Logga in

Visa fullständig version : Aspartam och Styrketräning

PumpaDeffa2010
2010-03-10, 09:55
Hej allesammans!

Blir galen av alla studier som hela tiden pekar på olika resultat vad gäller Aspartam och dess inverkan på människokroppen. Vissa säger att det är ett gift och att det hämmar muskelutvecklingen och andra säger att det är ofarligt.

Ni som kan, vad tror ni att Aspartam har för effekt på muskelbyggande och hälsan i allmänhet? Kan man under t.ex deff unna sig en Coca Cola Zero (0 Kcal enligt packet men massa aspartam) eller bör man undvika högt aspartam innehåll för att få bäst resultat?

Mr.Sarkastisk
2010-03-10, 09:57
Hej allesammans!

Blir galen av alla studier som hela tiden pekar på olika resultat vad gäller Aspartam och dess inverkan på människokroppen. Vissa säger att det är ett gift och att det hämmar muskelutvecklingen och andra säger att det är ofarligt.

Ni som kan, vad tror ni att Aspartam har för effekt på muskelbyggande och hälsan i allmänhet? Kan man under t.ex deff unna sig en Coca Cola Zero (0 Kcal enligt packet men massa aspartam) eller bör man undvika högt aspartam innehåll för att få bäst resultat?

Du lär inte märka någon som helst skillnad på om du dricker en Cola Zero varje dag eller ej.

Kischen
2010-03-10, 10:00
Hej allesammans!

Blir galen av alla studier som hela tiden pekar på olika resultat vad gäller Aspartam och dess inverkan på människokroppen.

Vilka sidor läser du på?

King Grub
2010-03-10, 10:18
Muskeluppbyggnad, muskelnedbrytning, fettinlagring, fettförbränning, prestation och kroppssammansättning påverkas inte överhuvudtaget av aspartam.

Och som sagt, vilka studier har du läst som pekar på något sådant? Det finns nämligen inga sådana.

Sandö
2010-03-10, 10:24
Är det inte så att det länge sagts att man blir tjock av aspartam, men att det egentligen är så att man blir hunrig av aspartam och därför kanske äter mer? Något jag hört men vet inte om det är sant.

Mr.Sarkastisk
2010-03-10, 10:24
Om det har en negativ effekt på hälsan kan man inte riktigt säga, en del påstår att aspartam är cancerframkallande och vissa inte.. (inom vissa mängder)

Ristretto
2010-03-10, 11:51
"Man" blir inte hungrig av aspartam heller. Isf skulle det antagligen gå att bevisa genom att diverse mättnads- och hungerstyrande hormon påverkades av aspartamet.

Ashenshugar777
2010-03-10, 15:04
Är det inte så att det länge sagts att man blir tjock av aspartam, men att det egentligen är så att man blir hunrig av aspartam och därför kanske äter mer? Något jag hört men vet inte om det är sant.

Nej man blir inte hungrig av aspartam.

Om man dricker en lightdryck har den 0kcal. Precis samma som vatten.
Dricker du läsk får du i dig ~42kcal 100ml eller 1.5% mjölk 45kcal. Dvs du får i dig energi från det du dricker. Eftersom du inte får någon energi av lightdrycker kan du inte heller bli "mätt" på dom & det kan upplevas som att man har en större aptit. För lightdryck eller inte, kroppen vill ha sin mängd energi.

Eddie Vedder
2010-03-10, 16:53
Vissa säger att det är ett gift och att det hämmar muskelutvecklingen och andra säger att det är ofarligt.

Ingen studie visar att det är "ett gift", däremot finns studier som helt klart bör beaktas om man konsumerar mycket aspartam. Inget om att det är livsfarligt men åtminstone nog för att inte extremkonsumera.

Att det hämmar muskelbygge finns INGEN studie som säger, var har du läst det?

"Man" blir inte hungrig av aspartam heller. Isf skulle det antagligen gå att bevisa genom att diverse mättnads- och hungerstyrande hormon påverkades av aspartamet.

Den typen av studier finns och det finns visst teorier om att det kan påverka aptiten. Men mestadels är det på anekdotisk nivå och där kan jag bara instämma. Både stimulerad aptit och en ökad allmän preferens för sötsaker när jag dricker mer lightdrycker.

Sandö
2010-03-10, 17:30
Ingen studie visar att det är "ett gift", däremot finns studier som helt klart bör beaktas om man konsumerar mycket aspartam. Inget om att det är livsfarligt men åtminstone nog för att inte extremkonsumera.

Vad pratar vi för mängder då? Jag antar att en vanlig konsument av t.ex. Rage inte extremkonsumerar även om man skulle ta det varje dag?

