Visa fullständig version : Byta tilltalsnamn
Någon som har några erfarenheter utav detta? Funderat på det då och då och bestämde mig i morse vid fyratiden att nu gör jag det. Mailade så skatteverket för att fråga om det kostar något att byta om namnet man byter till är ett namn man redan har som andranamn. Svaret blev som följer:
Du kan lägga till, byta ut eller stryka ett eller flera av dina förnamn. Du
kan ändra ditt förnamn flera gånger. Den första gången gör du din anmälan
till ditt skattekontor. Det kostar ingenting men ett av de ursprungliga
förnamnen måste behållas. Därefter får du ansöka om namnändring hos Patent-
och registreringsverket (PRV).
Vill du bara ändra tilltalsnamn, ordningsföljd eller stavningen på förnamn
utan att uttalet förändras kan du göra det genom en anmälan till ditt
skattekontor.
Din anmälan om namnändring kan lämnas på blankett "Anmälan Namnändring",
SKV 7630. och lämnas till ditt skattekontor.
När din anmälan blivit godkänd kommer ett registerutdrag att skickas till
dig. Namnet kommer sedan att lämnas till många andra myndigheter och
företag.
Anmälan Namnändring, SKV 7630
Jag antar man kan tolka det fetstilta som att man bara skickar in en blankett så ordnar de resten utan kostnad?
Har någon annan bytt tilltalsnamn? Fick ni ringa runt till många olika myndigheter osv, med andra ord, var det en krånglig process?
Jockefoten
2010-02-22, 20:30
Denna tråd är värdelös om du inte berättar ditt nuvarande namn och va du ska byta till :D
Denna tråd är värdelös om du inte berättar ditt nuvarande namn och va du ska byta till :D
Plusettar detta.
Han heter Egon Torborg Hitler och skall självklart byta namn.
Oväntat. :)
Ola -> Rickard.
_Robbie_
2010-02-22, 20:40
Oväntat. :)
Ola -> Rickard.
Varför vill du byta namn?
Rickard är väl bättre än Ola antar jag.
När han är "abroad" kan han lätt bli kallad för Richard.
von huff
2010-02-22, 20:43
Intressant.Man borde ta å byta Fredrik--->James eller Raymondo?
Varför vill du byta namn?
Ola är ett rätt "fult" namn, Rickard däremot är ett vackert namn. Framförallt blir detta uppenbart när man har ett långt efternamn, som jag har. Med Rickard som förnamn får jag lite gyllene snitt-mått på hela namnet. :)
Det och att norr om småland så tror alla att jag, med min blekinge-dialekt, presenterar mig som Jola. Och istället för att börja tala normalt byter jag bara namn. Vem fan heter Jola...
Rickard är väl bättre än Ola antar jag.
När han är "abroad" kan han lätt bli kallad för Richard.
Icke-svenskar kör på "Oh-la" vilket inte heller låter något vidare. Richard är dessutom ännu vackrare än Rickard.
von huff
2010-02-22, 20:44
Blir det inte jobbigt om alla måste börja kalla dig Richard?Det är ju i princip skitsamma vad man heter på pappret
Blir det inte jobbigt om alla måste börja kalla dig Richard?Det är ju i princip skitsamma vad man heter på pappret
Folk som känner mig får självklart säga vad de vill, på papper och inför nya människor blir det dock Rickard.
Varför Rickard av alla namn? Av alla personer jag mött har alla vid namn Rickard varit högt suspekta.
Bra namn (of the top of my head, IMO): Mario, Josh, Frank, Tim, Alfred, Carmelo, Julian, Jason, Earl, Delonte, Leon, Bobby, Darius (kan även stavas Darjus).
Alla passar inte en blond svenk, men helt klart grymma namn.
Varför Rickard av alla namn? Av alla personer jag mött har alla vid namn Rickard varit högt suspekta.
Bra namn (of the top of my head, IMO): Mario, Josh, Frank, Tim, Alfred, Carmelo, Julian, Jason, Earl, Delonte, Leon, Bobby, Darius (kan även stavas Darjus).
