handdator

Visa fullständig version : Fruktos är skadligt även vid dagens nivå

mikaelj
2010-03-11, 09:28
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19956074

Curr Opin Lipidol. 2010 Feb;21(1):51-7.
Soft drink consumption and obesity: it is all about fructose.

George Bray (t ex. http://www.proteinpower.com/drmike/wp-content/uploads/2008/07/bray-review-of-gcbc.pdf)

Pennington Center, Louisiana State University, Baton Rouge, Louisiana 70808, USA. brayga~pbrc.edu

PURPOSE OF REVIEW: The purpose of the review is to suggest that fructose, a component of both sucrose (common sugar) and high fructose corn syrup, should be of concern to both healthcare providers and the public. RECENT FINDINGS: Consumption of sugar-sweetened beverages has increased steadily over the past century and with this increase has come more and more reports associating their use with the risk of overweight, diabetes and cardiometabolic disease. In a meta-analysis of the relationship between soft drink consumption and cardiometabolic risk, there was a 24% overall increased risk comparing the top and bottom quantiles of consumption. Several factors might account for this increased risk, including increased carbohydrate load and increased amounts of dietary fructose. Fructose acutely increases thermogenesis, triglycerides and lipogenesis as well as blood pressure, but has a smaller effect on leptin and insulin release than comparable amounts of glucose. In controlled feeding studies, changes in body weight, fat storage and triglycerides are observed as well as an increase in inflammatory markers. SUMMARY: The present review concludes on the basis of the data assembled here that in the amounts currently consumed, fructose is hazardous to the cardiometabolic health of many children, adolescents and adults.

PMID: 19956074

Hoppsan! Inte bara jättenivåer av fruktos som är skadligt?

z_bumbi
2010-03-11, 09:34
Vilken nivå har de undersökt?

Från PDF:n

"Good Calories, Bad Calories has much useful information and is well worth
reading."

Håller inte med.

mikaelj
2010-03-11, 09:40
Vilken nivå har de undersökt?

Det är en review. De nivåer folk idag får i sig.

Från PDF:n

"Good Calories, Bad Calories has much useful information and is well worth
reading."

Håller inte med.

Om du inte orkar läsa mer än första meningen ur sammanfattningen kan du låta bli att läsa alls.

z_bumbi
2010-03-11, 10:11
Det är en review. De nivåer folk idag får i sig.

Hur gör man en review utan att berätta vad man har undersökt?

Om du inte orkar läsa mer än första meningen ur sammanfattningen kan du låta bli att läsa alls.

Precis och jag rekommenderar alla andra att göra det samma då första meningen berättar så mycket om den vetenskapliga kunskapen hos den som gjort arbetet.

mikaelj
2010-03-11, 10:14
Hur gör man en review utan att berätta vad man har undersökt?

Jag har inte läst fullängdsstudien. "the amounts currently consumed" har jag dock väldigt svårt att tolka annorlunda än (ta-da!) så mycket vi faktiskt får i oss idag. Tänka sig?

Precis och jag rekommenderar alla andra att göra det samma då första meningen berättar så mycket om den vetenskapliga kunskapen hos den som gjort arbetet.

Japp, George Bray är helt inkompetent.

Trance
2010-03-11, 10:19
Jag har inte läst fullängdsstudien. "the amounts currently consumed" har jag dock väldigt svårt att tolka annorlunda än (ta-da!) så mycket vi faktiskt får i oss idag. Tänka sig?

Vilka är vi?

mikaelj
2010-03-11, 10:21
Vilka är vi?

"many children, adolescents and adults."

z_bumbi
2010-03-11, 10:21
JJapp, George Bray är helt inkompetent.

Då är ju frågan varför du skapade tråden?

mikaelj
2010-03-11, 10:24
Då är ju frågan varför du skapade tråden?

Jag menade inte att han är inkompetent när jag skrev det. Egentligen menade jag tvärtom.

Trance
2010-03-11, 10:24
"many children, adolescents and adults."

Many children, adolescents and adults får även i sig för mycket nikotin. Men det betyder inte att jag röker för mycket.

mikaelj
2010-03-11, 10:26
Many children, adolescents and adults får även i sig för mycket nikotin. Men det betyder inte att jag röker för mycket.

Tidigare har studier tagits upp där man dragit slutsatsen att fruktos är farligt och ger fetma. Kritiken mot de studierna har varit att de ätit såna extrema mängder fruktos att det i praktiken inte är överförbart på människor.

Nu har vi istället en studie som visar att det krävs en betydligt lägre nivå av fruktos än vad de tidigare studier visat, närmare bestämt den nivån som många faktiskt får i sig idag.

Kurash
2010-03-11, 10:33
Så de har alltså noterat att övervikten ökar och att läskintaget ökar och antar då att den ena beror på den andra. Det kan dock finnas flertalet andra faktorer som påverkar. Vilket genombrott.

z_bumbi
2010-03-11, 10:33
Jag menade inte att han är inkompetent när jag skrev det. Egentligen menade jag tvärtom.

Lurigt
Fast han anser fortfarande att Taube är läsvärd vilket för de flesta säger att han inte är så himla vass på källforskning.

Eftersom jag gissar att det hela har utförts i USA så borde det vi som du nämner vara befolkningen i USA.

Jag har inte kollat så noga om det på länken stämmer med andra källor men det ger i alla fall en bild.
http://hypertextbook.com/facts/2001/ChristiaanRule.shtml

och dricker man t ex "54 gallons of soft drinks per person per year" så har det hälsoeffekter. Inte minst för mängden energi det innehåller.

King Grub
2010-03-11, 10:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4126451#post4126451

z_bumbi
2010-03-11, 10:40
Som referens för svenska förhållanden så ligger intaget på runt 85 liter per person vilket inte heller det på något sätt kan klassa som nyttigt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okad-laskkonsumtion_258785.svd

Det är däremot trots allt en skillnad på ca 120 l per person och år mot hur det såg ut i USA.

Hur stor andel som är sockerfritt har jag inte tittat på.

Nitrometan
2010-03-11, 11:09
Nu har vi istället en studie som visar att det krävs en betydligt lägre nivå av fruktos än vad de tidigare studier visat, närmare bestämt den nivån som många faktiskt får i sig idag.
Jag som trodde att det var en review av tidigare gjorda studier.

Så de har alltså noterat att övervikten ökar och att läskintaget ökar och antar då att den ena beror på den andra. Det kan dock finnas flertalet andra faktorer som påverkar. Vilket genombrott.
De säger att det är fruktosen i läsken som är boven.

mikaelj
2010-03-11, 11:11
Jo, jag skrev fel (se inlägg #3).

bollio
2010-03-11, 11:46
Författarna har antagligen rätt men det är onekligen suspekt när de öser lovord över Good Calories, Bad Calories, en bok fylld av felaktigheter och felaktiga hypoteser.