handdator

Visa fullständig version : Magsjuka

grenuffe
2010-02-27, 12:12
Kanske lite diffus fråga, men hur mycket stryk tar egentligen kroppen vid en vanlig magsjuka som varar i ett par dagar, med det låga näringsintaget?

Är i mitten av den stora vinterbulken och har blivit rökt på magsjukan...

Numse
2010-02-27, 12:15
Om du vilar kroppen under tiden så spelar det inte så stor roll. Försök ät som vanligt bara. Inte bra om du slutar att äta bara för att du är magsjuk.

Jag var magsjuk efter sommaren i över en månad, fick en bakterie under en resa. Var ute och sprang ibland men kroppen pallade inte så jag la ner det.. fick inte behålla maten alls. Men det var rätt lugnt, kom tillbaka snabbt! Så ett par dagar gör inte mkt.

Yeahvlen
2010-02-27, 12:32
Av min erfarenhet är det mest en akut förlust av muskelmassa, fett och vikt.

När allt normaliseras igen, och kroppen återgår till normal vardag kommer du lägga på dig det du förlorade ganska så snabbt.

Tolkia
2010-02-27, 15:15
Försök ät som vanligt bara. Inte bra om du slutar att äta bara för att du är magsjuk.
Med tanke på att kardinaölsymptomet på det vi kallar "magsjuka" är illamående och kräkningar/diarré, så kan det där bli lite svårt.

Är man frisk i övrigt är några dagars magsjuka inget som kroppen inte med lätthet kompenserar när man blir frisk igen. Problem p.g.a. malabsorption kommer först när magproblemen varar länge. Det bästa man kan göra är att inte stressa magen i onödan utan vila och vänta. Vätska är bra att få i sig, och kan intas skedvis om man är väldigt illamående, men i övrigt behöver man inte oroa sig.

Numse
2010-02-27, 15:56
Jag tvingar i mig mat när jag mår illa. Har funkat hittills för mig.

Är självklart ett helvete om man inte lyckas hålla kvar maten, men om man gör det så är det bara att äta om man är mån om att inte förlora vikt.

Eddie Vedder
2010-02-27, 16:00
Är självklart ett helvete om man inte lyckas hålla kvar maten, men om man gör det så är det bara att äta om man är mån om att inte förlora vikt.

Och det här är antagligen hela grejen med trådstarten.

Det handlar ju inte om "nu när jag är magsjuk tänkte jag strunta i att äta ett par dagar fast det inte är några problem." vågar jag påstå.;) Vi kanske uppfattar det olika men när någon frågar om risken med näringsintaget vid magsjuka tar jag för givet att vederbörande redan har problemet att maten inte går ner.

Om vederbörande KUNDE äta tillräckligt hade ju inte tråden startats tror jag.:)

Numse
2010-02-27, 16:19
Ah, läste näringsintag och uppfattade det som näringsupptag, hur nu det går ihop. My bad.

Aja, om du bara mår illa men inte kräks så tvinga i dig mat, det är fortfarande mitt råd :) om du kräks så har jag inte så mkt att komma med mer än att din kropp inte påverkas speciellt mkt av ett lågt näringsintag över några dygn.

CRZ
2010-02-27, 19:24
Har också åkt på 'skiten' rent ut sagt. Känner mig bättre idag, det är en del magknip men har inte besökt toaletten på ett antal timmar nu :D
Hur länge bör man vila efter sjukdom? Kan man köra igång imorgon redan eller borde man ha en "frisk" vilodag?