Alla passar inte en blond svenk, men helt klart grymma namn.
För att det är mitt andranamn och jag känner därigenom lättare igen mig i det. Plus att det verkar vara gratis att byta till andranamn om jag tolkar mailet från skatteverket rätt.
Hade ja valt vad som helst hade det blivit typ Konstantin, Michell, Michael eller Alexander.
MichiPich
2010-02-22, 21:27
För att det är mitt andranamn och jag känner därigenom lättare igen mig i det. Plus att det verkar vara gratis att byta till andranamn om jag tolkar mailet från skatteverket rätt.
Hade ja valt vad som helst hade det blivit typ Konstantin, Michell, Michael eller Alexander.
Jag heter Michell fast med ett L *cupid*
Jag heter Michell fast med ett L *cupid*
Kille eller tjej? Otroligt vackert namn oavsett kön.
Michel brukar va kille, Michelle brukar vara tjej. :)
Bästa namnet!
http://www.maxpower.ca/wp-content/uploads/2006/09/maxpower_home.jpg
Bästa namnet!
http://www.maxpower.ca/wp-content/uploads/2006/09/maxpower_home.jpg
Max Power?
Det kan jag förstå i såna fall. Hade själv inte haft något emot att heta Oskar istället för Emil.
Det är också bra val av namn!
bear.flowertwig
2010-02-22, 22:08
Jag har funderat på Bruno eller Bhjörn. Måste byta namn nån gång i mitt liv bara för att man kan.
Antar att det enda som kostar är när du ska beställa nytt pass, körkort osv.
Måste ju vara jobbigt att förklara för alla vänner och bekanta sen att de ska kalla en något annat. Typ "Tjena lars!!" "SUUUUUCCCKKKKK.. Jag heter Richard nu *grr27*" "Ajusteja, flåt :em:"
Shit vad creepy, hade tänkt starta mer eller mindre exakt den här tråden sen ett par veckor!!
Ogillar starkt mitt förnamn, däremot mitt mellannamn tycker jag är fint.
Nyfiken på erfarenheter från er som bytt tilltalsnamn!
Antar att det enda som kostar är när du ska beställa nytt pass, körkort osv.
Körkortet står redan Rickard på och inget av namnen är specificerat som tilltalsnamn så jag slipper byta. \o/
Måste ju vara jobbigt att förklara för alla vänner och bekanta sen att de ska kalla en något annat. Typ "Tjena lars!!" "SUUUUUCCCKKKKK.. Jag heter Richard nu *grr27*" "Ajusteja, flåt :em:"
Som sagt skulle jag aldrig be någon nuvarande vän att börja kalla mig något annat. Men visst vissa kanske går så långt.
Shit vad creepy, hade tänkt starta mer eller mindre exakt den här tråden sen ett par veckor!!
Ogillar starkt mitt förnamn, däremot mitt mellannamn tycker jag är fint.
Nyfiken på erfarenheter från er som bytt tilltalsnamn!
Heter du också Ola? :)
hahavaffan
2010-02-22, 22:48
Kanske skulle byta till mitt andranamn; Sten. Sten Håård hade varit fett att heta. Men då måste jag byta efternamn också.
En Rickard som vill byta till Ola kanske. That would be something.
Som sagt skulle jag aldrig be någon nuvarande vän att börja kalla mig något annat. Men visst vissa kanske går så långt.
Vad är då poängen med namnbytet om inte tänker be dem kalla dig vid ditt nya tilltalsnamn? Det handlar väl i grund och botten med att du inte trivs med att folk kallar dig för det så är enligt mig lite konstigt att INTE kräva av någon att kalla dig för ditt nya namn om du byter.
En Rickard som vill byta till Ola kanske. That would be something.
Haha, that would be something!
