Visa fullständig version : Störde min granne igen, ska jag be om ursäkt?!
Tja!
Har bott i min lägenhet sen september (09). Allt har fungerat bra! Jag köpte dock ett nytt ljudsystem.. För 2-3 veckor sedan.. (glömde helt bort tiden och att det var en vardag) så började jag spela hög musik (typ kl 00:10) min granne kom då över o bad mig sänka basen.. Jag gjorde självklart detta och sökte upp honom dagen efter och bad om ursäkt och sa att det inte skulle upprepas. Hade lite polare över, vi såg på OS och sånt... Vi satte sen igång lite musik (jag tycker att det inte var direkt högt, dock är nog basen det som för mest oljud.. men jag har satt upp den på en låda och trodde det skulle hjälpa....) Men nu kl 23:10 kom han över igen och sa det dunkade så mycket och bad även mig att sänka "talnivån". Efter det så stängde vi av musiken och jag bad min polare gå hem till sig..
Jag vet att det ska vara tyst efter kl 22.00 men tycker att han är lite väl grining... Men min fråga är.. ska jag ringa på honom imorgon och be om ursäkt igen eller blir det bara "för mycket" utan bara låta det vara och inte spela hög musik igen efter kl 22..
Vad hade ni gjort/uppskattat
+ kan tillägga att jag bor i en bostadsrätt
Mr.Cosybear
2010-02-17, 00:02
Personligen hatar jag dem som inte lyssnar efter flera tillsägningar, så om jag vore i ditt scenario skulle jag bara uppskatta om du slutade efter 22, utan ursäkt.
Sen att du tycker han är grinig bara för det tycker jag är fel, alla lägger sig inte efter midnatt...
clinteastwood
2010-02-17, 00:02
Hade inte bett om ursäkt!
Spela musik och skit i honom, du får spela jäkligt högt om dom ska få bort dig ;)
clinteastwood
2010-02-17, 00:08
Öppna dörren naken nästa gång!
Shakemynuts
2010-02-17, 00:08
Spela musik och skit i honom, du får spela jäkligt högt om dom ska få bort dig ;)
Ja, för att förpesta för folk som antagligen ska upp och jobba är ju jävligt nödvändigt.
Sopa.
Shakemynuts
2010-02-17, 00:10
Jag skulle kanske känna att jag behövde förklara mig lite och sagt som du sa i tråden att du inte trodde att det var lika högt denna gång, men att det var bra att han sa till igen. Sen bara ha lite lägre volym, kommer han en 3e gång och du faktiskt har jäkligt lågt är det nog bara han som är gnällig. :D
clinteastwood
2010-02-17, 00:11
Du borde skrikt ferry tog guld och sedan kramat om honom och hoppat i luften tillsammans....
Nej, ring inte han igen. Man up ffs.
Bara att ta det lite lugnare och försöka respektera honom.
Stör musik och tal sent på kvällen har man 105% rätt att vara grinig. Bra gjort att gå och klaga.
hahavaffan
2010-02-17, 00:46
Om tal stör på kvällen kanske man ska flytta. Jag hade flyttat iaf, oavsett om jag var den som störde eller stördes.
Kolla med honom hur mycket som hörs ner.
Annars så rekommenderar jag trådlösa hörlurar.
Kan förstå din granne. Har upplevt lite störningar själv och det är riktigt jobbigt när grannen väsnas och man försöker sova. Sen kan han givetvis vara oskäligt gnällig men svårt att säga så här. Mer sannolikt spontant att det låter för mycket för att han ska sova.
Du kanske kan prata med honom att du inte alltid vet hur mycket det stör. Förklara att han bara kan komma över snabbt och säga till om det behövs. Eller banka på väggen kanske :D
Om tal stör på kvällen kanske man ska flytta. Jag hade flyttat iaf, oavsett om jag var den som störde eller stördes.
Det är ju sjukt lyhört på vissa ställen, går inte prata normalt ens utan att grannen kan nästan vara med i diskussionen ;) Min erfarenhet är mest från studentlägenheten där det verkligen sög om någon hade besök sent och man försökte sova, men det kanske är ett specialfall med fuskbygge och allt skit heh
Ja det bästa vore väl egentligen att be att få lyssna en kväll från grannen när en kamrat sköter volymen från din lägenhet och se hur "högt det går att spela". Har tänkt att jag borde gjort det många ggr, då vet man ju svart på vitt. Men aldrig blivit av och än så länge har ju ingen klagat, men de kan ju va som en annan och "inte pallar va den griniga grannen som går och säger till" / för lite ryggrad för att våga säga till..
