handdator

Visa fullständig version : Kung eller president?

Nitrometan
2010-02-22, 09:38
Det är kronprinsessbröllop i sommar. Jag tänkte att man kunde kolla de rojalistiska stämningarna på kolo.

Gillar ni kungahuset?

Vill ni har kvar monarkin?

Hade det varit bättre med en president?

Eller kanske nåt helt annat? Kanske en ninjaclown?

Ingrosso
2010-02-22, 09:39
Nej.

Nej.

Ja.

Kwon
2010-02-22, 09:41
Albatross / Hårdrockare / Sousse eller Ninjaclown vore något! :)

Allvarligt så tycker jag det är najs att Sverige lever kvar i stormaktstiden med Kung, Drottning/Kungahus etc...

Jag gillart!

Men det spelar egentligen ingen roll för mig, tycker bara att historiska tider med monarki är en mer romantisk epok som inte borde glömmas bort.

Praktiskt sätt så bryr jag mig inte så jättemycket dock, men det är kul / intressant med titlar såsom Kung, Prins, Drottning, Prinsessa, Greve, Hertig etc

Ignatius72
2010-02-22, 09:46
jag mår fysiskt illa av fjäsk för kungahuset. Äckligt.

emi23j
2010-02-22, 10:05
nej.

Nej.

Ja.

+1!

J.V
2010-02-22, 10:13
Nej.

Nej.

Säkert inte.

Ja.

Bahir
2010-02-22, 10:16
Jag vill ha kvar kungahuset endast om intäkterna det skapar (turism osv) är större än utgifterna. Jag skulle vilja se statistik på hur det ligger till.

Solros
2010-02-22, 10:23
King of the Pandas!
http://birds.nu/kort/wwf_1.jpg

Nelson81
2010-02-22, 10:25

+1

kjell33
2010-02-22, 10:25
Tycker det är bra som det är med en representativ demokrati och ett maktlöst kungahus. Skulle aldrig stå ut med en verkställande president typ usa.

P.S. Skulle aldrig gå på bio för att se sagan om statsministerns återkomst.;)

spoonchest
2010-02-22, 10:35
Jag gillar kungahuset som det är nu.

Vet inte om jag hade gillat tanken med en president i Sverige.

En ninjaclown kan inte gå fel.

Trapper Buzz
2010-02-22, 10:36
Kung, såklart: men alltså helst Drottning Victoria.
Fyller inte C XVI G 66 iår?

Ristretto
2010-02-22, 12:03
Jag tycker det är klockrent. Ser gärna att en del av mina skattepengar går till ett kungahus.

häftig
2010-02-22, 12:07
Det är bara en statusgrej tror jag, finns nog inga royalister i verkligheten.

rooz
2010-02-22, 12:07
Det är kronprinsessbröllop i sommar. Jag tänkte att man kunde kolla de rojalistiska stämningarna på kolo.

Gillar ni kungahuset?
Nej, men hade jag blivit ingift hade det rockat

Nej, det känns lite förlegat när vi inte kan handla med hansan eller invadera någon längre

Ja, troligtvis.

Spiderpig,ninjaclown,Jwrzd, 2snarthårdakillar, kanske Finsk_sisu. Vad fan som helst

Kwon
2010-02-22, 12:08
Tycker det e maffigt med hela grejen, Kung, Drottning, Slott etc

Alla länder borde ha ett slott

Herr Oberst
2010-02-22, 12:09
Det finns många andra och brutalt mycket större pengahål som borde avskaffas först. För övrigt tror jag vi alla tjänar ekonomiskt på att ha konungahuset kvar

young_george
2010-02-22, 12:18
Jag blir rojalist på ett villkor, att

http://images.starpulse.com/Photos/Previews/Flavor-Flav-cc08.jpg

officiellt kröns som Svea Rikes monark.

