Visa fullständig version : Arbeta som personlig tränare
Hur är det att arbeta som personlig tränare, är det lätt eller svårt att få jobb? Vad ligger lönen på?
Jag sökte på google och fann det här. (http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Personlig-tranare-1522)
Det är jobbigt. Du måste sälja dig själv hela tiden för att överhuvudtaget tjäna några pengar alls.
Det är jobbigt. Du måste sälja dig själv hela tiden för att överhuvudtaget tjäna några pengar alls.
I alla fall till en början. Men jag antar att det blir lättare sen när/om man får ett bra rykte.
Sparven från Minsk
2010-03-03, 17:41
Är ju lite jobbigt, beror mer på vart man bor tror jag. Mycket säljande av sig själv i böjan, sen tar det mera fart.
Är lite annorlunda än vad man väntat sig och lönen blir man inte fet på direkt :naughty:
Jag bor i Malmö. Ska man jobba själv eller på ett gym?
von huff
2010-03-03, 18:00
Själv tror jag att det är mycket svårt att livnära sig som PT men det är bara en gissning
Själv tror jag att det är mycket svårt att livnära sig som PT men det är bara en gissning
+1, Som enbart PT i egen regi kan det vara svårt att få det att funka.
Tex Löwgren har ju kombinerat lite olika saker, och har inte PT som främsta fokus.
En enkel väg in är att jobba för ett gym, så får du lättare tillgång till kunder. Är lite klurigt i början innan man fått sig en kundkrets och lärt känna folk, samt att det inte är det lättaste att sälja sig själv.
Men med tid och träning så kommer ju resultat, vilket vi tränande individer borde veta, och gör man ett bra jobb så går det ganska snabbt att rulla igång.
Har själv gått denna väg via ett norskt gym och jobbar nu ca 80-100 timmar i månaden och får ca 20-30 i månaden, vilket är helt perfekt för mig. Mitt tips är bara att köra på, hårt jobb lönar sig i längden.
+1, Som enbart PT i egen regi kan det vara svårt att få det att funka.
Tex Löwgren har ju kombinerat lite olika saker, och har inte PT som främsta fokus.
Det kan jag tänka mig är en ganska bra kombination. plus att du troligtvis kommer ha ganska mycket mer kunskap inom ämnet än om du "bara" är PT. Men det beror ju också på din utbildning, intresse och bakgrund.
Jag tror dock det går att klara sig som PT i egen regi, men då kanske det är en fördel om du själv varit elit-idrottare och kanske är lite av en "lokal-kändis" i alla fall.
Hugok: Vad för typ av utbildning är det du funderar på att gå? Vad är din idrotss bakgrund?
Hur länge har du tränat själv, och hur pass mycket av det syns på dig? :D Och vad har du för relevant utbildning på området? Tänkte du gå en helgkurs eller blir det ett par vändor på högskolan och riktig utbildning?
Är ju lite jobbigt, beror mer på vart man bor tror jag. Mycket säljande av sig själv i böjan, sen tar det mera fart.
Är lite annorlunda än vad man väntat sig och lönen blir man inte fet på direkt :naughty:
Får man inte chansen att ragga och passa söta tjejer då? :naughty::em:
Det om något borde ju nästa kompencera ut det hela. Såvida du inte måste passa gamla gubbar i knäböj också då.
Lychgate
2010-03-03, 19:55
Funderar själv på att bli något inom PT. Pluggar just nu lite grundläggande omvårdnad och kanske blir någon form av kostvetare/sjukgymnast/etc utbildning senare.
Gått ner 50 kg och testat dom flesta "dieter", mest för att se vad som funkar bäst för mig själv. Hade varit roligt att hjälpa andra. :)
Hugok: Vad för typ av utbildning är det du funderar på att gå? Vad är din idrotss bakgrund?
Tänkte typ gå någon på typ 15 dagar:) Min idrottsbakgrund innehåller en hel del bollsporter från när jag var liten, men jag är urusel på alla ändå.
Mental: Jag har gått på gym i drygt 3 år och det syns, jag väger runt 113 kg bulkad;) Har provat det mesta inom styrketräning förutom deff.
Martin Löwgren
2010-03-03, 21:55
Det går men är inget du gör över en natt, bygga upp en kundbas alltså. Visst kan du väl börja knega på SATS men då får du endast runt 100kr efter skatt i timmen medans SATS debiterar kunden 580kr ;)
Och med tanke på att majoriten av kunderna tränar mellan 7-9, 11-13, 16-18 blir det rätt svårt att ha det som heltid och är du dessutom egen företagare ska du ha ett gym att träna dina kunder på som kräver att du betalar hyra.
Jag är god vän med cirka 10st PT:s på SATS och som referens kan jag säga att majoriteten av dessa ligger runt 13-16000kr i månaden och då är de helt fullbokade som PT.
Det är inte så enkelt i början men har du arbetat ett par år och byggt upp ett seriöst namn och ett stort kontaktnät är det ett väldigt roligt yrke så jag tycker absolut du ska satsa på det.
Att kunna kalla sig PT efter endast 15 dagars utbildning, verkar vara oseriöst och trist framför allt för klienter. Tränarprogrammet som pågår 3år i Örebro Universitet verkar vara mer seriösare om man nu vill bli personlig tränare. Hur tänker när man tror att man kan bli personlig tränare på endast två veckor?
http://www.oru.se/HTML/programHT10VT11/tranar.html
Martin Löwgren
2010-03-03, 21:59
Att kunna kalla sig PT efter endast 15 dagars utbildning, verkar vara oseriöst och trist framför allt för klienter. Tränarprogrammet som pågår 3år i Örebro Universitet verkar vara mer seriösare om man nu vill bli personlig tränare. Hur tänker när man tror att man kan bli personlig tränare på endast två veckor?
+1
Går rykten om att även KI är påväg att ta fram en gedigen PT utbildning. Det behövs verkligen.
mattilainen
2010-03-03, 22:09
På friskis blev jag erbjuden att jobba som personlig tränare. Utbildningen var på 2 dagar. Fredag till söndag.. Sen så klart ett skriftligt prov där du bevisar dina kunskaper om kroppen och anatomin du fått lära dig dagen innan ;)
Själv förstår jag inte att man kan kalla sig personlig tränare efter en sån.. "kurs"..
kalajset
2010-03-03, 22:28
Inte riktat mot dig mattilainen då jag vet att du kan mycket, (och vem hade inte nappat på erbjudandet?), men i vilken annan bransch skulle något motsvarande egentligen fungera, och tas seriöst?
En PT har en otrolig status bland random gymtränanden, en status som kanske varit mindre om dessa personer visste vad som låg bakom titlarna. (En direktbetald tvåveckorsutbildning i de flesta fall).
Var också sugen på att försöka bli PT förr, men ju mer jag själv tränade, desto mer insåg jag att det inte var något för mig. Kroppen är otroligt komplicerad, och att verkligen kunna ge kunnig, säker, och personlig träning, och ta betalt för det dessutom, lär vara något som tar år att bygga upp, - om det ska bli tal om "verklig kunskap". Sure, de flesta kan sätta sig in i grunderna tillräckligt mycket för att få Stina, 40 år, att gå ned de där fem kilona till nyår, och, tyvärr kan man kanske säga, mycket mer än så behövs nog inte i de flesta fall, men ska man verkligen lära ut andra hur man bör träna på bästa sätt, om man inte tränat tillräckligt länge för att t ex ens böja 1.5 ggr KV, och/eller behövt använda sig av schemalagd periodisering för att inte stagnera utvecklingsmässigt? (Eller, hemska tanke, aldrig ens kommer träna på en sådan nivå själv att något dylikt kommer inträffa).
Visst finns det gediget kunniga PT's, som verkligen kan, i mina ögon, göra skäl för namnet, men då har de som påpekats oftast en bred utbildning i övrigt, och/eller helt enkelt tränat ett ganska stort antal år så de kan använda sig av personliga erfarenheter. No offense, men om det är gedigen utbildning för att verkligen kunna träna människor, "fullt ut", du är intresserad av kan det vara anledning att tänka om, eller åtminstone redan nu börja tänka på kompletteringar. Själv började jag känna mig som en hycklare före jag ens gjorde slag i utbildningsplanerna.
Malmberg
2010-03-04, 01:27
På friskis blev jag erbjuden att jobba som personlig tränare. Utbildningen var på 2 dagar. Fredag till söndag.. Sen så klart ett skriftligt prov där du bevisar dina kunskaper om kroppen och anatomin du fått lära dig dagen innan ;)
Själv förstår jag inte att man kan kalla sig personlig tränare efter en sån.. "kurs"..
Där måste du fått fel info:
För att bli "bara" gyminstruktör måste du: Först gå en Steg 1 "kurs" på 4 dagar. Sen en instruktörs "kurs" på 5 dagar. . . Sen finns det ytterligare ett steg (4 dagar) som riktar in sig mer på fria vikter. . . .
