handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar kasein?

Kei Landin
2010-02-19, 00:05
Har letat ett tag nu men inte lyckats lista ut hur kasein utsöndras.

Har läst att kasein utsöndras "upp till 8 timmar".

Om jag intar 8 g kasein utsöndras det då;

timme 1 - 1 g protein

timme 2 - 1 g protein

timme 3 - 1 g protein

timme 4 - 1 g protein

timme 5 - 1 g protein

timme 6 - 1 g protein

timme 7 - 1 g protein

timme 8 - 1 g protein

...och om jag tar 80 g kasein utsöndras det då;

timme 1 - 10 g protein

timme 2 - 10 g protein

timme 3 - 10 g protein

timme 4 - 10 g protein

timme 5 - 10 g protein

timme 6 - 10 g protein

timme 7 - 10 g protein

timme 8 - 10 g protein

Jag gissar att det absolut inte fungerar så här... *slap*

Ni får ursäkta min otroligt dumma fråga, men hur fungerar kasein helt enkelt?

j-a
2010-02-19, 02:17
Jag tyckte ja läste något från King Grub (om jag inte minns helt fel) om att kroppen tar upp cirka 8 gram kaseinprotein per timme. Så din syn på det i din text stämmer ju inte riktigt då. Jag brukar få i mig en Milbona Kvarg innan läggdags, och den innehåller 62 gram kaseinprotein, vilket jag antar då tar ungefär 8 timmar för kroppen att ta upp.

Sverker
2010-02-19, 07:18
Först kommer du att få en normalfördelning med Gauss klockkurva.
Sedan kommer du att få en kortare och högre kurva med lite protein eftersom kroppen alltid utsöndrar ett överskott av matspjälkningsenzymer. Överskottet blir större vid mindre mängder mat.

Eddie Vedder
2010-02-19, 08:25
Att det utsöndar under 8 timmar har du dragit lite för hastuga slutsatser av. Det är inte så att oavsett mängd så tar det 8 timmar. De är så att man undersökt intag av x antal gram kasein och sedan undersökt under hur lång tid just denna mängd utsöndras.

Om jag inte har fel så är det 30 gram man undersökt. 8 gram går alltså givetvis mycket fortare och 80 gram mycket långsammare.

Kei Landin
2010-02-19, 09:22
Ok tack för era svar. Kan man då försöka sig på att sätta något högre tak av g kasein vid varje supplementering för att unvika onödig oxidation av protein?

Jag gissar på att det kanske är "bättre" att ta tex 60 g per tilfälle än 600 g?

Eddie Vedder
2010-02-19, 09:38
Majoriteten av proteinet du äter SKA utnyttjas i energimetabolismen. SÅ är det alltid, varje dag i ditt liv och så ska det förbli.