handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk = bra?

abbe
2003-09-26, 11:44
Citat från ett annat board:
"Tänkte bara berätta att Umeå Universitet har forskat och kommit fram till och bevisat att när man har träningsverk så beror det på att muskeln växer. Då blir det en liten svullnad och när man använder muskeln så påverkas svullnaden och det gör lite ont.

Alltså, den gamla teorin om att muskeln går sönder och att den sedan blir starkare stämmer inte. Det testet gjordes enbart på djur för länge sedan och deras kroppar funkar så. Inte våra.

Det sa dom på tvnyheterna igår.

Det visar ju också att det inte är skadligt att träna med träningsverk."

Såg inte på TV igår... ngn som hört ngt om detta? Mkt intressant om det stämmer.

Officer
2003-09-26, 14:12
Stämmer väl knappast.

Hur kan de då förklara hur vissa kroppsbyggare får brutal muskelökning men som ändå inte får träningsvärk? Varierar ju från person till person. Vissa får ingen träningsvärk och får minst lika bra muskeltillväxt som en som får träningsvärk.

abbe
2003-09-26, 14:22
Citerar vidare:
"Nya rön om muskelskada och träningsvärk

Torsdagen den 25 september försvarar Ji-Guo Yu, Inst. för integrativ medicinsk biologi, enheten för anatomi, Umeå universitet, sin doktorsavhandling med titeln Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness: an immunohistochemical and ultrastructural study.
Disputationen äger rum kl 09.00 i Stora föreläsningssalen, anatomi, Biologihuset.
Fakultetsopponent är professor Bengt Saltin, Köpenhamns universitet, Danmark.

En typ av ”fördröjd” muskelvärk, delayed onset muscle soreness (DOMS), är vanlig hos idrottare på alla nivåer. Symtomen varierar från lätt ömhet till allvarlig och rörelsehindrande smärta. Man har antagit att excentriskt muskelarbete (som utförs samtidigt som muskeln förlängs) medför större påfrestningar på muskelfibrer och bindväv än statiskt eller koncentriskt (när muskeln förkortas) arbete. Denna högre påfrestning skulle ge en initial skada som sedan förvärras av bl.a. inflammationsprocesser.

Avhandlingen omvärderar denna vanliga syn på orsakerna till DOMS, som innebär att skadan huvudsakligen skulle ligga i Z-banden, de områden där sarkomererna (segmenten i muskelfibrillerna) fäster till varandra. Sammanfattningsvis stöder studierna antagandet att fibrillerna i de muskler som utsätts för excentriskt arbete anpassar sig genom att lägga till nya sarkomerer. Sådan förändringar kunde påvisas med ektronmikroskop och andra metoder i prover som tagit 2-3 dagar och ca en vecka efter träningstillfället. Det rör sig alltså inte, som man tidigare trott, om en skada på utan snarare en förstärkning av muskelfibrerna. Det förklarar också det faktum att ytterligare träning inte förvärrar besvären vid DOMS.

Tre metoder för excentrisk muskelträning användes som modell för att framkalla värk av den här typen hos unga och friska försökspersoner. Alla använda träningsmetoder framkallade DOMS-smärtor som var mest intensiva ca 48 timmar efter träningstillfället. Vävnadsprover, biopsier, från musklerna togs från både försökspersoner och kontrollpersoner med jämna mellanrum. Proverna analyserades med olika metoder, bl.a. immunohistokemiska, och med elektronmikroskopi.

Ji-Guo Yu är doktorand vid enheten för anatomi, tel. 090-786 57 90, e-post: yu.jiguo@anatomy.umu.se

Hans Fällman, informatör, medicinsk-odontologisk fakultet
E-post: hans.fallman@adm.umu.se
Tel: 090-786 64 65

Om du vill låna denna avhandling - sök i ALBUM, Umeå universitetsbiblioteks katalog. OBS! Alla svenska universitetsbibliotek får våra avhandlingar."

Castro
2003-09-26, 14:36
Umeligan slår till igen! Skulle vara kul om vi kunde dra hit den här skrivbordsbyggaren till detta forum och låta honom förklara sig lite mer. Eller vad säger ni?

ivandrago
2003-09-26, 14:42
hm det där var ganska intressant! Förstår fortfarande inte varför man skulle vilja träna en muskel med träningsvärk i? Det är ju inte särskilt kul och går inte särskilt bra.

