Logga in

Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor fråga

CVN
2010-03-08, 19:08
Hej håller på och beräknar vilket dagsintag jag skall ligga på vid den kommande deffen. Har installerat ett program på datorn "Hälsovakten" som jag tyckte verkade bra tills den räknade ut hur mycket mat jag bör ligga på. När jag använder King Grubs svar:

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

så får jag ut:

Män: 66.5 + (13.75 x 85) + (5.003 x 188) - (6.775 x 18)
= 2053

därefter gångrar jag detta värde med aktivitetsfaktorn 1,3 då jag för tillfället pluggar i gymnasiet och inte sitter stilla hela dagarna. Jag får då sammanlagt ut att jag ska äta cirka 2700 kalorier per dag för mitt basala energi behov.

Eftersom jag vill köra en långsam deff så väljer jag -500 kalorier om dagen, då ska jag alltså äta cirka 2200 kalorier om dagen. Detta låter helt rätt enligt mig men när jag knappar in detta i Hälsovakten programmet så föreslår den att jag ska äta 1600 kalorier om dagen, något som jag tycker låter mycket märkligt. Eller är det något jag glömmer? :S

MVh

CVN
2010-03-08, 19:46
Så ungefär 2100 kalorier på dagar utan träning och cirka 2300-2400 på tränings dagar beroende på intensitet och längd?

Kravmaga
2010-03-08, 20:19
Så ungefär 2100 kalorier på dagar utan träning och cirka 2300-2400 på tränings dagar beroende på intensitet och längd?

Ser rimligt ut. Har dock inte uppgifter på dig (ålder, längd, vikt) så kan inte bekräfta dina uträkningar. 1600 kcal låter mer som ett underskott på 1000 kcal (ca 1 kg/veckan), kanske det som är förinställt i ditt program.

CVN
2010-03-08, 21:01
Ser rimligt ut. Har dock inte uppgifter på dig (ålder, längd, vikt) så kan inte bekräfta dina uträkningar. 1600 kcal låter mer som ett underskott på 1000 kcal (ca 1 kg/veckan), kanske det som är förinställt i ditt program.

Trodde att det var lätt att urskilja mina uppgifter ur formeln, men hur som helst:
18 år, 85 kg, 189 cm lång

Vill verkligen inte gå ned 1 kg i veckan, 0,5 kg som max då jag redan har cirka 10 % BF nu.

Johan_P
2010-03-08, 21:12
Ser rimligt ut. Har dock inte uppgifter på dig (ålder, längd, vikt) så kan inte bekräfta dina uträkningar.

Titta lite mer noggrant, trådskaparen har visat alla faktorer.

För övrigt ser allt ut att stämma CVN. Det är bara att köra på!

CVN
2010-03-08, 21:16

Jo tycker också att det såg bättre ut nu, konstigt hur programmet kunde räkna så galet :S Aja blir så att jag ligger på 2100 på icke tränings dagar och 2300-2400 på träningsdagar beroende på intensitet och längd.

Johan_P
2010-03-08, 21:18
Jo tycker också att det såg bättre ut nu, konstigt hur programmet kunde räkna så galet :S Aja blir så att jag ligger på 2100 på icke tränings dagar och 2300-2400 på träningsdagar beroende på intensitet och längd.

Du resonerar bra.

Ja nej, nog kan det allt bli lite svårt för Hälsovakten ibland, men det där låter som en siffra tagen ur luften.

Kravmaga
2010-03-09, 00:14

Man är lite för disträ ibland, dock fanns ju då svaret redan där ;)

Som sagt, hälsovakten rekommenderar antagligen ett underskott på 1000 kcal (då din exakta energibalans hamnar på 2668), så inte bara taget ur luften utan antagligen bara ett striktare program.

Lycka till!

hendran
2010-03-09, 20:02
Kan passa på att fråga här istället för att skapa en helt ny tråd.

Ska man multiplucera resultatet med en aktivitetsfaktor som är ett genomsnitt för alla dagar eller ska man multiplucera var dag för sig?Eller är det så att det inte spelar någon roll ioförsig eftersom underskottet per vecka ändå lär bli det samma?

Kravmaga
2010-03-10, 08:59
Kan passa på att fråga här istället för att skapa en helt ny tråd.

Ska man multiplucera resultatet med en aktivitetsfaktor som är ett genomsnitt för alla dagar eller ska man multiplucera var dag för sig?Eller är det så att det inte spelar någon roll ioförsig eftersom underskottet per vecka ändå lär bli det samma?

Kopierar vad jag skrev i en annan tråd häromdagen:

Citat:
Ursprungligen postat av Falle_
Är det meningen att man ska sänka aktivitetsnivån beroende på hur mycket man rör sig per dag eller räknar man över en hel vecka?

"Man kan lösa det på olika sätt. Antingen hittar du en aktivitetsfaktor som beskriver din aktivitet (inkluderat träning, dvs all aktivitet) över längre tid, då behöver du inte förändra den så länge den speglar din aktivitet. Ett annat sätt är att välja en lägre aktivitetsfaktor som beskriver din aktivitet med träning exkluderat. Träningen kan du sedan lägga på genom att uppskatta kalorierna förbrukade (ex äta 250 mer kcal en dag då dy tränat på gym) eller addera en aktivitetsfaktor som speglar träningen. För det sistnämnda se: http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/ "