Visa fullständig version : Snökaos .....
Ja, hur ser det ut hos Kolo-folket i vårt avlånga land?
Här på Småländska höglandet, ute på landet, har det kommit 30 cm snö.
Det enda jag har gjort idag är att gräva fram bilen.
Mindre vägar är inte plogade än. Dom väntar väl tills det snöat färdigt.
Trapper Buzz
2010-02-20, 17:57
På g hit. Här är allt under halvmetern normalt. Men lider med alla som drabbas av takras neröver. Minus tjugo och blåser hårt här, inte jätteskönt.....
Ser väl likadant ut som här i stockholm (läs: haninge). Helt galet mycket snö som kommit hehe. Mer och mer tak som rasar in :X
Det är snö överallt och det blåser. Man gör bäst i att hålla sig inomhus eller emigrera.
Karlstad
Trapper Buzz
2010-02-20, 18:00
Emigrera blir svårt ikväll. Nog bara kollektivtrafiken i norra halvan av landet som funkar.
Fast man kan ju gå på isen. Luckan mitt i Bottenhavet som blåste upp i förrgår är igentäppt nu.
Vill passa på att varna för halkan, även i snöfria delar nota bene.
Igår var det blankis i hela stan här igår pga blåsten.
Här uppdateras isläget för hugade emigranter. http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/is_prod.php
Eddie Vedder
2010-02-20, 18:02
Vore jag kvinna skulle jag ansluta mig på studs:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vinterhatarna-vagrar-sno-och-kyla-1.1049095
Här i trollhättan är det cirka 50 cm nysnö iaf :/
Ser ingen större skillnad idag, lite lätt snö än så länge, blaskigt på vägarna och ~0.8 plusgrader atm. Hoppas snöskiten drar förbi obemärkt...
Hade inte haft någon problem med snön om det inte vore så jävligt att jag måste ut och skotta som ett as hela tiden *grr27*
Trapper Buzz
2010-02-20, 18:05
Now we're talkin' ... Synd om skåningarna som måste ha plusslask..
Gabriel174
2010-02-20, 18:05
Vore jag kvinna skulle jag ansluta mig på studs:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vinterhatarna-vagrar-sno-och-kyla-1.1049095
– De första åren därefter var vintrarna plötsligt väldigt milda. Det tog vi åt oss äran för, säger Gunvor Sand Edwall.
:d
mattilainen
2010-02-20, 18:07
har skottat 4 ggr och varje gång är det minst 30 cm. Yr som fan här.
Bilen hade en meter snö brevid sig idag. Totalt kaos och inga bussar eller tåg går. Inte heller taxi och liknande.
Fatalist
2010-02-20, 18:10
Satt fast på världens tråkigaste efterfest hela morgonen på grund av inställd kollektivtrafik. Regn tack.
Där jag bor är det typ 40 cm (Göteborg)
shadowfire
2010-02-20, 18:11
lol, jag som är Norrlänning hoppade till lite idag, det var ju fanemig riktigt vinterväglag här i Göteborg. Mängder av bilar som var så pass insnöade att folk fick skotta bra länge för att ens få fram bilarna, särskilt efter att någon plogbil kört förbi. Körde själv fast med 335an ett par gånger och fick backa mig framåt som i klassisk vinterkörning med bakhjulsdrift :)
fiskebulle
2010-02-20, 18:11
Snön kommer ju på fel ställen! Här sitter jag uppe i fjällen och hoppas på snöfall, men vilken skidanläggning har mest snö i vinter då? Svar: Åmål.
I Åre är det bara skit, kommer ingen snö och det är riktigt kallt. Det är bättre nere i Funäsdalen, där är det inte helt främmande med lite snö, men ändå, det kunde ha varit så mycket mer om det pörskans ovädret kunde ta och leta sig upp hit istället.
Tycker vi ska vara glada över snön. Skottning är ju grym träning.
Trapper Buzz
2010-02-20, 18:13
Kul att nån uppskattar vintervädret, Shadowfire.
Här beckar garageporten fast, så det blir extra marklyftsträning att slita upp den.
Edit: Balder.. Ganska lätt att fördärva sig också med skottningen om man år ouppvärmd och tar i på fel sätt, tar i för mycket med ryggen och kröker snett osv..
-25 och solsken idag.
Kallare och molnigt imorgon enligt yr.no. :/
fiskebulle
2010-02-20, 18:14
Snöskottning är inte alls bra träning. Att lyfta ryggen samtidigt som du vrider den är inte najs. Har hört att det är snöskottningen som står för flest diskbråck. Att skotta på annat sätt känns ju bara oeffektivt.
hahavaffan
2010-02-20, 18:14
Ge mig en rejäl jävla pick-up typ Dodge 3500 med en 8-liters cumminsdiesel som bara den själv väger mer än en halv normal småbil. Och rejäl konstant fyrhjulsdrift med mudtires på. Sen ska jag ta mig fan aldrig mer köra fast i någon snö.
Halmstad är btw rätt snöigt. I tisdags hade dom röjt undan bra efter förra snökaosdagen, vilket var typ 1½ vecka sedan. Detta kommer ta tid :(
shadowfire
2010-02-20, 18:15
Kul att nån uppskattar vintervädret, Shadowfire.
Här beckar garageporten fast, så det blir extra marklyftsträning att slita upp den.
:thumbup:
Går ju inte göra speciellt mkt åt naturens krafter mer än att dra på smilbanden och ta det som det kommer. Jag blev rentav sugen på att köpa en snöskyffel och hjälpa till att skotta upp runt hyreshusen här. Riktigt bra träningsform (om man nu skottar med förnuft).
Stockholm verkar sköta sig idag. Var ute och joggade runt kungsholmen på förmiddagen och det var inte så mycket pulsa som jag befarat. Våga vägra löpband
Trapper Buzz
2010-02-20, 18:17
Rekommenderas Fiskars skovlar, Shadow. Har haft min i åtta år nu och den skottar lika bra som Dag 1. Men nu finns viss risk att snöredskapen tar slut söderut. Ingen snö än här; men dröjer nog ej länge.
lol, jag som är Norrlänning hoppade till lite idag, det var ju fanemig riktigt vinterväglag här i Göteborg. Mängder av bilar som var så pass insnöade att folk fick skotta bra länge för att ens få fram bilarna, särskilt efter att någon plogbil kört förbi. Körde själv fast med 335an ett par gånger och fick backa mig framåt som i klassisk vinterkörning med bakhjulsdrift :)
Jag älskar också detta vädret. Ska strax ut och mysgå runt stan.
//Ex. Norrlänning
Scratch89
2010-02-20, 18:20
Ordentligt kaos både i Göteborg och i Skövde. Körde bil idag och höll en maxhastighet på 30 km/h. Verkligen helt bedrövligt.
Trapper Buzz
2010-02-20, 18:21
Ändå slipper du ju färdas med häst och vagn, Schratch.
men nog är man småless på vinter och kyla nu:
nio veckor med minusgrader här nu non-stop 24/7.
MangeByggarn
2010-02-20, 18:29
Regn i södra Skåne.. :|
Ordentligt kaos både i Göteborg och i Skövde. Körde bil idag och höll en maxhastighet på 30 km/h. Verkligen helt bedrövligt.
Jag körde E4 från Markaryd till Värnamo igår kväll.
Framför mej ligger en liten, polskreggad Fiat Punto med sommardäck
och kör i 30 ......:D
Christyle
2010-02-20, 18:39
Här i Götet har allt som heter Spårvagn & fordon med däck gått åt H-vete jag kom hem idag 2timmar efter träningen snacka om att allt bryts ner snabbare än kvickt
Är snöigt som fan här strax norr om gbg i alla fall. Har kört fast med bilen flera gånger idag och knappt att man kommer in i villaområdena här i grannskapet alls faktiskt, så tjock och djup snö är det.
Någon som vet om det går bussar till/från/i/runt GBG?
Snökaos? Körde från Strömsund till Göteborg igår och blev lätt road över hur dåligt förberedda folk är. Ni har mindre snö här än vi har hemma, men tack vare en undermålig snöröjning och mindre än bra halkkörningsskills så blir det kaos :)
Nu har det dykt upp två trollhättebor här på forumet under dagen, lite otippat.
Mycket snö är det iaf, många garagetak som rasat in och den nya arenan i vbg för 300miljoner har ett hål i taket den med.
Klass2varning här tydligen.
Trapper Buzz
2010-02-20, 19:01
Oj, Lucipha, nu får du många ilskna sörlänningar på dig!
...G lund apropå den pajade 300Mkr-hallen.. Klimathysterin och dess påskyndare
har ett visst ansvar här. Man bygger såsom om det aldrig mer skulle bli vinter.
Kortsiktigt och dumt!
Degpekka
2010-02-20, 19:52
Här i helsingborg har kommit ca 5cm snö senaste dygnet kanske, och det är mkt slask på vägarna och det har inte lagt sig helt. Det värsta är att vi räknar detta som snökaos! Fan vad jag inte gillar sånt här :D
young_george
2010-02-20, 19:53
Kortsiktigt och dumt!
Wow... bara wow...
Trapper Buzz
2010-02-20, 20:01
Wow... bara wow...
Nån chans att kommentera nåt mer, nåt som betyder nåt?
Du tycker förstås det är bra att man bygger för icke-vintrar
och att kampanjer drivs i pappersmedia under "vetenskaplig" täckmantel?
Någon som vet om det går bussar till/från/i/runt GBG?
Bussar till och från, ja. Långfärdsbussarna är betydligt mindre väderkänsliga än spårbunden trafik. Det har varit ett fåtal förseningar idag. Vi får se hur morgondagen blir.
Snöskottning är inte alls bra träning. Att lyfta ryggen samtidigt som du vrider den är inte najs. Har hört att det är snöskottningen som står för flest diskbråck. Att skotta på annat sätt känns ju bara oeffektivt.
Med tanke på hur lite folk använder kroppen i övrigt så är det iofs inte så konstigt att ev problem dyker upp vid snöskottning. Att gå från att på sin höjd bära hem matkassarna till att skyffla 10-20 ton per dag är en väldigt stor omställning.
Iofs förstår jag inte varför alla kör med skyffel när det finns snöslädar eller snöslunga, att ta nödskyffeln (de som har en..) från bakluckan på bilen är iofs ännu värre än en vanlig skyffel.
Klass 2 varning osv här i örebro med. Cyklade till gymmet och hem, tog lite längre tid än vanligt *flex*. Blev nog minst 30 minuter enkel väg mot under 20 vanligtvis.
Plogat våran väg med traktor/snöslunga. Känner mig som en äkta bonde!
forslund
2010-02-20, 20:30
Jag hatar vintern. Extremt roligt är det när man pendlar också:
http://distanscykling.se/images/avgaende.jpg
http://distanscykling.se/images/ankommande.jpg
Wow... bara wow...
Visst är han lustig.
Motorbreath
2010-02-20, 20:39
Kortsiktigt och dumt!
+1
Förstår inte hur någon kan komma på tanken att bygga med flack takvinkel eller helt platta tak på våra breddgrader. Tågen och banorna tål inte heller snö och kyla. Isbrytarna är för få för att räcka till. Man kan ju fråga sig var på jordklotet vi tror att vi bor?
Här i Västerås är det ganska lugnt, folk verkar hålla sig inomhus i och med varningarna. Tågen är försenade eller inställda men det händer tyvärr i betydligt beskedligare väder också. Jag jobbade idag, och att pulsa i 20+ cm nysnö i hård motvind med piskande snö med -16 grader + kyleffekt i ansiktet kändes ganska manligt faktiskt :hbang:
Jag tänkte att det skulle vara lite dåligt före på vägen, så jag gick mina 3 kilometer till jobbet istället.
Det blir inte bättre för att man gnäller, det är bara att passa på att njuta av ett ändå ganska ovanligt väder här söderöver.
Ettan sitter fast hemma vid min hållplats: (nu vet Kolo var jag bor!)
http://ost.ath.cx/tmp/vinter10/ettan.jpg
Min innergård:
http://ost.ath.cx/tmp/vinter10/innergarden.jpg
just nu bara torr vinter kyla mellan 15-30 minus, snödjupet varierar mellan ca:50-170cm där vi brukar köra skoter för tillfället.
Scratch89
2010-02-21, 02:37
Körde fast något överjävligt med bilen precis. Backade ut på uppfarten och började accelerera upp för backen. Efter ett litet tag kommer jag ingen vart, för dels har handbromsen frusit fast, och dels är det framhjulsdrift så bilen är för klen för att orka upp. När jag håller på och krångla med handbromsen får jag kärringstopp och rattlåset går på. Jag försöker köra det gamla hederliga "juckla-med-ratten-och-vrid-på-tändningen"-tricket, men ingenting händer.
Tack och lov kommer en familjefar och hjälper mig. Han hoppar in i bilen, får efter lite trixande igång bilen, drar och skakar i handbromsen så den verkar lossna, och sedan kan jag backa och åka runt halva stan för att komma hem. Kul upplevelse i efterhand. :)
Degpekka
2010-02-21, 03:34
Ettan sitter fast hemma vid min hållplats: (nu vet Kolo var jag bor!)
http://ost.ath.cx/tmp/vinter10/ettan.jpg
Min innergård:
http://ost.ath.cx/tmp/vinter10/innergarden.jpg
Så mkt snö har jag aldrig upplevt irl. :)
spoonchest
2010-02-21, 03:43
Nu är det illa i Falun,
Kim Jong Il
2010-02-21, 05:15
Så mkt snö har jag aldrig upplevt irl. :)
Då har du inte upplevt mycket. Tycker inte att det var så mycket snö. Bor du i Sverige?
Här i Uppsala verkar det inte ha blivit så farligt som de trodde, men visst var det tungt att pulsa mina 2 kilometer till jobbet imorse. Bilen satt fint inpackad med en uppblåst driva bakom baken, så den orkade jag inte skotta fram. Igen. Känns som att det enda jag har gjort sen jag tog körkortet för en månad sen är att skotta fram bilen, skrapa rutor och betala mängder av bensin som bilen dricker upp med alla kallstarter. :D
Eddie Vedder
2010-02-21, 09:05
Körde fast något överjävligt med bilen precis. Backade ut på uppfarten och började accelerera upp för backen. Efter ett litet tag kommer jag ingen vart, för dels har handbromsen frusit fast, och dels är det framhjulsdrift så bilen är för klen för att orka upp. När jag håller på och krångla med handbromsen får jag kärringstopp och rattlåset går på. Jag försöker köra det gamla hederliga "juckla-med-ratten-och-vrid-på-tändningen"-tricket, men ingenting händer.
Tack och lov kommer en familjefar och hjälper mig. Han hoppar in i bilen, får efter lite trixande igång bilen, drar och skakar i handbromsen så den verkar lossna, och sedan kan jag backa och åka runt halva stan för att komma hem. Kul upplevelse i efterhand. :)
Du har väl med dig mobilt bredband och laptop utifall du behöver redogöra på Kolo för dina strapatser?:D
shadowfire
2010-02-21, 10:04
Då har du inte upplevt mycket. Tycker inte att det var så mycket snö. Bor du i Sverige?
Har du ens vistats i Södra Sverige någon gång?
Missade du relativitetslagen i grundskolan? Vad som är lite i Norrland kan vara mycket i södern osv.
Kul att köra 74 mil neröver till norge i detta väder. Jag behöver värmeljus :/
Kör försiktigt och akta dig för familjefäder ute på sportlovssemester!
Lycka till,
jag körde från Aurich till Malmö i liknande väder för en månad sedan,
60mil + färja tog 12,5h :D
Kebab-Arne
2010-02-21, 10:15
Fast du behöver väl inte åka 74 mil för att köpa värmeljus?
:notme:
Denstillasittande
2010-02-21, 10:15
Fy fan vad detta är trist. Ja, detta är MYCKET snö för oss som bor i blekinge!
Har ju inga skidor eller snowboard så man skulle kunna nyttja snön lite. Det blir bara skittrist. Hoppas våren kommer snart.
http://i259.photobucket.com/albums/hh296/nellimite/IMG_0112-1.jpg
underbart!!! Täby är så vackert! Roslagsbanan går inte och man får vackert pulsa i snön men det jobbar upp flåset!
Åsså finns det chans att ta sig ett dopp om man vill
http://i259.photobucket.com/albums/hh296/nellimite/IMG_0116.jpg
shadowfire
2010-02-21, 10:45
aaaaaah vackert!
blir det en till sådan här vinter i götet så ska jag bannemig köpa skoter igen som på gamla goda tiden i hemtrakten... och längdskidor med!
Anton Fräs
2010-02-21, 10:55
Blir det så här i Götet nästa år igen flyttar jag. Det är verkligen helt fruktansvärt.
Kan inte öppna mina köksfönster idag.
Scratch89
2010-02-21, 11:11
Du har väl med dig mobilt bredband och laptop utifall du behöver redogöra på Kolo för dina strapatser?:D
:D
Det var en bra idé.
Västkusten. Ca 50cm nysnö sen i fredags. -11 grader och blåsigt å det känns som -20. SVINKALLT!
http://yfrog.com/jcimag0022wj
Bilden dårå.. Min balkong :(
http://img696.imageshack.us/img696/354/imag0022w.jpg
Men flytta hem då era jävlar om det inte passar, dit det regnar bomber. ÄRE BÄTTRE??!
