Visa fullständig version : Hur mycket kan man gå ner?
Jag har satt upp ett mål som är att jag ska ha gått ner i vikt fram till augusti, då ett stort evangemang ska ske. Är 20kg alldeles för mycket på 5 månader om man klassas som överviktig? Jag har även hört att det går fortare för kilona att rasa ju mer man väger, stämmer det? jag vill gå ner på ett hälsosamt sätt som gynnar både hälsan och den framtida vikten, några tips på hur man kan hålla motivationen uppe då jag lätt tappar den efter 2:a veckan?
Slänger in en till fråga: om man vill gå från "flåsa i trappor kondition" till en "kunna jogga i lugn takt kondition", hur gör man på bästa sätt för att uppnå resultat?
happy75smile
2010-03-04, 07:25
Jag har satt upp ett mål som är att jag ska ha gått ner i vikt fram till augusti, då ett stort evangemang ska ske. Är 20kg alldeles för mycket på 5 månader om man klassas som överviktig? Jag har även hört att det går fortare för kilona att rasa ju mer man väger, stämmer det? jag vill gå ner på ett hälsosamt sätt som gynnar både hälsan och den framtida vikten, några tips på hur man kan hålla motivationen uppe då jag lätt tappar den efter 2:a veckan?
Slänger in en till fråga: om man vill gå från "flåsa i trappor kondition" till en "kunna jogga i lugn takt kondition", hur gör man på bästa sätt för att uppnå resultat?
Fråga: 20kg av hur mycket? Handlar det om 20kg av 80kg eller mer? Eller handlar det om 20kg av 70kg? Man man tar ex 20kg av 100kg så är det inte så farligt. Du behöver skriva hur mycket du väger. Kanske mest ge oss en hint om du ligger på övervikt på BMI skalan eller fetma på bmi skalan för ge någonlunda uppfattning.
20kg låter mycker på 5mån. Risken är att man tappar suget efter någon månad och går upp igen. En viktnedgång skall baseras på en ny livsstil med motion och kostvana. Det räcker inte med att motioner utan att ändra sin livsstil dessvärre. Dessa går hand i hand.
Som erfaren person eftersom jag håller på med detta själv kan jag nämna i just mitt fall så ser jag det som långsiktig ändring av livsstil med både kost och motion. Det kommer du märka när du sedan börjat träna att varför rör vi människor så lite på oss och komma med allt ursäkter :-). slutändan handlar det ändå om bekvämhet endast. Har man blivit av med dessa så lär det inga problem att gå ned i vikt om man också ändra sin kost.
Jag skulle säga att kanske för det första 2månader är det piff om du kan gå ned ca 5kg för då ser du markant skillnad och blir glad och håller igång med detta längre.
Med detta innebär inte svälta ihjäl sig utan röra på sig och ändra pytte litet på matvanan. Mest handlar det om röra sig mer. Många kan tycka , jo men det är kallt ute eller orka inte gå på gym. Kallt ute lösas med att man har på sig mer kläder och gå ut och gå! Har man rätt kläder på sig spelar det inte så stor roll om det är kallt ute för du är ändå tillräckligt varmt. Sedan att skaffa sig motivation är oehört viktigt. Dessa är bra ifall man får kanske av att skaffa en kompis att träna med men av min personliga erfarenhet så kommer tider inte klaffa alltid. så bästa motivation är egentligen sig själv at se till att man VILL. Det är viljan som driver dig att göra saker och ting själv. Och ge inte UPP!.
Jag skulle nog rekommendera kanske genomsnitt en viktnedgång på 2kg/mån är normalt på långsiktigt basic. Med detta innebär att du kan unna dig äta gått då och då utan att få dålig samvete.
Det handlar om att vet man att man har ätit gott får man träna bort det så fort som möjligt efteråt och avvakta med äta gått tills man har åtminstone gått ned det som man har ätiit på sig.
Själv har jag gått ned ca 17kg sedan start av maj förra året.
Ingen snabb nedgång av vikt men det är till göra det sakta och säkert och då har jag kunnat äta gott då och då samt åkt på semester.
Då låg jag på BMI överskalan av överviktig
Och nu ligger jag på BMI normal undre skalan.
Som happy skriver så beror det lite på utgångsläget. Är du kraftigt överviktig i dagsläget tycker jag att 20 kg på fem månader låter som ett bra mål och långt ifrån oöverkomligt.