Jag är en Lisa som vill byta till mitt nuvarande mellannamn Ca|ly :)
Vad är då poängen med namnbytet om inte tänker be dem kalla dig vid ditt nya tilltalsnamn? Det handlar väl i grund och botten med att du inte trivs med att folk kallar dig för det så är enligt mig lite konstigt att INTE kräva av någon att kalla dig för ditt nya namn om du byter.
Jag lär stöta på ett bra mycket större antal människor i min framtid. Framförallt internationellt underlättar det då. Heter man Rickard hör också folk direkt vad man presenterar sig som, till skillnad från Ola som jag redan nämnt är bra mycket svårare att få folk att uppfatta korrekt.
Jag är en Lisa som vill byta till mitt nuvarande mellannamn Cally :)
Du måtte skämta Madame!
Lisa ÄGER ju Cally!
Du måtte skämta Madame!
Lisa ÄGER ju Cally!
Nej.
Lisa är skitfult, hatar det.
Vem fan vill heta Lisa?! Muppigt namn som fan!!!11
Ca|ly däremot, I like!!
Visst, Cally är kanske lite mer originellt, men...
Tycker dock Lisa är ett finare namn!
It's your name though, do what thou wilt! :)
bear.flowertwig
2010-02-22, 23:09
Nej.
Lisa är skitfult, hatar det.
Vem fan vill heta Lisa?! Muppigt namn som fan!!!11
Ca|ly däremot, I like!!
Pucko. Lisa är jättefint och dessutom rätt coolt. En flickvän som heter Lisa vore en klockren accessoar.
Visst, Cally är kanske lite mer originellt, men...
Tycker dock Lisa är ett finare namn!
It's your name though, do what thou wilt! :)
Det är inte för att det är originellare, utan helt enkelt för att det är rätt trevligt, och Lisa är rent av otrevligt :)
Vi får se hur jag gör, måste marinera det ett tag till...
Pucko. Lisa är jättefint och dessutom rätt coolt. En flickvän som heter Lisa vore en klockren accessoar.
Jaha, jag vill inte ha nån kille så om jag byter bort mitt "fina" nuvarande namn kanske jag håller dem på avstånd :D
bear.flowertwig
2010-02-22, 23:27
Det är inte för att det är originellare, utan helt enkelt för att det är rätt trevligt, och Lisa är rent av otrevligt :)
Vi får se hur jag gör, måste marinera det ett tag till...
Jaha, jag vill inte ha nån kille så om jag byter bort mitt "fina" nuvarande namn kanske jag håller dem på avstånd :D
Pja.. Cally kanske är lite mer håmmå-ghay men jag håller fortfarande Lisa som finast :)
Jag som alltid tyckt att det vart lite Liza Minelli över Madame! :)
Jag är en Lisa som vill byta till mitt nuvarande mellannamn Ca|ly :)
Det låter som ett bra val, Lisa är tråkigt, det är ju lika som att heta Pelle eller Kalle eller något annat vanligt. Inte så konstigt egentligen att man vill byta namn, varför dras med något kasst ens föräldrar hittat på?
Pja.. Cally kanske är lite mer håmmå-ghay men jag håller fortfarande Lisa som finast :)
Haha, jag är inte håmmå heller, bara en regular singel :) men jag har registrerat din åsikt ang mitt namn hursomhelst ;)
Jag som alltid tyckt att det vart lite Liza Minelli över Madame! :)
Ska man byta till Liza då? Taddaaa whoooaaa, ingen märker nåt förutom när man zkriver det!!111 :D
Det låter som ett bra val, Lisa är tråkigt, det är ju lika som att heta Pelle eller Kalle eller något annat kasst. Inte så konstigt egentligen att man vill byta namn, varför dras med något kasst ens föräldrar hittat på?
Ah, äntligen lite support!
Men tackolov att Lisa inte ingår i bokstaveringsalfabetet iallafall, det hade ju varit rena bottennappet!
Är väl inget fel på Lisa direkt, om än lite vardagstråkigt :)
Cally däremot var ett riktigt tufft namn faktiskt, känns lite som.... Madame faktiskt, i like!
när min pappa överförde mitt namn från arabisk text till vanlig text blev det en massa stavfel. Tänkt fixa det men aldrig orkat :D
Då kanske man ska stryka Elving som mellannamn nu då..
