Visa fullständig version : Brutal viktökning önskas!
Hej!
Nu får det vara nog!
Har verkligen lessnat på att jag ALDRIG går upp i vikt. Och har läst runt som jag vet inte vad på alla forum och alla rekommenderar olika produkter och metoder, men inget hjälper!
Vad ska jag göra? är så trött på att dricka gainers, äta bananer och inte se något resultat. Istället går jag NER i vikt efter någon dag, helt sjukt.
Detta är vad jag äter på en normal dag:
Frukost: 2-3 Mackor, 1 kokat ägg, 1 banan, 1 stort glas juice samt en gainer pro. Sen är jag smockmätt, får inte i mig mer, har svårt för frukost!
Jag tar alltid med mig ca 2-3 bananer till jobbet då jag jobbar. Äter en banan nästan direkt när jag kommer till jobbet (ca 40min efter att jag har ätit frukost, och smäller även i mig en morot i flytande form).
Jobbar ca 2-3 timmar och smäller i mig en till banan samt en gainer. Smäller även i mig här creatine monohydrat.
Sen är det dags för lunch, käkar lunch (ofast stora portioner och så mkt jag orkar tills jag nästan spyr).
2-3 timmar senare tar jag en till banan och en gainer. Creatin monohydrat igen!
Dags för träning! Pumpar så mkt jag kan och orkar, åker hem, käkar ännu en gång!
Middag äter jag det som serveras hemma och efter middagen så avslutar jag med en banan inför kvällen och eventuellt en gainer eller night-pro.
VAD GÖR JAG FEL? vill ha maximal viktöning och det är nu!
Väger 57.8kg och är 20 år, 180cm lång, det är på tok för lite!
Vill verkligen gå upp i vikt inför sommaren och träna stenhårt, jag gör verkligen allt för att gå upp i vikt! Det enda jag INTE vill göra, är att gå upp i vikt och samtidigt lägga på mig massa finnar i ansiktet, jag mår seriöst psykiskt dåligt över finnarna jag får i ansiktet, så finns det något tips om hur jag ska gå upp i vikt utan att få finnar? JAg vet att kolhydrat är det som krävs och det innehåller socker, och därav finnar, så det kan nog bli svårt, men värt ett försök att fråga iaf ..
Gainer Pro eller Gainer Explosion är det jag använder just nu, tror det är Gainer Pro, men har verkligen inte hjälpt ett skvatt, från Star Nutrition.
Är det någon som har en brutalt bra produkt som verkligen hjälper för viktökning? är beredd att smälla i mig den 16 gånger per dag om så behövs!!
Vill gå upp i vikt NU! expertishjälp behövs! Därför jag vände mig hit, så snälla hjälp!
Mvh
Jonatan
pumpar för övrigt 4 gånger i veckan, olika muskelgrupper.
Det krävs inte kolhydrat. Det krävs energi, oavsett källa. Grovt sagt - ät en del protein i samband med träningen (2g/kg ca), en del fett och resten kolhydrat. Om det sedan blir mycket fett eller mycket kolhydrat spelar ingen roll för vikten, så länge energimängden är tillräcklig. Berika maten med extra fett, skippa lättprodukterna, lägg till ett extra mellanmål, dra ner lite på grönsaker/frukt etc.
Behöver inte vara så krångligt. Väldigt vanligt är att de som har svårt att gå upp i vikt tycker att de äter stora mängder mat medan det i verkligheten är alldeles för lite. Vanesak att äta mycket/lite helt enkelt.
AXONS VIKTÖKNINGSDRINK
2dl vatten
3dl lättmjölk
50gram valnöt/hasselnöt/cashewnöt/paranöt
0.5dl olivolja/rapsolja
Lite färska bär och frukt (valfria)
20gram vassle/keseinprotein
Tillagning:
1. Häll ned vatten, mjölk, nötter, olja och proteinpulver i en mixer (går säkert att använda stavmixer också men jag kör i vanlig mixer).
2. Dra på mixern och låt allt blandas.
Denna viktökningsdrink förser din kropp med cirka 50gram långsamma kolhydrater (beroende på vilka nötter du väljer), kostfibrer, runt 100gram nyttiga fleromättade fetter (omega 3 och 6 med mera), nödvändiga antioxidanter från bären samt 30-50gram högvärdigt protein från mjölk, nöt och pulver.
Allt som allt blir det en bra bit över 1000kalorier så drick inte alltför många sådana här drinkar om dagen då det garanterat kommer leda till fettinlagring.
Vill du ha en drink innehållande endast 500 kalorier så halvera nöt och oljan.
Har du svårt att gå upp i vikt så ta då denna drink en gång om dagen och utvärdera vad som hänt efter 2veckor.
^^Ovanstående är kopierat rakt av från: http://axon.blogg.se/2009/january/axons-kockskola-10-axons-viktokningsdrink.html
Axon är en medlem här på Kolo som har ganska bra koll på saker och ting gällande träning.
Ha en bra plan för hur du ska öka i styrka på gymmet.
Håll bättre koll på vad du äter vad gäller energiinnehållet, väg och räkna några dagar så får du en bättre bild av vad du äter.
Ät inte extra frukt eller rotfrukter om du vill gå upp i vikt, det är ingen energität mat.
Fett är det som ger mest energi per gram så att öka fettintaget kan vara en bra ide för att gå upp i vikt.
toto2009
2010-03-10, 14:37
Alla dessa måltider i mellan dina riktiga mål behövs igentligen inte.
Du kan ju försöka att få i dig 3 bra måltider som ligger runt 1k kalorier st.
Om du inte kan få ner dig kalorierna i mat kan du alltid lägga till resten med raps olja , 1dl Raps olja är ca 950 kalorier tror jag. Har varit i din situation och någon gainer har aldrig hjälpt bara bortkastad med tid och pengar.
Men ät fullfet blandfärs med fullfet creme fraiche och X deciliter fullfet mjölk som du tillsatt 1 dl fullfet kakao i. Helvete hur svårt är det att äta riktig och fet mat?
Har du kollat upp det hos läkaren? 58 kg på 185 cm är verkligen lite. Står det rätt till i din ämnesomsättning?
toto2009
2010-03-10, 14:40
AXONS VIKTÖKNINGSDRINK
2dl vatten
3dl lättmjölk
0.5dl olivolja/rapsolja
Kör själv på 2dl havegryn+4dl röd mjölk+20gram vassle protein (Jordgubb)+0.5dl raps olja. 1100 kalorier 50g protein.
oj! tack så mycket för alla svar!
Skall definitivt vända mig till Axons drink och testa! :) supertips! Tack!
Till hur jag ska berkäna hur mycket kalorier och väga maten osv, hur gör jag? finns det något redskap eller tabell? Vill verkligen hålla stenhård koll på vad jag får i mig och så att jag ser till att jag går upp i vikt! Finns det något redskap att köpa eller så? Jobbar på Kjell & Company, har dem något? typ en dietvåg t.ex.?
Tror det är generiskt, min mor är även väldigt smal och våran ämnesomsättning är extrem!
AXONS VIKTÖKNINGSDRINK
2dl vatten
3dl lättmjölk
0.5dl olivolja/rapsolja
Tillagning:
1. Häll ned vatten, mjölk, nötter, olja och proteinpulver i en mixer (går säkert att använda stavmixer också men jag kör i vanlig mixer).
2. Dra på mixern och låt allt blandas.
Denna viktökningsdrink förser din kropp med cirka 50gram långsamma kolhydrater (beroende på vilka nötter du väljer), kostfibrer, runt 100gram nyttiga fleromättade fetter (omega 3 och 6 med mera), nödvändiga antioxidanter från bären samt 30-50gram högvärdigt protein från mjölk, nöt och pulver.
Allt som allt blir det en bra bit över 1000kalorier så drick inte alltför många sådana här drinkar om dagen då det garanterat kommer leda till fettinlagring.
Vill du ha en drink innehållande endast 500 kalorier så halvera nöt och oljan.
Har du svårt att gå upp i vikt så ta då denna drink en gång om dagen och utvärdera vad som hänt efter 2veckor.
^^Ovanstående är kopierat rakt av från: http://axon.blogg.se/2009/january/axons-kockskola-10-axons-viktokningsdrink.html
Axon är en medlem här på Kolo som har ganska bra koll på saker och ting gällande träning.
Enbart en gång om dagen ? När skall man ta drinken? är det inte bättre att köra 2 gånger om dagen istället?
Tack!
Men ät fullfet blandfärs med fullfet creme fraiche och X deciliter fullfet mjölk som du tillsatt 1 dl fullfet kakao i. Helvete hur svårt är det att äta riktig och fet mat?Snabbt uträknat kommer det ge mer än 2500 kcal och drygt 150g protein.
Ät det där och dina bananer också så ska du se att du går upp.
"20gram vassle/keseinprotein", har svårt att skilja på alla typer av proteiner, har försökt läsa mig till det men inte riktigt uppfattat allt ..
någon som kan ge mig ett namn på en produkt som innehåller vassle/keseinprotein som jag kan köpa? Finns det i t.ex. Whey-80? För det har jag hemma i storpack! Om inte, vad rekommenderas att köra för vassle/keseinprotein i drinken?
Någon som har testat denna drink och verkligen sett att den fungerar?
Någon som har testat denna drink och verkligen sett att den fungerar?
Den fungerar genom att ge dig energiöverskott.
