Visa fullständig version : Är SJ dumma i huvudet?
När man nån gång ska åka tåg så får man ju räkna med att det är försenat osv. Denna vinter (även innan det kommit extremt mycket snö) så har jag fler än en gång stått och väntat och väntat utan att det kommit något tåg. Ingen information i högtalarna, ingen personal på plats, ingen information på infotavlan, ingen info på hemsidan, omöjligt att komma fram på telefonlinjen (där man för det andra får prata med en telefonsvarare-man kan få damp för mindre) Hur fan ska jag veta om det är försenat eller inställt, om det kommer ersättningsbuss eller om man får gå hem och ta bilen... Hur jävla svårt kan det vara att gå ut med information??
Nu är alla tåg inställda, visst ingen kan väl rå för att det är jävligt kallt och mycket snö, MEN då kan dom väl sätta in buss, taxi, helikopter, roddbåt eller vad fan som helst.. Så frågan återstår; är SJ dumma i huvudet??
Nej, folk som åker tåg de här dagarna med klass2 varningar är dumma i huvudet
Nitrometan
2010-02-22, 22:20
Fråga: är SJ dumma i huvudet?
Svar: Ja.
Trapper Buzz
2010-02-22, 22:20
Besparingar. Marknadsekonomi.
Det korta svaret på den frågan är ett rungande ja.
Trapper Buzz
2010-02-22, 22:20
Nej, folk som åker tåg de här dagarna med klass2 varningar är dumma i huvudet
Och det visste man ju när man köpte biljett kanske två månader i förväg.
eternallord
2010-02-22, 22:22
Besparingar. Marknadsekonomi.
Hur i hela vida världsrymden man kan få det här till att ha med MARKNADSEKONOMI att göra är fullständigt bortom mitt förstånd.
Och ja, SJ är dumma i huvudet. Vilket även Skånetrafiken och Banverket är.
Insulinus
2010-02-22, 22:25
Onekligen bristfällig kommunikation. Men det är inte bara SJ utan det gäller även de flesta bussbolag. Klart de inte kan rå för att det kommer mycket snö på kort tid, men det känns som att det har kommit snö även tidigare år och att det borde finnas bra rutiner för att hantera sånt här och underlätta för oss resenärer. Åtminstone rutiner för att meddela vad som händer.
Marknadsekonomi.
Blir intressant. *popcorn*
Tycker att du kunde formulera dig bättre. Men som SJ-pendlare och är beroende av deras tåg går för att kunna ta sig dit man ska (Nej, jag har inte körkort). Tycker det sämsta är informationen. Jag vet att det är svårt att beräkna tågförseningar men lite bättre borde det gå.
Men dem vi ska attackera är nuvarande regeringen och förra regeringen som har gjort enorma besparingar och inte satsat. Skära ner på personal och underhåll och drift är inte särskild bra.
Trapper Buzz
2010-02-22, 22:28
Hur i hela vida världsrymden man kan få det här till att ha med MARKNADSEKONOMI att göra är fullständigt bortom mitt förstånd.
Och ja, SJ är dumma i huvudet. Vilket även Skånetrafiken och Banverket är.
Kolla prissättningen på deras hemsida så förstår du.
Tycker buzz har en poäng när han säger marknadsekonomi. Hade SJ haft som mål att tillgodose svenska folkets tågresande utan några som helst vinstkrav, hade kanske prioriteringarna och resursfördelningen sett annorlunda ut. Kanske.
JA!
och så här tycker Betnér om SJ....
-_V_tUWCMOs
Jag gav upp att åka tåg långt innan den här vintern då SJ inte går att lita på oavsett väder samt att deras service utan tvekan är den sämsta jag upplevt alla kategorier. Det verkar som om SJ:s policy är att lösa problem genom att ofta byta personal så att dom slipper bli utskällda.
