handdator

Visa fullständig version : Studier av levervärden och intag av rött kött?

Pain Barrier
2003-09-27, 18:34
OBS! Notera ordet LEVERN i detta inlägg, det gäller ej njurarna. ;)

När jag diskuterade kost med en bekant häromdagen, påstod han sig ha läst en studie av latinamerikanska farmare, som konstaterade att de hade överrepresentation av leverproblem pga högt intag av rött kött.

Studien skulle vidare ha konstarat att just rött kött var extra skadligt för levern, mycket mer än andra proteinkällor, som ej var särskilt skadliga.

När jag sökte på tidigare forumtrådar i detta ämne, såg jag tvärtom ett inlägg där det sades att en resultaten från en dylik "farmarstudie" ej visade på försämrade levervärden.

Grub, eller någon annan som har kopior/länkar till studier av levervärden vid högt intag av rött kött?

Pain Barrier
2003-09-30, 22:53
Nähäpp...

Det enda jag hittade själv i ämnet var en artikel utan studiereferenser som påtalade att för högt intag av salt och järn kan stressa levern, och att rött kött indirekt kan bidra den vägen, men det borde väl vara irrelevant för en hyffsat fysiskt aktiv person...

abbe
2003-09-30, 23:13
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,368288,00.html

Ger inte mkt för detta innan jag sett mer bevis.

Pain Barrier
2003-09-30, 23:36
Aftonbladet hälsa's tolkningar av saker och ting ger man ju inte mycket för...

Men som jag precis skapat en annan tråd om, så hittade jag på nätet, gott om sammanfattningar av studier som påvisar samband mellan rött kött och cancer....
(Hädanefter så kan man ju lämpligtvis skriva angående rött kött och cancer i den tråden, och hålla sig till leverproblem här. ;) )

z_bumbi
2003-10-01, 10:55
Pain Barrier: Har du sökt på pubmed ? Där är väl största chansen att hitta något om rött kött och levern skulle jag tro.

Pain Barrier
2003-10-02, 21:27
Jag har kikat på PubMed i ämnet vid två tillfällen, och sökt på ordkombinationer som "red meat liver" och dylikt, som gav många träffar, dock ingen av dem som från rubriken att döma, verkar behandla påverkan på levern från ätande av rött kött.

Kanske att jag använder olämpliga sökord?

Jag vill tacka dig ändå Z_Bumbi, för det var ett av dina tidigare inlägg som gjorde mig uppmärksam på PubMed's existens. :thumbup: