handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrke med fettbränning

Snatch
2010-03-05, 21:09
Tja!

Nästan alltid då jag tränar så avslutar jag passet med tramp, löpband eller crosstrainer. 30-60 minuter. Har fått rådet att göra det efter att ha tränat (tränat med vikter b.l.a) eftersom jag då förbrukat energin i det jag ätit innan träning och då bränner jag fett. Stämmer det? Brukar göra det eftersom jag oftast ätit innan jag "lyfter skrot". Är ju inte speciellt överviktig, aningen mage som är ett rent h-e att få bort. De här 30-60 min kör jag inte så högt tempo. Tacksam för svar.../B:)

King Grub
2010-03-05, 21:15
Konditionsträning ökar inte dygnets fettförbränning överhuvudtaget jämfört med en dag utan konditionsträning med motsvarande kaloribalans. Det enda sätt konditionsträningen kan påverka ditt kroppsfett är om du åstadkommer en negativ kaloribalans med den, inte annars. Det är alltså, i sammanhanget, endast ett sätt att öka kaloriförbrukningen, inget annat.

Konditionsträning i direkt samband med styrketräning är det sämsta stället att lägga den på.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=142397&highlight=s%E4msta+tillf%E4llet

Snatch
2010-03-05, 21:27
Okej...Men ökar jag kaloriförbrukningen lägger jag väl inte på mig "vikt"? Alltså avråder du mig från detta upplägg?

Snatch
2010-03-05, 21:29
Är det bättre att enbart köra styrke en dag och Cardio en annan dag? Eller senare på dagen?

Eddie Vedder
2010-03-05, 21:31
Har fått rådet att göra det

Ett mycket dåligt råd.

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

King Grub
2010-03-05, 21:36
Okej...Men ökar jag kaloriförbrukningen lägger jag väl inte på mig "vikt"? Alltså avråder du mig från detta upplägg?

Nej då, men det är alltså inget speciellt med konditionsträning i fettförbränningssyfte. Det är upp till dig; vill du lika gärna låta blir det och i stället äta motsvarande mängd mindre mat går det minst lika bra. Och du bränner mer fett om du utför konditionsträning direkt efter styrketräning (eller direkt på morgonen före frukost), under aktiviteten, men det innebär inte större fettförbränning sett över en längre mätperiod som hela dygnet. Där påverkar konditionsträningen inte fettförbränningen mer än den eventuellt påverkar kaloribalansen. Äter du mer än du gör av med går du upp i fettvikt trots konditionsträning, t ex, medan du går ner i fettvikt utan konditionsträning om du äter mindre än du gör av med ändå.

Snatch
2010-03-05, 22:03
Okej! Jag har dragit ned på maten så då är jag ju rätt ute.... Ofta så tränar jag innan frukost men då endast tramp, cross eler promenad. Men då jag äter innan träning så kör jag styrke+cardio.... Brukar aldrig träna styrka på fastande mage...

childman
2010-03-06, 11:34
Kan man gå ner i BF% även om man inte orkar räkna kalorier? Självklart, men hur ska man göra då?

Eddie Vedder
2010-03-06, 11:37
Självklart, men hur ska man göra då?

Du gör exakt samma sak men skippar räknandet. Ät mindre än innan, följ vågens och spegelbildens utveckling, justera eventuellt, fortsätt, utvärdera etc.

Och ha tålamod för viktminskningen är inte linjär och vätskebalans från dag till dag kan luras lite för hur "plufsig" man ser ut också. Men givetvis går det och jag ser absolut inte kaloriräkning som något krav.

childman
2010-03-06, 11:40
Du gör exakt samma sak men skippar räknandet. Ät mindre än innan, följ vågens och spegelbildens utveckling, justera eventuellt, fortsätt, utvärdera etc.

Och ha tålamod för viktminskningen är inte linjär och vätskebalans från dag till dag kan luras lite för hur "plufsig" man ser ut också. Men givetvis går det och jag ser absolut inte kaloriräkning som något krav.

Jätteskönt att höra!