Bronx Pride represent!
Kanske skulle kalla sig Bronx i förnamn ist! :D
Jag menar, finns det en Brock Larsson måste det ju finnas en Bronx Larsson! :_D
Shakemynuts
2010-02-23, 01:19
Jag tycker namn som Lisa, Elin, Emelie, Viktoria etc är skitsöta. :]
Men ja, LotiX, det är helt gratis, det har du rätt i och det går även väldigt fort.
Jag bytte efternamn då jag blev 3år eftersom mina föräldrar gifte sig, min far är idiot och nu äntligen bytte jag tillbaka till mitt födelsenamn. Jag gick in på Skatteverket, fyllde i ett par papper, prata lite, tog 5min, 1 vecka senare ungefär hade jag mitt "nya" namn.
Jag tycker namn som Lisa, Elin, Emelie, Viktoria etc är skitsöta. :]
Men ja, LotiX, det är helt gratis, det har du rätt i och det går även väldigt fort.
Jag bytte efternamn då jag blev 3år eftersom mina föräldrar gifte sig, min far är idiot och nu äntligen bytte jag tillbaka till mitt födelsenamn. Jag gick in på Skatteverket, fyllde i ett par papper, prata lite, tog 5min, 1 vecka senare ungefär hade jag mitt "nya" namn.
Första svaret, tack!
Tja SväRjä, Ooouuulaaa häääRRR!
von huff
2010-03-11, 21:13
Är det bara att gå in till skatteverket om man vill ha ett till namn?Får man körkort + andra kort ändrade ochså sedan efter det?Jag är trött på att heta Fredrik och mina andra namn är inte särskilt bra heller.Funderar på nåt finsk eller amerikanskt namn.
Sega är de, 12 arbetsdagar och de har inte hört av sig på något vis.
Ska man byta till Liza då? Taddaaa whoooaaa, ingen märker nåt förutom när man zkriver det!!111 :D
Tänkte precis skriva detta, flera lisa som jag känner har bytt ut det mot ett z. Orka försöka göra det flashigt. Zebaztian för mig kanske?
Tänkte precis skriva detta, flera lisa som jag känner har bytt ut det mot ett z. Orka försöka göra det flashigt. Zebaztian för mig kanske?
Funkar ju för Mattiaz från Ullared så!
Flashigt? White trashigt, I'd say.
UPDATE
Jaha nu ringde jag folkbokföringen för jag har inte fått något svar på 3 veckor. Kvinnan i telefon meddelade att bytet gick igenom 2a mars...
När man byter namn görs det alltså ingen kontroll och man gör inget utskick när bytet har gått igenom. Intressant att veta. :)
Scratch89
2010-03-16, 11:38
Zebhazthian!
UPDATE
Jaha nu ringde jag folkbokföringen för jag har inte fått något svar på 3 veckor. Kvinnan i telefon meddelade att bytet gick igenom 2a mars...
När man byter namn görs det alltså ingen kontroll och man gör inget utskick när bytet har gått igenom. Intressant att veta. :)
Det är bra att veta. Jag skickade in papper om byte av efternamn, till mammas flicknamn eftersom det är ett släktnamn, men då fick jag svar ifrån skatteverket att de inte kunde göra någon eftersom jag vid tillfället vad folkbokförd i Norge.
Ska ta och skicka in papper på nytt när jag väl har tid att skaffa nytt körkort,pass och gå till bank och allt annat som måste ordnas.
Från en som hettat Rickard hela livet måste jag gratulera till det vackra namnet.
Vi må vara en suspekt skara men vad gör det med ett så vackert namn?;)
Jo, du skall få ett brev men det kan ta ett tag
Jo, du skall få ett brev men det kan ta ett tag
Jag pratade precis med dem?
Mycket möjligt att det är andra rutiner om man byter till ett namn man redan har som andranamn.