Lägger vi till att det rätt ofta är billigare att ensam köra en bil Stockholm-Göteborg istället för att ta x2000 så ser jag ingen mening med att ta tåget.
hahavaffan
2010-02-22, 22:33
SJ och Skånetrafiken är dumma i huvudet, så ja.
Tycker buzz har en poäng när han säger marknadsekonomi. Hade SJ haft som mål att tillgodose svenska folkets tågresande utan några som helst vinstkrav, hade kanske prioriteringarna och resursfördelningen sett annorlunda ut. Kanske.
Hade SJ haft några som helst krav på sig så hade det nog sett annorlunda ut.
Kommunister är verkligen udda.
eternallord
2010-02-22, 22:37
Tycker buzz har en poäng när han säger marknadsekonomi. Hade SJ haft som mål att tillgodose svenska folkets tågresande utan några som helst vinstkrav, hade kanske prioriteringarna och resursfördelningen sett annorlunda ut. Kanske.
Hade inte banverket och SJ varit statliga institutioner som nu efter åratal av socialistiskt missköte och konkurransbefrielse blivit utelämnad att försöka göra det som riktiga företag hade kunnat göra 100 gånger effektivare till en tiondel av priset så hade det sett annorlunda ut. Garanterat.
Hade SJ haft några som helst krav på sig så hade det nog sett annorlunda ut.
Krav varifrån? Resenärernas "krav" verkar ju inte räcka till. Då menar jag inte bara nu under dessa extrema förhållanden.
Eddie Vedder
2010-02-22, 22:40
För en gångs skull känns det rimligt med problem. Hela samhällsstrukturen är ju uppbyggd enligt ett 24/7-samhälle där allt alltid skall flyta oavsett.
SÅHÄR extremt är ju ovanligt och man måste nog inse att även 2010 kan vädrets makter ställa till så att allt inte funkar. Men visst är det bedrövligt hur SJ informerar bristfälligt samt hur dåligt det är ÅRET RUNT.
Vore det inte så att det är trubbel och problem jämt och ständigt oavsett årstid och väderlek tror jag folk skulle vara mer förlåtande vid en sådan här situation.
Men visst har de gjort bort sig något fruktansvärt hela det här vinterhalvåret.
Trapper Buzz
2010-02-22, 22:42
Kommunister är verkligen udda.
Hoppas för allas vår skull att du inte pratar om moi. :smash::smash::smash::smash::smash:
Synd annars att folk ska vara så ideologiskt förblindade.
Om någon tror att SJ skulle skötas bättre om dom blev ännu mer marknadsinriktade,då är det bara att beklaga.
Kolla tillbaks på 70-80-talen: SJ sköttes fullständigt oklanderligt.
Edit: de största förseningarna jag råkat ut för har varit på sommaren.
Och då åker jag mer tåg på vintern.
Jag tror inte det är optimalt att skära ner på att fotfolket; dvs dom som skottar.
Krav varifrån? Resenärernas "krav" verkar ju inte räcka till. Då menar jag inte bara nu under dessa extrema förhållanden.
Konkurrens från privata aktörer eller en från staten påtvingad garanti att resenärerna kommer fram fortfast möjligt (dvs taxi till alla om tåget blir mer än säg 30 min försenat).
Hade det kostat 100kr att åka x2000 mellan Stockholm-Göteborg så kan jag gå med på att tågen inte alltid kommer i tid och att ersättningstrafik inte alltid erbjuds men när man får lägga 1500-2000kr tur och retur så ska man väl kunna räkna med vettig service?
Hade SJ haft några som helst krav på sig så hade det nog sett annorlunda ut.
Det är ju inte så att snön huxflux försvinner från spåren bara för att det råkar finnas ett par andra företag som också kör tufftufftåg på samma räls.
Trapper Buzz
2010-02-22, 22:46
Konkurrens från privata aktörer eller en från staten påtvingad garanti att resenärerna kommer fram fortfast möjligt (dvs taxi till alla om tåget blir mer än säg 30 min försenat).