130kg finsk sisu
2010-02-22, 12:35
Jag bor i en republik.
Men skulle jag vara svensk skulle jag gilla monarkin. Det är en samlande faktor. Det är en historisk unikum värt att bevara. Att nuvarande kungahus inte är 100% coola och kloka så är att beklaga.
Sen så tycker jag att kungahuset skulle kunna utnyttjas bättre i integrationen nu. Invandrare skulle måsta få nånting som de kunde dela med svenskarna. En respekt för kungahuset. Men eftersom många svenskar klackar ner på kungahuset så är detta dötttttssdömt.
Länge leve konungen!

young_george
2010-02-22, 12:47
Jag bor i en republik.
Men skulle jag vara svensk skulle jag gilla monarkin. Det är en samlande faktor. Det är en historisk unikum värt att bevara. Att nuvarande kungahus inte är 100% coola och kloka så är att beklaga.
Sen så tycker jag att kungahuset skulle kunna utnyttjas bättre i integrationen nu. Invandrare skulle måsta få nånting som de kunde dela med svenskarna. En respekt för kungahuset. Men eftersom många svenskar klackar ner på kungahuset så är detta dötttttssdömt.
Länge leve konungen!

Vad spelar det för roll vad svenskarna tycker om kungahuset för integrationen?

Svenskar älskar Roxette och snaps. Kan inte invandrare dela den glädjen?

130kg finsk sisu
2010-02-22, 12:53
Vad spelar det för roll vad svenskarna tycker om kungahuset för integrationen?

Svenskar älskar Roxette och snaps. Kan inte invandrare dela den glädjen?

Ja, kanske det vore bäst så.
Sverige och svenskarna är inte ett land som ser positivt på historia har jag märkt. Så kanske det vore bäst att skjuta K-G och rösta fram Göran Persson till President.

mangs
2010-02-22, 12:55
Monarki är så förlegat att jag nästan spyr. Vadå, vara en representant för Sverige? Jag är säker på att en folkvald regering/president eller whatever är ett bättre föredöme. Dessutom har de något att säga till om. Den roll som kungahuset har idag är bara tragisk. Dessutom har de inte själva valt den sitsen. Hur kul kan det vara att bli tvingad in i det livet. Jag är ganska säker på att de om de fått välja hellre levt ett anonymt Svensson-liv.

Hur mycket jag än må ogilla hela det här spektaklet kommmer jag säkerligen sitta klistrad framför TVn när Viktora och Daniel gifter sig (precis som alla andra svenskar). För hur det än är så berör detta ämnet fantastiskt mycket.

Dessutom tror jag att det kommer ske förändrinagr framöver så att detta bröllop kan vara ett av de eller faktiskt det sista bröllopet vi får se inom Svensk Monarki.

Kryss
2010-02-22, 12:55
Kungafamiljen må vara ett kulturarv i sig som man inte bör glömma bort, men jag gillar inte vad kungahuset representerar gällande att födas in till en sådan stor roll. Ett redigt klassamhälle med en hel del otäck historia.

Deceiver85
2010-02-22, 13:10
Gillar ni kungahuset?

Ja

JA

NEJ

Baan
2010-02-22, 13:22
Gillar ni kungahuset?

1 och 2: Det representerar diktatur. Det bör man kunna lista ut om man tänker på det. Att historia är kul förändrar inte det faktumet. Svaret är nej alltså.

Kan någon visa att vi går plus på det kan vi ha kvar det. Misstänker att det är mycket skitsnack att någon skulle ge Sverige pengar för att vi har en kung, och att det är pengar vi inte skulle tjänat/fått/stulit annars.

Givetvis har jag inget mot att någon är kung över Sverige. Det är bara en pengafråga. Han får gärna vara kung men inte leva på bidrag.

2. Bättre kanske, men tror det är för mycket makt för en person. Inte så insatt i presidentämbetet och hur det fungerar. Ett nja?