Ja det bästa vore väl egentligen att be att få lyssna en kväll från grannen när en kamrat sköter volymen från din lägenhet och se hur "högt det går att spela". Har tänkt att jag borde gjort det många ggr, då vet man ju svart på vitt. Men aldrig blivit av och än så länge har ju ingen klagat, men de kan ju va som en annan och "inte pallar va den griniga grannen som går och säger till" / för lite ryggrad för att våga säga till..
... och sen en dag sparkar Gösta 73 in din ytterdörr beväpnad med en avsågad hagelbössa!
TO BE CONTINUED.
Många intressanta inlägg här! :) Men ligger här med dåligt samvete så blir det nog att jag ringer på i morgon o förklara att jag inte förstod att vi förde ett sådant liv.. kommer ju som sagt bo här i 4 år till så det är lika bra o ha en god relation med mina grannar.. ;)
Förbannade lägenhetsbyggnader.
Att man ska tvingas samsas med si och så många och ta hänsyn till höger och vänster.
Blir skönt med en villa och avstånd till närmaste granne.
svennebanan
2010-02-17, 07:20
Ja precis! Ett bra sätt att skaffa nya vänner på är det säkert också.
Nelson81
2010-02-17, 07:27
ursäkter är för veklingar.
ARMSTARK
2010-02-17, 08:23
Om man blir störd att att grannen pratar och skrattar med sina polare är man ett mongo som ska flytta ut i skogen!
Däremot är det inte okej att spela hög musik sent på kvällen. Helt okej att be om ursäkt.
Både du och grannen borde visa mer respekt för varandra.
Jag hade sålt ljudsystemet och skaffat ett nytt den dagen jag bor utan grannar som störs.
I vissa hus är det helt enkelt väldigt lyhört, och på natten/kvällen då ALLT är tyst runt omkring så kan man höra folk snacka, spela musik, data spel/whatever som kan vara jävligt irriterande.
BrorDuktig
2010-02-17, 10:16
Kolla med honom hur mycket som hörs ner.
Annars så rekommenderar jag trådlösa hörlurar.
Kommer se jäkligt ballt ut när han polare kommer över och TS ger ut ett gäng trådlösa hörlurar; "ähh grabbar ni måste ha på er dessa om ni vill lyssna på musik".
Ok, skämt åt sido så förstår jag din poäng herr Stoltz.
Personligen hatar jag dem som inte lyssnar efter flera tillsägningar, så om jag vore i ditt scenario skulle jag bara uppskatta om du slutade efter 22, utan ursäkt.
Sen att du tycker han är grinig bara för det tycker jag är fel, alla lägger sig inte efter midnatt...
+1!
Jag är själv en person som går och lägger mig tidigt och kliver upp tidigt och tycker folk skall respektera detta. Jag menar, hur skulle det kännas för er som ligger och sover längre och det helt plötsligt började poppa musik på full nivå 07:00 på lördag eller söndag morgon?
hahavaffan
2010-02-17, 10:55
Det är ju sjukt lyhört på vissa ställen, går inte prata normalt ens utan att grannen kan nästan vara med i diskussionen ;) Min erfarenhet är mest från studentlägenheten där det verkligen sög om någon hade besök sent och man försökte sova, men det kanske är ett specialfall med fuskbygge och allt skit hehHaha nice, jag håller gärna grannarna utanför mina diskussioner:MrT:
Min studentlgh är byggd som en jävla skyddsbunker, och det tackar jag Gud/Allah/Batman för dagligen. Det kommer suga enormt när jag flyttar till en "riktig" om typ 1½ år :(
Det värsta som finns är människor som klagar, bodde granne med en grinig jävla gubbe som klagade på musik, hundarna skällde när nån kom osv osv, flyttade så fort jag bara kunde.... Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv gnälla för att ngn spelar musik/pratar/skrattar/knullar whatever.. Överallt där jag bott har alla klagat på varandra... Jag och sambon sover med öronproppar -Sen kan grannarna låta bäst de vill. I sitt eget hem ska man fan inte behöva tassa runt på tå.. Live and let live ffs!!*kissass*
hahavaffan
2010-02-17, 12:50
Det värsta som finns är människor som klagar, bodde granne med en grinig jävla gubbe som klagade på musik, hundarna skällde när nån kom osv osv, flyttade så fort jag bara kunde.... Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv gnälla för att ngn spelar musik/pratar/skrattar/knullar whatever.. Överallt där jag bott har alla klagat på varandra... Jag och sambon sover med öronproppar -Sen kan grannarna låta bäst de vill. I sitt eget hem ska man fan inte behöva tassa runt på tå.. Live and let live ffs!!*kissass*Den perfekta grannen :D
Nah, gå inte dit igen och knacka på och be om ursäkt, blir bara urvattnat och meningslöst då. Säg det i samma ögonblick som han klagar, typ "oj, förlåt, jag tänkte inte på det riktigt, ska inte hända igen".
