Visa fullständig version : 1000 och ett sätt att äta proteinpulver
Ristretto
2010-02-27, 10:37
Eftersom det finns en tråd om chokladbollssmet och en om kvarg så kan vi ju ha en om proteinpulver också.
Chokladpudding på Double Pro:
35-40g Kaseinbaserat proteinpulver
1-2dl vätska (vatten eller minimjölk)
Vispa ihop ovanstående och låt stå i kylen 15-30 min, tillsätt med fördel lite kakao och sötningsmedel för bättre smak.
Chokladpudding med snabbgelatinmix:
40g Vassleproteinpulver
½-1 påse snabbgelatinmix, beroende på hur fast man vill ha den.
Ev. kakao och sötningsmedel
2-4 dl vätska
Blanda proteinpulver, kakao och snabbgelatinmix i en skål. Tillsätt sedan vätskan och vispa. Låt stå i kyl i 2-3 timmar.
Fyll gärna på med ytterligare sätt av få i sig proteinpulvret!
Joe Hardgainer
2010-02-27, 10:42
Proteinnutella
1-2 dl proteinpulver med chokladsmak.
Sötningsmedel
1 tsk jordnötssmör
1 tsk kakao
Tillsätt vatten så att blandningen får en geggig konsistens. In i frysen till den stelnar och blir ännu trögare. Mums!
vicarious
2010-02-27, 10:47
30g vassle = 1 dl (smaksatt)
50/50 kesella/keso, ca 100-150g av varje
en näve frysta bär
mixa, klart. gudomligt gott och enkelt.
200g Risgrynsgröt
ca 30g Protein (tog Dietpro vanilj)
2 Skvättar mjölk, eller tills man får önskad konsistens
Låt stå i kylen en 20min
Strö lite kanel över
Blev riktigt gott *cupid*
I gröten!
Koka gröt enligt anvisningarna, släng i ev ett ägg, stäng av plattan och låt ägget stelna. rör i proteinpulver, servera!(om man gillar funlight i gröten så kn man ta en smak som passar med smaken, dock tror jag inte att choklad & svartvinbär kan bli någon vidare kombo etc.) (toppat med lite vad som)
Bär/vanilj/kokos-drink
200 g kokosmjölk light (Blue Dragon 8% är detta uträknat på)
Ca 30 g frysta hallon/blåbär
Ca 30 g proteinpulver (jag hade Fairing Complete 3 blåbär/vanilj)
2 stora isbitar
Ner med allt utom pulvret i blendern och kör till en jämn sörja, sedan i med pulvret och kör en runda till. Klart!
Vill man ha bara en lätt kokostouch kan man ta halva mängden mjölk plus 1 dl vatten.
Näringsvärde på just detta recept.
301,6 kcal
27,8 g protein
8,4 g kolhydrater
17,5 g fett
Och så en bild också då... :)
http://img109.imageshack.us/img109/7450/dsc01870i.th.jpg (http://img109.imageshack.us/i/dsc01870i.jpg/)
Fruktproteinpudding!
1 dl whey vanlij
0,75 dl sötningsmedel strö
1 påse snabbgelatinmix
4dl vatten
1 näve blandade frysta frukter (jag tog blåbär & hallon)
Vart tre ikeaglas
Inge Enveten
2011-03-13, 23:19
Keso + chokladvassle är riktigt bra. Blir som "kesochoklad".
Keso + chokladvassle är riktigt bra. Blir som "kesochoklad".
Vad för vassle? Låter intressant.
Inge Enveten
2011-03-14, 08:41
Vad för vassle? Låter intressant.
Body science, vet ej om det är 80 eller 100 faktiskt.
har ni vassle/whey protte i gröten med?
har ni vassle/whey protte i gröten med?
Ja.
Låt gröten svalna lite bara, sen häller jag i 1-2 skopor vassle/kasein.
_____
Chokladgröt
80g havregryn
10g kakao
salt
4 dl mjölk (funkar även utan mjölk, men mycket godare med mjölk)
20g chokladvassle
Koka gröt med mjölk och kakaon.
Låt svalna, rör sedan i vasslen och njuuut.
Lyxvarianten är med smör i, jag brukar använda mig av 30g lätta i den portionen ovan och det smakar gudomligt. Mjölken gör väldigt mycket för just smaken.
