Visa fullständig version : Förslag på kalorisnål sås med vitlökssmak önskas!
martikainen
2010-02-16, 14:09
Jag är riktigt frälst i vitlöksåser typ olika märkens egna halvfabrikat, Aioli och liknande. Jag tycker dock att de ofta drar iväg i kalorier, och pris!
Måste finnas någon som har ett bra recept hur man får till en sås som smakar mycket, har okej konsistens och inte blir allt för dyr.
målet är väl att hamna under 200kcal/DL.
Andra såser som passar till kyckling och är lite av den smalare typen uppskattas
Jag har gjort dipp på kvarg, Lidls märke Milbona. 12kr~ för 500gram. Vet inte exakt kalorier vet dock att 500gram innehåller 60gram protein!! Borde fungera utmärkt att trycka i ett par klyftor vitlök och lite peppar i kvarg!
Såhär skulle jag gjort ungefär
500gram kvarg
1dl mjölk
vit/svart peppar
salt
vitlök, smaka av tills det blir ok smak
cayennepepper
Gjort så med grekisk youghurt så borde fungera utmärkt med kvarg!
Mindre än 100 kalorier per dl!
martikainen
2010-02-16, 14:30
Såhär skulle jag gjort ungefär
500gram kvarg
1dl mjölk
vit/svart peppar
salt
vitlök, smaka av tills det blir ok smak
cayennepepper
Gjort så med grekisk youghurt så borde fungera utmärkt med kvarg!
Mindre än 100 kalorier per dl!
Bra tips! Måste ta mig till lidl och köpa lite kvar då för att testa :)
Brooklyn
2010-02-16, 15:05
Bra tips! Måste ta mig till lidl och köpa lite kvar då för att testa :)
går även bra med arlas kesella 250g, om du inte har ett lidl till hands..
martikainen
2010-02-16, 15:19
Tack brooklyn! Får ta en sväng förbi Ica efter gymmet då :)
Keep em coming! Alla goda smala såser uppskattas :)
Fil eller yoghurt
Riven gurka
Vitlök
Svartpeppar
Fil eller yoghurt
Vitlök
Senap
Fil eller yoghurt
Vitlök
Valfria kryddor
Hummus gjorde jag igår. Så här gjorde jag -> http://www.andreazengstrom.se/2010/02/hummus-for-dig-som-inte-vill-hangla.html
Om du inte behöver en vitsås och kan testa lite annat så:
Kör önskat antal vitlökslyftor, paprika, halv citron, (tomater om du vill) i ugnen och rosta av. Mixxa allt sedan i en mixer (vitlök blir sötare och miladare av värme + så ha minst en blomma) och självklart pressar du citronen. Varm citron karmeliseras och ger också sötma.
Du kan ha i lite krydda och örtor, men salt och peppar behövs garanteras.
Om du inte kör tomater i ugnen kan du hälla i krossade tomater och spä till önskad konstistens. Jag gillar lite mer reivar relish stuk.
funkar utmärkt tror till och med dom har vissa smaksatta så man inte ens behöver göra något med dom?
dock får man dubbelt så mycket på LIDL för samma pris!
Förstod inte riktigt om du endast är ute efter "hemmagjord sås," men jag skulle vilja rekommendera dig att testa typ Dolmio. Köpte en burk på ÖB för 10 spänn, tror den är på 500g. Det är en slags pastasås enligt dem, men bör funka till det mesta! Om jag inte missminner mig låg den dessutom på endast 50kcal per 100g och finns även med vitlökstouch.
världens godaste och enklaste vitlökssås gör du av fil/crème fraîche/
gräddfil/kvarg/yoghurt, grönsaksbuljong (antingen uppvärmd med lite
vatten eller som pulver direkt ner i mjölkbasen) och sedan pressade
vitlöksklyftor i massor.. NOM NOM! kalorisnål så det skriker om det ;D
Tsatsika känns som sagt som det givna valet. Gör den på valfri yoghurt och smaksätt efter eget tycke. Kan liksom inte misslyckas, även om det är ganska klassiskt.
Tomatsåser kan du också smaksätta med vitlök. Hacka och fräs med annan lök, mirepox eller vad du nu vill ha i, tillsätt tomater och kanske lite vin, krydda, låt puttra länge. Blir gott till mycket.
Hummus gjorde jag igår. Så här gjorde jag -> http://www.andreazengstrom.se/2010/02/hummus-for-dig-som-inte-vill-hangla.html
Mm, mm, mmmm...
martikainen
2010-02-17, 11:32
Många bra tips här! Skall iväg i helgen och inhandla lite råvaror och se om man kan få till något som faller mig i smaken! :)
Inget krav på hemmagjorda såser! Finns det färdiga såser som passar in så är det bara plus!
Hejnomax
2010-02-17, 17:09
Tzatsiki är gott! 10% fett i turkisk yoghurt, vad blir det, 150kcal/deciliter?
Receptet står på locket på yoghurtburken, tar 50 sek totalt att laga
Shakemynuts
2010-02-17, 19:23
:D Läste trådens titel och tänkte nu jävlar ska han få sig en omgång av min vitlöksdipp. Som tipsats om typ 4ggr redan. :Virro
Min är mycket simplare däremot, bara örtsalt, citron och vitlök med fettsnål creme fraiche, eller 34%ig om jag känner för det.
martikainen
2010-02-17, 20:51
ICA's kvarg 10%
1 vitlöksklyfta
Citruskrydda
chilikrydda
vitpeppar
ganska mycket chilikrydda. Slutreslutat? Gott men tjejen tyckte jag lukta lite mycket vitlök vilket jag kan hålla med om, mindre vitlöksklyfta nästa gång.
Men ska testa vidare på recepten, måste dock iväg till någon större ICA affär som har lite kryddor, min ICA hade inte cayennepeppar vilket jag sett många har i sina vitlöksmixar.
martikainen
2010-02-23, 12:40
Senast blev det Arlas kvarg 1% med:
½vitlöksklyfta
Cayenepeppar
Chillikrydda
Vitpeppar
Svartpeppar
Citruskrydda
Mycket bättre, stark men inte övertagande vitlökssmak, kvargsmaken helt borta när den stått över natten. så stark god vitlöksås med enast 80-85kcal/100gram! Perfekt! Kostnad: 12-13kr/250gram.
Skall skaffa lite kvarg från lidl så kommer priset ner lite också.
Om du vill kunna äta stora mängder o samtidigt hålla nere kcal så är väl föregående tips bra.
Jag brukar ta på lite felix vitlökssås på min kyckling o på min köttfärs.. Den finns att köpa överallt antar jag, ganska bra smak av vitlök o kostar väl en 20a på coop...
30g är en portion o de tycker ja räcker när inte maten e torr :) 80 kcal får du i dej då...
martikainen
2010-02-24, 09:52
aa jag har felix hemma också, men 300kcal/100gram är för mycket, 30gram är väl typ inget? Jag kan mosa på rätt bra med sås :D Tack för tipset i alla fall!
creme fraice + wasabi + vitlök = mhm till sallad, kött och kyckling
creme fraice + senap + vitlök = mhm till sallad, kött och kyckling
kan ju ta lätt creme fraice, vet dock inte så mycket hur mycket kcal de innehar...
fyrkantig_rondell
2010-02-24, 11:18
Jag är riktigt frälst i vitlöksåser typ olika märkens egna halvfabrikat, Aioli och liknande. Jag tycker dock att de ofta drar iväg i kalorier, och pris!
Om du gillar halvfabrikat så kan jag tipsa om Coop:s vitlöksdressing, 70 kcal/100g.
Hittade tyvärr ingen bild att länka, men det är deras egna märke.
Brukar själv alltid ha den hemma som back-up då jag inte orkar/har tid/lust att slänga ihop något eget. :thumbup:
martikainen
2010-02-28, 23:28
Om du gillar halvfabrikat så kan jag tipsa om Coop:s vitlöksdressing, 70 kcal/100g.
Hittade tyvärr ingen bild att länka, men det är deras egna märke.
Brukar själv alltid ha den hemma som back-up då jag inte orkar/har tid/lust att slänga ihop något eget. :thumbup:
Inköpt idag och testad! Helt okej :) Tack för tipset.
fyrkantig_rondell
2010-03-01, 06:37
Inköpt idag och testad! Helt okej :) Tack för tipset.
Kul att du gillade den, såg du att de även har en snarlik med "tsatziki smak"?
Jag kör på den ibland under sommaren då de blir mycket fisk och sallader.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.