David Brent
2010-02-17, 18:33
Nah, gå inte dit igen och knacka på och be om ursäkt, blir bara urvattnat och meningslöst då. Säg det i samma ögonblick som han klagar, typ "oj, förlåt, jag tänkte inte på det riktigt, ska inte hända igen".
"Ska inte hända igen" blir ju ganska snabbt urvattnat med dock.
Det värsta som finns är människor som klagar, bodde granne med en grinig jävla gubbe som klagade på musik, hundarna skällde när nån kom osv osv, flyttade så fort jag bara kunde.... Jag skulle ALDRIG i hela mitt liv gnälla för att ngn spelar musik/pratar/skrattar/knullar whatever.. Överallt där jag bott har alla klagat på varandra... Jag och sambon sover med öronproppar -Sen kan grannarna låta bäst de vill. I sitt eget hem ska man fan inte behöva tassa runt på tå.. Live and let live ffs!!*kissass*
Hur gör ni på morgonen om ni sover med öronproppar? en seriös fundering faktiskt.
Jag sover enormt lätt men kan ju inte klaga för att grannen ser på tv på nätterna. Funderat på öronproppar men vet inte hur jag ska kunna vakna, lär ju inte höra klockan direkt.
Fatalist
2010-02-17, 19:12
Resultatet jag hade velat ha från denna situation hade varit en vänskaplig och god relation till min granne där båda vågar vara öppna mot varandra och ingen sätter den andra i klistret, så ja - jag hade iaf lätt gått över och bett om ursäkt och förklarat hur dum jag kände mig som störde igen... (har hänt).
Hur gör ni på morgonen om ni sover med öronproppar? en seriös fundering faktiskt.
.
Har sovit med det i ett x antal år. Man sover sjukt mycket bättre ( djupare) och jag har faktiskt inga som helst problem att vakna. Testa! Är lite obehagligt i början då man hör knarrande från sitt eget huvud ;) men man vänjer sig
Jag sover enormt lätt men kan ju inte klaga för att grannen ser på tv på nätterna. Funderat på öronproppar men vet inte hur jag ska kunna vakna, lär ju inte höra klockan direkt.
Jag har funderat samma sak, det optimala hade egentligen varit öronproppar och nån grej för ögonen, man lär ju sova sjukt djuppt och gött. Men man skulle ju typ behöva elchockar eller något för att vakna.
_slipknot1_
2010-02-17, 19:35
Är inte så svårt att sänka basen, är ju det som låter mest mellan lägenheter. Fick klagomål EN gång när jag bodde i lägenhet sedan kom jag på att det var baslådan som var boven så sänkte ned den som fan men behöll ljudnivån i övrigt.
Sedan skulle jag som försoningsgåva gå över till din granne med ett par öronproppar.
Min studentlgh är byggd som en jävla skyddsbunker, och det tackar jag Gud/Allah/Batman för dagligen. Det kommer suga enormt när jag flyttar till en "riktig" om typ 1½ år :(
Jag har en "riktig", är väldigt tacksam för att det inte är lyhört alt. att grannarna är väldigt toleranta. Har fått ett och annat raseriutbrott (mitt i natten) under tiden jag bott här, inga klagomål :D
"Ska inte hända igen" blir ju ganska snabbt urvattnat med dock.Jo, men det är nåt man säger per automatik för att vara artig. Att gå dit dagen efter och knacka på blir ju bara jobbigt i längden för båda två om det inte menar något.