Blanda valfritt proteinpulver med vispgrädde och drick som shake, precis så ofta du känner att du behöver för att gå upp i vikt (muskler, fett).
Snabbt uträknat kommer det ge mer än 2500 kcal och drygt 150g protein.
Ät det där och dina bananer också så ska du se att du går upp.
När du säger fullfet mjölk och fullfet blandfärs osv, vad för blandfärs? :)
Röd mjölk eller har jag missuppfattat det?
När du säger fullfet mjölk och fullfet blandfärs osv, vad för blandfärs? :)
Kött med 20% fetthalt. Ost med 32% fetthalt. Istället för att som många välja magra proteinkällor.
Röd mjölk eller har jag missuppfattat det?
Röd mjölk, 3%. Blanda ut med grädde (40%), eller drick grädden ren.
MEGA_MAN
2010-03-10, 14:54
Att gå upp i vikt på ett kostmässigt "nyttigt" sätt kanske kan vara svårt.
Men annars gäller det bara att äta mycket kaloririkt hela tiden. Kan ge ett exempel på en av minna dagar då det äts mycket.
Exempel på en av minna kaloririka dagar:
Frukost
Ett par mackor med mycket pålägg på. Det målet jag är slarvigast med:em:
Innan middag
2 Cheesburgare
100gr Choklad eller liknande godis.
Middag
Kyckling + Potatis tex.
+ Kaffe med kakor/bulle efteråt.
Mellanmål
Bulle/Skorpor+Smör/Kakor eller liknande.
Kanske en snicker eller två med. Så bara här har vi ca 1000kcal
Runt träningen
Innan: 1dl Malto + protein.
Under: 1dl Malto och kanske en 4 Chokladbollar.
Efter: 1dl Lamto
Kvällsmat
Lax pressad potatis och sås
Under kvällen
1L läsk
5 Delikatobollar (om det finns över efter träningen).
Lite godis samt lite fin ost kanske.
Nyttigt? Nej, troligtvis inte. Men upp i vikt går man. Och detta är ingen överdrift, snarare tvärtom.
Du skall dock veta att det kan vara svårt att ställa om till ett nyttigare ätande efter en tid. Så jag rekommenderar inte ett för stort överätande.
Edit: Skall tillägga att jag inte tagit med allt utan endast det som bidrar till kalorierna samt lite annat.
Kött med 20% fetthalt. Ost med 32% fetthalt. Istället för att som många välja magra proteinkällor.
Röd mjölk, 3%. Blanda ut med grädde (40%), eller drick grädden ren.
okej stopp stopp, jag kanske är lite dum, men menar ni att man skall dricka blandfärsen tillsammans med grädden och röda mjölken?
Dessutom, dessa varor, får man inte mycket finnar av det, med tanke på allt fett? mår som sagt psykiskt dåligt av finnar som jag får i ansiktet, och det säger jag utan att ta i :P
Jag skulle inte köra med lättmjölk i en drink om målet är att gå upp i vikt.
Vilket proteinpulver som helst funkar i en viktökningsdrink men innan man börjar hälla i sig sådana så tycker jag kanske man bör försöka öka på energimängden i den vanliga maten. Det finns oftast ganska mycket att göra med väldigt små medel men då måste man också veta vad man äter.
okej stopp stopp, jag kanske är lite dum, men menar ni att man skall dricka blandfärsen tillsammans med grädden och röda mjölken?
0. Stekpanna på plattan
1. Smör i stekpanna.
2. Blandfärs i stekpannan med salt och t ex tacokrydda.
3. Stek tills färdigt, lägg upp på tallrik
4. Servera med fullfet riven ost, tacosås och 34% creme fraiche. Som måltidsdryck hälften/hälften mjölk/vispgrädde (fyll upp halva glaset med mjölk, sedan fyller du upp till kanten med vispgrädde), och blanda i kakaopulver eller t ex O'boy.
Dessutom, dessa varor, får man inte mycket finnar av det, med tanke på allt fett? mår som sagt psykiskt dåligt av finnar som jag får i ansiktet, och det säger jag utan att ta i :P
Akne av fett? Nja.. Snarare av insulin. Ta det lugnt med osten, om du är känslig. Och framförallt bröd.
0. Stekpanna på plattan
1. Smör i stekpanna.
4. Servera med fullfet riven ost, tacosås och 34% creme fraiche. Som måltidsdryck hälften/hälften mjölk/vispgrädde (fyll upp halva glaset med mjölk, sedan fyller du upp till kanten med vispgrädde), och blanda i kakaopulver eller t ex O'boy.
Akne av fett? Nja.. Snarare av insulin. Ta det lugnt med osten, om du är känslig. Och framförallt bröd.