3.

tsp
2010-02-22, 14:15
Ja, kanske det vore bäst så.
Sverige och svenskarna är inte ett land som ser positivt på historia har jag märkt. Så kanske det vore bäst att skjuta K-G och rösta fram Göran Persson till President.

Ja, historia är ju roligt så därför kan vi låtsas att kungahuset inte alls har betytt diktatur, förtryck, krig och elände, utsugning av folket, orättvisor och inkompetenda lallande fjantar som sett sig som övermänniskor med rätt att göra vad dem vill eftersom landets invånare är deras slavar. Låt oss istället låtsas att kungahuset har stått för fina saker som broderskap, enighet, rikedom och generösa monarker som kastar guldmynt åt folket - för histora är ju så intressant!

stolpskott
2010-02-22, 14:27
Ja

JA

NEJ

+1, dock kan man ha en kung som extraknäcker som ninja clown

130kg finsk sisu
2010-02-22, 14:27
Ja, historia är ju roligt så därför kan vi låtsas att kungahuset inte alls har betytt diktatur, förtryck, krig och elände, utsugning av folket, orättvisor och inkompetenda lallande fjantar som sett sig som övermänniskor med rätt att göra vad dem vill eftersom landets invånare är deras slavar. Låt oss istället låtsas att kungahuset har stått för fina saker som broderskap, enighet, rikedom och generösa monarker som kastar guldmynt åt folket - för histora är ju så intressant!

tufft

Raggis
2010-02-22, 14:28
Diktator!

Vunnis
2010-02-22, 14:28
Ja tycker vi röstar fram en ny kung!
Heja 130Kg Finsk Sisu!

Alla som håller me räcker upp en hand! :thumbup:

Kwon
2010-02-22, 14:34
130 Kilo Smultron Für KAISER!

KAISER SISU! kan titeln vara.

130kg finsk sisu
2010-02-22, 14:35
Bänkpress och hamburgare åt alla!

Nitrometan
2010-02-22, 14:35
Kassler?

Arf Pingvin
2010-02-22, 14:42
Ja.

Ja.

Nej.

De gör ingen skada, de kan gott sitta på OS och vinka glatt. Kostar oss inte mer än en president.

Nitrometan
2010-02-22, 15:01

Vilket valspråk!

C XVI G har det mycket tråkigare "För Sverige i tiden".

Då var Sisus mycket bättre! :hbang:

C.E.J.
2010-02-22, 15:06

Gillar ni kungahuset?

Jag har inget emot kungafamiljen iaf.

Nej.

Om man med president menar enligt den amerikanska modellen, inte den europeiska där presidenten verkar vara ceremoniell - då kan man ju ffs ha kvar monarki istället!

Kwon.

130kg finsk sisu
2010-02-22, 15:21
T.ex Finland och Frankrike har starka presidentroller. Går att jämföra med USAs. Dock så är inte FIN och FRA i krig stup i kvaret vilket leder till att Presidentens utrikesroll och befälhavar roll inte är alltid så synlig

Trapper Buzz
2010-02-22, 15:27
Inte för jag är särskilt stor rysslandsvän; men jag tycker Sisus titel borde va Tsar.
Även om det betyder Kejsare, så låter det kraftfullare. Tsar Sisu.

Men nog ser jag fram emot Victoria I.
Fast den där nörden hon tänker gifta sig med...

Baan
2010-02-22, 15:28
T.ex Finland och Frankrike har starka presidentroller. Går att jämföra med USAs. Dock så är inte FIN och FRA i krig stup i kvaret vilket leder till att Presidentens utrikesroll och befälhavar roll inte är alltid så synlig

En spontan tanke. Styrkelyftarna gör uppror för att få dig som Finlands tsar. Tackar du ja? Eller tänker du "nej, mitt blod är fel färg"?

Kwon
2010-02-22, 15:31
Man skulle kunna ha ett råd med tre ledare.

En Tsar, En Kaiser och en King-Emperor-Grand Duke.

Tsar Sisu, Kaiser Nitro och King Krampus.

Baan
2010-02-22, 15:33

Nej det skulle man inte kunna ha. Det vore idiotiskt.

Kwon
2010-02-22, 15:33
Klart man skulle kunna, hade varit helmysigt! :)

130kg finsk sisu
2010-02-22, 15:35
En spontan tanke. Styrkelyftarna gör uppror för att få dig som Finlands tsar. Tackar du ja? Eller tänker du "nej, mitt blod är fel färg"?

Skulle aldrig hända att purfinnarana vill ha en finlandssvensk till Tsar. ;)
Nej jag tackar inte ja. Däreemot om jag skulle bli vald demokratiskt.

Nixon
Nej det skulle man inte kunna ha. Det vore idiotiskt.

Jedi Council :hbang:

C.E.J.

Finland och Frankrike ja, medan t.ex. Tysklands president har lika mycket makt som Sveriges kung. Då kan de lika gärna ha en kung, eller så tar de bort presidentämbetet helt.

Jag förstår inte riktigt varför man fortfarande delar upp det i "statsöverhuvud" och "regeringsöverhuvud". Det kanske var nåt som var relevant för flera hundra år sen när staten var "av Gud" medan regeringen var "av människor", eller dylik bs, men idag? En president/premiärminister/albatross som väljs antingen direkt eller av ett parlament, det räcker gott.

130kg finsk sisu
2010-02-22, 15:38
I händelse av krig är kungen överbefälhavare?

henk4n
2010-02-22, 15:39
Jag har ingen källa på detta, men är typ 100% säker på att jag har läst att när Jean Baptiste Bernadotte blev kung i Sverige så betalade han hela Sveriges statsskuld. Lite credd om det nu är sant :)

On topic, har inte emot kungahuset men skulle inte gråta om det avskaffades..

Baan
2010-02-22, 15:41

Vi är väl inte så dumma?

EkarN
2010-02-22, 15:41
Såklart jag är rojalist:)

Bubban
2010-02-22, 15:42
Poll behövs, inte en kung.

130kg finsk sisu
2010-02-22, 15:42
Vi är väl inte så dumma?

Tolkar det som ett NEJ då?`
När har detta tagits bort? Samband nuvarande kungs tillträde`?

C.E.J.
2010-02-22, 15:45

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt, kan du vara mer uttrycklig plz :)

130kg finsk sisu
2010-02-22, 15:47
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt, kan du vara mer uttrycklig plz :)

Vet inte hur jag skulle uttrycka det bättre. Vem är överbefälhavare för konungariket Sverige i händelse av angrepp från främmande makt?

Ignatius72
2010-02-22, 15:49
Vet inte hur jag skulle uttrycka det bättre. Vem är överbefälhavare för konungariket Sverige i händelse av angrepp från främmande makt?

Jag skulle gissa på Överbefälhavaren Sverker Göransson.

Kwon

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_%C3%B6verbef%C3%A4lhavare Sverker Göransson

Fram till 1975 fungerade statschefen (kungen) officiellt som Sveriges högste militäre befälhavare.

C.E.J.

Jag vet inte, även om det på pappret är kungen som är det så förstår vem som helst att han i praktiken inte kommer ha ett skit med saken att göra. Förstår hursomhaver inte vad det har med mitt inlägg att göra - men det kanske inte var mig du svarade till? (även om det var tvärt efter mitt inlägg)

Kwon
2010-02-22, 15:50
Konstitutionell monarki är en statsform med en monark som statschef (monarki), men där denne har mer eller mindre begränsade befogenheter, tydligt reglerade i en konstitution eller genom praxis, jämfört med vad som är fallet i en absolut monarki.