Så var det till sistlidna hösten fast 60min.
hahavaffan
2010-02-22, 22:49
Det är ju inte så att snön huxflux försvinner från spåren bara för att det råkar finnas ett par andra företag som också kör tufftufftåg på samma räls.Men det är ju inte bara snön som är ett problem.
eternallord
2010-02-22, 22:49
Om någon tror att SJ skulle skötas bättre om dom blev ännu mer marknadsinriktade,då är det bara att beklaga.
Det handlar inte om SJ, det handlar om tågtrafiken. Vad för incitament finns det att utvecklas när det inte existerar några alternativ?
Jag har rest regelbundet 6 1/2 timme buss enkel resa till Norge i ett års tid, och inte en enda gång har jag blivit försenad. Lägg därtill att jag får gratis internet ombord och resan kostar tur och retur under 400kr. Det kan omöjligt vara så mycket svårare att bedriva tågtrafik, om det vore så mycket effektivare som det borde varit.
Det är ju inte så att snön huxflux försvinner från spåren bara för att det råkar finnas ett par andra företag som också kör tufftufftåg på samma räls.
Jag hade varit fullt förstående för den situation vi har denna vintern (bortsett från deras totala likgiltighet när det gäller att informera och hitta alternativa lösningar) men SJ går aldrig att lita på oavsett väder.
Konkurrens från privata aktörer eller en från staten påtvingad garanti att resenärerna kommer fram fortfast möjligt (dvs taxi till alla om tåget blir mer än säg 30 min försenat).
Jag är nästan beredd att tro på att det är det enda som kan rädda upp situationen i dagsläget. Det är ju uppenbart att man från SJ:s håll utnyttjar sin ställning på kundernas bekostnad.
Hade det kostat 100kr att åka x2000 mellan Stockholm-Göteborg så kan jag gå med på att tågen inte alltid kommer i tid och att ersättningstrafik inte alltid erbjuds men när man får lägga 1500-2000kr tur och retur så ska man väl kunna räkna med vettig service?
Absolut.
Men det är ju inte bara snön som är ett problem.
Och det är heller inte bara att SJ har monopol på deras värksamhet som gör att de är försenade. Det har snöat enormt mycket de senaste veckorna och vill man komma i tid så är kanske tåg inte den bästa idén just nu. Sen kan jag självklart hålla med om att fri konkurans bör råda även när det gäller tågtrafik även om det säkerligen inte kommer kunna etableras så värst många nya aktörer på just den marknaden även om man kunde.
Trapper Buzz
2010-02-22, 22:53
Det handlar inte om SJ, det handlar om tågtrafiken. Vad för incitament finns det att utvecklas när det inte existerar några alternativ?
Jag har rest regelbundet 6 1/2 timme buss enkel resa till Norge i ett års tid, och inte en enda gång har jag blivit försenad. Lägg därtill att jag får gratis internet ombord och resan kostar tur och retur under 400kr. Det kan omöjligt vara så mycket svårare att bedriva tågtrafik, om det vore så mycket effektivare som det borde varit.
Jo; det är svårare: igenfrusna växlar och översnöad räls etc.
Vägtrafik är icke jämförbar.
Olegh & Coxie.. Jag tycker alla som köpt en biljett till en sträcka ska kräva service = att komma fram: priset på biljetten ska inte vara styrande.
Spårbunden fjärrtågstrafik är ett solklart exempel på en verksamhet som icke ska vara konkurrensutsatt. Posten samma sak.
Motorbreath
2010-02-22, 22:54
Jag tror inte det är optimalt att skära ner på att fotfolket; dvs dom som skottar.
Det förekommer inte sällan i statliga verk. Det anställs mellanchefer dvs. svågrar eller random rimjobbare utan någon som helst kompetens eller funktion annat än budbärare åt högre chefer. När svångremmen sedan dras åt är det den som faktiskt utför jobbet som får gå.
eternallord
2010-02-22, 22:55
Jo; det är svårare: igenfrusna växlar och översnöad räls etc.
Vägtrafik är icke jämförbar.
Olegh & Coxie.. Jag tycker alla som köpt en biljett till en sträcka som kräva service: priset på biljetten ska inte vara styrande.
Du tror alltså inte att ingenjörskonsten har lösningar på kyliga växlar? *slap*
Naturligtvis har man det, men bländande ekonomer hos SJ tycker att dagens situation är ett mer ekonomiskt alternativ...
Trapper Buzz
2010-02-22, 22:58
Frågan är nu (frågorna) om chefen får avgå och isf hur stor falmskärm han får.
Rockhard
2010-02-22, 23:00
Nej, folk som åker tåg de här dagarna med klass2 varningar är dumma i huvudet
Vad betyder klass 2 varning? Jag har iaf haft kanonväder idag. Strålande sol och vindstilla, bra plogat på alla vägar etc...
Kolla tillbaks på 70-80-talen: SJ sköttes fullständigt oklanderligt.
Tja, det är lätt att sköta trafik när infrastrukturen är överdimensionerad.
SJ är dåliga på att informera i sådana här lägen, men SJ har noll ansvar för själva situationen, det beror på att regeringen inte lägger tillräckligt med pengar på rätt infrastruktur, så enkelt är det. Det är precis som både SJ och banverket säger: Sånt här slipper man till stor del om spåren inte redan utnyttjas maximalt.
Du tror alltså inte att ingenjörskonsten har lösningar på kyliga växlar? *slap*
Naturligtvis har man det, men bländande ekonomer hos SJ tycker att dagens situation är ett mer ekonomiskt alternativ...
SJ har inget ansvar för växlarna.
Eddie Vedder
2010-02-22, 23:02
Hade det kostat 100kr att åka x2000 mellan Stockholm-Göteborg så kan jag gå med på att tågen inte alltid kommer i tid och att ersättningstrafik inte alltid erbjuds men när man får lägga 1500-2000kr tur och retur så ska man väl kunna räkna med vettig service?
Ett enormt +1
Överhuvudtaget är all form av regional- och lokaltrafik hutlöst dyr. Både här i Uppsala- och Stockholmsområdet men likaså SJ:s priser och priserna i Örebro län där jag har åkt mest.
Mellan min hemort Degerfors och Örebro är det ca 5 mil och bussen där går på över 75 spänn. Då är det sjukt mycket smidigare med bil och inte ens en ekonomisk förlust om man är mer än en person.
eternallord
2010-02-22, 23:03
SJ har inget ansvar för växlarna.
Skrev fel, syftade givetvis på banverket.
Som taxichaufför måste jag verkligen fråga er som tycker taxi är rimlig ersättning...
Om inte ett TÅG tar sig fram, hur tror ni då att en taxi (som är en helt vanlig bil med lite hightech för att ta betalt, den har ingen plog och den svävar inte) ska ta sig fram? Hur ser ni taxi som en lösning på detta?
Jag vet inte hur många gånger jag blev utskälld under dagen vi hade snöstorm här uppe för att vi var sena. Vad fan tror folk? Det körde fast traktorer, hur i helvete ska en vanlig personbil lyckas bättre?
Man kan ju hoppas att det blir bättre när det blir mer konkurrens inom fjärrtrafiken, SJs monopol kommer ju snart att försvinna.
För en gångs skull känns det rimligt med problem. Hela samhällsstrukturen är ju uppbyggd enligt ett 24/7-samhälle där allt alltid skall flyta oavsett.
SÅHÄR extremt är ju ovanligt och man måste nog inse att även 2010 kan vädrets makter ställa till så att allt inte funkar. Men visst är det bedrövligt hur SJ informerar bristfälligt samt hur dåligt det är ÅRET RUNT.
Vore det inte så att det är trubbel och problem jämt och ständigt oavsett årstid och väderlek tror jag folk skulle vara mer förlåtande vid en sådan här situation.
Men visst har de gjort bort sig något fruktansvärt hela det här vinterhalvåret.