Ok så finnar får man ej av t.ex. grädde osv? Ost vet jag ger mkt finnar, men bröd? Choklad och liknande så blossar det upp direkt på mig. MEn kan jag hålla mig till grädde och nötter och liknande utan att få finnar? Vad säger ni?
Särskilt mjölkprodukter kan vara problematiskt.
http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/10/acne-anecdotes.html
0. Stekpanna på plattan
1. Smör i stekpanna.
Du har glömt pastan och slå hellre grädden i köttfärsen än att dricka den. Passa samtidigt på att skippa saltet då det redan ingår i majoriteten av alla tacokryddor.
Så här fet mat är det dessutom få som behöver äta om de inte har ett enormt kaloribehov så jag skulle börja i en betydligt mindre skala.
prOtotype
2010-03-10, 15:37
TS vill ju ha en brutal viktökning :)
Annars är det ju bara att köra som du har gjort nu och toppa med 2dl olivolja efter sista måltiden - BAM 1600kcal rakt av.
hur räknar jag kalorier och finns det något redskap för det? typ dietvåg eller liknande. Någon som har något tips?
Tack för alla bra tips! Skall handla idag och det blir till att införskaffa sig så att jag kan göra AXONS viktökningsdrink samt skall handla hem en jävla massa grädde samt jordnötter och blandfärs! Oboy skall också införskaffas. Något mer jag bör tänka på att handla när jag väl är igång? Hur många glas 50% grädde och 50% mjölk tycker ni att jag skall klämma i mig per dag?
TAck!
är det vispgrädde vi talar om då?
dricks den ovispad eller vispad?
hur räknar jag kalorier och finns det något redskap för det? typ dietvåg eller liknande. Någon som har något tips?
En vanlig matvåg och
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177
och
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=21223
är det vispgrädde vi talar om då?
dricks den ovispad eller vispad?
Halvt vispad, annars är den inte lika anabol.
(driver du med oss? få i dig den precis hur du vill)
tänkte om det var något speciellt med att ha den vispad eller ej, läste att det blir mindre kalorier på en sida när den är vispad, konstigt nog, pga. luft och grejer. Men tror dem har big time fel, för det är ju samma grädde ..
något annat tips ni har för att få i mig flertal kalorier och finns det någon speciell lätt metod att använda sig av då jag inte riktigt förstår mig på allt ännu .. vill bara beräkna kalorierna per dag.
problemet är att jag har mac och kan ej ladda ner excel filer tyvärr, speciellt inte zip :p
är musik producerare i grund och botten hehe
Doctor Snuggles
2010-03-10, 16:26
Du är antagligen en sk "hardgainer" (förutsatt att allt står rätt till med hormonerna) med en hög ämnesomsättning. Det som är effektivast då är, enligt många, isf mindre volym och lägre träningsfrekvens totalt (hel/halvkroppspass 2-3 ggr i veckan med max 1-2 arbetsset per muskelgrupp inte till failure) och du måste progressivt försöka öka vikten/repsen varje pass.
Skippa gainers, och kolhydratsmellanmål och drick mer vassle alt. kasein istället (om din mage pallar) så du får i dig mycket protein och se sedan till dig att få i dig mer fett, per rekommendationer ovan.
Kolla din d-vitaminstatus också, och börja supplementera vid behov; för låga värden kan korrellera med lågt testosteron (kolla d-vitamin tråden).
tänkte om det var något speciellt med att ha den vispad eller ej, läste att det blir mindre kalorier på en sida när den är vispad, konstigt nog, pga. luft och grejer. Men tror dem har big time fel, för det är ju samma grädde ..
Samma volym vispad grädde kommer ha mer luft i sig, ja. Men om du i bägge fallen utgår från 1 dl grädde från paketet kommer energiinnehållet vara detsamma.
något annat tips ni har för att få i mig flertal kalorier och finns det någon speciell lätt metod att använda sig av då jag inte riktigt förstår mig på allt ännu .. vill bara beräkna kalorierna per dag.
Läs på matförpackningarna i affären. Det står ett kcal-värde där.
Doctor Snuggles
2010-03-10, 16:28
problemet är att jag har mac och kan ej ladda ner excel filer tyvärr, speciellt inte zip :p
är musik producerare i grund och botten hehe
Va? Både zip-filer och excel kan du öppna. Zip öppnar os x nativt och office finns till mac, samt annan programvara som kan öppna excel.
Sticky Cake
2010-03-10, 16:35
sk1tz, GOMAD (gallon of milk a day) + knäböj ;)
Luca Brasi
2010-03-10, 16:40
Du kanske skulle kolla upp och tänka efter om du kan ha någon sorts magproblematik som laktos intolerans eller gluten allergi eller något sådant?