Har sovit med det i ett x antal år. Man sover sjukt mycket bättre ( djupare) och jag har faktiskt inga som helst problem att vakna. Testa! Är lite obehagligt i början då man hör knarrande från sitt eget huvud ;) men man vänjer sig
Finns det inte risk att man råkar mosa in dem i innerörat medan man sover? Vaknar sedan med überpanik för man får inte ut dem.
bra gjort att be om ursäkt, man vinner alltid på att vara trevlig tycker jag!
shadowfire
2010-02-17, 19:47
Tycker din granne är exemplarisk, som uppenbarligen går ner o knackar på hos dig istället för att bara ringa hyresvärden osv. Eftersom han är juste o ger dig chanser, så bör du visa honom respekten tillbaka. Vill du kräma på med bas efter 22 så går det alldeles utmärkt o köpa eget hus/stuga.
Jag sov med öronproppar hela lumpen, men då kunde jag alltid lita på att någon annan väckte mig. Annars är det ju helt underbart =D
Finns det inte risk att man råkar mosa in dem i innerörat medan man sover? Vaknar sedan med überpanik för man får inte ut dem.
Hände en i mitt gamla fotbollslag, men en tränare mekade ut den med pincett och lite diverseverktyg =P
Var glad att han kommer över och snackar när han har ett problem med dig, det skulle jag själv föredra alla gånger. Sen kan du ju göra så om du ska ha lite folk hemma någon gång att du pratar med honom innan så han är förvarnad. Mycket brukar gå att lösa om man väl får igång en kommunikation med grannarna.
kidneyinlodz
2010-02-17, 20:49
jag är ett mongo som hatar grannar som väsnas. dessutom har jag ingen lust att vara tyst heller. så min lösning blev att jag flyttade till ett hus i skogen. bästa jag gjort! harar och rådjur är tysta och de klagar inte på att jag spelar hög musik i mitt hemgym heller.
Ristretto
2010-02-17, 20:54
Det värsta jag vet är att bli störd när jag ska sova. Så respektlöst av folk som inte kan respektera att det ska vara tyst efter 22:00.
jag är ett mongo som hatar grannar som väsnas. dessutom har jag ingen lust att vara tyst heller. så min lösning blev att jag flyttade till ett hus i skogen. bästa jag gjort! harar och rådjur är tysta och de klagar inte på att jag spelar hög musik i mitt hemgym heller.
I helvete heller, fan vad rådjur för oväsen, höll mig vaken hela nätterna på överlevnadsövningen förra sommaren, jävlar vad de "skäller"
Trapper Buzz
2010-02-17, 21:21
det värsta jag vet är att bli störd när jag ska sova. Så respektlöst av folk som inte kan respektera att det ska vara tyst efter 22:00.
23.
23.
Det är upp till hyresvärden/föreningen/etc. Finns ingen lag som definierar den heliga tiden till kl. 23.
Vaknar när vi sovit klart.. Vi har ju fördelen att inte behöva gå upp på någon speciell tid då sambon jobbar em/natt och jag endast natt..
smeander
2010-02-18, 20:41
Sätt på den ljudvolym som du hade när han klagade andra gången, be om tillåtelse att gå in hos han och lyssna själv hur det låter. Då vet du själv vad du hade varit tvungen att stå ut med eller så visar det sig att han helt enkelt är en riktigt bitter fan som är så besviken på sitt liv och arg för att han inte gjorde det han drömde om när han var ung så han vill klanka ner på andra.
Mitt tips.
man spelar väl inte musik klockan 23:00 i lägenhet oavsett?
Jag är också en "gringubbe". Efter 22.00 tycker jag det ska vara tyst, finns vissa av oss som måste stiga upp vid 06 tiden då vill man gärna sova och vara utvilad.
Tänkte precis starta en tråd om hur mycket man ska tåla av granarna. Min granne spelar bas hela dagen från 12.00 på dagen, och slutar 22:00 på kvällen, tidigast. Så lagligt har han ju rätt till det, blir dock väldigt påfrestande för öronen efter ett tag.
Bör man be honom sänka basen?
man spelar väl inte musik klockan 23:00 i lägenhet oavsett?
Du kan spela musik 03:30 så länge det inte stör. Grannen kan alltså inte be att komma in i din lägenhet och att det ska vara knäpptyst där ;)
Larsson85
2010-02-18, 21:55
Actions speak louder than words.
Att be om ursäkt igen hjälper inget, det är bara att se till att bättra sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.