Visa fullständig version : Kyckling, livshotande?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6606969.ab
Va säger ni om det?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6606969.ab
Va säger ni om det?Sluta länka aftonbladet och hitta en vettigare artikel än ifrån horribla aftonbladet. Allt som skrivs där ska tas med tre nävar salt och styrkas av andra sidor innan jag lyssnar på dom.
Christyle
2010-02-15, 13:41
Aftonbladet är sån J*vla bluff!*grr*
MeekGeek
2010-02-15, 13:41
Att rå kyckling är olämplig att äta, är ingen nyhet. :-)
Nitrometan
2010-02-15, 13:48
Att rå kyckling är olämplig att äta, är ingen nyhet. :-)
Precis, och det är därför det återfinns i AB.
vicarious
2010-02-15, 14:33
Som sagt.. tillagar man kycklingen ordentligt lär det inte vara någon större fara.
Dessutom rörde detta kyckling från Holland, Brasilien och Argentina. Man kan ju låta bli att käka kyckling ute om man är nojjig.. nästan all fryst kyckling som säljs i våra matvarubutiker är väl svensk eller dansk så.. Aftonbladet gör det igen, sprider onödig skräck.
MrBurner
2010-02-15, 15:31
Allt som säljer. Jeffla schiiit mädia.
minishcap
2010-02-15, 15:41
Känns som Aftonbladet behöver någon ny farsotsersättning när de inte kan spekulera och rapportera om svininfluense längre...
Jag åt 500 gram stekt kyckling nyss, och ska plocka upp 500 som ska tina till imorgon. Jag hör av mig imorgon om jag fortfarande lever. :)
Eddie Vedder
2010-02-15, 15:48
Dessutom rörde detta kyckling från Holland, Brasilien och Argentina. Man kan ju låta bli att käka kyckling ute om man är nojjig.. nästan all fryst kyckling som säljs i våra matvarubutiker är väl svensk eller dansk så.. Aftonbladet gör det igen, sprider onödig skräck.
Nu pratar du om privata inköp i affär. Och det har ju inte med saken att göra. Artikeln gäller ju kycklingkött som används inom storkök. Och jag har svårt att tro att skolbarn kollar härkomst på kycklingen när det serveras.
Den här typen av rapporter kommer från Livsmedelsverket titt som tätt, jag får mail så fort de hittat smittade produkter, när matförgiftningsutbrott ägt rum, när man upptäckt mögegifter i importerade livsmedel o.s.v. Men deras sida läser ju ingen.;)
schmecker
2010-02-15, 16:55
esbl bildande e. coli är faktiskt lite läskigt. antibiotika resistenta bakterier är farliga och ska absolut inte finnas i mat oavsett om det är rå kyckling eller inte.
Bakterierna i kyckling dör väl vid 72grader så kan väl inte vara så farligt? Sen så skulle jag i alla fall aldrig köpa kycklingkött som inte är svenskt.
Vi har säkert ett systemfel här.
- Varför finns det antibiotikaresistenta bakterier i kyckling ? Får vi anta att antibiotika används förebyggande hos vissa kycklinguppfödare. ? Genom naturligt urval vinner de resistenta bakterierna.
Ännu viktigare med bra hygien i köket så att bakteriena inte får fäste.
Eddie Vedder
2010-02-15, 18:24
- Varför finns det antibiotikaresistenta bakterier i kyckling ?
Producenter som skiter i hygienen och vill sälja billigast möjligt.
Sluta länka aftonbladet och hitta en vettigare artikel än ifrån horribla aftonbladet. Allt som skrivs där ska tas med tre nävar salt och styrkas av andra sidor innan jag lyssnar på dom.
Kan ju vara värt att kolla igenom, även fast det kommer från aftonbladet?
Producenter som skiter i hygienen och vill sälja billigast möjligt.
Antar att kycklingarna lägger på sig mer muskelmassa snabbare istället för att släppa en massa protein till proteinsyntesen i immunförsvaret.
MeekGeek
2010-02-15, 19:27
Antar att kycklingarna lägger på sig mer muskelmassa snabbare istället för att släppa en massa protein till proteinsyntesen i immunförsvaret.
Döda kycklingar växer dåligt. Billigare med antibiotika än att behöva glesa ut besättningen såpass att smittor inte frodas.
nästan all fryst kyckling som säljs i våra matvarubutiker är väl svensk eller dansk så..
Jag har inga exakta siffror men det importeras en hel del kyckling och all den kommer inte från Danmark.
schmecker
2010-02-15, 21:20
antibiotika i djurfoder är förbjudet i europa men i bland annat usa används det friskt... även om vi inte importerar köttet kommer vi importera de resistenta bakterier det skapar. resistenta bakterier kommer bli ett jätteproblem. titta i sydeuropa där man kränger antibiotika som smågodis vilka problem de har med mrsa.
Kan ju vara värt att kolla igenom, även fast det kommer från aftonbladet?Kort svar nej.
Långt svar: Hade det varit någon större risk med det hade det varit mer omtalat. Det rörde storinköp av ej svensk fågel och det var ifall den inte var bra tillagad.
slackerguru
2014-10-20, 11:48
Skriver i en gammal tråd istället för att starta en ny.
