar och som både ger bra ork och inte ont i magen eller konstig problem med gaser och liknande som jag gissar så mycket flytande föda skulle göra är att göra som jag.

2 kg kycklingfiler direkt från frysen på en plåt i ugnen 45 minuter(ger 10-12 portioner)
koka 10-12 portioner ris
ha några kilo majonäs hemma.

Och sen äta det några gånger om dagen

Det ända man behöver göra då är att ta fileer och ris från varsin bunke i kylen och mikra på en tallrik i 2-3 minuter och sen ha på majonäs.

Komplettera med nått vitaminrikt(vad låter jag vara osagt)....