Sen är jag inte helt säker på att Friskis ens har personliga tränare, men det har jag dålig koll på.
tossefar
2010-03-04, 01:54
Där måste du fått fel info:
För att bli "bara" gyminstruktör måste du: Först gå en Steg 1 "kurs" på 4 dagar. Sen en instruktörs "kurs" på 5 dagar. . . Sen finns det ytterligare ett steg (4 dagar) som riktar in sig mer på fria vikter. . . .
Sen är jag inte helt säker på att Friskis ens har personliga tränare, men det har jag dålig koll på.
Nej, det finns inga "måsten". Vilken jäkla klåpare som helst får kalla sig gyminstruktör, utan att ens ha besökt ett gym, och vara precis lika legitim som någon som gått kurs.
Malmberg
2010-03-04, 02:04
Nej, det finns inga "måsten". Vilken jäkla klåpare som helst får kalla sig gyminstruktör, utan att ens ha besökt ett gym, och vara precis lika legitim som någon som gått kurs.
Sant, finns inga måste.
Men det är ett krav från Friskis sida att du fullföljer deras "utbildningar" för att jobba i föreningen. Det är iaf den info jag fått från dom. . .
tossefar
2010-03-04, 02:24
Sant, finns inga måste.
Men det är ett krav från Friskis sida att du fullföljer deras "utbildningar" för att jobba i föreningen. Det är iaf den info jag fått från dom. . .
Det kan säkert vara olika på olika platser också, här i Västerås är gymmet inte precis högprioriterat....
Malmberg
2010-03-04, 02:38
Det kan säkert vara olika på olika platser också, här i Västerås är gymmet inte precis högprioriterat....
Ja, Det blir ju vad den lokala föreningen gör det till. I min förening (vellinge) kommer man inte någonstans utan deras utbildningar.
Du blir instruktör, inte PT.
Tänkte typ gå någon på typ 15 dagar:) Min idrottsbakgrund innehåller en hel del bollsporter från när jag var liten, men jag är urusel på alla ändå.
Mental: Jag har gått på gym i drygt 3 år och det syns, jag väger runt 113 kg bulkad;) Har provat det mesta inom styrketräning förutom deff.
Gör oss alla som tar träning seriöst en tjänst, antingen tar du en examen som PT eller skit i det.
Din träningsbakgrund är (imo) inte heller i närheten av att vara tillräcklig för att träna någon annan efter en 15 dagars kurs. Visst, om du spelat på elit-nivå i 10år och haft ett genuint intresse för fysisk träning så kanske..
Näej. Men det är typ lika "skratt-retande" som folk som tror sig kunna lära ut olympiska lyft efter en 2 veckors kurs. Detta Utan att själva ens kunna utföra en teknik mässigt korrekt sittvändning. Det fungerar liksom inte.
Verkar va mycket jobb att bli något vettigt o ändå inte ha någon maffig lön:(
Att sedan ha sin hobby som yrke, är väldigt få förunnat och inte många som kan leva fett på det.
spoonchest
2010-03-04, 12:18
Att sedan ha sin hobby som yrke, är väldigt få förunnat och inte många som kan leva fett på det.
+1 miljon.
Martin Löwgren
2010-03-04, 12:44
Är du egen företagare kan du fakturera din kunder precis vad du vill så det där stämmer bara om du är anställd på någon gymkedja.
beckman88
2010-03-04, 12:51
Beror väl på som sagt, jobbar du för ett gym så kanske det inte blir stora slantar. Men mina lärare på min skola som håller i olika klasser och träningspass tar ca $20/person. och då har dom runt 20 st varje gång, 2 gånger vissa dagar
$400 för en timmes arbete är inte usch och fy.
beckman88
2010-03-04, 13:02
+1
Går rykten om att även KI är påväg att ta fram en gedigen PT utbildning. Det behövs verkligen.
Det är i princip det jag går här i Australien. Fitnessvärlden har genom åren kollat igenom vilka egenskaper en fullfjädrad "fitness expert" behöver och har nu lagt ihop allt till denna kursen. Jag tror jag är fjärde årskullen som kör denna nu. Det är inte bara "håll ryggen rak" som man måste kunna. Allt som berör fitness in general. Dessa är kurserna som jag läser denna terminen:
Special Populations - sjukdomar, olika åldrar etc
Computing -hur man skriver fax,memo, når ut till clienter ovs
Law & Risk - Vad säger lagen? Får jag spela radio på mitt gym utan att betala?
Strength & Conditioning - Är var det låter som.