Du är antagligen en sk "hardgainer" (förutsatt att allt står rätt till med hormonerna) med en hög ämnesomsättning. Det som är effektivast då är, enligt många, isf mindre volym och lägre träningsfrekvens totalt (hel/halvkroppspass 2-3 ggr i veckan med max 1-2 arbetsset per muskelgrupp inte till failure) och du måste progressivt försöka öka vikten/repsen varje pass.
Skippa gainers, och kolhydratsmellanmål och drick mer vassle alt. kasein istället (om din mage pallar) så du får i dig mycket protein och se sedan till dig att få i dig mer fett, per rekommendationer ovan.
Kolla din d-vitaminstatus också, och börja supplementera vid behov; för låga värden kan korrellera med lågt testosteron (kolla d-vitamin tråden).
Du menar alltså med andra ord att jag skall dricka fler WHEY-80 drinkar, är det korrekt? Dvs. 3-4 per dag, och skippa gainern helt. och käka mer + att jag kommer ha kvar dessa banan mellanmål, för det får jag alltid i mig (får oftast i mig mer än bara en drink, så ser bananen bara som ett plus, samt att det är nyttigt att få i sig lite frukt).
D-vitamin, hm, jag har börjat med B-vitamin 5 för acnebehandling samt zinktabletter och jättenattljusolja, vet inte om det hjälper till något, men vitaminer är ju alltid bra! :)
Du kanske skulle kolla upp och tänka efter om du kan ha någon sorts magproblematik som laktos intolerans eller gluten allergi eller något sådant?
Menar du att det kan ha påverkan när det gäller viktökning?
Min mor är laktos intolerant och kan ej äta t.ex. glass, köper alltid grädde osv med mindre laktos.
Gluten kan jag väl inte vara? äter bröd och sånt hela tiden :p
Eddie Vedder
2010-03-10, 16:47
Menar du att det kan ha påverkan när det gäller viktökning?
JA såna problem kan påverka vikten. Men det hade du märkt antagligen. Lider du av celiaki och äter massor av bröd lär magen protestera.
Just laktosintolerans är innegrejen nuförtoden och alla som nämner lite gasighet får direkt höra "du kanske är laktosintolerant?" men jag tycker man påstår det av slentrian lite väl lättvindigt.
Känslighet mot spannmål skadar tarmen om det äts i stora mängder och det kan i sig påverka laktasaktiviten och bidra till laktoskänslighet. Många som lider av celiaki OCH laktosintolerans slutar helt med den typen av livsmedel som de inte klarar iom celiakin, med tiden läker tarmen och vips kan de börja dricka mjölk igen.
Doctor Snuggles
2010-03-10, 16:50
Du menar alltså med andra ord att jag skall dricka fler WHEY-80 drinkar, är det korrekt? Dvs. 3-4 per dag, och skippa gainern helt. och käka mer + att jag kommer ha kvar dessa banan mellanmål, för det får jag alltid i mig (får oftast i mig mer än bara en drink, så ser bananen bara som ett plus, samt att det är nyttigt att få i sig lite frukt).
D-vitamin, hm, jag har börjat med B-vitamin 5 för acnebehandling samt zinktabletter och jättenattljusolja, vet inte om det hjälper till något, men vitaminer är ju alltid bra! :)
Ät banananer om du gillar det, inget fel i det - jag tänkte bara om det var jobbigt att få i sig mer. Jag är liten i maten och har alltid haft svårt att gå upp i vikt, och har dessutom dålig träningsåterhämtningsförmåga. Med en vassle till frukost och en efter träning och som mellanmål lite då och då, utan särskilt mycket träning på det (2 ggr i veckan "helkropp" 30 min), så har jag på kort tid gått upp en hel del, inte bara i fett. (Gainers funkar inte för jag blir alldeles för mätt av dem, och fet.)
Eftersom jag samtidigt börjat supplementera med d-vitamin, och iaf en studie har visat en låg d-vitaminnivå att vara korrellerat med lägre testosteron, så misstänker jag att det kan vara båda sakerna som påverkat.
Ju mer protein du käkar, ju mer muskler bygger du dessutom (upp till ngn slags rimlig maxgräns), t.o.m. utan träning; det är väl relativt okontroversiellt vid detta laget.
Brickhead
2010-03-10, 17:10
JA såna problem kan påverka vikten. Men det hade du märkt antagligen. Lider du av celiaki och äter massor av bröd lär magen protestera.
Just laktosintolerans är innegrejen nuförtoden och alla som nämner lite gasighet får direkt höra "du kanske är laktosintolerant?" men jag tycker man påstår det av slentrian lite väl lättvindigt.
Känslighet mot spannmål skadar tarmen om det äts i stora mängder och det kan i sig påverka laktasaktiviten och bidra till laktoskänslighet. Många som lider av celiaki OCH laktosintolerans slutar helt med den typen av livsmedel som de inte klarar iom celiakin, med tiden läker tarmen och vips kan de börja dricka mjölk igen.
Snabb liten fråga bara, jag är själv glutenintollerant men håller mig borta från gluten till 100%. Visst är det inga naktdelar att ha celiaki om man vill gå upp i vikt förutom att man inte kan äta gluten förstås? :Virro
Eddie Vedder
2010-03-10, 17:15
Snabb liten fråga bara, jag är själv glutenintollerant men håller mig borta från gluten till 100%. Visst är det inga naktdelar att ha celiaki om man vill gå upp i vikt förutom att man inte kan äta gluten förstås? :Virro
Nej det kan jag inte tänka mig. Inte mer än vad som är nackdel för all amed att bli fetare.
JAg har själv sett över vilka livsmedel jag skulle behöva skippa om jag var glutenintolerant och det är bara fiskbullar typ.:D Fiskbullar och eventuella blandprodukter som jag äter då och då.
Vissa skador på tarmarna kan vara permanenta så du kan ha lite sämre upptag av det du äter men jag har inte koll på hur mycket och hur vanligt det är att det blir märkbart.
Hahaha :laugh:
Sluta "smälla i dig" alla dessa jävlar bananer. Ta en dubbel snickers istället.
Brickhead
2010-03-10, 19:14
Nej det kan jag inte tänka mig. Inte mer än vad som är nackdel för all amed att bli fetare.
JAg har själv sett över vilka livsmedel jag skulle behöva skippa om jag var glutenintolerant och det är bara fiskbullar typ.:D Fiskbullar och eventuella blandprodukter som jag äter då och då.
ok! Det finns glutenfria fiskbullar, har själv käkat det.:thumbup:
Det är så att jag blev glutenintollerant pga överkonsumtion av vetevälling när jag var liten *rolleyes* Så att jag fick i mig mycket gluten när jag var liten innan vi fick reda på att jag var glutenintollerant. Så det kan ha skadat min tarm under den perioden, vet dock inte hur lång tid det tar för den att reparera sig.
Nötter är ju ett bra alternativ. Nötmix på någon matkedja är väl hyfsat billigt, gott och har runt 570kcal/100g något?
Brickhead
2010-03-10, 19:16
Jag skulle äta mer nötter om det inte vore så dyrt =(
Ost? Fetmjölk? Äta fler gånger? Förstår inte hur folk kan ha detta problem :)
Jag skulle äta mer nötter om det inte vore så dyrt =(
Om du byter ut dina bananer mot 150g nötter om dagen blir det inte dyrare, men mer kalorier.
kottovic
2010-03-10, 21:33
Har du svårt att äta stora portioner mat kan du alltid göra stora frukost och kvällsdrinkar, enkelt att få i sig. Började träna med 59kg på 194cm så jag vet hur det känns.
ät godis o choklad hur svårt kan det va? byt dina sketna bananer mot choklad, o häll i rapsolja i dina gainers. du kommer va smällfet o äcklig på en månad garanterat
hertzman
2010-03-10, 22:31
Jag har relativt svårt att äta stora portioner, samtidigt som jag inte är något stort fan av fet mat i sig. Dock så kan man göra många små ändringar som leder till ett verkligt tillskott av kalorier, även om många förslag redan kommit upp. Det första är att se över vad du köper hem i matväg.
Byt ut alla lightvarianter mot fullfettsdito. Riktigt smör (inget bordsmargarin), röd mjölk, fetare ost osv. Sedan är det rätt lätt att göra din vanliga mat kaloririkare genom tillskott av fett. Ta som vana att alltid ha ordentligt med smör när du steker exempelvis köttfärs, komplettera med lite rapsolja också. Personligen tycker jag att en massa mellanmål här och där bara blir jobbigt, då är det roligare att lägga ner ordentligt med energi på dagens stora mål istället.
Jag kör en egenkomponerad gainer efter träning som bör ge ett ordentligt kaloriöverskott, kanske kan det hjälpa dig också.
3dl havregryn
7dl röd mjöl
1/2dl grädde
1/2dl vassleproteinpulver
1/2dl kaseinprotein
Lägg i lite glass om du vill ha mer smak, kanske även någon sked jordnötssmör. Sen mixar du bara alltihop en stund och dricker. Godare än de flesta gainers man kan köpa och du slipper en massa maltodextrin som tenderar att göra en del magar rätt oroliga.
Lycka till.
Varför havregryn? Väldigt dålig energitäthet. Gör dig bara mätt, vilket inte är tanken om man redan har dålig aptit. Ta hellre 1 dl vispgrädde.
hertzman
2010-03-10, 22:51
Varför havregryn? Väldigt dålig energitäthet. Gör dig bara mätt, vilket inte är tanken om man redan har dålig aptit. Ta hellre 1 dl vispgrädde.
