handdator

Visa fullständig version : Kli

kharon
2003-09-25, 23:06
Är det nån som har koll på av vilket sädesslag man ska välja om man ska ha kli. Jag tänkte blanda i havregrynen. Alltså eget "fiberberikat". Ska man välja havrekli eller finns det bättre val?

Vad är det som gör det bra?

Är det någon skillnad på dom? Jag bara att det fanns kli av vete, havre, råg...

Är det någon skillnad i smak?

King Grub
2003-09-26, 07:09
Vad är det som gör det bra?

Kli är bra för magen och tarmfunktionen. Ungefär 40-50 procent av kli:et består av kostfiber, om det är vetekli eller kruskakli, och denna del har alltså inget näringsvärde alls. Annars består kli av kornets yttre delar, och brukar användas för att få fart på magen.

Är det någon skillnad på dom? Jag bara att det fanns kli av vete, havre, råg...

Effekten på tarmfunktionen är nog rätt likvärdig. Havrekli består av en lägre andel kostfiber, runt 20%, varav en större del olösliga, och dessa har dessutom den fina egenskapen att de har en positiv påverkan på blodfetterna.

Är det någon skillnad i smak?

Självklart. Havre smakar inte vete, av naturliga anledningar.

kharon
2003-09-26, 08:50
Vilket bör alltså välja tycker du/ni?

King Grub
2003-09-26, 09:11
Vad är du ute efter? Är det att få fart på magen är kruskakli bäst, annars har havrekli de bästa effekterna på blodfetterna, i och med fibersammansättningen.

Men kom ihåg att för mycket fibrer inte alls är bra, utan bara leder till försämrat upptag av näring och vitaminer och mineraler. Ett par matskedar kli per dag, i t ex gröten, räcker fint.

Munter
2003-09-26, 09:16
Hehe, har alltid tänkt på kruskakli som krus-kakli, och inte funderat mer på det. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Hermes
2003-09-26, 11:16
Originally posted by Munter
Hehe, har alltid tänkt på kruskakli som krus-kakli, och inte funderat mer på det. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Jag med :D

kharon
2003-09-26, 12:11
Man tackar! :thumbup: