Visa fullständig version : Fråga angående SOCKER!
kottovic
2010-02-21, 19:21
Har märkt att sockerbehovet tagit över mitt liv, dricker kanske lite väl mycket läsk varje dag....hur påverkar sockret min kropp och resultat? Är det fortfarande mängden proteiner, fett, kcal som är avgörande?
mattilainen
2010-02-21, 19:21
Kör light.
siimon89
2010-02-21, 19:25
Om kcal var det ända som var avgörande skulle du få samma resultat av 3000kcal socker som 3000kcal från bra mat och tillräckligt med proteiner. Så fungerar det tyvärr inte.
Mindre mängder socker är förmodligen obetydligt. Men att dricka läsk varje dag låter inte särskilt vidare, finns betydligt bättre saker att lägga dem kalorierna på.
vicarious
2010-02-21, 19:27
Har märkt att sockerbehovet tagit över mitt liv, dricker kanske lite väl mycket läsk varje dag....hur påverkar sockret min kropp och resultat? Är det fortfarande mängden proteiner, fett, kcal som är avgörande?
Vilket resultat är du ute efter?
Har du släktingar som har diabetes? Det är nog den biten jag skulle vara mest orolig för för egen del. Att få sockersjuka är ingen lek. Annars är socker en bearbetad och energirik kolhydrat.
kottovic
2010-02-21, 19:40
Vilket resultat är du ute efter?
Jag vill bara bli större och starkare, det jag vill veta är om just sockret alt läsken gör någon skillnad i mina resultat? Jag äter bra i övrigt just läsken till lunch som jävlas med mig. Hhar ingen lunch i yrket.
Ingen diabetes i släkten och mitt blodsockervärde är toppen.
Kei Landin
2010-02-21, 19:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33287
siimon89
2010-02-21, 19:44
Jag vill bara bli större och starkare, det jag vill veta är om just sockret alt läsken gör någon skillnad i mina resultat? Jag äter bra i övrigt just läsken till lunch som jävlas med mig. Hhar ingen lunch i yrket.
Ingen diabetes i släkten och mitt blodsockervärde är toppen.
Svårt att säga om den dagliga läsken till lunch gör någon direkt skillnad. Testa att skippa den en vecka och känn efter om du märker någon skillnad. Lägg på en bit extra kött med lika många kalorier som läsken skulle ge kan ju knappast göra det värre, snarare tvärtom.
Ett beroende till socker är aldrig bra och oavsett hur det påverkar dina resultat så bör du göra något åt det.
Läsken kommer inte göra någon skillnad över huvudtaget så länge du äter som du ska. Vill du undvika sockret på grund av hälsan, kan du alltid köra på light läsk, annars dricka mjölk till maten, funkar opti.
kottovic
2010-02-21, 19:50
Svårt att säga om den dagliga läsken till lunch gör någon direkt skillnad. Testa att skippa den en vecka och känn efter om du märker någon skillnad. Lägg på en bit extra kött med lika många kalorier som läsken skulle ge kan ju knappast göra det värre, snarare tvärtom.
Ett beroende till socker är aldrig bra och oavsett hur det påverkar dina resultat så bör du göra något åt det.
Så ett lite högre intag av socker gör inte så att levern ställer in sig på att lagra mer fett? För det är just därför som jag tog upp det på forumet. Fick höra det på gymmet. Är det så att resultaten kan bli bättre pga uteblivet socker så why not.
vicarious
2010-02-21, 19:55
Så ett lite högre intag av socker gör inte så att levern ställer in sig på att lagra mer fett? För det är just därför som jag tog upp det på forumet. Fick höra det på gymmet. Är det så att resultaten kan bli bättre pga uteblivet socker så why not.
Kolhydrater/insulinfrisättning gör så att fettförbränningen nedregleras/avstannar, det kanske var det du hörde?
Resultaten lär garanterat bli bättre om du skulle byta ut dina kalorier från socker till kalorier från protein.
kottovic
2010-02-21, 19:58
Kolhydrater/insulinfrisättning gör så att fettförbränningen nedregleras/avstannar, det kanske var det du hörde?
Resultaten lär garanterat bli bättre om du skulle byta ut dina kalorier från socker till kalorier från protein.
Om jag ändå ligger i bulk så är väl fettförbränningen inte det viktigaste? Men jag ska iallafall prova en månad utan.
siimon89
2010-02-21, 19:59
+1
Dessutom är det så att när dina muskeldepåer (glykogen) och din lever är full kommer de vidare intagna kolhydraterna att omvandlas till fett.
Man riskerar dessutom diabetes typ II vid ständigt högt sockerintag.
bland annat http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4126526
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121688&highlight=fruktos
finns inget i socker som bygger muskler.
Dricker du en 33cl läsk om dagen så spelar det ju faktiskt ingen roll, men det var inte så det lät idag när du latade dig på gymmet ;)
kottovic
2010-02-21, 20:14
bland annat http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4126526
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121688&highlight=fruktos
finns inget i socker som bygger muskler.
Dricker du en 33cl läsk om dagen så spelar det ju faktiskt ingen roll, men det var inte så det lät idag när du latade dig på gymmet ;)
20 set lats är bättre än inget en trött söndag ;)
King Grub
2010-02-21, 20:17
Om jag ändå ligger i bulk så är väl fettförbränningen inte det viktigaste? Men jag ska iallafall prova en månad utan.
Det är vid överätning som kostens sammansättning har störst risk att ge skadlig påverkan. Vid deff, underätning, spelar det mycket mindre roll.
kottovic
2010-02-21, 20:32
Det är vid överätning som kostens sammansättning har störst risk att ge skadlig påverkan. Vid deff, underätning, spelar det mycket mindre roll.
Vad räknas som överätning...grisbulk? :smash:
King Grub
2010-02-21, 20:33
Kaloriöverskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.