Logga in

Visa fullständig version : Berätta om era erfarenheter...

childman
2010-02-27, 19:44
Som rubriken lyder, berätta om era egna erfarenheter angående deff.

Berätta allt möjligt; vad ni äter, hur mycket ni äter, hur ni tränar m.m.

Alla tips gillas! :thumbup:

boblar
2010-02-28, 12:18
Berätta allt möjligt; vad ni äter, hur mycket ni äter, hur ni tränar m.m.

Har ett kcal intag på 2100-2500, av detta minst 300g protein, ca 100g kolisar och resten fett.

Tränar tungt och intensivt, mellan 4-8 rep och ca 50 minuter. Började deffen med att träna 2/1 och ett 4split pass. Kör nu 3+1+2+1 på ett 5split pass.

Tappar alltid energi vid deff så jag kör noexplode.

Sen dricker jag 50g malto och 20g vassle före träning samt 20g vassle under träning.

Som cardio kör jag mycket gång.

Detta är basen av min diet och det har fungerat utmärkt, har gått ner 10% av min vikt och är ändå lika stark.

mvh

Sniggel
2010-02-28, 12:47
Tycker om att variera kaloriintaget. Speciellt eftersom konditionsträning gör mig mätt och styrketräning gör mig hungrig. Då har jag ett extra lågt kaloriintag på kondisdagar och lite högre än vanligt på styrkedagar, vilket också gynnar uppbyggnaden de dagarna.

Sänker antal dagar jag tränar styrka under deff eftersom det behövs mer återhämtning då.
Ser till att ha bra kondition innan jag börjar med deff som innehåller kardio i upplägget, är kroppen van vid träningen blir övergången inte så stressande för kroppen.

Periodisk fasta gör deffen enklare att hålla. Mindre hunger, piggare, klar i skallen.
Grönt eller vitt té har många positiva effekter. Uppiggande, hungerdämpande, lugnande, något prestationshöjande, löser upp slem i luftrören(är astmatiker).

Fokuserar på mat vid deff. Kött, fisk, fågel, ägg. Gärna feta källor (hellre fläskkarré än kycklingfilé) eftersom det för mig tillfredsställer bättre och motverkar sug efter annat. Grova grönsaker, broccoli, spenat, haricot verts och någon god fet sås baserad på en bra fettkälla för att komplettera upp fettsyresammansättningen.
Kalorisnåla och mättande kolhydratskällor såsom t ex potatis, kålrot, palsternacka och morötter.
Kalorigivande kosttillskott kör jag på EAA enbart eftersom det ger mest effekt per kalori. Kolhydratspulver går fetbort. Det gör det iofs alltid annars också.
Inga kalorigivande drycker i övrigt, bara vatten och té och EAA-drycker.

Tar och laddar med extra kolhydrater någon dag när jag tycker att det kan behövas (känner efter hur kroppen presterar på träningen). Då passar jag även på att äta något jag kanske saknar. Corn flakes med sylt kan vara rätt vanligt på en sådan dag.

Shakemynuts
2010-02-28, 23:40
Då jag gick ner i vikt från 106kg till 73kg gjorde jag inte speciellt mycket egentligen. Jag tänkte mest "ok, nu har jag ett riktigt hårt vad med en kompis här, jag ska äta mindre och förbränna mer."
Sen började jag, har 15min gåväg till mataffären, 20min till skolan och 25min in till stan.
Skulle jag in till stan + skolan 1 dag gjorde jag det, men gick hem och åt emellanåt istället för att bara gå 5min in till stan och sen gå hem för att vara hemma resten av dagen.
Gick jag till mataffären köpte jag inte något som jag skulle ha dagen efter, det tog jag den dagen jag skulle använda det.

När det gällde maten så åt jag precis vad jag ville, enda kravet var att jag inte fick gå över mitt kaloritak varje dag. Kände jag för Max, åt jag på Max men skippade frukosten eller middagen, ville jag äta på Subway, gjorde jag det, 300 kalorier på en halv Sub är helt ok och det var något jag åt fruktansvärt ofta. Åtminstone 2-4ggr i veckan.

Sen vips så hade jag gått ner 33kg efter ungefär 3 månader och så var jag 1200kr rikare pga vadslagningen. :D

Dreas
2010-02-28, 23:47
Jag brukar sätta mig på morgonen med excelmallen efter jag kollat kylen och frysen, sen bestämmer jag vad jag ska äta på ett ungefär.

Brukar även ha en grund av livsmedel, som nu. Kyckling, keso, tonfisk,kesella och ägg. Någon av dessa livsmedel är med minst en gång varje dag. Ägg har det blivit varje dag följt av keso eller kesella.

Träna tungt, inte för länge och mycket. Mycket protein.

Shakemynuts
2010-02-28, 23:53
Ajuste, jag glömde även säga att jag inte räknade mina kalorier heller. Jag höftade alltid, utom på Subwaymackorna såklart, där står ju innehållsförteckning då man köper mackorna.

Var på både gott och ont, för det första var det otroligt mycket bekvämare att bara höfta varje måltid, för det andra så åt jag ganska självklart både för lite och för mycket vissa dagar.

AlmostRipped
2010-03-01, 10:12
Jag brukar sätta mig på morgonen med excelmallen efter jag kollat kylen och frysen, sen bestämmer jag vad jag ska äta på ett ungefär.

