handdator

Visa fullständig version : bulk eller deff, vad hade ni gjort

dynamit111
2010-03-03, 20:37
Hej på er!

är sjukt kluven och vet inte vad jag skall göra, så jag vänder mig till er.

Info:

Jag är 188 cm lång, väger runt 79-80 kg

styrketränar överkroppen 2 gånger i veckan anledningen till varför jag bara kört överkropp är att jag även kört cardio 2 gånger i veckan och fått tillräcklig träningsverk i benen då.

men jag liksom många andra vad jag läst har det där lilla att jobba bort på magen för att få den platta ytan jag är ute efter. för det är verkligen en platt yta jag vill ha, bort med den sista biten av ''ölkaggen'', rutor intresserar mig inte, vill bara vara ''normal'' runt buken.

nu efter sportlovet har jag tänkt dela upp styrketräningen i 3 delar, hela kroppen skall tränas under 3 gympass, och bara ha ett cardio pass i veckan.

men har haft flera vänner som sagt till mig att deffa, men jag vet inte om jag _orkar_ deffa nu. Och det känns som om det inte är många kilon alls som skall bort för att få min mage som jag vill ha den, så jag har tänkt bygga muskler som en dåre nu i ett par månader, och sedan när det närmar sig sommar/början av sommaren, käka kalorisnålt och endast protein-rikt samt löpa innan frukost och på kvällen. jag tror att om jag skulle bränna runt högst kilot/veckan så skulle det inte alls ta många veckor för mig att få den magen.

min fråga till är är

tänker jag i rätt banor?

och vad hade ni gjort i mitt läge?

djupt tacksam för svar:)

Christyle
2010-03-03, 20:42
i ditt läge hade jag deffat eftersom deff är en lång procces även fast du inte har mycket fett kvar så tar det sista lite längre tid plus att du inte kan punktförbränna fett så jag skulle redan börjat nu och du hinner lägga på dig lite muskler samtidigt fast mycket långsammare förstås

vicarious
2010-03-03, 20:44
Du kan inte jämföra cardio med tung styrketräning för benen, långt ifrån. En klassisk disco-ursäkt för folk som inte vill träna ben.

Har man aldrig deffat så är det lätt att man underskattar hur mycket fett man har på kroppen. Börja hellre på en gång än skjut på det, om du har en deadline för när du vill vara klar.

Ingen annan än du själv kan ta beslutet.

dynamit111
2010-03-03, 21:26
Du kan inte jämföra cardio med tung styrketräning för benen, långt ifrån. En klassisk disco-ursäkt för folk som inte vill träna ben.

Har man aldrig deffat så är det lätt att man underskattar hur mycket fett man har på kroppen. Börja hellre på en gång än skjut på det, om du har en deadline för när du vill vara klar.

Ingen annan än du själv kan ta beslutet.

Okej, då har jag missuppfattat det hela ang. ben/cardio, men slut på den där ''disco-ursäkten'' från och med nästa vecka:)

Kravmaga
2010-03-04, 09:40
i ditt läge hade jag deffat eftersom deff är en lång procces även fast du inte har mycket fett kvar så tar det sista lite längre tid plus att du inte kan punktförbränna fett så jag skulle redan börjat nu och du hinner lägga på dig lite muskler samtidigt fast mycket långsammare förstås

+1

Om du börjar deffa 3 veckor innan sommaren och inser att det är fettet på rumpan som försvinner först och inget händer på magen blir du nog besviken...

brutal
2010-03-04, 10:13
Det här med att det försvinner fett överallt förutom på magen kan jag skriva på.

Jag gick in med samma inställning som dig när jag vägde 78kg (jag är dock 183cm lång).
Jag var sjukt missnöjd med mig själv, men hade hakat upp mig på magen och sen skulle bort illa kvickt.

Nu har jag deffat i 1½ månad och väger idag 73kg. Skiter egentligen i vågen, utan jag vill vara nöjd med min spegelbild. Man ser en klar skillnad på rumpan, men inte fan har det hänt mycket på magen. Jag kommer i byxorna mycket bättre, och skärpen behöver spännas åt mer och mer. Anledningen till det är inte att magen hade gått ned som jag trodde från början, utan det var helt enkelt rumpan.

Jag håller med föregående talare. Börja deffa nu. Gör du det på rätt sätt så kommer ork inte vara några problem. Du kan till och med "fuska" lite som jag gör, och ändå gå ned stadigt i vikt. Jag går ned ett halvt kilo i veckan ungefär, och känner absolut ingen stress fram till sommaren.

I sommar är det mycket grilla osv, och då passar det utmärkt för en liten byggnadsperiod istället. Lycka till!