I de flesta fallen har de konstitutionella monarkierna utvecklats till parlamentariska monarkier som innebär att monarkens befogenheter begränsas av att regeringen utses av riksdagen och utövar större och avgörande delen av regeringsmakten (i överensstämmelse med folksuveränitetsprincipen). Det har vanligen skett genom att utvecklingen gått ditåt i praktiken (genom "praxis"). Ibland har utvecklingen också slutgiltigt kodifierats i konstitutionen, dvs. skrivits in där (t.ex. i Sverige, Danmark och Spanien). Vanligen har parlamentets starka maktställning, t.ex. över statsbudgeten och genom kontrollmakten över regeringen liksom andra historiska orsaker, bidragit till parlamentarismen, t.ex. i Storbritannien, Norge m.fl. (Parlamentarism infördes i Norge 1884 genom att Stortinget lyckades fälla en regering i riksrätt.)

Sverige har i praktiken varit en parlamentarisk monarki åtminstone sedan 1917, då regeringen som tillsattes under borggårdskrisen år 1914, slutligen avgick. Det eftersom regeringen 1917 byggde på andra kammarens majoritet och denna praktik utan uppehåll har tillämpats sedan dess. Detta förstärktes av att allmän och lika rösträtt för kvinnor och män genomförts 1921 och av att första kammaren demokratiserades genom lika rösträtt i kommunala val. Läs mer i detalj om svensk parlamentarisms historia och hur den fungerade i jämföresle med andra länders parlamentarism i artikeln om parlamentarism.

Parlamentarismen skrevs också slutgiltigt in i grundlagen 1974 i den nya 1974 års regeringsform (RF), som trädde i kraft 1975. Sverige är alltså nu även formellt främst en parlamentarisk monarki, men också en konstitutionell monarki. Detsamma har skett i en del andra länder t.ex. Danmark och Spanien, men enligt andra modeller.

Baan
2010-02-22, 15:51
Tolkar det som ett NEJ då?`
När har detta tagits bort? Samband nuvarande kungs tillträde`?

Jag vet inte säkert, förutom att det skulle vara riktigt konstigt om man ansåg att kungen hade kompetens för det bara för att han är kung. Citat från Wikipedia:

"Carl XVI Gustaf innehar den militära graden amiral i flottan, samt general i armén och flygvapnet. Av tradition är han dock inte general i amfibiekåren (tidigare kustartilleriet).".

Jag kan inte se att det här skulle vara mer än roliga titlar han får och ingen praktisk innebörd.

Jpn
2010-02-22, 15:51

Kungen må vara general inom armén, flygvapnet och marinen, men han har ingen operativ befattning vid händelse av krig.

MAXX
2010-02-22, 15:52

Gillar ni kungahuset?

Bort med monarkin. Fyller ingen som helst funktion. Vi lever på 2000-talet inte 1500-talet.

Tricce
2010-02-22, 15:56

Du stal bokstäverna från tangentbordet mitt! mao +1

130kg finsk sisu
2010-02-22, 15:56
Finlands President är i händelse av krig överbefälhavare och har den högsta operativa ledningen. Men givetvis är det andra som rådgiver och på så sätt styr. Nuvarande president är en 1968 radikal. :)

C.E.J.
2010-02-22, 16:03
Finlands President är i händelse av krig överbefälhavare och har den högsta operativa ledningen. Men givetvis är det andra som rådgiver och på så sätt styr. Nuvarande president är en 1968 radikal. :)

Ptja, kul för honom/er, antar jag. Finns iaf inget som säger att Sverige måste införa liknande regel om vi skulle gå över republik.

Baan
2010-02-22, 16:08

Ptja, kul för honom/er, antar jag. Finns iaf inget som säger att Sverige måste införa liknande regel om vi skulle gå över republik.

I praktiken är det väl liknande beslut som våra politiker tar. Om vi ska ut i krig eller inte, om man ska mobilisera etc. Med andra ord stora övergripande beslut och inte så mycket taktik egentligen.

coxie
2010-02-22, 16:10
Eftersom det verkar som om man måste ha en president eller kung/drottning så tycker jag att vi kan ha kvar monarkin.