I vanliga fall brukar man inte förespråka lågkalori-dieter men är du så pass överviktig att det är hälsomässigt farligt så finns det hälsomässiga fördelar med en VLCD, very low calori diet. Du kan läsa mer om VLCD i den här tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=131085&highlight=vlcd
Ang. konditionen så tycker jag att du kan börja med att ta 30 minuters promenader i hög takt några gånger i veckan. När du känner att det inte är några problem för flåset kan du börja att jogga lugnt ett par gånger i veckan och samtidigt varva med promenader.
rille111
2010-03-04, 08:38
Som happy skriver så beror det lite på utgångsläget. Är du kraftigt överviktig i dagsläget tycker jag att 20 kg på fem månader låter som ett bra mål och långt ifrån oöverkomligt.
I vanliga fall brukar man inte förespråka lågkalori-dieter men är du så pass överviktig att det är hälsomässigt farligt så finns det hälsomässiga fördelar med en VLCD, very low calori diet. Du kan läsa mer om VLCD i den här tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=131085&highlight=vlcd
Ang. konditionen så tycker jag att du kan börja med att ta 30 minuters promenader i hög takt några gånger i veckan. När du känner att det inte är några problem för flåset kan du börja att jogga lugnt ett par gånger i veckan och samtidigt varva med promenader.
Tycker inte du behöver svälta dig, men om du ska gå ner så pass mycket så finns det en formel som du kan ha som bas.
X = Din dagliga förbränning
(20kg * 7000kcal) = 140 000 kcal som du måste ha i totalt underskott under denna period.
(5mån = ca 150 dagar)
140 000kcal / 150dagar = 933 kcal per dag.
(Din egen dagliga förbränning) - 933 kcal = det antal kcal som du ska äta varje dag om du vill uppnå ditt mål.
Det kan vara en rätt drastiskt underskott som antagligen gör att du kommer känna dig trött, seg, omotiverad etc.
Mitt tips är att köra 40min styrketräning och 15-20min jogg/löp direkt efter passen varannan dag, och varannan dag
antingen vila eller powerwalks.
Se till att bokföra allting i t.ex Hälsovakten som är grymt för detta syfte. Skulle aldrig klara mig själv utan det.
För att hålla aptiten i schack - ät soppgrönsaker och brocolli, blomkål, massor med fibrer, och lättkesella/kvarg
som fyller ut magen rejält. 0.8-1g fett per kg kroppsvikt, 2g protein per kg kroppsvikt, och resten kolhydrater.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Som svar till dig happy75 så är det 20kg av ca 100, och runt 80 är mitt mål. Har varit där nere en gång och trivdes perfekt :)
Tusen tack för era svar! Idag har jag varit ute och gått ca 3 mil (!!) med en vän, tiden bara flyger förbi när man har någon att prata med under tiden. Jag lär ha träningsvärk imorgon, jag brukar aldrig gå längre än 2 km som mest och jag värmde inte riktigt upp före heller ;/
Ska inte vara några problem att gå ner 15-20kg för dig (beror på hur lång du är) på 5 månader. Har själv ungefär samma mål, går dock från smalfet till deffad men vikten är ungefär den samma.
Ang konditionen skulle jag säga att du inte bör ta dig vatten över huvudet, börja INTE ge dig ut i löpspåret flera gånger i veckan det första du gör för det kommer med stor risk leda till skador och problem. Styrketräna och gå långa promenader ett par gånger i veckan första månaderna. Därefter kan du lägga in 2 joggingpass per vecka, 1,5-2km och inte längre än så. Därefter kan du successivt öka.
Kravmaga
2010-03-05, 11:42
Tror du klarar att hålla en kaloriunderskott på -1000 kcal/dag (dvs 20kg på 5 månader), dock beroende på hur lång du är, din ålder och din aktivitetsnivå. Kan tänka mig, utan att veta dina siffror, att du iaf kan ligga på 2500 kcal med ett underskott på 1000 kcal, vilket inte borde vara några problem.
Alter Schwede
2010-03-05, 16:52
Hej,
du har definitivt hittat rätt forum för att lära dig om viktminskning, kosthållning och mycket annat. Läs King Grub's "Deff - en guide", den innehåller allt man behöver veta http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Jag har satt upp ett mål som är att jag ska ha gått ner i vikt fram till augusti, då ett stort evangemang ska ske. Är 20kg alldeles för mycket på 5 månader om man klassas som överviktig?