Brukar även ha en grund av livsmedel, som nu. Kyckling, keso, tonfisk,kesella och ägg. Någon av dessa livsmedel är med minst en gång varje dag. Ägg har det blivit varje dag följt av keso eller kesella.

Träna tungt, inte för länge och mycket. Mycket protein.

+1

Tränar tunga pass och försöker hålla en hög proteindiet med mindre kolhydrater. Minskat ordentligt på alkoholkonsumptionen och försöker hålla mig på -500 kcal om dagen varav 200g protein. Nu har jag 1 månad och 10 dagar kvar på deffen så ska försöka köra extra hårt nu, är jag inte nöjd ökar jag till -700 sista 2 veckorna. (Men börjar bli nöjd redan nu så bör inte behöva minska kcal intaget) :thumbup:

rooz
2010-03-01, 10:22
Protein och fett är GOTT och mättar väldigt bra. Försöker få i mig 200G protein om dagen, Men brukar landa på 150-200.

Träning, du kan inte träna stenhårt ofta på "diet", det sänker kroppen totalt. Utan försök hitta en lagom mängd, och testa att bland kondition med styrka.

Det går att dieta utan cardio, har själv gjort det nu. Ska dock testa en vecka med cardio ist för större underskott:)
Spegeln är ett bra måttband, men efter ett tag kan även den luras.

Folk har tips,ideér egna åsikter som oftast är totalt värdelösa, och skepsisen bland nära & kära kan bli väldigt påträngande.

martikainen
2010-03-01, 12:11
Min erfarenhet: Gå inte för hårt på vad alla andra säger, testa själv och se hur det fungerar för dig!

Det som är den ultimata metoden för person 1 kan vara den sämsta tänkbara för person2.
Studier hit och studier dit, det som räknas i slutändan är hur DU presterar, inte vad 50personer i californien gjorde 2006 under läkarövervakning.

Onigiri
2010-03-01, 12:46
Äter runt 2000 kalorier, plus minus 200. Tränar 3 gånger i veckan, endast basövningar. Äter inte så mycket kolhydrat, största (och enda) kolhydratskällan är mjölk.

Tips/erfarenhet: Träna inte för mycket under deff, det lönar sig inte i längden. Färre pass, högre vikter, lägre reps är nyckeln till lyckad deff.

Mera tips: Vill du ha godis eller annan skräpmat under deffen så ät/drick det du vill ha, i små mängder, man blir inte lönnfet av snask över en natt.

kalajset
2010-03-01, 13:18
Träningsmässigt skär jag ner på totalvolymen under en deff, men kör istället lite längre pass, då jag sällan har problem med att inte kunna fokusera ordentligt under såpass längdmässigt moderata pass som 1.5 timme. (Brukar nämligen köra helkropp två gånger i veckan under deff, vilket tar just ungefär 1.5 timme á pass för mig).

Detta fungerar, så länge jag inte går ned till väldigt låga mängder kroppsfett, (läs: närmare ensiffrigt), väldigt bra, då styrkan i många fall t om kan ökas, samtidigt som muskelvolymen tycks vara någorlunda bibehållen.

Näringsmässigt försöker jag äta litet mer "nyttigt" under deff än bulk, på det sättet skär jag ofta s as "naturligt" ned på kaloriintaget utan att egentligen försöka alltför mycket. Blir mycket basvaror/mat som mätter bra per energiinnehåll. M ao, t ex gröt istället för fil/yoghurt med sockrade flingor till frukost, kokade ägg istället för limpa med marmelad till mellanmål, etc etc. Jag tycker i princip om all sorts mat, så det är inte direkt så att jag tycker jag äter tråkigare under deff än vanligt heller, alltid kul att variera sig litet.

Räknar i traditionell mening inte kalorier, då jag inte ansett mig behöva det till mina mål/kroppsfettsmängder hittills, tycker bara det skulle innebära betydligt mer praktiskt krångel just för mig just nu. Om jag någon gång skulle vilja gå ned till, tja närmare tävlingsform, då däremot skulle jag antagligen räkna kalorier, men som det känns nu- endast då.

Har trots avsaknad av egentlig kaloriräkning en hyffsat bra bild av vad jag äter näringsmässigt/energimässigt under en dag, och något jag faktiskt gör är iaf en uppskattning siffermässigt om proteinintaget dagligen, vilket brukar sluta på ungefär just 2g protein per kilo kroppsvikt. Uppskattad energifördelning under en deff torde vara något i stil med: 30%-40% kolhydrater, 30% protein, samt 30-40% fett. Brukar försöka äta så jag går ned ungefär 0.5-1.0kg i veckan. Har sällan några störra känningar av hunger vid deff, och om jag följer en periodisk fasta snarare problem med att få i mig den energi jag behöver för att inte rasa för fort i takt.

Konditionsträning brukar jag alltid stoppa in under deff, vanligtvis löpning, samt nu även lite CrossFittande. Gör det för att öka energiåtgången en smula, men också just för sakens skull, blir ofta en del slarvande med konditionsbiten under bulk tyvärr, så då faller det sig helt enkelt naturligt att försöka förbättra konditionsresultaten litet under deff, när jag ändå är ute efter att göra av mer energi än jag stoppar i mig.