Kostnaden är obetydlig och dom utför en hel del PR-jobb.

Baan
2010-02-22, 16:13
Eftersom det verkar som om man måste ha en president eller kung/drottning så tycker jag att vi kan ha kvar monarkin.

Bara för att man "utför PR" betyder det inte att man får tillbaks sina investerade pengar!

Scar
2010-02-22, 16:28
Tycker det är dags att lämna den tiden bakom oss. Vi behöver en stark president som kan representera Svergie på ett bra sätt inte någon stollig kungafamilj.

coxie
2010-02-22, 16:31
Bara för att man "utför PR" betyder det inte att man får tillbaks sina investerade pengar!

Jag är en humanist så jag skiter i ekonomin.

Kungahuset kostar väl runt 60-70 miljoner om året vilket är en struntsumma i sammanhanget. Förmodligen kostar utbildningen av mattanterna mer än kungahuset.

EkarN
2010-02-22, 16:36
Om man ska se det krasst borde kungahuset vara en vinstaffär med tanke på all turism det genererar. Samma gäller för t.ex kronprinsessans bröllop.

Scar
2010-02-22, 16:36
Jag är en humanist så jag skiter i ekonomin.

Kungahuset kostar väl runt 60-70 miljoner om året vilket är en struntsumma i sammanhanget. Förmodligen kostar utbildningen av mattanterna mer än kungahuset.

Åh andra sidan så serverar ju mattanterna mat till alla barn i skolan 5 dagar i veckan. Kungahuset lever livet, klipper band och startar fonder för våra pengar ibland så ser nog hellre de pengarna gå till mer mattantutbildning då.

Scar
2010-02-22, 16:38
Om man ska se det krasst borde kungahuset vara en vinstaffär med tanke på all turism det genererar. Samma gäller för t.ex kronprinsessans bröllop.

Så du tror ärligt talat att hennes bröllopp kommer dra in mer pengar än vad det kostar? Det är ju inget svensson bröllop vi pratar om. Hela Sveriges och många andra länders inavlade kungafamiljer ska hit och äta och dricka gott och underhållas kungligt.

coxie
2010-02-22, 16:42
Så du tror ärligt talat att hennes bröllopp kommer dra in mer pengar än vad det kostar? Det är ju inget svensson bröllop vi pratar om. Hela Sveriges och många andra länders inavlade kungafamiljer ska hit och äta och dricka gott och underhållas kungligt.

Har för mig att Stockholm skjuter till runt 7-8 miljoner, resten står kungen för (som är statens pengar, inte Stockholms).

I gengäld så kommer hundratals gäster, journalister och övrigt folk som konsumerar+ all PR Stockholm får som stad.

Fatalist
2010-02-22, 17:12
Nej, nej, nej.

Trapper Buzz
2010-02-22, 17:53
Kung eller president? "Nej, nej, nej"?

Anton Fräs
2010-02-22, 18:00

+1

Doctor Snuggles
2010-02-22, 18:01

Vadå för pr? Du menar att de får ut budskapet att svenskar är inavlade bönder som producerat en kung med lägre IQ än sin skostorlek och en kronprinsessa som ser ut som hon precis skyfflat skit i lagårn?

Trapper Buzz
2010-02-22, 18:04
svenskar är inavlade bönder

Skrivet av en svensk, va..

Tiina
2010-02-22, 18:12
President. Monarkin är förlegad.

Trapper Buzz
2010-02-22, 18:15
Monarkin har stått pall i åtminstone elva-tolvhundra år och klarar lika länge till.
Kräftgången började med V-Gurra, men framtiden ser hyfsad ut.
Dock skulle man kunde tänka sig ett förfarande där vi fick välja en ny kungaätt.

