handdator

Visa fullständig version : Att lägga upp ett deffschema?

Candydarling
2010-03-01, 22:32
goddagens

Hoppades på att få lite goda tips och råd på hur jag bäst lägger upp ett deffschema på gymmet. vad bör jag ändra på? (mat osv vet jag redan ungefär hur jag ska lägga upp)

Just nu tränar jag styrketräning 5 dagar i veckan, på vilodagarna blir det oftast en promenad i rask takt om vädret tillåter. Utöver promenaderna och 10 minuters uppvärmningscardio innan styrketränig kör jag för tillfället ingen cardio alls.

Hur bör jag lägga upp mitt schema för bästa förbrännigseffekt?
Annat jag bör tänka på?
(har aldrig deffat innan så är totalgrön på ämnet)

KimPod
2010-03-01, 22:35
Läs kinggrubs: Deff - en guide.

Det är så oerhört mycket att ta upp. Men du MÅSTE förburka med energi än vad du stoppar i dig! Kort och gott.

Personligen går jag nu i dagarna i på denna diet: http://tsampa.org/training/articles/ckd/

Candydarling
2010-03-01, 22:44
Läs kinggrubs: Deff - en guide.

Det är så oerhört mycket att ta upp. Men du MÅSTE förburka med energi än vad du stoppar i dig! Kort och gott.

Personligen går jag nu i dagarna i på denna diet: http://tsampa.org/training/articles/ckd/

Ja jo den har jag allt läst igenom och jag fattar den delen med kaloriunderskott och allt detdär. tänkte mest om det är något särskilt med själva träningen jag borde tänka på för att hålla igång musklerna så mycket som möjligt. vill ju inte att dom förtvingar under deffen liksom :confused:

JohnRick
2010-03-01, 23:04
Tänk på att hellre dra ner på volym i stället för intensitet. Sedan tror jag på högre frekvens just under deff, då man inte har draghjälp av ett kaloriöverskott.

Swallowme
2010-03-03, 22:17
Ja jo den har jag allt läst igenom och jag fattar den delen med kaloriunderskott och allt detdär. tänkte mest om det är något särskilt med själva träningen jag borde tänka på för att hålla igång musklerna så mycket som möjligt. vill ju inte att dom förtvingar under deffen liksom :confused:

Av vad jag förstått och ovan också kommeterats, så kör gärna tungt, testa 5 set och kör 3-6 reps så tungt du orkar. Den muskelnedbrytningen som sker vid "tung"-träning skall stimulera muskelsyntes bättre än hög reps träning. Alltså minimerar muskelförlust.

Sen får du inte ha ett för stort kcal/protein underskott heller om du ska behålla massan. 1,5g prot. per kg brukar det rekommenderas. Utöver det så har jag hört att man som mest kan frisätta 70kcal per kg kroppsfett om du försöker tappa så kan det va en tanke att göra en fettmätning. Annars brukar -500 kcal per dag fungera för de flesta.

Som många gånger förr skrivits, skriv gärna ner vad du gör, äter och hur det går med måtten/vikten. och utvärdera efter en period så ser du hur din kropp reagerar på vad du precis testat.

Sniggel
2010-03-04, 16:00
Tänk på att hellre dra ner på volym i stället för intensitet. Sedan tror jag på högre frekvens just under deff, då man inte har draghjälp av ett kaloriöverskott.

Jag tror tvärtom. Längre återhämtningstid, något sänkt metabolism gör nog också att kroppens funktioner går något långsammare.
Det optimala är nog att skära ner på den totala träningsmängden när man deffar. Fast hur många lyckas göra det? :D