handdator

Visa fullständig version : Kcal i pommes från butik

amarth
2010-03-04, 17:36
Är det någon som har koll på om antalet kcal i pommes man köper i butik och kör i micro/ugn ändras när de tillagas?
Vägde pommen innan för att se hur mkt kcal det skulle bli och fryst låg portionen på ca 500g men efter tillagning vägde de knappt hälften.

Det jag undrar är alltså om jag ska räkna på fryst eller tillagad? Räknar de på frysta eller tillagade i näringsvärdet?

Säkert en dum fråga men är för trött efter dagens pass för att tänka :P

mattilainen
2010-03-04, 17:43
skulle inte tro detr bli någon större förändring. Testa väga maten innan du värmt och sedan när det är varmt.

Rickard
2010-03-04, 17:43
Åt du påsen också?
Näringsvärdet står ju högst troligt deklarerat där.

Felix pommes ligger i alla fall på 130kcal/100g.

plexmar
2010-03-04, 17:56
skulle inte tro detr bli någon större förändring. Testa väga maten innan du värmt och sedan när det är varmt.

Det skriver han ju att han har gjort.

Åt du påsen också?
Näringsvärdet står ju högst troligt deklarerat där.

Felix pommes ligger i alla fall på 130kcal/100g.

Han undrar ju om han ska räkna på vikten från maten när den är kall eller varm. Inte vart näringsvärdet står någonstans.

Ola Wallengren
2010-03-04, 18:11
Om det inte står något annat så bör du nog räkna med att näringsvärdet på påsen gäller otillagad vikt. Vägde pommes fritesen hälften efteråt så är ju näringsvärdet ungefär dubbelt så högt i den färdiglagade varan.

Simonbaws
2013-07-14, 00:48
vilket märke på frysta pommes frites har bäst macros nu för tiden? alltså utan socker och trams

StarkaUlf
2013-07-14, 06:55
vilket märke på frysta pommes frites har bäst macros nu för tiden? alltså utan socker och trams

Aldrig sett några pommes med tillsatt socker. Men jag vet att Felix hade Pommes Strips med lägre fetthalt tidigare, men jag kan ej hitta dessa på deras hemsida, så jag vet inte om dom har tagit bort dessa ur sortimentet.
Annars kan du ju kolla in Coops/ICAs egna, dom kanske har något sådant.

Simonbaws
2013-07-14, 15:40
Aldrig sett några pommes med tillsatt socker. Men jag vet att Felix hade Pommes Strips med lägre fetthalt tidigare, men jag kan ej hitta dessa på deras hemsida, så jag vet inte om dom har tagit bort dessa ur sortimentet.
Annars kan du ju kolla in Coops/ICAs egna, dom kanske har något sådant.

hittade felix pommes men det var tillsatt druvsocker i dem!

Wzup2u
2013-07-14, 16:46

änglamarks ekologiska från konsum :hbang:

Simonbaws
2013-07-14, 17:24
testade garants som är utan några tillsatser! goda men det enda negativa är att de är friterade i solrosolja! verkar endast vara felix som kör i rapsolja?

Depzon
2016-05-04, 07:11
Jag fattar inte riktigt hur frysta pommes från butik är gjorda sen innan. Är de friterade "litegrann" sen innan?