Anton Fräs
2010-02-22, 18:19
Monarkin har stått pall i åtminstone elva-tolvhundra år och klarar lika länge till.
Kräftgången började med V-Gurra, men framtiden ser hyfsad ut.
Dock skulle man kunde tänka sig ett förfarande där vi fick välja en ny kungaätt.

Eller så kunde vi ha republik?

Trapper Buzz
2010-02-22, 18:21
Nej, forna tiders förfarande med kungaval bör återuppväckas.
Gärna på Uppsala Högar.

coxie
2010-02-22, 18:22
Kan någon förklara för mig vad en president skulle tillföra Sverige?

Det enda jag kan köpa är att det är ett demokratiskt val som gör att den mest omtyckta personen blir president. Vill ni som förespråkar republik ha en president med makt eller bara en mer demokratisk symbol?

anders172
2010-02-22, 18:24
Monarki är förlegat. Folk påstår att kungen ger bra PR till Sverige, tror jag inte på.

Trapper Buzz
2010-02-22, 18:28
Ni som skriver att det är förlegat: förklara gärna lite mer om varför det är det?

Scar
2010-02-22, 18:57
Kan någon förklara för mig vad en president skulle tillföra Sverige?

Det enda jag kan köpa är att det är ett demokratiskt val som gör att den mest omtyckta personen blir president. Vill ni som förespråkar republik ha en president med makt eller bara en mer demokratisk symbol?

Vad är det för PR-jobb som en välutbildat president inte kan utföra som några dyslektiker är så bra på? Tror nog en president lär representera Svergie 100x bättre för övriga länder än vad kungafamiljen gör.

Sen så tycker jag det är dags att dumpa monarkin. Vi lär inte se minskad turism eller sämre PR för Sverige. Det är ju inte så att man spränger slottet och alla andra historiska monument som de flesta faktiskt kommer hit för att titta på. Att se kungen är nog mindre intressant för de flesta.

Raggis
2010-02-22, 18:58
Heter det inte neger eller president?

C.E.J.
2010-02-22, 19:02
Tror nog en president lär representera Svergie 100x bättre för övriga länder än vad kungafamiljen gör.

Knappast. (om vi snackar ceremoniella presidenter ā la Deutschland)

coxie
2010-02-22, 19:03
Vad är det för PR-jobb som en välutbildat president inte kan utföra som några dyslektiker är så bra på? Tror nog en president lär representera Svergie 100x bättre för övriga länder än vad kungafamiljen gör.

Inget som jag kan komma på men jag ser samtidigt ingen direkt fördel med att gå över till president.

Den största anledningen till att jag är för monarkin är att det skulle kosta många års apanage att gå från dagens monarki till att utveckla system för att rösta fram en president som kommer ha ungefär samma jobb som dagens kung.

If It's Not Broken, Don't Fix It! sammanfattar min åsikt.

130kg finsk sisu
2010-02-22, 19:08
När kommer pollen? Republik tycks ju vara hett här. Men jag tror ni skulle gnälla lika över en president. Ni gillar helt enkelt inte auktoriteter/chefer/folk som tror sig vara nåt eller är nåt.

EkarN
2010-02-22, 19:13

Betalar vi andra kungafamiljers resor?:) Jag läste någonstans en prognos att turistbranschen i Stockholm räknade med extraintäkter på flera hundra miljoner.

Alla utländska dignitärer som ska bo någonstans drar också in pengar.

Och vad tror ni inte att en republik skulle kosta, presidentsval och presidententens lön och andra kostnader skulle nog bli en saftig summa i slutändan:)

Nixon
2010-02-22, 19:14
När kommer pollen? Republik tycks ju vara hett här. Men jag tror ni skulle gnälla lika över en president. Ni gillar helt enkelt inte auktoriteter/chefer/folk som tror sig vara nåt eller är nåt.

Jantelagen, Sveriges mest kända, olästa bok.

