Logga in

Visa fullständig version : Frågor rörande glykogen

Kei Landin
2010-02-21, 18:42
Hej,
jag har några frågor angående glykogen

Fråga 1.
Lagras 1 g kolhydrat som 1 g glykogen?

Fråga 2.
Glykogenvikten, är den räknad inklusive vattnet glykogenet binder?

Fråga 3.
Jag sökte runt lite för att ta reda på hur mycket glykogen man förbukar i snitt under ett intensivt träningspass som varar runt 1 timma och hittade nu bara ett gammalt inlägg http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=827223&postcount=40

Räknar man att glykogen förbukas på samma sätt som kolhydrater, dvs ~4kcal per g glykogen?

Fråga 4.
Om vi tar för givet att en man har glykogendepåer fyllda med 600 g glykogen.

Om han då enligt ovanstående inlägg förbukar låt oss säga 40% av glykogenet han har dvs 240 g glykogen (och om vattnet glykogenet inte är inräknat i glykogenvikten OCH om 1 g glykogen ~4 kcal) skulle inte det innebära att han förbukat 240*4 = 960 kcal av glykogen under att pass? och att han då måste äta motsvarande 240 g kolhydrater för att kompensera för träningen?

ännu en "dum" fråga av mig *slap* men något som stört mig ett tag!

Guddi
2010-02-21, 19:25
1. ja, i princip
2. nej
3. Helt omöjligt att svara på. Beror på vad du gör,hur mycket du anstränger dig, vad du har ätit den senaste tiden, hur vältränad du är etc...
4. a) ja
b) Man ska träna bra hårt för att förbruka 240 g kolhydrater. Det är i princip omöjligt med styrketräning.

Kei Landin
2010-02-21, 19:38
Tack för svaren. Jag inser att det inte går att räkna ut hur mycket glykogen man förbukar under ett pass då allt för många faktorer påverkar.
Det jag ville komma fram till är att de uttalanden jag läst som; "Ett pass styrketräning förbrukar x gram glykogen" låter orimliga.
Nu vet jag inte om jag tolkar det inlägget som jag länkade förut fel, men för att förbruka 960kcal glykogen måste man verkligen göra något extremt ansträngande. Jag gissar på att ett sådant pass som Grub syftade på inte var styrketräning i o f sig utan kanske något mer likt hård konditionsträning.

Grandmaster
2010-02-21, 22:51
1 x 10-12 @ 70-75% RM förbrukar 2-2.5 g glykogen för en normalviktig man. Då rör det sig om basövningar tror jag. I detta fallet var det benpress man undersökt om jag inte minns fel. Eller kanske benspark.

Sniggel
2010-02-21, 23:30
1 x 10-12 @ 70-75% RM förbrukar 2-2.5 g glykogen för en normalviktig man. Då rör det sig om basövningar tror jag. I detta fallet var det benpress man undersökt om jag inte minns fel. Eller kanske benspark.

Då är det bara cirka 100 set så är man uppe i 250g förbrukad glykogen!

dt06mj2
2010-02-21, 23:52
Då är det bara cirka 100 set så är man uppe i 250g förbrukad glykogen!

En normal människa har väl dock knappast 250 gram glykogen i en muskelgrupp?

Sniggel
2010-02-22, 00:29
En normal människa har väl dock knappast 250 gram glykogen i en muskelgrupp?

Nej, å andra sidan försökte jag vara mer rolig än seriös med min jämförelse :P
Nej det krävs nog fler muskelgrupper, även om benpress tar på mer än bara quadriceps.

tsp
2010-02-22, 01:18
Såå, säg 20 tunga set så har man på ett träningspass förbrukat 200kcal?

Sverker
2010-02-22, 07:16
Hur kom man från omklädningsrummet till 20 st tunga set ?

Jag antar att man värmde upp och gjorde ett antal lätta uppvärmningsset innan den tunga träningen. Därefter någon mindre muskelgrupp eller lätta set för att "nedjogga" följt av aktiv streching. Vips har vi ett träningspass betydligt tuffare än att luffsa en mil i skogen.

William
2010-02-22, 09:10
När vi har mätt glykogennivåer ser vi en minskning på ca 20-25% efter 10 tunga set benpress. Inte så fasligt mkt alltså.

z_bumbi
2010-02-22, 09:23
När vi har mätt glykogennivåer ser vi en minskning på ca 20-25% efter 10 tunga set benpress. Inte så fasligt mkt alltså.

