handdator

Visa fullständig version : Tips ang. hur jag ska göra Jobb vs Utbildning.

Zokal
2010-02-15, 22:52
Tjenare!

Nu är det såhär att jag i brist på fantasi om vad jag vill hålla på med
"for a living" Så jag satte igång och påbörjade en Svetsarutbildning
på 1 år. Har gått 9 månader nu.

I slutet kommer jag få ta licenser etc, som jag kan flasha med
och "söka" jobb.

Men i succesivt så har jag börjat vantrivas på svetsen,
tycker dagarna känns som år, och jag verkligen hatar att gå dit.
Jag är ingen quitter eller liknanade, men jag kan inte se mig hålla
på med svets, det intresserar inte mig längre, eller något!

Jag har hållt på med Gymmandet osv ett bra tag, och det finns INGET
jag brinner för mer. Jag ÄLSKAR att gymma, allt som har med ett gym o göra.
Jag älskar atmosfären och stämningen, omgivningen och allt dess innehåll.
Jag är helt beroende av kroppen och dess olika sett att fungera på, hur den växer hur den tänker, allt.

Nu har jag kanske en chans att få ett Jobb på ett gym, vilket hade varit
otroligt. Dem är även behov av PT's, vilket jag hade mycket väl kunnat utbilda mig till med tanke på min grundläggande vetskap och personliga egenskaper.

Men då måste jag bryta utbildningen och skippa licenserna, fast om jag inte trivs och fått sån här chans, så varför ska jag inte?

Vad tycker ni?

Har en klasskamrat som jobbar på gymmet som kommer sätta in ett mycket
gott ord för mig imorgon, och imorgon ska jag även träffa chefen.

Om jag får ett erbjudande, ska jag skita i dem 9 månaderna jag gått och
skippa licenserna och ta jobbet?

mvh

spann
2010-02-15, 23:02
om du tycker svetsning e skittråkit så lär du ju knappast jobba med nått sånt senare heller?

Loke
2010-02-15, 23:03
Jag har gått en kortare svetsutbildning, har ingen licens av något slag dock. Det ser togsnyggt ut på CVt.

"Jag kan svetsa" = "Jag kan jobba snabbt, effektivt och med hög precision i dåliga miljöer"

Typ så tolkas det.

Du gör som du vill, men jag tror du på lång sikt har mycket mer nytta av din svetsutbildning än gymerfarenhet, förutsatt att du inte gör karriär i någon av jobben.

Snobbe
2010-02-15, 23:07
Som Loke säger om du inte vill jobba långsiktigt i något av yrkena så ta klart svetsutbildningen. Men om du vill jobba med att vara PT resten av ditt liv eller så så ska du nog satsa på det.

Vinter
2010-02-15, 23:38
Det kommer stå "2009-2010 svetsar utbildning. Licensierad svetsare" Istället för "2009-2010 nada" i ditt CV. Fundera på vad som du tror ser bäst ut oavsätt vad du vill göra senare.

Spendera fritiden med att undersöka möjligheter för dina nya mål medan du går klart är mitt tips.

Snobbe
2010-02-15, 23:54
Det kommer stå "2009-2010 svetsar utbildning. Licensierad svetsare" Istället för "2009-2010 nada" i ditt CV. Fundera på vad som du tror ser bäst ut oavsätt vad du vill göra senare.

Spendera fritiden med att undersöka möjligheter för dina nya mål medan du går klart är mitt tips.

Kommer inte stå nada kommer stå att han jobbat på gym?

Vinter
2010-02-15, 23:58
Kommer inte stå nada kommer stå att han jobbat på gym?

De senaste 9 mån?

C.E.J.
2010-02-15, 23:59
Gå klart svetsarutbildningen så du har nåt att falla tillbaka på.

Zokal
2010-02-16, 00:06
Jo, klart jag vill gå klart utbildningen, och som sagt.
Tryter det sig, och jag står med 0 någon dag, har jag alltid
denna utbildningen att falla tillbaka på, förnya licenser o börja jobba.

Men jag spyr med tanken på att jobba med Svets..

Och, denna chansen kanske inte kommer igen, i denna staden
är det tok svårt att hitta jobb ,och att kanske ett jobb där jag får
jobba i dem miljöer jag trivs bäst i finns till hands nu, vill inte sabbla
bort chansen..

Och nej, att leva som PT och försörja sig på det resten av sitt liv
är nog jävligt svårt och göra, är mitt intresse lika stort nu , som om 20 år
så sure, om man lyckats sälja sig så väl.

Men jag vet iaf att jag defenitivt hade trivts bättre på gymmet i 5 år
och tjänat (låt oss säga 15 000 ) i månaden,

Jag hade tagit det 20 000 gånger framför att jobba med svets i 3
år och tjänat 30 000 i månaden, any day

Aja, jag ska dit med min CV osv imorgon så får jag ta det från där sen.

Zokal
2010-02-16, 07:10
bumpz

coxie
2010-02-16, 07:15
Om du ska få ett vettigt jobb som PT så krävs det mer än att ha jobbat på ett gym.

Planerar du att plugga vidare inom kost och träning så är det nog inte fel att ha möjligheten till att jobba extra som svetsare och en utbildning är bra mycket bättre att falla tillbaka på än ett ströjobb på ett gym.

Numse
2010-02-16, 09:46
Kolla upp om du kan gå klart utbildningen och sen börja jobba på gymmet, bara tre månader kvar ju.

Om du nu inte kan göra det så kan du iaf gå klart utbildningen och sen kanske påbörja en utbildning som sjukgymnast eller massör eller whatever, något som gör dig kompetent för att jobba på gym. Så kan du söka jobb på gym i samband med den utbildningen.

I vilket fall som helst så bör du gå klart utbildningen.

delta_mats
2010-02-16, 09:55
Har du chans att ta licenser så gör det. Även om dom nu bara gäller 2 år eller vad det nu är så ser det framför allt snyggt ut i ett CV. En fullgjord utbildning plus licenser istället för en avbruten utan licenser. Du har dessutom inte länge kvar av utbildningen.

_slipknot1_
2010-02-16, 10:04
Härda ut de kvarvarande månaderna som alla säger, sedan kan du börja fundera på vad du egentligen vill. Om du knegar med på med svets ett år drar du ju in cash och känner av hur bra/dåligt det egentligen är. Hittar du rätt jobb efter utbildningen kan du nog göra hyfsat med cash med lite ÖT o trakt.

benya
2010-02-16, 10:12
Väldigt viktigt är att känna sig stimulerad och motiverad till det jobbsegment man kommer att rikta sig in på. Gym verkar ju onekligen vara din grej. Varför inte jobba som svetsare ett tag, när du ändå har den möjligehten, för att senare kunna finansiera diverse kost- och pt-utbildinngar, vilka brukar kosta en del. Iaf de meriterande utbildningar som finns.