Detta är en mycket bra poäng, de förhållanden som råder nu har man väl knappast sett en like till på flera decennier. Håller även med om att informationen är under all kritik, så jo, de är dumma i huvudet lika fan.
Men jag tycker ändå att man får acceptera väderrelaterat strul till en liten grad. Åker man bil och det är riktigt skitväder så ger man sig i regel ut i god tid, man får se lite på samma vis på övrig trafik. Vad som helst ska man dock inte acceptera, det ska fan inte räcka med någon dm snö för att skapa kaos. Var en från ett tyskt tågbolag och pratade med oss förra veckan (pluggar lokförare), han var ganska road över att vi i Sverige klarar snö så illa.
;)
Vad nog många inte tänker på, jag gjorde det då inte, är att tågförseningar inte enbart påverkas av dåliga aktörer och mekaniska fel. Utan även påkörningar. Nu säger jag inte att det är så vanligt att man får räkna med det på veckobasis, men det är säkerligen mer vanligt än vad ni tror. En försening har ju också en tendens att fortplanta sig, säkerligen mycket på grund av vad Loke skriver, att beläggningen på spåren är så pass hög.
Fan, det känns som jag svänger både fram och tillbaka i ämnet :D Men en sak är säker. Det finns garanterat ingen enkel åtgärd som vips löser alla tågförseningar.
Som taxichaufför måste jag verkligen fråga er som tycker taxi är rimlig ersättning...
Om inte ett TÅG tar sig fram, hur tror ni då att en taxi (som är en helt vanlig bil med lite hightech för att ta betalt, den har ingen plog och den svävar inte) ska ta sig fram? Hur ser ni taxi som en lösning på detta?
Jag vet inte hur många gånger jag blev utskälld under dagen vi hade snöstorm här uppe för att vi var sena. Vad fan tror folk? Det körde fast traktorer, hur i helvete ska en vanlig personbil lyckas bättre?
Här i Sthlm är all tunnelbana ovan jord inställd. Mer eller mindre alla vägar är plogade...
Trashcan
2010-02-22, 23:21
Att bli förbannad på tågchaffisar, busschaffisar eller taxichaffisar är ju helt efterblivet i en sån här situation, den saken är ju säker i alla fall. Det är nog sällan något sånt här är deras fel. Att det blir problem när det dimper ner flertalet dm snö är väl knappast konstigt och bara att acceptera. Att SJ/SL hanterar situationen så jävla kass är dock lite svårt att ha överseende med.
Nu har jag ju tur som kan gå till skolan, men jag kommer ihåg hur det var innan när de (efter en kvarts försening) ropar ut i högtalarna att tåget ersätts med buss. Fine, det var ju lite långsam info men okej. När man sedan ställer sig och väntar på den där sketna bussen kommer ingen buss alls. En kvart senare kommer tåget ändå. Ingen info om vad som hände med bussen, eller att det nu än en gång är tåget som gäller. Vad fan?
Trapper Buzz
2010-02-22, 23:23
infrastrukturen är [var?] överdimensionerad. (Loke)
Berätta mer!
martikainen
2010-02-22, 23:26
Folk som tror att någon sorts kollektivtrafik ska hålla tidsplanen just nu i Sverige är ju väldigt naiva. I Örebro har vi inte haft så här mycket snö sen 1966... bara det tyder ju på en sak. Ingen var redo för en sån här vinter och det är först nu man ser att den infrastruktur man byggt inte klarar så extrema förhållanden.
Det finns en relation mellan pengar in i företag och service ut, bara så att ni vet.
Det kostar en hel del att hålla bara växlarna isfria just nu, och det är bara en liten kaka av hela tågtrafiken.
MAO: Sluta gnäll.
Angående SJ's övriga prestationer året runt låter jag vara osagt.
