handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler sen gå ner i vikt

j00j
2010-03-02, 19:31
Hej!
Jag undrar om jag kan bygga muskler i 2 månader sedan bränna fett i 2 månader, borde jag börja i någon annan ordning? Jag har hört att det är svårt att både bygga muskler och förbränna fett?

Tack på förhand!

Yeahvlen
2010-03-02, 19:58
Det kan vara svårt att över en kort tidsperiod bygga anmärkningsvärda mängder muskler, samtidigt som den totala mängden energi din kropp vill ha inte finns tillgänglig.

Du kan utan problem ha en längre byggarperiod än 2 månader, så länge du inte överäter dumma mängder.

j00j
2010-03-02, 20:08
Ja det är bara det att jag hade tänkt köra 2 månader på varje nu, t.e.x så här ifrån mars till maj bygga muskler sen maj till Juni förbränna fett, sen efter det så kommer jag ta 4 månader muskler 4 månader förbränna fett. För jag vill bara ta 2 månader nu för jag vill ha magrutor till sommaren.

Sorry om allting ser lite krongligt ut.

Yeahvlen
2010-03-02, 20:21
På två månader hinner du förmodligen inte bygga speciellt mycket.

Jag förstår vad du menar. Men det finns bättre upplägg.

j00j
2010-03-02, 20:56
Okej, skulle du kunna ge något tips på något bra upplägg skulle uppskatta det väldigt mycket! :)

Sniggel
2010-03-02, 21:10
Jag är inte helt övertygad om att det är en dum idé. Rent psykologiskt kan det vara bra att ha en plan och en mening med sin träning och uppsatta milstolpar.
Lyckas man öka i styrka för varje period (2+2 månader) så bör det resultera i mindre mängd fett och större mängd muskler, om vikten håller sig ganska still sett till slutet av varje 4-månadersperiod.

Det kan vara så att längre viktuppgångar ger större ökningar i muskelmassa (även efter en genomförd diet), men de kräver ett större tålamod och man riskerar kanske att äta upp sig för mycket i vikt.

j00j
2010-03-02, 21:16
Okej tack för hjälpen!

Mr.Sarkastisk
2010-03-02, 21:48
Varför inte köra hård träning med ett litet överskott i 2månader och sedan deffa 1(-) månad? Tror inte man hinner lägga på sig så mycket fett på 2månader om man inte äter onödigt mycket.

Yeahvlen
2010-03-02, 22:37
Okej, skulle du kunna ge något tips på något bra upplägg skulle uppskatta det väldigt mycket! :)

Bygga i en 16 veckorsperiod och deffa i (vissa fall 4) 6-8 veckor, beroende på hur pass mycket du väljer att äta och hur enkelt du har för att lagra in just fett.

Ditt upplägg fungerar, givetvis, men personligen tycker jag om längre byggarperioder än två månader, där man över perioden äter för strax över kaloribalans.

Men ditt mål, som du säger, till sommaren uppnås nog enklast genom att bygga i två månader för att därefter inleda en deff.

Loke
2010-03-02, 22:44
Om du är nybörjare, bygg och deffa samtidigt om du absolut vill deffa. Du kommer inte bygga muskler i egentlig mening, men de kommer svälla och du kommer bli starkare, trots att du ligger på energiminus. Kör på med hård träning och försiktig deff i 4 månader, bulka sedan i ett par år. Det tror jag kommer ge dig bäst resultat på så kort tid.

Jag tror absolut inte på att träna två månader och sedan deffa. Deffa är svårt. Bulka på ett bra sätt är minst lika svårt. Att skifta fram och tillbaka gör att du aldrig får in någon rutin för det som funkar för dig.

Onigiri
2010-03-03, 06:02
Varför så bråttom? dela upp det på ett år istället.

Exhale_
2010-03-03, 08:51
Hej!
Jag undrar om jag kan bygga muskler i 2 månader sedan bränna fett i 2 månader, borde jag börja i någon annan ordning? Jag har hört att det är svårt att både bygga muskler och förbränna fett?

Tack på förhand!

Kör på ditt upplägg tills efter sommaren. Då kan du köra en längre "bulk" även om jag inte gillar det ordet. Då ska du försöka få kvalitet i gymmet samtidigt som du äter ordentligt. Du behöver inte gå upp i vikt snabbt utan se det som en långsiktig plan.

BobaFett
2010-03-03, 09:28
Hej!

Tack på förhand!

Är du nybörjare så kan du bygga på dig rätt bra på 2 månader, har du tränat ett tag så kommer du inte bygga så jättemycket.

Mitt råd är: Om du är nybörjare och om du nu ska bygga på bara två månader så se till att du gör det ordentligt, "make it count". Bulka ordentligt, gå upp 5-6 kilo på de 2 månaderna och se till att öka i övningarna varje pass. Våga höj vikterna varje gång. Har du redan mycket fett på kroppen så kanske det inte är en bra ide att bulka upp dig 6 kilo då du bara ska deffa i 2 månader förresten :P

Ät så mycket kött du bara kan, supplementera med protein, kreatin, EAA och CLA.

Se till att inte bli sjuk, ät därför mycket grönsaker med betoning på MYCKET.

Om du har tränat ett tag så finns det ingen mening att bulka upp dig alls då det i stort sett bara kommer att göra din deff mer långdragen :P