Nils
2003-09-26, 14:42
Nu visar jag väl fördomar här. Men om hans namn säger något om hans uppväxt så är han nog lite för fokuserad på vad han gör för att "slösa" tid här.
Nils

Castro
2003-09-26, 15:06
Det tror jag med Nils, men det var ett skämt.

Solros
2003-09-28, 01:14
så kontentan av det hela är att man KAN träna muskler med träningsvärk i?
Varför skulle man vilja det? :confused:

abbe
2003-09-29, 10:54
http://publications.uu.se/umu/fulltext/nbn_se_umu_diva-105.pdf

Väntar spänt på en sammanfattning då jag inte har tid att läsa hela själv. :D

Snafu
2003-09-29, 13:08
Sammanfattningen finns i det s.k abstract som finns på sidan 5 i avhandlingen.

Börje H
2003-09-29, 20:49
Jag var på disputationen som Ji-Guo Yu höll och kan bara säga att det var mycket intressant! Jäkligt omständigt att riktigt få grepp på alla teoretiska fakta som lades fram. Saken blev inte bättre av att kines-engelska inte är speciellt lätt att förstå! Dock gav Bengt Saltin, disputationsansvarige, en grov genomgång innan.

Kontentan i det hela sammanfattas bra av det abstrakt som finns på nätet samt tidigare här ovan. Dvs att det inte skall vara farligt att träna med träningsverk. Han hade tom resultat som visade på att ökad styrka under de 4-5dagarna som DOMS-smärtan varade.
Vad man kan nämna i sammanhanget är att den eccentriska träningen bestod av att gå nerför en trapp och "bromsande" cykling. Inte direkt hård eccentrisk styrketräning. En parentes bara.. Försökspersonerna var otränade medicinstuderande och kritik framfördes mot detta. Kanske är studien inte helt relevant för vältränade, men principiellt torde den ändå vara viktig.

Sedan bör man nog klargöra, angående byggare utan träningsvärk, att träningsvärk INTE är ett måste för att skapa hypertrofi. Hypertrofin skapas av enzym-, hormonella förändringar som uppkommer vid hård träning. Eccentrisk träning används primärt som neurologisk träning och stimulerar helt enkelt inte de system som orsakar hypertrofi speciellt mycket. Däremot är det nya i Ji-Guo Yu´s studier att det trots allt skall bli en ökning av sarkomerer efter ecc-träning. Däremot krävs det flera studier på området innan denna fakta tas som en faktisk sanning. :bpump:

Gr8 Muscles
2003-10-03, 13:11
I mitt gyms medlemstidning stod det om träningvärk att det är musklernas sätt att förbereda sig inför tyngre träning. Om jag själv får utveckla den hypotesen så tror jag att muskeln får en rejäl chock av tung/intensiv träning. Kroppen vill sen säkert förhindra att den utsätts för ännu mer "stryk" och visar detta genom att utsätta sin ägare för mild smärta :whipped: Men samtidigt är den i beredskap för ännu mer träning...!? Well, det är min lekmannaanalys!

Det stod också att det är en myt att muskelfibrerna tillfälligt skadas eller bryts ned av träning vilket då skulle orsaka träningsvärk. Det kan ju stämma rätt bra eftersom träningsvärken brukar gå över efter ett eller två set. Hade musklerna varit skadade borde det snarare gjort mer ont.

Vad tror ni? Är jag ute o cyklar?

PDS
2003-10-03, 19:06
Jag får alltid massiv träningsvärk i vaderna och har så fått i många år men dom växer f-n inte ett enda piss :insane: :insane:

Sedan är det bara negativ träning som ger träningsverk.

Lopezzo
2003-10-04, 13:35
Tja hur ställer sig guruarna på detta forum till detta?
Det har ju vart nån disskusion om hockeylår och annat interessant..

rymdrattan
2003-10-04, 13:39
Originally posted by Lopezzo
Tja hur ställer sig guruarna på detta forum till detta?
Det har ju vart nån disskusion om hockeylår och annat interessant..