Scar
2010-02-22, 19:19
Heter det inte neger eller president?

Sen Obama är de två samma sak :thumbup:

Trapper Buzz
2010-02-22, 19:44

Tycker nog monarkin är oväntat stark ändå, relativt på brädan.
Förvånande bland alla värdenihilistiska kulturrelativister.

Heter det inte nigger:devil: eller president?

Fixat.

Korrigerar mig själv: Knugen fyller 64 sista april.
Nästa år blir det Drottning.

Kommenterar Nixon: Janteloven är norsk-dansk, nedtecknad av Aksel Sandemose 1933 http://sv.wikipedia.org/wiki/Jantelagen

Ignatius72
2010-02-22, 20:19

Jag gillar inte folk som inte är något men som haussas för att de klarar av sånt som vilken normal fjåne klarar av i sömnen. Att man dessutom belönar hela släkten för dessa "prestationer" i århundranden är ju bara för mycket.

Tiina
2010-02-22, 23:07

Hellre republik än monarki men, varför kan vi inte bara avsätta kungen och köra på som vanligt med statsminister osv. Tycker det låter lite läskigt med president.

Tiina
2010-02-22, 23:16
Ni som skriver att det är förlegat: förklara gärna lite mer om varför det är det?

Det är ganska mossigt med monarki, inget modernt påfund precis. Passar inte in i dagens demokratiska samhälle. Det är passé, det värsta med att avveckla monarkin skulle väl vara att svensk damtidning skulle tvingas lägga ner, stackars gammelmoster skulle få hjärtflimmer på kuppen *rolleyes*

Krampus
2010-02-22, 23:32

:laugh: Du är sjuk, Grand Wizard-Cheif Rocker-King Kwon!

C.E.J.
2010-02-23, 08:36
Hellre republik än monarki men, varför kan vi inte bara avsätta kungen och köra på som vanligt med statsminister osv. Tycker det låter lite läskigt med president.

Precis det jag menar. Både president och statsminister är så jävla fail.

Nitrometan
2010-02-23, 09:04
Tja. Vet du vad Italiens president heter?

Nej, det är inte Berlusconi, han är statsminister.

Trapper Buzz
2010-02-23, 09:33
Kan någon svar på detta: om man får välja kung/dynasti,
vad är det för fel på monarki då?

Nitrometan
2010-02-23, 09:35

Hur många år ska han väljas på?

Vem bekostar valkampanjen?

Trapper Buzz
2010-02-23, 09:37
Inga kampanjer. Möjligen en tvekamp.

Max 200 år på dynastiperiod? Nuvarande ätt känns alltmer utbytbar.

C.E.J.
2010-02-23, 09:40

Då är det inte på nåt relevant sätt monarki längre, imo vill säga. För mig är det skitsamma om det heter kung, kejsare, grand wizard (ehhhhh), president, premiärminister, statsminister, soulman eller whatever. Att regenten är "odemokratiskt tillsatt" skiter jag också i, eftersom han inte har nån makt spelar det noll roll, FUCK ideologisering. Det enda relevanta problemet med monarkin, i dagsläget, är att det är en nettoutgift.

tjabon
2010-02-23, 09:41
Jag tycker Arnold ska flytta hit och bli diktator ...:hbang:

mangs
2010-02-23, 09:43
Jag gillar inte folk som inte är något men som haussas för att de klarar av sånt som vilken normal fjåne klarar av i sömnen. Att man dessutom belönar hela släkten för dessa "prestationer" i århundranden är ju bara för mycket.

Det är inte för inte som Kungahuset kan jämföras som någon royalistisk form av dokusåpakändisar likt Big Brother. Enda skillnaden där är att de i Dokusåpan faktiskt sökt sig dit och faktiskt blivit utvalda till spektaklet.

Däremot är det ju som så att media och skvallerpressen följer dessa båda grupper slaviskt trots att de egentligen inte presterat något.