Läste precis denna debattartikel:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Debattartiklar/Gott-djurskydd-stark-forsaljningsfordel-for-Sverige/
Reagerade på:
" Användningen av antibiotika till djur är unikt låg i Sverige jämfört med andra länder."
Mina frågor på det:
1. Används det alltså antibiotika till djur i Sverige som sedan säljs vidare i butikerna?
2. Vilka mängder används? finns det några riktlinjer på hur mycket som får användas?
3. Påverkar det människan vid intag av djur som gått på antibiotika utifall att vi äter delar av djuret?
Skriver i en gammal tråd istället för att starta en ny.
Läste precis denna debattartikel:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Debattartiklar/Gott-djurskydd-stark-forsaljningsfordel-for-Sverige/
Reagerade på:
" Användningen av antibiotika till djur är unikt låg i Sverige jämfört med andra länder."
Mina frågor på det:
1. Används det alltså antibiotika till djur i Sverige som sedan säljs vidare i butikerna?
2. Vilka mängder används? finns det några riktlinjer på hur mycket som får användas?
3. Påverkar det människan vid intag av djur som gått på antibiotika utifall att vi äter delar av djuret?
Antibiotika används i Sverige, tro inget annat. Vissa använder det mer än andra. Skillnaden är väl att i Sverige så matar man inte djuren "bara för att" utan det används när det (oftast) behövs. Men man ska vara medveten att det finns givetvis idioter inom Sveriges gränser, precis som det finns idioter utanför.
slackerguru
2014-10-20, 11:55
Antibiotika används i Sverige, tro inget annat. Vissa använder det mer än andra. Skillnaden är väl att i Sverige så matar man inte djuren "bara för att" utan det används när det (oftast) behövs. Men man ska vara medveten att det finns givetvis idioter inom Sveriges gränser, precis som det finns idioter utanför.
Absolut.
Men det måste väl ändå finnas tester på köttet där man kollar om det finns spår av antibiotika innan det kommer till butik?
Om det nu är lagligt att använda det så antar jag också att det finns gränser på hur mycket som får finnas kvar i produkten innan den säljs i butik.
slackerguru
2014-10-20, 11:58
Googlade lite och fick fram:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Fragor-och-svar-om-antibiotikaresistenta-bakterier/
Utdrag ur texten:
Genomstek alltid fågel och köttfärs. Resistenta bakterier är motståndskraftiga mot antibiotika men de dör vid upphettning precis som andra bakterier.
Betyder det alltså att jag som konsument inte får i mig någon antibiotika om jag tillagar maten ordentligt?
Här står nog det mesta
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Lakemedelsrester/Lakemedelsrester---fordjupning/
slackerguru
2014-10-20, 12:34
Tack.
Det jag fick fram genom den texten angående kött var:
-Många antibiotika har låg toxicitet (giftighet) men kan orsaka allergier och orsaka effekter på mikroorganismer i tarmen hos människan
-Risken för allergiska reaktioner efter förtäring av kött eller mjölk från djur som behandlats med antibiotika är dock mycket liten
-Kontroll av kött från nöt, svin, får, häst, hägnat vilt och fjäderfä utförs av besiktningsveterinärer på slakterier och veterinärer från Jordbruksverket. Kemoterapeutika kontrolleras genom att stickprov tas. Övriga läkemedel kontrolleras genom riktad provtagning av Livsmedelsverket.
Jag såg också en tabell som visade att användandet av antibiotika sjunker för varje år här i Sverige.
Det jag var intresserad av var maxvärdet av antibiotika som finns i maten men det kunde jag inte hitta utan det jag fann var maxvärde som får användas till djur.
Maxvärdet kallas MRL = Maximum Residue Limit.
Gränsvärden (MRL) beräknas med utgångspunkt från ett ADI-värde (Acceptabelt Dagligt Intag). ADI-värdet anger hur mycket av ett ämne en människa kan konsumera dagligen under hela sin livstid utan att hälsorisker uppstår och anges i mg/kg kroppsvikt.
Listan för MRL för olika substanser hittade jag här:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:015:0001:0072:EN:PDF
Om jag fattat det rätt så finns det massa olika antibakteriella läkemedel och varje läkemedel har sitt egna MRL.
Livsmedelsverket rapporterar varje år, senast 2013, analyserna av läkemedelsrester, antibiotika mm.
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Inga-otillatna-lakemedelsrester-i-animaliska-livsmedel-2013/
Fru_Flisa
2014-10-20, 18:36
Googlade lite och fick fram:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Fragor-och-svar-om-antibiotikaresistenta-bakterier/
Utdrag ur texten:
Genomstek alltid fågel och köttfärs. Resistenta bakterier är motståndskraftiga mot antibiotika men de dör vid upphettning precis som andra bakterier.
Betyder det alltså att jag som konsument inte får i mig någon antibiotika om jag tillagar maten ordentligt?
Om det är bakterierna som dör vid upphettning, varför skulle det faktum betyda att konsumenten inte får i sig antibiotika, tänker du?
slackerguru
2014-10-20, 23:10
Missförstånd av mig. Thank you.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.