20 kg på fem månader är sannolikt helt OK. Du kan eventuellt gå ned ännu snabbare utan problem, beroende på kosthållning, motion och psyke.
Jag har själv precis gått ned 23 kg på sju veckor (från 125 till 102, längd knappt 2 m) utan några problem. Kortfattat reducerade jag kaloriintaget till i genomsnitt 1500 kcal med tyngdpunkt på protein ( > 600 kcal) och fett ( > 400 kcal). Till detta lades dagliga promenader mellan 20 och 40 km för att skapa ett rejält kaloriunderskott (drygt 3.000 kcal/dag).
Jag har även hört att det går fortare för kilona att rasa ju mer man väger, stämmer det?
In praktiken stämmer det nog ofta, även om det är en överförenkling.
jag vill gå ner på ett hälsosamt sätt som gynnar både hälsan och den framtida vikten, några tips på hur man kan hålla motivationen uppe då jag lätt tappar den efter 2:a veckan?
Det här förefaller främst vara psykologi, och är säkert väldigt individuellt. Jag kan berätta vad som funkat för mig, och kanske det kan ge dig några ideer.
1. Märkbara resultat (delresultat)
Det verkar inte finnas mycket fysiologiska belägg för att sättet eller hastigheten man går ner i vikt på skulle påverka huruvida man senare behåller denna vikt. (För hälsa, immunsystem, muskelbehållning, m.m. är det klokt att äta bra under dieten såklart, men det har inget direkt att göra med din levnadsstil efter dieten.) Denna insikt har varit viktig för mig eftersom en någorlunda snabb viktnedgång varit en motivationsfaktor i mitt fall. Hade aldrig haft tålamodet att långsamt sega mig ned i vikt i över tio (eller ens fem) månader och uppnå min nuvarande vikt i november i.s.t.f. i förra veckan.
Om jag vill bibehålla denna vikt måste jag såklart undvika att återgå till gamla osunda levnadsmönster, men det gäller ju i alla fall, oavsett hur snabbt jag nått vikten jag vill bibehålla.
2. Överblick och kontroll
I skillnad till tidigare dieter har jag noggrannt räknat kalorier in/ut, och fört bok över allting (näringsintag, motion, vikt och midjemått) dagligen. Det motiverar att ha koll och att kunna gå tillbaka i tiden och följa upp de eventuella framstegen.
3. Förebilder, inspiration
Det kan hjälpa motivationen att hämta inspiration från andra. Kolla t.ex. in Lefnarts tråd om hans viktnedgång från 132 till 81 kg: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=122104
Kondition tränar man, liksom styrka, genom progressivt ökad intensitet. Hur snabbt man kan och vill öka är individuellt, men det är inget fel i att "skynda långsamt". Först långsamma promenader, sedan allt snabbare, osv. En pulsklocka kan vara värd att överväga för lite motivation/kontroll.
Mvh
då ett stort evangemang ska ske.
Nu blir man ju nyfiken vilket stort evenemang som sker i augusti så man själv står förberedd!
några tips på hur man kan hålla motivationen uppe då jag lätt tappar den efter 2:a veckan?
Det är ju det svåraste (och viktigaste?) med just att tappa i vikt, motivationen... Det är ju en rätt lång process, men bästa tipset är nog att läsa på forum som detta och skaffa sig lite kunskaper!
Vill du uppnå "kunna jogga i lugn takt kondition" så föreslår jag att du just gör det... Joggar i lugn takt, alltså!
machine gun
2010-03-05, 17:58
Vill man komma igång och kunna jogga i lugn takt, är detta program ganska bra: http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=6&Ph_ID=6&Rac_ID=
Tusen tack för alla nya svar! jag är väldigt glad över att jag äntligen tagit mig tid till att läsa omkring mer här på forumet. Har lärt mig en hel del :)
prOtotype
2010-03-09, 13:05
Tusen tack för alla nya svar! jag är väldigt glad över att jag äntligen tagit mig tid till att läsa omkring mer här på forumet. Har lärt mig en hel del :)
Häng kvar också! Jag märker att jag lyckas hålla min motivation för träningen högre när jag kollar in på kolo med jämna mellanrum.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.