handdator

Visa fullständig version : Köra deff - skippa kolhydrater eller fet proteinrik mat?

Gurram
2010-02-28, 11:37
Jag ligger inne i lumpen för tillfället och bestämmer alltså då inte helt och hållet hur jag kan äta.

Jag styrketränar ung. 5 ggr i veckan och har till och från mycket cardioträning.
Har försökt köra en LCHF-diet nu, som har gått sådär, ofta när vi är ute i fält så får vi mycket kolhydrater (ärtsoppa, pannkakor, grytor osv). Jag har kört på att käka ost, ägg+korv på morgonen och vid middagarna tog jag proteinkällan+sallad. Nu ligger jag på 85 kg och vill ner till 79-80 till juni

Skulle ni köra havregrynsgröt, fil, mackor med pålägg till frukosten och sen kört pasta+tilläggsmat vid lunch/middag eller hade ni skippat kolhydratkällan (potatis, ris, pasta) och istället bara käka grytan för att få proteinet? (problemet jag märker med detta är att när man käkar gryta/korv eller vad det kan vara är att tillsammans med proteinet får man med sig mycket fett och kalorier!

Såhär har min dag sett ut ett tag nu där jag försökt hålla ett högt proteinintag ( då jag inte vill förlora muskler vid viktnedgången) men ändå gå ner i vikt. (Har lyckats med mycket protein, men inte med viktnedgång!)

Frukost: proteindrink, 4 ägg (med äggula), 4 skivor prickig korv, 4 skivor ost, 6 dl mjölk

Lunch: ett äpple, ingen kolhydratskälla, äter mig mätt på proteinkällan ( som ofta är någon sorts fet gryta) och tar sallad som jag försöker äta mig mätt på.

Middag: samma som lunch

Träning: Eaa före och efter passet

Kvällsmål: tonfiskburk och kasein/vassledrink

Detta funkar INTE!
Nu undrar jag hur ni hade gjort?

944RS
2010-02-28, 11:59
Frågan är nog varför det inte fungerar. Det måste helt enkelt vara för stora portioner de dagar då du rör på dig lite mindre.
Tror du får svårt att ändra allt förmycket då du inte bestämmer maten själv. Men korven känns väl lite onödig då du ändå får i dig bra fett från äggen.

Gurram
2010-02-28, 13:29
Det stora dilemmat tycker jag dock är: ska man äta kolhydratskällan (eftersom den förmodligen innehåller mindre kalorier) vid lunch/middag eller ska man bara köra på proteinkällan? (som kommer göra att jag förlorar mindre muskler men har också svårt att bli lika mätt på samma kcalmängd.

944RS
2010-02-28, 13:34
Om du nu känner att du behöver kohydraterna så kan du väl dela upp dem under dagen med störst andel till måltiden efter träningen.
Om det målet är på kvällen så vet du ju oxå hur mycket du har rört på dig under dagen och kan därmed anpassa mängden.

Kravmaga
2010-03-01, 08:38
Det stora dilemmat tycker jag dock är: ska man äta kolhydratskällan (eftersom den förmodligen innehåller mindre kalorier) vid lunch/middag eller ska man bara köra på proteinkällan? (som kommer göra att jag förlorar mindre muskler men har också svårt att bli lika mätt på samma kcalmängd.

De flesta upplever att protein/fett mättar mycket bättre än kolhydrater även om tänker på dess kalorivärde, dvs ofta kan man hitta bra mättnad/kcal i protein och fett. Kolkhydrater å andra sidan innehåller mycket kalorier om man ser till dess mättanadseffekt, vilket gör att man oftast behöver äta mer av det. Jag tycker helt klart att du ska köra på protein/fett, skippa kolhydraterna i den utsträckning du känner att du inte behöver dem. Proteiner och kolhydrater har samma mängd kalorier/gram, så försök äta så "rena" proteinkällor (dvs kanske inte bara korv som innehåller en del fett). Dessutom innehåller kött, kycklig, fisk osv inte speciellt mycket fett.

martikainen
2010-03-01, 12:15
Jag skulle absolut äta kolhydraterna då jag behöve dom under min tid som grönklädd.
Dock vet jag inte vad för tjänst du har? Har du fälttjänst eller kontorstjänst? (soldat eller stab mao)

Dra ner lite på storlekarna i maten, lite mindre mjölk, skippa korven, skippa äpplet och ät sallad+maten.

mikaelj
2010-03-01, 12:22
Om du har möjlighet att äta obegränsat till middagen kan du äta allt då, om det ger ett bättre fett/protein/kolhydratförhållande. Eventuellt bara äta något lätt till lunch.

(jodå, det går utmärkt även med fysisk ansträngning)