Om det är som PDS säger så är det ganska givet att
"guru'na" inte alltid får träningsverk då många slarvar
i den negativa fasen...

jim
2004-10-02, 20:21
Jag får alltid massiv träningsvärk i vaderna och har så fått i många år men dom växer f-n inte ett enda piss :insane: :insane:

varför skulle d vara det?

pellepedal
2004-10-02, 20:44

Varför inte?

negative
2004-10-03, 20:38
varför skulle d vara det?
Ovarför dra upp en nästan ett år gammal tråd :rolleyes:

Beast
2005-01-05, 15:01
Intressant läsning. Någon som har denna avhandling på engelska?
Och möjligtvist en längre ?

King Grub
2005-01-05, 15:10
Intressant läsning. Någon som har denna avhandling på engelska?
Och möjligtvist en längre ?

Här. (http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf)

Sunesha
2006-10-12, 09:36
Har jag förstått rätt, att det inte är skadligt för utvecklingen av styrka att träna med träningsvärk ?

Jag har alltid skippat belastning på muskler med träningsvärk i tron att jag bara skall bryta sönder dem och få ett negativt resultat i långa loppet.

DavidN
2006-10-12, 09:49
hm det där var ganska intressant! Förstår fortfarande inte varför man skulle vilja träna en muskel med träningsvärk i? Det är ju inte särskilt kul och går inte särskilt bra.

Varför inte?
Det är old news att det INTE är dåligt såvida det inte gör så ont att du inte kan röra dig (dvs smärta utan att engagera muskler i en rörelse).
Det går hur bra som helst och är något man får lära sig.

DavidN
2006-10-12, 09:50

Old news, read up.

DavidN
2006-10-12, 09:51

Kanske dags att se över en ändring av träningen av vaderna då kanske?

DavidN
2006-10-12, 09:51
Har jag förstått rätt, att det inte är skadligt för utvecklingen av styrka att träna med träningsvärk ?

Jag har alltid skippat belastning på muskler med träningsvärk i tron att jag bara skall bryta sönder dem och få ett negativt resultat i långa loppet.

Det var länge sedan man påstod att det var farligt eller kontraproduktivt att träna med träningsvärk.

Sunesha
2006-10-12, 10:07
Det var länge sedan man påstod att det var farligt eller kontraproduktivt att träna med träningsvärk.
Schysst, jag kört på detta 15 år. Kom tänka på detta då jag precis börjat träna styrka igen. Så jag är väl ganska ouppdaterad.

Inte reflekterat över detta, tränade kampsport förr och fick man träningsvärk körde jag på ändå. För jag inte ville missa träningarna.

Fast körde annorlunda i styrka, just pga dessa gamla rön. Då jag också kan träna runtom träningsvärksdrabbade muskler.

Schysst skall köra på idag fast träningsvärk :)

DavidN
2006-10-12, 11:13
Det finns väldigt lite konkret kunskap kring just träningsvärk, eller D.O.M.S. men gemen uppfattning är iallafall att det är sällan det är dåligt att träna med värk sålänge det inte är extremt såklart.

Hades
2006-10-12, 12:30
Haha. Ljuv ironi att svara "det är old news" på ett inlägg som någon skrev för tre år sedan.

DavidN
2006-10-12, 12:58
Hahaha... missade datumstämplarna på de först posterna

Holy thread resurrection batman!!

Troll
2006-10-12, 17:12
Tycker det går lika bra att träna med lite träningsvärk, brukar faktist kännas mycket bättre efteråt, ibland försvinna helt.:thumbup:
Anars kan man ju hålla upp träningen i evighet, har jag kört slut en muskelgrupp ordentligt:whipped: kan jag känna av träningsvärken i nästan en vecka.

jim
2006-10-13, 08:04
Ovarför dra upp en nästan ett år gammal tråd :rolleyes:

it's in my nature :D

mangs
2006-10-13, 10:06
När vi ändå diskuterar träningsvärk.

Hur kommer det sig att min träningsvärk och stelhet i en kroppsdel (tex ben) mildras enormt eller till och med försvinner om jag dagen efter tex kör ett hårt bröstpass? Skulle jag däremot bara vila så skulle värken och stelheten i benen sitta kvar längre och vara värre.

Är det bara inbillning och den nya värken i bröstet tar överhanden eller är det så att värken i benen lindras?

Om jag hade kört lättare cardio eller så med ökad blodgenomströmning i benen så skulle man ju kunna tänka sig att det lättar upp värken och stelheten. Eller räcker bröst-träningen för att få fart på blodgenomströmningen i benen (jag antar det)?