Visa fullständig version : Varför säger man farbror?
delta_mats
2010-02-23, 20:29
Varför säger man farbror om en äldre herre. Tex kan en mor säga till sin son att hjälpa farbrorn över ett övergångsställe, men farbrorn är inte släkt med pojken. Det finns inget liknande för äldre kvinnor i motsvarigheten, man säger aldrig hjälp faster/moster över övergångsstället. Tant är det ord jag kommer på där. Men tant och farbror betyder ju olika saker egentligen. Gubbe/gumma är likvärdiga benämningar på gamla människor. Men vad är egentligen motsvarigheten till tant?
Andy.da.wohoo
2010-02-23, 20:33
Anledning till att man säger farbror istället för gubbe skulle väll vara för att gubbe klangar ganska negativt.. (mr obvious is obvious)
Wille005
2010-02-23, 20:36
För att en äldre herre ser ut som en farbror; lite halvsur med grovhuggen skäggväxt och en filosofisk odör som påminner om järnåldern.
Verbatim
2010-02-23, 20:44
Jag är din morbror, men kalla mig farbror.
Jens.Andersson
2010-02-23, 20:44
Tant är det ord jag kommer på där.
Tant är moster/faster så som onkel är morbror/farbror. Men varför äldre personer kallas tant och farbror har jag ingen aning om.
delta_mats
2010-02-23, 21:20
Tant är moster/faster så som onkel är morbror/farbror. Men varför äldre personer kallas tant och farbror har jag ingen aning om.
Fast tant har ju ingen släktskapsbetydelse alls, farbror som man använder till var och varannan äldre herre är ju ett släktskap. Tycker det är konstigt att säga farbror till någon som man inte är släkt med. Egentligen är ordet tant mer intressant, någon som vet varifrån det kommer?
hmm.
Man brukar väl använda ordet Dam?
Hjälper du damen över vägen? = Hjälper du farbrorn över vägen?
All Men are Brothers
Zup bro? :D
Sup Broskie! :D
http://hkmdb.com/db/images/movies/5599/AllMenAreBrothers+1973-55-b.jpg
Tant kommer från tyskans (alt. franskans, det är väl samma ord) Tante som betyder just moster/faster. Jag tror faktiskt att man sade just "moster" om äldre kvinnor (oftast släktingar) förr. Så riktigt så konstigt som det verkar är det nog inte.
delta_mats
2010-02-23, 21:42
Tant kommer från tyskans (alt. franskans, det är väl samma ord) Tante som betyder just moster/faster. Jag tror faktiskt att man sade just "moster" om äldre kvinnor (oftast släktingar) förr. Så riktigt så konstigt som det verkar är det nog inte.
Okej det var faktiskt intressant att veta. Men varför man säger farbror om någon som ej är släkt är fortfarande dumt enligt mig.
Man har också sagt tant om mostrar (dvs mamman syster).
Trapper Buzz
2010-02-23, 22:03
Tante på danska och norska. Jag har en norsk tante.
Jag har även norske onkler; jag är deras nevö.
Däremot är inte främmande norska gubbar farbröder: dom är "ei mann",
i vart fall i den del av Nordtröndelag där mina släktingar dväljes.
Jag förstår farbrorandet till 100%.
Det kommer från den här tiden som bara Allan, Arne P, jag och kjell33 här på brädan minns.Det kommer från en tid då en vilt främmande herre kunde säga åt två grabbar att sluta slåss (speciellt om en har vunnit och slagsmålet normalt borde vara slut, när den starkaste börjar sparka eller knäa den svagare): jag kommer från en tid som är så avlägsen att jag också gör så. Jag avbryter & morrar åt förövaren. Jag går emellan alla slagsmål.
Det kommer från en tid då vuxenvärlden ingöt respekt.
Jag minns det knappt själv. Det började försvinna kring Pippi Långstrump på de sju haven.
Jag har för mig att aunt/uncle även används vid fiktiva/släktskapsliknande förhållanden inom engelskan. Är ju inte helt orimligt att definitionen blivit lite utvidgad i svenskan också.
Trapper Buzz
2010-02-23, 22:25
Nog säger jänkarna Uncle om icke-besläktade fabrörder.
Samerna har motsvarande termer ehuruväl ytterligt utvecklade specialord därtill.
Nitrometan
2010-02-24, 08:34
Jag förstår farbrorandet till 100%.
Det kommer från den här tiden som bara Allan, Arne P, jag och kjell33 här på brädan minns.
Menar du att ni på den tiden var så inavlade att chansen var stor att den vilt främmande herren var en släkting och därför var "farbror" relevant? ;)
Trapper Buzz
2010-02-24, 09:22
Correctamundo. Precis som hillbillytrakterna a la norra Georgia (läs: Deliverance)..
Apropå: har han sett Wrong Turn-filmerna med Henry Rollins et al.. ?
pe6umfSLLHs
Jag har två frågor, varför säger dom "say uncle!" när man ska ge sig ?
Vad kommer ordet prosit från? Hur uppstod det ordet?
Ang. prosit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nysning
Correctamundo. Precis som hillbillytrakterna a la norra Georgia (läs: Deliverance)..
Apropå: har han sett Wrong Turn-filmerna med Henry Rollins et al.. ?
pe6umfSLLHs
Haha vafan den där filmen är så sjukt dålig! Var kom den ifrån?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.