Möjligen. Havregryn innehåller ju också betaglukan som tros vara bra för hjärt-kärlhälsan, en hel del fibrer, järn och magnesium.
Möjligen. Havregryn innehåller ju också betaglukan som tros vara bra för hjärt-kärlhälsan, en hel del fibrer, järn och magnesium.
jaha och? han ska bli fet, inte hälsosam
Invärtes mår bara dåligt utav skit produkter, Försök inte känna pressen när du äter så går det nog bättre, Bokför dina resultat pass för pass ökar du varje pass så kommer du så småningom gå upp i kvalitets muskelmassa"
Inte se ut som en ballong, försök ha någorlunda koll på proteinintaget, 1,5-2g/Kg kroppsvikt
hertzman
2010-03-11, 00:32
jaha och? han ska bli fet, inte hälsosam
Lugna ner dig. Hans ambitioner verkar vara att gå upp i muskelmassa, annars antar jag att han vänt sig till ett annat forum. Var har han sagt att han vill bli fet någonstans?
Deceiver85
2010-03-11, 01:08
Har du kollat upp det hos läkaren? 58 kg på 185 cm är verkligen lite. Står det rätt till i din ämnesomsättning?
Jag vägde runt 60-62kg innan jag började träna, 187cm lång. Sen när jag började träna så gick jag upp drygt 20kg det första året, utan större svårigheter.
Ett tips för att få i sig extra kalorier: hasselnötter :thumbup:
powderdog
2010-03-11, 02:55
Jag önskar nästan att jag hade ditt problem. Själv gick jag upp 28kg på tre månader under min bulk.
Men tryck i dig mer energität mat än bananer.
Lugna ner dig. Hans ambitioner verkar vara att gå upp i muskelmassa, annars antar jag att han vänt sig till ett annat forum. Var har han sagt att han vill bli fet någonstans?
han skriver brutal viktökning, inte "brutal viktökning av ren muskelmassa" förstår du mig doktor? chilla fan du e ju hysterisk!
han skriver brutal viktökning...
Hur får du det till "han ska ju bli fet"? Givetvis blir han fetare men om det finns alternativ som kanske underlättar en vettig viktuppgång är det väl bara klokt.
Du har glömt pastan
Nej, det var medvetet. Den observante ser att vad jag presenterat är en ganksa typisk taco-rätt. Tortillabröd är utmärkt till det här (särskilt som bröd mättar mycket sämre än pasta, vilket borde vara målet för TS).
slå hellre grädden i köttfärsen än att dricka den
Varför är det bättre?
Nej, det var medvetet. Den observante ser att vad jag presenterat är en ganksa typisk taco-rätt. Tortillabröd är utmärkt till det här (särskilt som bröd mättar mycket sämre än pasta, vilket borde vara målet för TS).
Du hade inget bröd med?
Det är oftast mycket lättare att äta mycket om man inte utesluter någon av de energigivande livsmedlen men alkohol är inget nyttigt på flera plan så då har man fett, kolhydrater och protein kvar. Ska man äta mycket så är pasta alltså en väldigt bra del av en måltid och att tugga i sig bröd kan mätta lika mycket som att äta pasta så där får man göra ett eget val. Ett annat förslag är vanliga frallor som också går att äta mycket av.
Varför är det bättre?
Lättare att få i sig och man måste i alla fall ha vätska till majoriteten av alla tacokryddor.
shut teh face
2010-03-11, 11:50
Fet filmjölk och start flingor
Vitt bröd, bregott, fet ost
Ha grädde i all matlagning
Jag ser inte att det kan vara svårt med ovanstående koncept :D
Lånar tråden lite eftersom jag är inne på samma spår.
Låter det här rätt:
För en man 27år 183cm 75kg som styrketränar 6ggr/vecka borde en bra bulk va 3500kcal/dag?
Byt ut mackorna mot mat
byt ut bananerna mot gröt
Du behöver inte gainer, se till att du får i dig tillräckligt med lagad mat så ordnar det sig.
Har varit i samma sits, kunde inte gå upp nåt i vikt heller, men när jag bytte ut mackor å sånt skräp mot riktig mat så började jag sakta men säkert gå upp i vikt. MVH
kan väl inte va bra att bulka bara fett?
Jag har precis börjat träna, ligger på 1.8m och 70 kg.
Ska ligga på ungefär 2200kcal per dag, och vill gå upp så jag försöker ligga på 2700kcal.
Just nu käkar jag detta
frukost: 2 mackor med smör,ost och kalkon. 1 skål med fil o musli och ett glas apelsinjuice.
lunch: olika ungefär 800kcal tror jag
middag: 800kcal ungefär.
