Visa fullständig version : Ravioli + linser + mjölk
chedlund
2010-03-10, 13:34
Hej!
Har funderat på att börja äta 400g ravioli (5kr) med 100g linser (4kr) samt 1-2 glas mjölk, som lunch på jobbet då detta är ett så billigt alternativ.
Hur är det med proteinet i denna måltid? Linserna har ju inget fullvärdigt protein så blir det någon märkbar skillnad om man tillför 1-2 glas mölk till denna måltid?
Ni som är kostkunniga, skulle ni kunna tänka er att äta en sådan måltid regelbundet som en av era måltider varje dag?
Är väl kanske inte så proteinrikt men det är ju skapligt bra och billig mat annars.
chedlund
2010-03-10, 14:20
linserna innehåller 29g protein per 100g så det är ändå rätt mycket. Raviolin innehåller 4g per 100g.
Jag har läst att aminosyresammansättningen ändrar sig och blir bättre om man tillsätter fullvärdigt protein till mat som inte har fullvärdigt protein. Är dock osäker på om detta stämmer så därför jag kollar här :)
Givetvis får du bättre proteinkvalitet sett till hela måltiden om du tillsätter något fullvärdigt till något som inte är fullvärdigt. Mjölk är ett bra alternativ. Dock skulle jag tycka det vara vansinnigt tråkigt att äta den maten varje dag. Ravioli funkar men endast som lite nödkäk. Personlig åsikt.
32g protein på ravioli
8g från linser
12g från mjölk
Sammanlagt 52 gram protein. Kvalitén är mycket god på proteinet från denna måltid.
EDIT: denna räkning stämmer inte, då Finelis databas över ravioli inte hade samma proteinhalt som TS. Dessutom verkade TS köra på 100g torra linser vilket blir större mängd kokt. Ny beräkning:
16g från ravioli
29g från linser
12g från mjölk
ger 57 gram (högvärdigt) protein.
chedlund
2010-03-10, 15:51
Detta låter perfekt. Älskar ravioli så ska nog testa köra på detta ett tag. Tack för svaren.
Eddie Vedder
2010-03-10, 16:39
Raviloin i sig har ju fullvärdigt protein och med är med köttfyllning. Kanske inga stora mängder men fortfarande fullvärdigt. Mjölken är fullvärdig och gör dessutom pastans protein fullvärdigt det också.
Linser är ytterligare en källa. Så ja det är ett jättebra mål mat.:thumbup:
Nu har jag inte räknat på just den måltiden men pasta + linser + lite mjölk eller lite ost ger en aminosyrasammansättning med ett BV långt över 100.
Möjligen att du kan nöja dig med 50 g linser där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.