Visa fullständig version : Bacal
Karl Alfred
2002-05-13, 09:22
Stod på Ica igår och läste på ett nytt stek margarin. Bacal. Innhåller 8 gr. mättat fett, ca 30 gr. omättat fett och drygt 40 gr. fleromättat fett. Dessutom stod det på innehållsdeklarationen att det innehöll både omega-3 och omega-6 fett. Det låter ju som om det tom är bättre än rapsolja.
Någon som sett det i butiken ännu och vad är eran åsikt??
Åse Columbus
2002-05-13, 12:11
menar du becel?
åse
Karl Alfred
2002-05-13, 12:46
...Öhhh?? Så kan det ha heta, ja. Köpte inte produkten då jag av naturen är skeptisk. Vill höra lite åsikte först. Men du kan mycket väl ha rätt beträffande namnet.
Ett skäl till skeptism är ju om detta kan likställas med margarin. Har för mig att det i så fall delvis består av härdat fett. Och att det under stekning förvandlas till något mindre bra?? Men som sagt, skulle gärna vilja veta mer?
Åse Columbus
2002-05-13, 12:49
Jag har inte provat...men varför inte använda olivolja eller rapsolja för stekning?
Och smörgåsar ska inte ha margarin....
Åse :cool:
I nån annan tråd skrev nån att olivoljans fett blir till det sämre när man steker i det..?
Karl Alfred
2002-05-13, 13:00
..jo Åse jag använder redan rapsolja, men det var ju inte den ursprungliga frågan. Det som intresserade mig var om detta kunde vara ett alternativ då det tydligen innehåller omega-3 och -6 olja.
Och det är naturligtvis självklart att man inte lägger vare sig margarin eller smör på de eventuella mackor som käkas.
Åse Columbus
2002-05-13, 13:15
OK ...var lite av djävulens advokat där....förlåt.... :o
Men allvarligt.....äter man fisk...och/eller cla....behöver man då ytterligare omega fetter?
Åse
Karl Alfred
2002-05-13, 15:47
Hänvisar till en mycket intressant artikel om behovet av omega-3 och -6 fetter.
http://www.helapharma.se/vettomfett.html
Tror faktiskt att det finns skäl att se till att få i sig mer av dessa fetter...
Detta gör att Becel kan vara en bra produkt som alternativ till div. matoljer som vi hittar i butiken
Har faktiskt Becel i kylskåpet. Familjen tycker den är god. Jag som inte ärså kräsen brer Kessella på mina mackor.
Innehållsdeklarationen sa ju inte så mycket.
35 % fett är ju lite smalare än ett vanligt lättmargarin. 9 % mättat fett, 13 % Omega-6 som måste vara linolsyra. 2 % Omega-3 från växtriket är ju utan tvekan alfa-linolensyra. Kvoten 6 : 1 är ju i hyfsad balans, annars brukar alfa-linolensyran försvinna när man härdar fettet.
Slutsatsen blir ju ett gott margarin i balans, troligen en blandning av sojaolja och härdad sojaolja. Duger gott som ren energi.
[ 13 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
Sverker, du som är fett expert ;) tycker du att man behöver ta t ex fiskolja som tillskott vid deff om man skall vara seriös eller är effekten bara en liten sådan? Isf, vilken fiskolja eller linfröolja rekomenderas? :cool:
Omega-3 fetter är ett långsiktgt projekt.
Det tar lång tid att fylla på dina förråd av Omega-3 fett. Först därefter är dina blodkärl mjuka, din känslighet för insulin hög ( vilket innebär att du reagerar på redan låga halter insulin ), låga blodfetter osv.
Ingen har tagit upp det tidigare på forumet men det tar 10 - 15 veckor av höga doser av fetterna ALA, EPA, DHA innan förråden är fulla och fetterna därefter börjar utöva effekt i kroppen. Efter 15 veckor kan doserna sänkas betydligt, ända ned till 1 - 3 g / dag.
Själv äter jag inte ren fiskolja. Jag äter fet fisk ffa Makrill i tomatsås.
Det finns en alldeles utmärkt linolja som är tillverkad i sverige med liten smak. Jag använde den under min deff i höstas. En matsked varje morgon.
[ 14 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
Där ser man, då har jag lärt mig något nytt. Vad är en hög dos då? Finns det någon begränsning av upptaget, eftersom det tar så lång tid?
Hög dos är ca 5-10 g / dag av omega-3, mellan tummen och pekfingret.
Vilket innebär 10 - 20 g fiskolja beroende på halten omega -3, brukar vara 30 - 65 %.
Det som begränsar brukar vara att ingen är beredd att äta så mycket fiskolja varje dag i 10 veckor :) .
Annars är det inlagringen av fetterna i cellmembranen som begränsar.
Hmm... Känner att jag måste läsa på lite mer om det här. Vart lagras dessa fetter? I speciella fettceller? Eller som en % del i de "vanliga" fettcellerna? Är det ens möjligt att ha fulla förråd av dessa fetter när man t.ex. deffar?
De fleromättade fetterna lagras inte i fettcellerna ! Där lagras de vanliga omättade och mättade fetterna.
De fleromättade fetterna lagras in i cellmembranen som sitter runt cellerna. Där påverkar de membranens egenskaper och gör dem smidigare och mjukare. När fetterna väl sitter i cellmembranen kan de därefter bli tillgängliga för bildandet av prostaglandiner.
Därför tar det så lång tid innan man kan mäta effekten av omega-3 fetterna, dvs läge blodfetter, lägre blodtryck, bättre insulinkänslighet. Egenskaper som gör det lättare att gå ned i vikt.
[ 14 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
Hmm, tycker du själv att man skall köpa Omega 3 tillskott och äta? Fett behövs ju för att göra sig av med fett. Hmm, insulinkänsligheten höjs också sa du, men man vill väl inte ha mycket insulin då det sänker förbränningen?
King Grub
2002-05-14, 16:46
Att ha bra insulinkänslighet är bara ett mått på hur mycket insulin som bukspottskörteln måste utsöndra för att ta hand om det du äter. Det är alltså bra att ha en hög insulinkänslighet.
Okej, men aldrig bra att ha mycket insulin eller?
King Grub
2002-05-14, 17:18
Nej, men det är det du slipper om du har en bra insulinkänslighet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.