Visa fullständig version : Kokossmör -- energiinnehåll?
Ställer man in kokosmjölk i kylen siktar sig fett och vätska. Kokossmöret har en hög fetthalt, antagligen mindre än 80% eftersom det är ganska mycket mjukare än kosmör.
Energiinnehåll för Blue Dragon Coconut Cream (per 100g):
* 1,9g protein
* 2,3g kolhydrater
* 18,3g fett.
På 250 ml blir det ungefär 50 ml vätska som rinner av. Har inte mätt så noga.
Vad innehåller vätskan som blir över? Vad innehåller fettet?
Jag skulle gissa att det mesta av allt finns i det tjocka och att vätskan mestadels är vatten :)
MeekGeek
2010-03-01, 11:53
Jag skulle gissa att det mesta av allt finns i det tjocka och att vätskan mestadels är vatten :)
Vatten, plus allt i kokosen som är vattenlösligt, är nog närmare sanningen.
Kolhydrater är vattenlösliga. Kokossmöret är dock inte helt vattenfritt, och smakar dessutom fortfarande sött.
MeekGeek
2010-03-01, 12:32
Dum fråga, men är det inte enklare att köpa extra virgin kokosolja direkt i stället? :)
Dum fråga, men är det inte enklare att köpa extra virgin kokosolja direkt i stället? :)
Då är det 100% fett (snarare än kanske 80%) och framförallt varken samma konsistens eller smak.
(kom på att kokosfett har en lägre smältpunkt än smör, så det är möjligt att det har samma fetthalt eller rentav lite över, d v s 80. definitivt inte 100%, dock)
Var köper man det?
Inte i en vanlig matvarubutik antar jag?
Var köper man det?
Inte i en vanlig matvarubutik antar jag?
Hälsokostaffärer, eller vissa onlinebutiker. Sök efter "Cocosa Extra Virgin kokosnötolja".
Ser ingen fördel i att äta det än silverpaketet i mataffärer...
MeekGeek
2010-03-01, 12:54
Smaken, kanske? Extra virgin smakar kokos, det gör inte det i silverpaketet.
Jag är rädd för att de som tillverkar silverpaketet först säljer av en del av MCT-fettet till exempelvis kosmetikaindustrin och att produkten då kanske inte innehåller samma fördelning av fett som oprocessat kokosfett gör.
Har absolut ingen aning om det är så men vore tacksam om någon som har koll kan upplysa mig.
Håller med om att silverpaketet ej smakar kokos. Det är tämligen smaklöst faktiskt.
Antar att kokosoljan är rätt dyr i jämförelse? :P
Fru_Flisa
2010-03-01, 19:05
Jag är rädd för att de som tillverkar silverpaketet först säljer av en del av MCT-fettet till exempelvis kosmetikaindustrin och att produkten då kanske inte innehåller samma fördelning av fett som oprocessat kokosfett gör.
Har absolut ingen aning om det är så men vore tacksam om någon som har koll kan upplysa mig.
Håller med om att silverpaketet ej smakar kokos. Det är tämligen smaklöst faktiskt.
Antar att kokosoljan är rätt dyr i jämförelse? :P
Det "hoppas" jag, annars är jag lurad, för jag betalar 218kr för en burk som innehåller 94,5g mättat fett, varav 48g laurinsyra/100g.
Då jag hört att det är ingen laurinsyra i fettet i mataffären.
Då jag hört att det är ingen laurinsyra i fettet i mataffären.
Det påståendet ställer jag mig högst tveksam till.
malfunction
2010-03-01, 20:26
http://www.springerlink.com/content/e72348205mg41155/ kanske hjälper.
Nej. Det skulle bli alldeles för dyrt.
Fettsyrorna sitter blandat på triglyceriderna. Man måste alltså först tvåla till fettet för att kunna tvätta bort de vattenlösliga fettsyrorna. Sedan ska tvålresten neutraliceras och torkas till något som liknar ett fett.
Hade det gått att återskapa kokosfettet utan de vattenlösliga fettsyrorna skulle vi få ett fett som måste klyvas med yxa. Smältpunkten blir HÖG.
Att silverpacketet inte smakar kokos beror bara på att fettet är tvättat.
Hälsokostaffärer, eller vissa onlinebutiker. Sök efter "Cocosa Extra Virgin kokosnötolja".
Kokosoljan du hittar i hälsobutikerna är skonsamt framställd från kokosköttet och silverpaketet är framställd från s.k. copra under s.k. "refined, bleached, and deodorized" förhållanden. Dvs högt tryck, hög värme etc.
Om det kvalitetsmässigt är någon större skillnad vet jag inte men jag tillämpar försiktighetsprincipen i det här fallet och håller mig till hälsokostkokosen. Antagligen är det dock helt OK fett.
Eddie Vedder
2010-03-01, 22:34
På en asiatisk affär här i Uppsala köpte jag kokosnötsgrädde, eller kokosnötskräm. Vet inte om ni sett hasselnötskrämen man kan köpa och som brukar stå bland bakgrejer?
Hursomhelst påminde konsistensen lite om det fast det här är inget socker eller så. Bara från kokosen, mer fett än någon kokosmjölk och väldigt gott.
"The million dollar question" är: I vad tror ni jag blandade min kokosnötsgrädde/-kräm?:D
Anton Fräs
2010-03-01, 22:39
Gröt?
Eddie Vedder
2010-03-01, 22:43
Gröt?
Vi har en vinnare!:D
Fru_Flisa
2010-03-02, 12:01
Det påståendet ställer jag mig högst tveksam till.
Jag med, något! Hälsokostsäljaren påstod ju detta men verkade inte så otroligt insatt. Men det stämmer som bollio påstått tidigare.
Behandlingen hos Unilever är inte så skonsam och det är vitaminer och mineraler som kan gå till spillo, sen om något kan hända med fettsyrorna och/eller (beroende på) hur hårdhänt behandlingen vet "man" ej, enl Soma nordic.
Nej. Det skulle bli alldeles för dyrt.
Fettsyrorna sitter blandat på triglyceriderna. Man måste alltså först tvåla till fettet för att kunna tvätta bort de vattenlösliga fettsyrorna. Sedan ska tvålresten neutraliceras och torkas till något som liknar ett fett.
Hade det gått att återskapa kokosfettet utan de vattenlösliga fettsyrorna skulle vi få ett fett som måste klyvas med yxa. Smältpunkten blir HÖG.
Att silverpacketet inte smakar kokos beror bara på att fettet är tvättat.
Vet inte vems fråga du svarar på men mct är vattenlösliga fettsyror?
Mellanlånga fettsyror, C6 - C10 är helt vattenlösliga och simmar fritt. Betyder också att de simmar hela vägen in i mitokondrien utan transportörer ( karnitin ).
Laurinsyran är ett gränsfall. Den löser sig i vattnet men kan lika gärna bilda små fettdroppar. Denna tendens ökar ifall det finns andra, långa fettsyror med.
Även de korta fettsyrorna som smörsyra, C4; är vattenlösliga. Nackdelen där att de kan hydrolyseras och ge dålig doft och smak.
Tack för förklaringen Sverker.
MeekGeek
2010-03-02, 20:59
Inspirerad av mikaelj och hans laborationer, kan jag meddela att man från riven kokos (62% fett), via kokosmjölk, sedan separerad, kan utan problem få ut 45 vikt% kokosolja. Antar man kan komma upp några procentenheter med lite mindre svinn när man väl fått in tekniken. Tipset är att ställa burken man skiktar det i uppochner, sedan in i kylen. Då är det bara öppna locket sedan, och bara fettproppen blir kvar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.