+ under hela dagen kör jag 1 liter standardmjölk = 600kcal.
tot borde bli ungefär 2700kcal iaf.
Är det onödigt att lägga till typ 0,5 dl rapsolja? blir det onödigt med fett på kroppen? vill ju inte "bli tjock" liksom
Du blir inte fet av fett i sig.
okej, men du tror det är lugnt om jag lägger till det i min kost på kvällen t.ex. bara för att va på den säkra sidan om att jag ligger på överskott? jag menar, det stjälper inte min kropp på något vis?
Eddie Vedder
2010-03-11, 16:00
Är det onödigt att lägga till typ 0,5 dl rapsolja? blir det onödigt med fett på kroppen? vill ju inte "bli tjock" liksom
Förmodligen onödigt att göra det redan nu. Rapsoljan i sig gör dig givetvis inte mer fet än gåtot annat men ökar du på ÄNNU mer i energiintaget blir ju viktruppgången större.
Kör på upplägget du redovisat och börja inte korrigera innan du ens vet om det finns anledning.
Ja. Förstår verkligen inte varför, dock. Kan du inte äta mer av riktig mat istället? Fullfeta varianter på ost, kött, etc? Måste vara godare än att dricka rapsolja.
ÄNDRING: I övrigt vad som skrevs ovan.
hertzman
2010-03-11, 16:11
Ja. Förstår verkligen inte varför, dock. Kan du inte äta mer av riktig mat istället? Fullfeta varianter på ost, kött, etc? Måste vara godare än att dricka rapsolja.
+1
Små ändringar torde göra en hel del. Lägg till lite feta såser till dina maträtter så får du en trevligare smakupplevelse på köpet. En rätt enkel åtgärd som ger många (och goda) kalorier.
Den där frågeställningen brottas jag alltid med. Varför ska "folk" alltid lägga till eller leva på mindre goda val av mat.
Ska det dietas så måste det vara pisstråkig mat och ska man gå upp måste man göra sjuka saker som att dricka ett glas olja till sin vanliga mat.
Varför inte bara lägga till 2 mellanmål eller ta en god efterätt till middagen istället?
hertzman
2010-03-11, 16:19
Den där frågeställningen brottas jag alltid med. Varför ska "folk" alltid lägga till eller leva på mindre goda val av mat.
Ska det dietas så måste det vara pisstråkig mat och ska man gå upp måste man göra sjuka saker som att dricka ett glas olja till sin vanliga mat.
Varför inte bara lägga till 2 mellanmål eller ta en god efterätt till middagen istället?
Spot on där! Apropå det så hade väl du en kokbok för dietmat på g? Hur går det?
Om jag tjyvlyssade rätt blir det en nätupplaga för dryga 50-60 spänn. Men jag skulle lätt köpa den efter att ha prövat Babooms pannkakor*drool*
Om jag tjyvlyssade rätt blir det en nätupplaga för dryga 50-60 spänn. Men jag skulle lätt köpa den efter att ha prövat Babooms pannkakor*drool*
Den är på G faktiskt. Halva är färdigskriven.
Beroende på hur mycket mer jag orkar göra med den, så kommer priset sättas efter det. Kommer även finnas annat matnyttigt i den med lite tips på hru du effektiviserar under en diet med allt runtomkring. Lite av mina egna erfarenheter helt enkelt. Jag gör den ju med en journalist på Body, så jag tror den kommer att bli grym, bara jag får tid att göra klart den.
Maten kommer dock kunna ätas även om du har för avsikt att gå upp i vikt. Allt handlar ju om mängden mat.
prOtotype
2010-03-12, 08:55
Jag är ganska ofta nära spygränsen av hur mycket mat jag försöker trycka i mig och jag går fortfarande knappt upp i vikt.
För mig är det otroligt mycket enklare att blanda i lite olivolja än att trycka ännu mer mat.
Eddie Vedder
2010-03-12, 09:10
Jag är ganska ofta nära spygränsen av hur mycket mat jag försöker trycka i mig och jag går fortfarande knappt upp i vikt.
För mig är det otroligt mycket enklare att blanda i lite olivolja än att trycka ännu mer mat.
Fast det är ju inte samma sak. Vad Baboom menar är ju att istället för trist mat + olja så gör du något gott av den där oljan, typ en bearnaisesås och äter till en smörstekt köttfärsbiff och ris exempelvis.
Alltså inte en fråga om mer av samma mat utan ANNAN mat som är mycket mer kaloririk och samtidigt god. Inte mer pasta men desto mer riven och och grädde i spsen t.ex. Om man nu inte tillhör den grupp människor som har svårt att äta fet mat förstås, då blir ju effekten den motsatta. Men i det här fallet utgår jag från att det problemet inte existerar om du nu pallar ren olja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.