Det är nog det enda jag inte köper, kostnadsargumentet. Om banverket behöver bränna xx antal miljoner nu för att hålla växlarna isfria, gör det! Att halva Sverige kommer för sent till jobbet blir garanterat dyrare.
eternallord
2010-02-22, 23:30
Det är nog det enda jag inte köper, kostnadsargumentet. Om banverket behöver bränna xx antal miljoner nu för att hålla växlarna isfria, gör det! Att halva Sverige kommer för sent till jobbet blir garanterat dyrare.
Det måste dessutom vara billigare att sköta växlarna än att betala tillbaka miljoner i biljetter, taxiresor och dylikt.
Tja, det är lätt att sköta trafik när infrastrukturen är överdimensionerad.
SJ är dåliga på att informera i sådana här lägen, men SJ har noll ansvar för själva situationen, det beror på att regeringen inte lägger tillräckligt med pengar på rätt infrastruktur, så enkelt är det. Det är precis som både SJ och banverket säger: Sånt här slipper man till stor del om spåren inte redan utnyttjas maximalt.
Skitsnack. SJ har visst ett ansvar. Deras lok klarar inte av vinterföre speciellt bra. Var det inte uppemot 30ton is som kunde fastna under en resa...
Visst man kanske inte hade kunnat förhindra strörningar men det hade inte behövt bli så här. Just nu känns det som totalt kaos och panik från SJs sida.
Det är nog det enda jag inte köper, kostnadsargumentet. Om banverket behöver bränna xx antal miljoner nu för att hålla växlarna isfria, gör det! Att halva Sverige kommer för sent till jobbet blir garanterat dyrare.
Även om de ekonomiska resurserna finns så kanske inte övriga resurser räcker till. Personalen som gör det måste förmodligen ha utbildning för att vistas på spårområden t.ex. Jag vet inte om det är så, men det verkar logiskt, finns alltid en massa säkerhetsföreskrifter om allt. Spekulerar bara lite.
infrastrukturen är [var?] överdimensionerad. (Loke)
Berätta mer!
Orkar inte skriva så mycket (skol/jobbdag på över 12 timmar), men spåranvändningen var låg, varpå man lade ner många spår. Självklart inte längs stambanorna, men små, relativt betydelselösa banor kan ta godstrafik och på så sätt avlasta de viktigare banorna i den här typen av lägen. Det sägs också att snöröjningen också minskade i dessa tider, också antagligen eftersom användningen minskade. Vet inte mycket om det, men det sparades såklart på alla fronter inom banverket (då räls i allmänhet sågs som omodernt). Säkert då även vad gäller FoU kring växlar (som nämnts tidigare i tråden).
Under 90-talet kom användningen igång igen och de senaste 10 åren har den ökat kraftigt. Banverkets resurser har inte ökat i samma takt. Värt att notera att när jag säger "infrastruktur" så menar jag inte bara spår, utan även organisationen som krävs för att hålla dem igång.
Skitsnack. SJ har visst ett ansvar. Deras lok klarar inte av vinterföre speciellt bra. Var det inte uppemot 30ton is som kunde fastna under en resa...
Visst man kanske inte hade kunnat förhindra strörningar men det hade inte behövt bli så här. Just nu känns det som totalt kaos och panik från SJs sida.
Tänk efter riktigt noga innan du kommer och kallar det jag säger i tråden för skitsnack.
Det är helt upp till banverket att definera vad som får trafikera deras spår. Loken har sett ut som de gör i många år, att det fastnar is under dem är inget nytt, banverket hade kunnat sagt stopp. SJs ansvar är att trafikera spåren på ett effektivt sätt efter de regler som banverket sätter upp.
Det är precis lika naturligt som att du som bilförare inte har ansvar för att vägarna slits av dina dubbdäck så länge du faktiskt har rätt att använda dem.
Sen är det alltid SJ som det skälls på men jag är rätt säker på att en hel del även menar de företag som kör deras lokaltrafik. SJ är ju bara ett företag av många, och ett försenat SJ tåg kan ju vara orsakat av ett tåg från ett annat företag osv.