Äpplepaj-gröt
80g havregryn
Kardemumma, kanel och salt
4 dl vatten
Hackat äpple
20g vaniljvassle
ev. par droppar vaniljarom
Koka gröten med kryddorna och vaniljarom, mot slutet slänger du i äpplebitarna (jag vill inte ha dem för mjuka, därav mot slutet).
Låt svalna, rör i vaniljvasslen.
Tips: Toppa med smaksatt kvarg (funlight jordgubb är en favorit) ovanpå och njut.
Proteingröt. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161448)
Testade att göra proteinpudding på vaniljvassle, vatten, och gelatin. Utvärdering kommer.
ägg+lite mjölk+sloow= pannkaka
man kan variera smak hur man vill, tillsätta tex:
keso ( blir ostkaka liknande då)
hackade nötter och kokos
cacao
kvarg
rivet äpple och kanel
finns hur mycket som helt att välja som variation :)
20g vassle + 20g havregryn + vatten/mjölk = win
Vad är det för näringsinnehåll i snabbgelatinmixen? Någon som vet?
faan va nice, måste testa risgrynsgröt med jordgubbs protte och jordgubbar, keso till :) saaalig blandning!
sweaberg
2011-03-14, 22:05
Proteinnutella
1-2 dl proteinpulver med chokladsmak.
Sötningsmedel
1 tsk jordnötssmör
1 tsk kakao
Tillsätt vatten så att blandningen får en geggig konsistens. In i frysen till den stelnar och blir ännu trögare. Mums!
Låter spännande
Proteingröt. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161448)
Testade att göra proteinpudding på vaniljvassle, vatten, och gelatin. Utvärdering kommer.
Is..... Slängde skiten.
Ristretto
2011-03-15, 00:33
Is..... Slängde skiten.
Ställde du den i frysen?:smash:
Ställde du den i frysen?:smash:
Ja, ska man inte göra det med pudding? :MrT:
Gjorde proteinglass, hur gott som helst!
200g lättmjölk
40g vaniljvassle (Whey FX)
2 ägg
Fryste över natten, tinade 4-5 timmar i kylskåpet. Om nom nom, fruktansvärt gott! *popcorn* Smakade verkligen glass, men blev lite isigt p.g.a. avsaknad av fett.
roxy
Vad gjorde du med ingredienserna?
Vispade, hur länge etc?
Ristretto
2011-03-27, 17:34
Ja, ska man inte göra det med pudding? :MrT:
Ja, om man vill att det ska frysa ihop helt. Vill man att bara gelatinet ska stelna ställer man den förslagsvis i kylskåpet, eller i frysen och tar ut inom rimlig tid.
Om någon här har lyckats missa chokladbollssmets-tråden så kan jag tipsa om följande recept med proteinpulver.
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
60g proteinpulver med chokladsmak
3 msk kakao
20g socker
3 msk hermesetas lättströ
20g smält smör
1 tsk arraksarom i 1 dl vatten
Blanda de torra ingredienserna först och kör sen i smöret och vattnet. Blir kanongott och 20g socker i ca 300g chokladbollssmet tycker jag är godkänt.
roxy
Vad gjorde du med ingredienserna?
Vispade, hur länge etc?
Vispade ihop grejerna bara. :) Blev fruktansvärt bra faktiskt!
Ja, om man vill att det ska frysa ihop helt. Vill man att bara gelatinet ska stelna ställer man den förslagsvis i kylskåpet, eller i frysen och tar ut inom rimlig tid.
Ahaaaaaa, det är så jag skulle ha gjort alltså. :D
sp123ltd1
2011-04-05, 20:55
Om någon här har lyckats missa chokladbollssmets-tråden så kan jag tipsa om följande recept med proteinpulver.
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
3 msk kakao
20g socker
20g smält smör
Blanda de torra ingredienserna först och kör sen i smöret och vattnet. Blir kanongott och 20g socker i ca 300g chokladbollssmet tycker jag är godkänt.
hur många kcal/100g?
3 dl havregryn
1 dl kokosflingor
3 msk kakao
20g socker
20g smält smör
Varför inte använda hermestas all way?
hur många kcal/100g?
Totalt får jag det till att bli
1117 kcal
69g protein
53g fett
92g kolhydrater
Smeten vägde nästan 300g så 350-370kcal/100g bör det väl bli.