Kyla är manligt.
http://i45.tinypic.com/23uvo1y.jpg
Utsikt från mitt rum. Snödupet ligger nog på 150 cm.
Har nog kring metern här i Uppsala om man tittar på hustaken mittemot.
kidneyinlodz
2010-02-21, 11:35
Utsikt från mitt rum. Snödupet ligger nog på 150 cm.
oj det ser riktigt schysst ut!
Körde fast när jag skulle parkera på gymmet för någon timme sen. Man får svänga av ganska tvärt från vägen. Sen var det en kanske 40-50cm hög snövall som jag trodde att saaben skulle bemästra med tillräckligt hög hastighet. Men icke, fastnade med halva bilen in på parkeringen och andra halvan på vägen. Man blir ju inte det minsta stressad när buss, traktor och personbilar vill ta sig förbi. Tur att flickvännen var med och en väktare kom förbi så vi fick putta loss bilen.
Det fick i alla fall duga som uppvärmning för dagen.
Carolinew
2010-02-21, 11:51
Min bil är totalt insnöad, ser den knappt. Har väldigt bra utsikt över parkeringen också så fick se ett 20-tal bilar köra fast bara där igår. Förstår inte varför folk envisas med att försöka ta bilen när det är flera decimeter snö och att fastkörning är ett faktum...
De flesta spårvagnslinjer är inställda idag men 1:an skall tydligen gå här utanför med en halvtimmes mellanrum i alla fall. Då kommer man väl förhoppningsvis till gymmet på något sätt i alla fall... *rolleyes*
Jockefoten
2010-02-21, 11:58
Skottade garagetaket idag.
Snövallen är på sina ställen högre än bilarna. Genomsnittshöjden ligger på cirka 1meter över tomten.
På vissa ställen är snön högre än fönsterna!
http://i75.photobucket.com/albums/i318/Jockefoten/P1000763.jpg
http://i75.photobucket.com/albums/i318/Jockefoten/P1000764.jpg
http://i75.photobucket.com/albums/i318/Jockefoten/P1000765.jpg
Trapper Buzz
2010-02-21, 11:58
Kan inte öppna mina köksfönster idag.
Apopå bilden du la opp: ajjajja.. Detdär är ju ditblåsta drivor.
Inte har ni 150cm i snitt heller :). Men mycket är det allt!
Varför ska du öppna fönstren?
Västkusten. Ca 50cm nysnö sen i fredags. -11 grader och blåsigt å det känns som -20. SVINKALLT!
http://yfrog.com/jcimag0022wj
Här minus tjugo och känns som fyrtiotre. "Äntligen" är snön här nu också.
Vadå alltid jag vara värst.. ;) Kommer snart nån uppi Norra Bottnen och har -40 som känns som -75. *kissass*
Edit: Härligt, Jockefoten! Så där har det sett ut här ungefär en månad. Snölegorna eller -högarna vid min tomtgräns, som säkert innehåller hundratals kubik snö, har inte rört sig en tum sen snöfallen då. Fick skotta ett hål på två meter för att ta fram gatubrunn; fast det har varit värre. Nog för att det verkar dröja innnan den behövs.
Apopå bilden du la opp: ajjajja.. Detdär är ju ditblåsta drivor.
Inte har ni 150cm i snitt heller :). Men mycket är det allt!
Varför ska du öppna fönstren?
Du kan vara lugn, jag ska inte ta din snöstolthet ifrån dig! Bor i norra Götaland, så det är ovanligt att vi får snö alls. Fönstrena var mest en kul grej, lite speciellt när de inte går att öppna.
Har just varit ute och skottat i axelhög snö. Finns drivor på ca tre meter på en del ställen.
Hahaha GALET vad snö folk har! Jag hade ju tuppat av med 1½m snö utanför fönstret..
Har nog kring metern här i Uppsala om man tittar på hustaken mittemot.
Nä, det tror jag inte. Möjligtvis kan det handla om uppemot 80 cm, men inte mycket mer än så. Det var typ 50 cm tidigare, sen har det kanske kommit 30 cm nysnö, men då ska man ju komma ihåg att snön under packas av den nya snön så 50 + 30 kan mycket väl bli 70.
Trapper Buzz
2010-02-21, 12:43
Snöstolthet är nog tveksam ära att få behålla nuförtin.
Nog var jag impad, Morrris! Tror det kan bli såhär några vintar framöver nu.
Nu yr det på så inåthelsike här, vår tur nu ... Lagom skoj..
Läser att isen utanför Sundsvall är fem-sex meter tjock nu, på sina håll iaf..
Kan inte undanhålla Kolo' denna lilla story från ST:s kommentarer:
"Måste bara inflika från bryggan Viking 4 i isgång;
V, till Murtaja (isbrytare) utanför Åboland:
-Nåå?
M. till V , Joo!
V, till M
Såå...
Sedan körde hon hela vintern med 110% utnyttjande av maskinerna,
topplock och annat var travade i resp. hamn, så snart bildäck tömdes, byttes grejerna ut!
Snacka om att försöka hålla infrastruktur/utbyte mellan länder i gång, oavsett läge!
Respekt!" http://st.nu/start/sundsvall/1.1831638-besvarligt-islage-vid-sundsvallskusten
Islägeskartorna visar att en öppning i packisen ånyo blåsts upp mitt i Bottenhavet,
runt en punkt ca rakt utanför Iggesund, kanske 65 land-km väster om halvvägs.. Bottenhavet är ganska brett där. Är väl det råmaterialet som vädergudarna flyttat till Sundsvall. Längtar inte direkt ut och handla, som jag måste.
Kim Jong Il
2010-02-21, 12:48
Fan vad jag gillar det här vädret. Mycket bättre än slask och väta.
Jag har i genomsnitt en meter snö ute på gården. Vid ingången så är det upp mot två meter snö. Tyvärr är den för hård för att stå i.
Nä, det tror jag inte. Möjligtvis kan det handla om uppemot 80 cm, men inte mycket mer än så. Det var typ 50 cm tidigare, sen har det kanske kommit 30 cm nysnö, men då ska man ju komma ihåg att snön under packas av den nya snön så 50 + 30 kan mycket väl bli 70.
Jeao, det är nog en del drivbildning här skulle jag tro. Men schnö är det banne mig, läste i lokalblaskan de skickar till mig att snötippen i Nyby är omkring åtta meter hög, och att de började fylla ett hål på en två-tre meter. Helt snurrigt.
Jeao, det är nog en del drivbildning här skulle jag tro. Men schnö är det banne mig, läste i lokalblaskan de skickar till mig att snötippen i Nyby är omkring åtta meter hög, och att de började fylla ett hål på en två-tre meter. Helt snurrigt.
Var det inte dessutom någon som hade räknat ut att den kommer vara smält lagom till juli dessutom? Vrickat!
Trapper Buzz
2010-02-21, 13:06
Går fort när värmen kommer med smälkteriet: redan i juni har våra högar smält.
Men fordomdags, uppi Kiiruna, brukade Loussasjön va istäckt till midsommar.
http://www.tradera.com/Luossavaara-sjon-Luossajarvi-1903-Kiruna-kommun-auktion_105939568#pic
Själv är jag mest fascinerad av min uteplats, iofs efter takets skottats..
men innan det som nyss anlänt har släppt ner allt sitt..
Om vi ponerar att det kommer närmare halvmetern till nu,
då blir det problem att titta ut.
Herr Oberst
2010-02-21, 13:57
Går och funderar på att göra ett rysshopp från min balkong. Har nog närmare 2 meter snö nedanför
EksaafuZhl0
Trapper Buzz
2010-02-21, 14:33
Mr Colonel: Bra kan vara att kolla om det inte står nån cykel eller dylikt under.
Huvudsaken annars nu är väl att det inte snöar två meter till i mars....:cryout:
Önska mig lycka till nu då och är jag inte tillbaka inom några dagar kan ni väl åtminstone ha en minnesstund till min ära i babbla tråden iaf.
Herr Oberst
2010-02-21, 15:15
Mr Colonel: Bra kan vara att kolla om det inte står nån cykel eller dylikt under.
Haha nädå det ska nog vara lugnt. Fast problemet är nog att jag inte når ändå ut till drivan
Har blivit en del i jönköping med *gah!*
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------------------------------------------------------------------bild.jpg
tntballe
2010-02-21, 15:51
Helsike, klarade mig genom oplogat och snövallar och så tar det stopp sista halvmetern i min parkeringsruta. Är iaf nöjd med fyrhjulsdrivet idag.
Bubbe gillar både snö och kaos. :)
Motorbreath
2010-02-21, 16:09
Isvallarna är möjligen 5-6 meter, men inte istjockleken.
Det har nu tagit mig 14 timmar att resa från Sthlm - Gbg med tåg. Frusna växlar dit, ingen personal hit. Hade kunnat åka till Los Angeles på samma tid. Gaaalet.
Men men, nu är jag hemma och glad i varje fall :) Det är ju faktiskt inte fel att sitta fast på ett tåg med sin flickvän - då har man ju i vilket fall det bästa tänkbara sällskapet.
Kebab-Arne
2010-02-21, 17:11
Har blivit en del i jönköping med *gah!*
mycket snö
:D
Fast mycket av det där har väl blåst dit?
Ska fan lämna tillbaka min norska skogskatt. Efter senaste ovädret vägrar han gå ut och ägnar sig fullständigt åt sitt favoritprojekt: att få mig förklarad psykiskt sjuk.
Gäller garantin på katter längre än 15 år?
Ska fan lämna tillbaka min norska skogskatt. Efter senaste ovädret vägrar han gå ut och ägnar sig fullständigt åt sitt favoritprojekt: att få mig förklarad psykiskt sjuk.
Gäller garantin på katter längre än 15 år?
Runt kl 23,
-"mjaaaauuu, MJAAUUU, MJAAAAAAUUUUUU (jag vill gå ut, jag är en krigare, måste spana på mina fiender)"
Runt kl 23:10,
-"MJAAAAUUUUOOOOOOOOO" (släpp in mig, jag fryser ihjäl, snö är livsfarligt) skraaaaaaaap på dörren.
Runt kl 23:50,
-"mjau" (måste kissa ute)
Runt kl 23:52,
-"MJAAAUUUUUOOOOOO" (jag vill kissa inne istället).
Ignatius72
2010-02-21, 18:25
.
Enligt vad jag kan utläsa från smhi så torde det vara runt 40 cm.
Runt kl 23,
-"mjaaaauuu, MJAAUUU, MJAAAAAAUUUUUU (jag vill gå ut, jag är en krigare, måste spana på mina fiender)"
Runt kl 23:10,
-"MJAAAAUUUUOOOOOOOOO" (släpp in mig, jag fryser ihjäl, snö är livsfarligt) skraaaaaaaap på dörren.
Runt kl 23:50,
-"mjau" (måste kissa ute)
Runt kl 23:52,
-"MJAAAUUUUUOOOOOO" (jag vill kissa inne istället).
Haha, ungefär så! Plus att vi får möss i väggarna när det blir kallt ute. Dessa måste han ju hålla koll på i alla lägen.
Underbart med lite riktig vinter.
Motvinden över Västerbron var inte att leka med. Brr
Det var glest med avgångar för ettan och sjutton ikväll. Brr.
1m snö, -15 grader och nordostlig vind mellan 10-15m/s.....man går ut bara i nödfall.
Fredrik S
2010-02-21, 22:50
Jag har inget emot varken snö eller kyla, men ser INTE fram emot när all denna snö skall förvandlas till först snöslask och därefter smältvatten, om någon månad.
Ni kan sluta va oroliga nu, jag är framme, tack för all omtanke grappar*grr27*
The_RobRoy
2010-02-21, 23:34
Bästa facebook gruppen:
Om SJ hade skött tågtrafiken i Nazityskland hade förintelsen aldrig ägt rum
Bästa facebook gruppen:
"Tåg 728 mot Auschwitz Birkenau som skulle anlänt till Berlin 17:50 är inställt. SJ beklagar denna försening, som beror på Röda Armén"
Bäst idag.
Scratch89
2010-02-22, 00:23
Det var glest med avgångar för ettan och sjutton ikväll. Brr.
Tågen hem från Skövde till Göteborg gick med fyratimmarsintervaller. Jippie!
Tur att man bor längs buss 16-linjen, så man kom hem när man väl kommit till den goda fina staden igen. Är nog inte så kul att bo i utkanterna av stan, typ Kärra eller Sävedalen.
Tågen hem från Skövde till Göteborg gick med fyratimmarsintervaller. Jippie!
Just ja, du bor ju där! En annan bekant skulle ner hit. 14-tåget gick kl. 16. Förseningar och glesa avgångar. Stackars dig!
Tur att man bor längs buss 16-linjen, så man kom hem när man väl kommit till den goda fina staden igen. Är nog inte så kul att bo i utkanterna av stan, typ Kärra eller Sävedalen.
Nah. Fast bussar verkar ändå vara bättre än vagnar. De går verkligen inte alls.
Jag kom från Kungälv med Grön. Den var punktlig! Motorvägarna är rena frön snö.
-22 nu på morgonen. Kan bli spännande att jobba ute idag.
Tunnelbanan går inte i dag ovan jord och nyss gick det inga ersättningsbussar, så jag tar gratis taxi. Kommer bli dyrt det här för SL el vad de nu heter.....
Tragiskt är det iaf.
Fearstrike
2010-02-22, 05:58
Tunnelbanan går inte i dag ovan jord och nyss gick det inga ersättningsbussar, så jag tar gratis taxi. Kommer bli dyrt det här för SL el vad de nu heter.....
Tragiskt är det iaf.
De där gäller inte om de e naturen som sätter stop för trafiken..
Vissa dagar är jag väldigt avundsjuk på hantverkare som får jobba "på rikigt" utomhus men inte dessa. Rätt skönt att sitta på kontor med en kopp kaffe.
Även om fördelen är att varm mat smakar så underbart gott när man arbetat ute i kyla.
Det var snarare så att folk stod och väntade en halvtimme på en buss som aldrig dök upp.
Det var snarare så att folk stod och väntade en halvtimme på en buss som aldrig dök upp.
Har inte SL tagit bort resegarantin i dessa bistra tider?
Jag har viss förståelse för att det måste vara problematiskt att hålla igång kollektivtrafiken under rådande väderlek, men att man inte försöker sitt yttersta för att åtminstone informera sina resenärer om vilka avgångar som är inställda, förseningar och när ersättningsbussar faktiskt kommer att avgå... Det är fan illa.
Egentligen skulle jag suttit på en föreläsning nu och för att komma i tid var jag uppe extra tidigt för att hinna med en tidigare avgång. Fick ganska snabbt veta att avgången var inställd men att den skulle ersättas av buss. Inget om när bussen skulle dyka upp. En timme senare hade ytterligare en avgång ställts in och fortfarande ingen buss. Då gick jag hem. Nytt försök nu vid 8:45.
SL tipsade att man skulle försöka gå till jobbet i DN, måste fan vara bland det dummaste jag läst. Med tanke på att det är för kallt för att köra tågen...
Vissa dagar är jag väldigt avundsjuk på hantverkare som får jobba "på rikigt" utomhus men inte dessa. Rätt skönt att sitta på kontor med en kopp kaffe.
Även om fördelen är att varm mat smakar så underbart gott när man arbetat ute i kyla.
Tur att vi ändå bor i Sverige, då behöver du bara känna den avundsjukan några dagar per år ;)
Optimala kanske är ett jobb där man varierar.
Enligt tjejen som pratade i informationsutropen på liljeholmens station så gäller resegarantin fortfarande fullt ut.
Men vad är värst, vinter eller sommar? På vintern kan man klä på sig mer, men på sommarn kan man aldrig klä av sig tillräckligt.
Trapper Buzz
2010-02-22, 10:41
-24 imorse och hård vind. Nu ca tio i solen och stiljte, solen är blid och god.
Apropå SJ skalade dom ifjol av sin gamla skapliga restidsgaranti, som förr innebar att man fick hela biljettpriset efter en timmes försening. Men vad som nyligen sagts, så kan alla biljett-typer bytas i förväg. Ni får inte dock annat än kaffepengar i efterhand.
Ignatius: handlar om isberg! Prata med ST-redaktionen.
Medeltjockleken på normal-isen vet jag om; eftersom jag kollar den varje dag.
Edit:
Rafted ice, hopskjuten;
Ridges and hammocked ice, vallar och upptornad is
samt Window, brush ice barrier s.k. Stsampisvall.
Framför allt de mittersta: Upptornad is.
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/is_prod.php
Jag jobbar alltid ute och tycker varmaste delarna av sommaren är mycket mycket värre än när det är 30 grader kallt.
Det är minus 26 nu och jag har underställ, tjocksockar och overall sitter och småmyser bara :)
Så länge man har någon fysisk aktivitet blir det knappt kallt med mindre kläder heller.
Motorbreath
2010-02-22, 10:54
Med rätt klädsel är det en ganska behaglig arbetstemperatur.