Tänk efter riktigt noga innan du kommer och kallar det jag säger i tråden för skitsnack.
Det är helt upp till banverket att definera vad som får trafikera deras spår. Loken har sett ut som de gör i många år, att det fastnar is under dem är inget nytt, banverket hade kunnat sagt stopp. SJs ansvar är att trafikera spåren på ett effektivt sätt efter de regler som banverket sätter upp.
Det är precis lika naturligt som att du som bilförare inte har ansvar för att vägarna slits av dina dubbdäck så länge du faktiskt har rätt att använda dem.
Jag kör min registrerade CAB på vintern, förfryser samtliga lemmar. I enlighet med dina argument kan jag alltså skylla på vägverket som skapar regler och vägar?
Vad betyder klass 2 varning? Jag har iaf haft kanonväder idag. Strålande sol och vindstilla, bra plogat på alla vägar etc...
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Varningar/varning_definition.html#Klass2
Ursäkta formateringen
Jag tycker nog att klass 2 verkar vara en rätt träffande beskrivning på helgens väder.
Klass2 - Varningar till lands
Typ
Klass
Konsekvens
Stormbyar
2
> 25 m/s. Skador på byggnader med risk för kringflygande föremål. Större skador på skog med risk för störningar i trafik samt el och teleförsörjning.
Mycket stora regnmängder. 2 > 70 mm på 24 timmar över större områden. Mycket stor risk för översvämningar i dagvattensystem och mindre vattendrag. Risk för stora vattensamlingar speciellt i källare och sänkor som kan innebära oframkomliga vägar mm. I övrigt se eventuella hydrologiska varningar
Stora snömängder/ drivbildning
2
Vid snömängder motsvarande ca 20 mm eller mer i smält form på 12 timmar, vid frisk vind ca 12 mm eller mer på 12 timmar. Medför stora trafikproblem, kan speciellt vid temperaturer nära 0 även ge störningar i el och teleförsörjningen.
Mycket kraftig åska
2
Mycket omfattande och frekvent åska som medför mycket stora störningar i el och telefontrafiken. Kan även innebära mycket kraftiga vindbyar och skyfallsliknande regn.
Mycket höga flöden
2
Översvämningsproblem på utsatta ställen. Uppkommer i snitt en gång var tionde år.
Mycket högt vattenstånd i sjöar
2
Översvämningsproblem på utsatta ställen. Uppkommer i snitt en gång var tionde år. Utfärdas framför allt i Sveriges sex största sjöar
Isbeläggning
2
Underkylt regn > 3mm på 6 timmar. Ger svår halka som dessutom är svår att åtgärda.
Här i Sthlm är all tunnelbana ovan jord inställd. Mer eller mindre alla vägar är plogade...
Jag tror inte han pratar om taxi trafik i sthlm.
Jag tror inte han pratar om taxi trafik i sthlm.
Jag kan inte läsa tankar. Som parentes var det inte direkt lätt att fåtag i en taxi idag.
men jag kommer ihåg hur det var innan när de (efter en kvarts försening) ropar ut i högtalarna att tåget ersätts med buss. Fine, det var ju lite långsam info men okej. När man sedan ställer sig och väntar på den där sketna bussen kommer ingen buss alls. En kvart senare kommer tåget ändå. Ingen info om vad som hände med bussen, eller att det nu än en gång är tåget som gäller. Vad fan? Hände mig bara för ngn månad sen exakt samma sak, ankommande tåget är märkt "ej i trafik" vi resenärer väntar ju dock nu på en buss, tåget stannar ngn personal kliver av och tåget åker vidare, en man bredvid mig frågar tågvärden om den vet nåt om bussen -ni skulle ha hoppat på tåget som nyss åkte.... då blir man lagom glad när man väntat i 45minuter ute i kylan.......