Eddie Vedder
2010-03-10, 17:35
Vad pratar vi för mängder då? Jag antar att en vanlig konsument av t.ex. Rage inte extremkonsumerar även om man skulle ta det varje dag?

Nej det tror jag inte. Men jag är lite biased i en sån här fråga eftersom jag inte riktigt kan lita på myndigheter till 100% även om jag skulle vilja.

Jag ser det inte som en orimlighet att ADI-siffror sätts lite lågt när industri pressar för det. Likaså att forskning selekteras utan att man är helt objektiv (omedvetet eller medvetet).

Zakath
2010-03-10, 18:01
Cancer påverkar ju muskeluppbyggnad :D

way
2010-03-10, 18:16
Fråga angående Aspartam - är alla kosttillskott med naturell smak fri från det?

Johan_P
2010-03-10, 18:26
Fråga angående Aspartam - är alla kosttillskott med naturell smak fri från det?

Du får helt enkelt läsa innehållsförteckningen för att vara säker.

Sverker
2010-03-10, 18:30
Jag ser det inte som en orimlighet att ADI-siffror sätts lite lågt när industri pressar för det. Likaså att forskning selekteras utan att man är helt objektiv (omedvetet eller medvetet).

Nu är jag inte alls med:confused:

Varför skulle det gå att påverka FDA åt något håll. FDA begär in uppgifter och den som söker patentet och vill registrera sin produkt levererar vad FDA vill ha.

Ristretto
2010-03-10, 18:48
Den typen av studier finns och det finns visst teorier om att det kan påverka aptiten. Men mestadels är det på anekdotisk nivå och där kan jag bara instämma. Både stimulerad aptit och en ökad allmän preferens för sötsaker när jag dricker mer lightdrycker.

Teorier finns det säkert gott om, men frågan är om det inte bara är att man som sagt blir mer sugen på att äta mer sött om man druckit lightläsk. Jag kan dock verkligen inte påstå att jag blir hungrig av det, snarare tvärt om. Mättare en längre tid än om jag dricker samma mängd vatten.

Eddie Vedder
2010-03-10, 18:58
Teorier finns det säkert gott om, men frågan är om det inte bara är att man som sagt blir mer sugen på att äta mer sött om man druckit lightläsk.

Visst är det så. Men nu menade jag inte "teori" så som "Du Janne, jag har en teori om grej!" utan att hypotesen finns även inom forskningen.

Alltså inga bevis men trots allt studier som pekar åt det håller. T.ex. en ganska uppmärksammad råttstudie från ett par år tillbaka där råttorna som fick sackarinsötad yoghurt åt mer än de som fick en icke sötad.

way
2010-03-10, 20:15
Du får helt enkelt läsa innehållsförteckningen för att vara säker.

Vad ska man leta efter då? Står det typ "Aspartam 15mg" - eller är det något konstigt nummer?

Mr.Sarkastisk
2010-03-10, 20:18
Vad ska man leta efter då? Står det typ "Aspartam 15mg" - eller är det något konstigt nummer?

Står ofta: Innehåller en fenylalaninkälla..

King Grub
2010-03-10, 20:23
Detta måste anges, eftersom det är mycket farligt för personer med sjukdomen fenylketonuri.

Fru_Flisa
2010-03-10, 21:42
Jag kan dock verkligen inte påstå att jag blir hungrig av det, snarare tvärt om.
Fast då menar du ju att du upplever det så :). Inte "man"...För mej å min sida påverkar det aptiten rätt väl.

demode
2010-03-11, 07:58
Det är iallafall bevisat att ge upphov till fler hjärntumörer hos råttor men jag har för mig att mängden som finns i coca cola (jag mailade dem för något år sen) innebär att du måste dricka ca 3-4L dagligen för att ligga över gränsvärdena som de där organisationerna satt upp.. Hur mycket man kan ta är egentligen relaterat till kroppsvikt enl studierna då.

King Grub
2010-03-11, 10:56
Det är iallafall bevisat att ge upphov till fler hjärntumörer hos råttor

I två studier som har underkänts av officiella organ, ja.

men jag har för mig att mängden som finns i coca cola (jag mailade dem för något år sen) innebär att du måste dricka ca 3-4L dagligen för att ligga över gränsvärdena som de där organisationerna satt upp..

Nej, det rörde sig om mycket mycket mindre mängder. Redan vid 50% av dagens ADI såg man tumörframkallande effekt, och om det skulle kunna översättas till mänskliga rekommendationer skulle vi omedelbart få ett gränsvärde på 0 g per dygn.