Group Exercise - Alla former av gruppträning (the money maker)
Exercise Science - Terminologi, anatomi
First aid (kort kurs)
Client contact & Complaints
Planning and Programming - Lägga upp pass
Detta är en av 3 terminer, efter påsk så kommer jag börja med nutrition. Jag kan efter dessa 1.5-2 åren förhoppningsvis säga att jag är en PT eller (fitness expert) :cool:
Herr Oberst
2010-03-04, 15:59
Och vissa som kan unna sig det trivs inte. Inte alla som klarar av att kombinera både hobby och yrke
Martin Löwgren
2010-03-04, 23:03
Det är i princip det jag går här i Australien. Fitnessvärlden har genom åren kollat igenom vilka egenskaper en fullfjädrad "fitness expert" behöver och har nu lagt ihop allt till denna kursen. Jag tror jag är fjärde årskullen som kör denna nu. Det är inte bara "håll ryggen rak" som man måste kunna. Allt som berör fitness in general. Dessa är kurserna som jag läser denna terminen:
Special Populations - sjukdomar, olika åldrar etc
Computing -hur man skriver fax,memo, når ut till clienter ovs
Law & Risk - Vad säger lagen? Får jag spela radio på mitt gym utan att betala?
Strength & Conditioning - Är var det låter som.
Group Exercise - Alla former av gruppträning (the money maker)
Exercise Science - Terminologi, anatomi
First aid (kort kurs)
Client contact & Complaints
Planning and Programming - Lägga upp pass
Detta är en av 3 terminer, efter påsk så kommer jag börja med nutrition. Jag kan efter dessa 1.5-2 åren förhoppningsvis säga att jag är en PT eller (fitness expert) :cool:
Saknar bara lite idrottsmedicin sedan är jag rätt nöjd :thumbup:
Arne Persson
2010-03-05, 00:41
Dom kan även kalla sig PT om dom vill.
beckman88
2010-03-05, 01:10
Saknar bara lite idrottsmedicin sedan är jag rätt nöjd :thumbup:
bare in mind att detta bara är första terminen, det kommer att komma till ämnen. Idrottsmedicin är ett ämne som jag vill läsa. Om jag inte kan göra det här så får man väl plugga det i Sverige på något vänster:thumbup:
Martin Löwgren
2010-03-05, 08:37
bare in mind att detta bara är första terminen, det kommer att komma till ämnen. Idrottsmedicin är ett ämne som jag vill läsa. Om jag inte kan göra det här så får man väl plugga det i Sverige på något vänster:thumbup:
Kung :thumbup:
Problemet är bara att du kommer läggas i samma fack som resten av alla sveriges PT:s även fast du har mer utbildning.
Problemet är bara att du kommer läggas i samma fack som resten av alla sveriges PT:s även fast du har mer utbildning.
Sedan kan man ju starta en blogg, hemsida. Inte många som har en vettig sådan
(Utom du, men den skulle kunna vara snyggare;))
Anton Fräs
2010-03-05, 09:00
Hade ju varit fräckt om det hade skapats en licenserad titel för riktiga personliga tränare. Alltså de med gedigen utbildning, som de visats prov på här i tråden! :thumbup:
Hade ju varit fräckt om det hade skapats en licenserad titel för riktiga personliga tränare. Alltså de med gedigen utbildning, som de visats prov på här i tråden! :thumbup:
Fast det hade ju säkert krävts rätt mycket för att man ska tas på mer allvar än "random PT" ändå, utbildningen hade nog behövt xx antal år på sig för att bygga upp någon sorts trovärdighet och de första kullarna hade säkerligen, som nämnts innan, lagts i samma fack som alla andra "PT"'s.
Fast det hade ju säkert krävts rätt mycket för att man ska tas på mer allvar än "random PT" ändå, utbildningen hade nog behövt xx antal år på sig för att bygga upp någon sorts trovärdighet och de första kullarna hade säkerligen, som nämnts innan, lagts i samma fack som alla andra "PT"'s.
Man kan väl bli professor, då är det ju ganska uppenbart att man ligger på en annan nivå?=)
beckman88
2010-03-05, 16:05
Förmodligen så kommer jag ha mycket mer att erbjuda clienter. Får tex folk som går en vanlig PT utbildning lära sig att hjälpa personer att hitta tillbaka till "the anatomical position". Folk som har tex dålig hållning verkar gilla detta.
Jag är mycket sugen på rehabilitering och hållning:cool:
beckman88
2010-03-05, 16:07
Min jobbtitel kommer inte bli PT utan Fitness Expert eller Exercise Expert. Tycker det låter lite mer classy*drool*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.