Det kanske nämn, men, kommer det inte kännas konstigt att skriva under som Rikard, och bli kallad ett helt annat namn efter flera år som Ola?
Det kanske nämn, men, kommer det inte kännas konstigt att skriva under som Rikard, och bli kallad ett helt annat namn efter flera år som Ola?
Nej, känns trevligt. Dock måste jag öva på min signatur.
Ingrosso
2010-03-16, 13:07
Grattis Rickard!
Jag skulle också vilja byta mitt namn. Måste man vänta tills att man är 18 år för att få byta? Jag heter just nu Samir och vill byta till Sami, kommer det att kosta något isåfall?
Nitrometan
2010-03-16, 13:08
Dock måste jag öva på min signatur.
Du måste öva på en ny jingel också. "Hej Svärje! De här ä ... Rickard?"
Kul att bytet gick så smidigt - och lycka till!
Nu måste du ha nya smeknamn också!
Rille brukar vara rätt populärt för just Rickard?
spoonchest
2010-03-16, 14:11
Kanske skulle byta till mitt andranamn; Sten. Sten Håård hade varit fett att heta. Men då måste jag byta efternamn också.
Jag vill också byta till mitt mellannamn. Folke.:)
Nitrometan
2010-03-16, 14:12
Jag vill också byta till mitt mellannamn. Folke.:)
Folkets man?
Folkes hus?
Folkes park?
Skulle egentligen bli döpt till Marc men min morsa ändrade sig då hennes grannar i Virginia sa att det var ett judiskt namn och onödigt att dra på sig de riskerna när man ändå inte var jude. Så nu heter jag Steve istället. Hade faktiskt hellre blivit kallad Marc då det är vackrare och mer unikt, men skit samma.
Skulle egentligen bli döpt till Marc men min morsa ändrade sig då hennes grannar i Virginia sa att det var ett judiskt namn och onödigt att dra på sig de riskerna när man ändå inte var jude. Så nu heter jag Steve istället. Hade faktiskt hellre blivit kallad Marc då det är vackrare och mer unikt, men skit samma.
Var det inte Marc som delade på havet, och hette inte jesus far Marc? Verkligen ett judiskt namn. ;)
Ja, för Jesus far var jude :)
Nä, men helt ärligt så står det under namnlistan på hebreiska namn. Även om wikipedia säger motsatsen.
Nitrometan
2010-03-16, 15:03
Ja, för Jesus far var jude :)
Nej, Jesus far var gud.
Var Fairing därnere då?
Marc är väl en variant på Marco, Marko, Marcus, Markus?
Tror isåfall att det är ett latinskt/romerskt namn.
Nitrometan
2010-03-16, 15:09
Från Wiki om Marcus:
Marcus (abbreviated M.) is a masculine given name of Ancient Roman pre-Christian origin derived probably from Etruscan Marce of unknown meaning, or referring to the mythological figure Mars. Because Mars was identified as the Roman god of War, the name 'Marcus' can by extension be taken to refer to Ares in the Greek pantheon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Marcus_%28name%29
Mark:
Mark is a common male given name and is derived from old Latin "Mart-kos", which means "consecrated to the god Mars". Marcus was one of the three most common Roman given names.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_%28given_name%29
Mark på "babynames" eller nåt.
The boy's name Mark \m(a)-rk\ is pronounced mark. It is of Latin origin, and its meaning is "dedicated to Mars".
Mark has 17 variant forms: Marc, Marco, Marcos, Marcus, Marek, Mario, Marius, Markey, Marko, Marko, Markos, Markov, Markus, Marq, Marque, Marques and Marquus.
Judiskt?
Du måste öva på en ny jingel också. "Hej Svärje! De här ä ... Rickard?"
It's Dick Jones! Dick Jones runs OCP!
spoonchest
2010-03-17, 15:02
Folkets man?
Folkes hus?
Folkes park?
Folköl.
Nitrometan
2010-03-17, 15:15
Folköl.
People's beer, en klassiker!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.