Herr Oberst
2010-02-22, 12:13
Men vad är värst, vinter eller sommar? På vintern kan man klä på sig mer, men på sommarn kan man aldrig klä av sig tillräckligt.
+1
När tempen går över +25 grader då vet man att man är nära döden
Med rätt klädsel är det en ganska behaglig arbetstemperatur.
Hur läser man värmen för händerna? Allt det övriga har jag hygglig koll på men jag inser inte riktigt hur man håller händerna varma men fortfarande har någon kontroll på verktyg etc.
SL har kvar, SJ har det inte.
Hur läser man värmen för händerna? Allt det övriga har jag hygglig koll på men jag inser inte riktigt hur man håller händerna varma men fortfarande har någon kontroll på verktyg etc.
Händerna i fickorna så klart :naughty:
Motorbreath
2010-02-22, 15:20
Vinterfodrade arbetshandskar fungerar för mig iaf, och jag har ganska lätt för att frysa om händer och fötter. Visst kan man behöva värma händerna innanför tröjan/jackan med någon timmes mellanrum när fingrarna börjat kännas allt för tjocka.
Rockhard
2010-02-22, 16:07
Man kan klä på sig typ 100 lager så man svettas, då brukar kroppen pumpa ut blodet i händerna. Jag gjorde så när jag var brevbärare och det var riktigt kallt och åkte moppe. -10 sen fartvinden på det, och inga handskar. Men funkade hyffsat iaf.
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs484.snc3/26489_1193117560104_1593364239_1607255_3166851_n.j pg
Tog 6 timmar att få loss bilhelvetet.
delta_mats
2010-02-22, 16:22
Värdelöst. När vi fick ordentligt mycket snö här i Umeå för några veckor sedan var jag och lekte med subarun ute i snön, åkte in på en stor parkering som var helt oplogad och sladdade, det forsade snö över motorhuven men inte körde jag fast. Kommer aldrig skaffa annat än 4wd.
Dumfangrannen orkar inte skotta sin p-ruta utan parkerar typ 1.5m från väggen. Går knappt köra in i garaget på andra sidan. Fick bli lapp nu. Hoppas han kan svenska.
Det roliga är att alla bilar på den parkeringsplatsen fått böter + krav på att forsla bort sitt fordon. Detta trots att ingågarna till parkeringen är blockerade av en snövall på dryga 2m.
En bil räckte inte för att rubba min bil, utan två. Dessutom höll hjälpbilarna på att fastna själva.
Får kommunen verkligen göra såhär? Låter helt sjukt.
Det roliga är att alla bilar på den parkeringsplatsen fått böter + krav på att forsla bort sitt fordon. Detta trots att ingågarna till parkeringen är blockerade av en snövall på dryga 2m.
En bil räckte inte för att rubba min bil, utan två. Dessutom höll hjälpbilarna på att fastna själva.
Hör med Sverker? ;)
Hör med Sverker? ;)
Han var den första jag maila *popcorn*
Trapper Buzz
2010-02-22, 16:37
Skriv in och förklara. Sämre ursäkter har man hört.
Vilka j-a pappskallar som lappat!
Frågan är kommer SL ställa in trafiken imorgon med? Hittar ingen bra info på deras sidor. Jag vill ju inte få det i ansiktet som i morse när jag stod och vänta på extrabuss i en halvtimme..
Han var den första jag maila *popcorn*
Ta lite kort med, alltid bra att ha.
delta_mats
2010-02-22, 16:43
Provade ni dra den bilen som står där på bilden och fick inte lös den?:eek:
Provade ni dra den bilen som står där på bilden och fick inte lös den?:eek:
Det är den ena hjälpbilen. Vi försökte dra loss den turkosfärgade Honda Civic-look-a-liken.
Herr Oberst
2010-02-22, 17:00
http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs484.snc3/26489_1193117560104_1593364239_1607255_3166851_n.j pg
Tog 6 timmar att få loss bilhelvetet.
Kul att skotta :)
Var ute och tog några bilder idag på andra som säkert lär få problem att få loss sina bila.
http://i48.tinypic.com/nvegww.jpg
http://i50.tinypic.com/1zbthg3.jpg
Samt några som får slita lite för att få loss sin cykel. Blir för övrigt svårt att få ner ungen i den cykelbarnstolen
http://i48.tinypic.com/1z2pxfc.jpg
Det är ju plogat. Tar kanske 10 min skotta det bakom bilen och lite runt om. Edit: Samt tio min för snön på bilen :P
Kul att skotta :)
Var ute och tog några bilder idag på andra som säkert lär få problem att få loss sina bila.
http://i48.tinypic.com/nvegww.jpg
http://i50.tinypic.com/1zbthg3.jpg
Samt några som får slita lite för att få loss sin cykel. Blir för övrigt svårt att få ner ungen i den cykelbarnstolen
http://i48.tinypic.com/1z2pxfc.jpg
Det där såg ju inte alls farligt ut *popcorn*
Man kan klä på sig typ 100 lager så man svettas, då brukar kroppen pumpa ut blodet i händerna. Jag gjorde så när jag var brevbärare och det var riktigt kallt och åkte moppe. -10 sen fartvinden på det, och inga handskar. Men funkade hyffsat iaf.
Ah där ser man. är brevbärare nu och de är rätt jävla skönt att man slutar om en vecka! Jag cyklar och man måste ju köra med sådana där fingervantar (fingerspetsarna har ingen handske endast) för att kunna bläddra med posten. Men de blev rätt kallt idag....sen kan folk GÄRNA skotta runt sina brevlådor*grr27*
Trapper Buzz
2010-02-22, 18:13
Till Ignatius
Sjöfarten är igång igen http://st.nu/start/sundsvall/1.1833614-sjofarten-ar-igang-igen
SUNDSVALL (ST)
Läget har lugnat ner sig ute på havet.