Varför inte använda hermestas all way?
Provade det en gång men tyckte konsistensen blev lite konstig, kan ha berott på något annat också kanske, vanligtvis brukar jag höfta med mängden ingredienser.
För min del spelar inte den här sockermängden någon roll, det är mindre socker i den här smeten än vad det är i yoghurten jag äter till frukost. Så länge majoriteten av kolhydraterna består av en långsammare variant så är jag nöjd.
nmanradnävna
2011-04-07, 12:32
Någon med recept som är lite kaloririkare än det vanliga deff-fluffet m.m?
Någon som har recept hur man gör god glass? Något som inte bara blir halvisigt och tråkigt utan den härliga glass konsistensen :)
Kör med bsc casein
Inge Enveten
2011-04-07, 19:01
Någon med recept som är lite kaloririkare än det vanliga deff-fluffet m.m?
Någon som har recept hur man gör god glass? Något som inte bara blir halvisigt och tråkigt utan den härliga glass konsistensen :)
Kör med bsc casein
Ett sett att kaloriberika fluff på kan vara genom att strö över kokos. Vispgrädde låter också bra, chokladsås likaså, även strössel kan jag tänka mig skulle fungera.
nmanradnävna
2011-04-07, 19:17
Ett sett att kaloriberika fluff på kan vara genom att strö över kokos. Vispgrädde låter också bra, chokladsås likaså, även strössel kan jag tänka mig skulle fungera.
Jo det funkar ju helt klart. Men tänkte kanske något annat än just super-mättande fluff
Testade att göra chokladbollar förut med
1dl chocolate almond
1,5dl havregryn
1-1,5dl mjölk
lite socker
lite fett
lite kakao
blev inte alls så bra som jag hade hoppats, fick inte det där goa tugget som det är i riktiga chokladbollar
Förresten någon som vet hur man kan piffa upp puddingen lite mer? Slängde i vaniljsocker förut i hopp om att det ska ge lite extra i smaken
Ristretto
2011-04-07, 19:36
lite fett
grisfett eller?;)
nmanradnävna
2011-04-07, 19:55
grisfett eller?;)
Bara det bästa
nmanradnävna
2011-04-09, 19:55
Försökte göra någon form av glass
Vispade äggulor och socker poröst.
Blandade i mjölk och grädde.
Rörde i proteinpulver, kakao och vaniljsocker
Ställde i frysen
Gick och rörde lite i glassen då och då ibörjan för att undvika att det skulle bli sådär isigt men sket i det sen. Skulle ha haft i mer vätska alternativt mindre proteinpulver såhär i efterhand för blev ganska stark smak från proteinpulvret. Blev inte heller någon riktig glasskonsistens (den frös totalt i frysen var tvungen att låta den stå framme en stund innan jag kunde skopa ur glassen)
Men ner, det gick den
Försökte göra någon form av glass
Vispade äggulor och socker poröst.
Blandade i mjölk och grädde.
Rörde i proteinpulver, kakao och vaniljsocker
Ställde i frysen
Gick och rörde lite i glassen då och då ibörjan för att undvika att det skulle bli sådär isigt men sket i det sen. Skulle ha haft i mer vätska alternativt mindre proteinpulver såhär i efterhand för blev ganska stark smak från proteinpulvret. Blev inte heller någon riktig glasskonsistens (den frös totalt i frysen var tvungen att låta den stå framme en stund innan jag kunde skopa ur glassen)
Men ner, det gick den
Har gjort liknande men jag hade jordgubbar och blåbär istället för kakao. Eftersom bären var frusna så blev det ganska tjock konsistens direkt och röran behövde inte stå alls länge i frysen för att bli glassig.
Om man gör proteinpannkaka, ersätter man mjölet helt med pulver, och med ungefär samma mängd?
nmanradnävna
2011-04-14, 21:44
Jag ersätter inte mjölet överhuvudtaget. Fyller bara på med proteinpulver när smeten är i stort sätt klar.
Brukar köra med vetemjöl och havregryn 50/50 för att det ska kännas extra nyttigt
Det gick utmärkt att utesluta mjölet vid tillagning av proteinpannkakor :)
Jag använde bara ägg, banan, proteinpulver och lite havregryn.
Åt smaksatt lättkesella med jordgubbar till. Sjukt bra :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.