Visa fullständig version : Kissa mer under deff
leopoldi
2010-03-09, 14:31
Jag är 4 veckor in på min första seriösa deff efter 7år av styrketräning. Jag har noterat ngt att jag kissar väldigt ofta, otroligt mkt oftare än innan jag deffa. Jag är typ konstant kissnödig.
Så min fråga är, är detta normalt?, beror det på att man är för aggressiv i deffningen, finns det samband med att man minimerar sockerintag nu, då jag innan antagligen hade sjukt stort sockerintag jmf med de flesta. Eller har det inget med deffen o göra o bara en tillfällighet att det inträffat nu.
När jag googlat runt så blir jag nervös över vad som sägs när man börjar kissa oftare än vanligt.
Finns det ngn med kunskap eller erfarenheter om detta?
vicarious
2010-03-09, 14:33
Du dricker kanske mer? Ofta blir det så att man dricker för att dämpa hungern.
leopoldi
2010-03-09, 14:57
Du dricker kanske mer? Ofta blir det så att man dricker för att dämpa hungern.
Detta är ju givetvis en av de mest logiska förklaringarna, men har inte kommit på mig att dricka för att dämpa hungern. Men kanske man äter mer matvaror som innehåller vatten i vanliga fall? Typ mer grönsaker, frukter istället för t.ex chocklad, croissant, pasta o annat?
En annan tanke är att jag får i mig för mkt protein.
Men om ngr av mina teorier stämmer borde detta vara vanligt bland deffare o ngt som känns igen.
Hedztrem
2010-03-09, 15:53
Jag pissar som fan nu också, men att det skulle vara något samband med mitt kcal underskott har jag svårt att tro.. en typiskt träningsdag ( tränar 2h efter frukost ) dricker väl 1liter före träningen, 0.5-1l under träning och 0.5L efter samt någon till halv liter under dagen.. det räcker då för mig att jag ska pissa nästan varje timme :P
Tror jag dricker mer nu än förut, iaf vad jag är medveten om. Samt att jag äter kreatin som har någon form av påverkan när det gäller vätska i kroppen. Rätta mig om jag har fel
vicarious
2010-03-09, 19:27
Äter man mycket protein behöver kroppen mer vätska, så är det. Du kanske dricker mer utan att du tänker på det som "mycket".
Kravmaga
2010-03-10, 08:56
Detta är ju givetvis en av de mest logiska förklaringarna, men har inte kommit på mig att dricka för att dämpa hungern. Men kanske man äter mer matvaror som innehåller vatten i vanliga fall? Typ mer grönsaker, frukter istället för t.ex chocklad, croissant, pasta o annat?
Kan säkert vara en del i det hela. Även vad Vicarious nämnde låter som en rimlig förklaring. Dessutom kanske också minskat sockerintag möjligtvis påverkar, kolhydraterna binder vätskan. Dock inte mitt område så någon mer kunnig får gärna flika in. Jag kissar helt klart mer när jag deffar, men vet också med mig att jag dricker mycket mer vatten. När man har god koll på kosten (som under en deff) blir iaf jag mer nogrann med att även få i mig tillräckligt med vatten.
En annan tanke är att jag får i mig för mkt protein.
Mer protein skadar aldrig så länge du inte överstiger det kaloriintag du vill hålla dig till eller måste skippa ex fett helt och hållet. Sikta på minst 2g protein/kg kroppsvikt, har du utrymme för 3-4g utan att kompromissa med att få i dig tillräckligt med fett ser jag inga problem med det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.