Vinden blåser från väst och det passar fartygstrafiken bättre.
Relaterat
artikelserie: isig sjöfart
Att trafiken stoppades på söndagen handlade om att det helt enkelt inte gick att få in båtarna. Tio meter höga isvallar blev ett säkerhetsproblem och till och med isbrytarna hade besvärligt att ta sig fram.
– I helgen hade vi vindar som pressade all is mot Sundsvallsbukten. För att inte handelsfartygen skulle gå sönder stoppade vi sjöfarten, säger Ulf Gullne chef för isbrytarna på Sjöfartsverket.
Under måndagen tog sig fartygen fram igen.
– Nu har det mojnat och trafiken går som vanligt, säger Ulf Gullne.
Är det ovanligt att trafiken stoppas?
– Att det blir så kraftig ispress är relativt ovanligt. Men när det blåser från nord ost in mot Sundsvall fastnar isen mot Brämön ordentligt. Men övervägande delen av dem som kör vintertrafik vet att det kan bli så här, säger Ulf Gullne.
Trapper Buzz
2010-02-22, 18:41
-24 imorse och hård vind. Nu ca tio i solen och stiljte, solen är blid och god.
Apropå SJ skalade dom ifjol av sin gamla skapliga restidsgaranti, som förr innebar att man fick hela biljettpriset efter en timmes försening. Men vad som nyligen sagts, så kan alla biljett-typer bytas i förväg. Ni får inte dock annat än kaffepengar i efterhand.
A-bladet nu:
"Vid 16-tiden i dag tog SJ beslutet att restidsgarantin inte ska gälla. För hur lång tid framöver kan inte Carl-Gustaf Olsson svara på.
-Men det kan ju vara problem både i natt och i morgon."
Alltså inte ens kaffepengar längre.
Det är ju plogat. Tar kanske 10 min skotta det bakom bilen och lite runt om. Edit: Samt tio min för snön på bilen :P
Precis. Vill inte låta dryg, men att skotta plogkanter och sopa av översnöade bilar är inte direkt en hysterisk bravad, utan snarare vardagsmat för många svenskar. Sen förstår jag att det kan vara lite kämpigt att få lös en fastkörd bil om man inte har vanan, men övning ger färdighet :)
Trapper Buzz
2010-02-22, 19:50
Så goddam norrlänning jag är förstår jag Raggis mfl.
Det har snöat en halvmeter därnere inom ett dygn: sånt går inte spårlöst förbi.
Är man dessutom tvungen att skotta sig fram på parkeringen, så.
Hänger en hel del på att vara ordentligt varm i övriga kroppen.
Men visst, håller man i solida stålbitar dagarna i ända så är det helt klart svårt att hålla händerna varma.
Kebab-Arne
2010-02-22, 20:00
Bästa facebook gruppen:
Gruppen börjar spåra. Inte så förvånande kanske.
Faen, -18 kan det inte bli normalt snart?
Trapper Buzz
2010-02-22, 20:30
http://svt.se/svt/road/Classic/article/615/jsp/Render.jsp?a=1898847&d=123733&index=4&popup=true Trollhättan.
Den här bilden (m fl i samma bildspel) ger en bild av hur dom haft det neröver:
vi fick bara 1 dm igår ungefär. Desto vidrigare vind med 20-25 minus.
delta_mats
2010-02-22, 21:37
Så goddam norrlänning jag är förstår jag Raggis mfl.
Det har snöat en halvmeter därnere inom ett dygn: sånt går inte spårlöst förbi.
Är man dessutom tvungen att skotta sig fram på parkeringen, så.
Norrlänning, Sundsvall?*cry* Du bor väl ungefär mitt i Sverige eller hur.*slap*
Men ja, jag vet att Sundsvall hör till norrland. Som inbiten norrlänning, som dock numera bara bor nere i Umeå så tycker jag det är tämligen komiskt över hysterin när det kommer snö. Man skäms lite över sina medmänniskor.
Vilken snö? bara kylan som suger dase.
Så här har det sett ut fyra gånger i vinter nu:
http://i47.tinypic.com/2exa1xh.jpg
45 minuter senare, efter att jag sopat bilen (jag kallar den snöplogen) och skottat med en skyffel modell alldeles för liten. Den röda bilen bredvid är min andra Saab, och den orkar jag inte ens tänka på att skotta ren just nu :Virro
http://i45.tinypic.com/ehalgk.jpg
Det är ganska mysigt med "isrosor" på fönstren
http://i48.tinypic.com/1zflmrk.jpg
Så här såg det ut när jag gick till jobbet idag
http://i49.tinypic.com/14lh4kh.jpg
Det är vi inte vana vid på den här breddgraden. Snödjupet ligger runt 70 cm nu där det inte drivit, och det värsta jag kan påminna mig om tidigare år är 25-30 cm, som naturligtvis smälte bort inom ett par veckor.
shut teh face
2010-02-23, 08:09
Det är därför man har frigående fyrhjulsdrift , bara sätta sig och köra iväg utan några problem. :D
Jag skulle till flyget imorse och det var ett jäkla helvete, alla taxibilar bokade för 27 år framåt, och jag fick gå av EN station tidigare för tåget gick inte alls till Alvik, jaha tänkte jag, inga problem med ersättningsbuss.
Problem blev det dock, vi var ett antal hundra personer där som stod och glodde och det kom en buss i halvtimmen som en tiondel av oss fick plats på åt gången, så jag stod där länge!
Jag upplevde dock lycka när vi kom till Alvik, jag var visserligen den enda som skulle av typ, men det stod x antal hundra personer i Alvik som ville på, ahha vilka miner de hade när de stod och försökte gå på bussen när den redan var FULL med folk, som om de skulle få plats med 100 pers till för jag gick av, så tjock är jag inte.
Men nu är jag i Visby iaf och det känns skönt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.