När man nån gång ska åka tåg så får man ju räkna med att det är försenat osv. Denna vinter (även innan det kommit extremt mycket snö) så har jag fler än en gång stått och väntat och väntat utan att det kommit något tåg. Ingen information i högtalarna, ingen personal på plats, ingen information på infotavlan, ingen info på hemsidan, omöjligt att komma fram på telefonlinjen (där man för det andra får prata med en telefonsvarare-man kan få damp för mindre) Hur fan ska jag veta om det är försenat eller inställt, om det kommer ersättningsbuss eller om man får gå hem och ta bilen... Hur jävla svårt kan det vara att gå ut med information??
Nu är alla tåg inställda, visst ingen kan väl rå för att det är jävligt kallt och mycket snö, MEN då kan dom väl sätta in buss, taxi, helikopter, roddbåt eller vad fan som helst.. Så frågan återstår; är SJ dumma i huvudet??
Är ditt ärende akut och du verkligen måste komma i tid, jobbet, läkare whatever så kan du ta taxi för upp till 800 kr och SJ ersätter dig inom några dagar. Läs mer på SJ.se
Som taxichaufför måste jag verkligen fråga er som tycker taxi är rimlig ersättning...
Om inte ett TÅG tar sig fram, hur tror ni då att en taxi (som är en helt vanlig bil med lite hightech för att ta betalt, den har ingen plog och den svävar inte) ska ta sig fram? Hur ser ni taxi som en lösning på detta?
Jag vet inte hur många gånger jag blev utskälld under dagen vi hade snöstorm här uppe för att vi var sena. Vad fan tror folk? Det körde fast traktorer, hur i helvete ska en vanlig personbil lyckas bättre?
Jag vill återigen poängtera att jag inte hatar SJ för att dom inte lyckas hålla sina tider när det är 50cm nysnö och blåser kuling och jag skulle inte klandra någon annan person oavsett tjänst jag försöker nyttja. Det som gör att jag blir arg bara jag hör SJ nämnas är att årstid inte spelar någon roll. Krånglar det så görs inget för att hjälpa folk, det är bara att sitta och vänta utan information och med personal som håller hårt i SJ:s policy att skita i allt vad service gäller.
bulldozer
2010-02-23, 06:35
Kan tala om att vinterns tågkaos är en starkt bidragande faktor till att jag ska köpa bil..
Godbye till tågförseningar :D :D
Trapper Buzz
2010-02-23, 06:53
Är ditt ärende akut och du verkligen måste komma i tid, jobbet, läkare whatever så kan du ta taxi för upp till 800 kr och SJ ersätter dig inom några dagar. Läs mer på SJ.se
Garantin är tillfälligt upphävd; formuleringen betyder f ö ingenting:
vem har inte en tid att passa??? Man får numera aldrig
över max 50% av biljettpriset. Jag har använt resegarantin många gånger förut
men nu är det så lite så man släpper det, och det vet dom på SJ.
Trapper Buzz
2010-02-23, 06:57
---- spåranvändningen var låg, varpå man lade ner många spår. Självklart inte längs stambanorna, men små, relativt betydelselösa banor kan ta godstrafik och på så sätt avlasta de viktigare banorna i den här typen av lägen. Det sägs också att snöröjningen också minskade i dessa tider, ---.
Nu har du förklarat varför SJ fungerade bra.
Stämmer att strukturrationaliseringarna allmänt började då.
Vad jag som brukare/kund märker, är att då behövde man inte komma försent
och inte känna sig som boskap i flock på tåget.
Mer eller mindre alla vägar är plogade...Och det var dom även samma dag som snöstormen pågick, och direkt efter?
Jag tror inte han pratar om taxi trafik i sthlm.Jag pratar rent generellt om övernaturliga krav på taxibranschen.
Som parentes var det inte direkt lätt att fåtag i en taxi idag.Ännu en grej jag finner märkligt... Det är snöstorm och halvt omöjligt att ta sig fram med en bil. Pga vädret tar fler än normalt taxi, och än fler när bussar och tåg är försenade eller ställs in. Då blir majoriteten överraskad när det kö för att få bil och förseningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.