Hög intensitet brukar förbruka mindre glykogen så det är kanske inte så konstigt?

dt06mj2
2010-02-22, 09:47
Nej, å andra sidan försökte jag vara mer rolig än seriös med min jämförelse :P
Nej det krävs nog fler muskelgrupper, även om benpress tar på mer än bara quadriceps.

Jo det förstod jag, var bara lite nyfiken. :em:

William
2010-02-22, 09:52
Hög intensitet brukar förbruka mindre glykogen så det är kanske inte så konstigt?

Nej det är inte speciellt konstigt att det är låg glykogenförbrukning vid styrketräning. Men vad menar du med det fetmarkerade? Syftar du på kreatinfosfat eller?

Anders The Peak
2010-02-22, 10:10
Den här ger en rätt bra bild på hur substraten används: (http://www-rohan.sdsu.edu/course/ens304/public_html/section1/SubstrateUtilization.htm)
Men mycket handlar om energibalansen vid träningstillfället...

z_bumbi
2010-02-22, 10:11
Nej det är inte speciellt konstigt att det är låg glykogenförbrukning vid styrketräning. Men vad menar du med det fetmarkerade? Syftar du på kreatinfosfat eller?

Om jag inte har missuppfattat något så tunga set = hög intensitet med låga reps.

Sniggel
2010-02-22, 10:31
Per repetition bör det ju bli mer glykogen förbrukad vig hög intensitet. Men det brukar inte bli lika många set och reps som vid lite lägre intensitet, speciellt inte på t ex en timmes mätperiod.

Anders The Peak
2010-02-22, 10:32
Per repetition bör det ju bli mer glykogen förbrukad vig hög intensitet. Men det brukar inte bli lika många set och reps som vid lite lägre intensitet, speciellt inte på t ex en timmes mätperiod.

Det tar ca 5-7 sekunder för att aktivera det anaeroba systemet.
William poängterar det i hans sista inlägg.

z_bumbi
2010-02-22, 10:47

Det jag menade var att om man kör 10x1-5 vs 10x10-15 så kommer det senare att påverka förbrukningen betydligt mer men jag blev osäker på vad tunga set betyder i just det här fallet.

William
2010-02-22, 11:36
Det jag menade var att om man kör 10x1-5 vs 10x10-15 så kommer det senare att påverka förbrukningen betydligt mer men jag blev osäker på vad tunga set betyder i just det här fallet.

I mitt exempel handlade det om 5 x 6 på 90 % 1RM följt av 5 x 10 på 75 % 1RM. Under dessa 80 repetitionerna var det alltså relativt låg glykogenanvändning.

z_bumbi
2010-02-22, 11:39
I mitt exempel handlade det om 5 x 6 på 90 % 1RM följt av 5 x 10 på 75 % 1RM. Under dessa 80 repetitionerna var det alltså relativt låg glykogenanvändning.

Nu är jag med på hur det gick till.

Anders The Peak
2010-02-22, 11:48

Lite frågor kring ditt exempel:

Hur lång setvila hade ni?

Låste deltagarna ut vid varje repetition eller körde man flytande utan stopp?

Hur många år hade deltagarna tränat styrketräning(regelbundet) i snitt?

Sniggel
2010-02-22, 12:06
Det tar ca 5-7 sekunder för att aktivera det anaeroba systemet.
William poängterar det i hans sista inlägg.

Det där har jag faktiskt inte tänkt på tidigare, man har ju förråd av ATP och CP att tillgå under en stor del av ett tungt set (lågreppare). Och själva återhämtningen av ATP kan ske via valfritt bränsle vid vilan mellan set, där fett har möjligheten att bidra i stor grad.
Vid längre set, t ex 15-reppare, behövs ATP och CP fyllas på innan setet är klart (anaeroba systemet sätter igång som du nämner).

William
2010-02-22, 12:58
Lite frågor kring ditt exempel:

Hur lång setvila hade ni?

Låste deltagarna ut vid varje repetition eller körde man flytande utan stopp?

Hur många år hade deltagarna tränat styrketräning(regelbundet) i snitt?

Vilan var 5 min mellan varje set. Det var så gott som flytande utan stopp men ibland när det blev för jobbigt blev det vissa naturliga stopp. Det var dock aldrig några riktiga utlåsningar.

Har inte räknat på genomsnittstiden men de skulle ha tränat minst 1 år. men genomsnittet var nog runt 2 år.